استفاده از واقعیت تعمیم یافته (XR) در کسب‌وکار


تکنولوژی جدیدی که رو به فزونی است، واقعیت تعمیم یافته است. استفاده از این تکنولوژی میتواند نوآوری جالبی در کسب‌وکارتان محسوب شود. در ادامه توضیحات بیشتری در این مورد خواهیم داد.

واقعیت تعمیم یافته چیست؟

واقعیت تعمیم یافته یا به اختصار XR (برگرفته از کلمه Extended Reality) تلفیقی است از دنیای پیرامون ما و دنیای دیجیتال. راه های زیادی وجود دارد که این تلفیق اتفاق بیفتد، اما یکی از جالب ترین روشها، همین واقعیت تعمیم یافته است که در نتیجه ی پیشرفت تکنولوژی است. برای اینکه درک بهتری از آن داشته باشید، این لحظه را تصور کنید:

تاکنون به موزه ای رفته اید که به شما هدفون هایی بدهند و در طول قدم زدن در موزه صداهایی پخش شود؟ ناگهان احساس میکنید کاملا واقعی در آن موقعیت مکانی ساختگی قرار دارید. حالا به این موقعیت المان های بصری را نیز اضافه کنید. ممکن است واقعا بتوانید درهای سالن را لمس کنید.

تصور کنید میتوانید این موقعیت را تجربه کنید حتی اگر در موزه نباشید. شاید حتی در حیاط خانه‌تان این کار امکان پذیر باشد. در این صورت دنیای واقعی پیرامونتان با دنیای مجازی تلفیق شده است. دیدید که چگونه واقعیت شما تعمیم یافته است؟

تکنولوژی ای که امکان تجربه ی این واقعیت های تلفیقی را میدهد دائما در حال پیشرفت است و تجربه ی ما را از واقعیت به مجازی نزدیک میکند. مثال خوبی که از واقعیت تعمیم یافته میتوان زد تا درک بهتری حاصل شود، بازی پوکمون گو (Pokemon Go) است.

واقعیت تعمیم یافته

برای تجربه ی کامل واقعیت تعمیم یافته، ممکن است نرم‌افزار خاصی مورد نیاز باشد. ابزاری لازم است تا این دو دنیا را با هم تلفیق کند. سخت افزار معمول ممکن است یک تبلت، گوشی هوشمند، هدفون یا پوشش برای سایر اعضای بدن مانند یک دستکش مخصوص باشد. این تجهیزات خاص بیانگر این هستند که قرار است تجربه ای منحصر به فرد داشته باشید. این تکنولوژی میتواند آینده ی بازاریابی باشد.

هدف هر کمپین بازاریابی ای که در حال اجرا هستید این است که نام تجاری برندتان را عرضه کنید. در خلال آن کارآمدی و تاثیر آن بر زندگی افراد را نشان دهید.

این تکنولوژی دنیای جدیدی از فرصت ها را برای شما به ارمغان می اورد. با توجه به مفهوم قیف فروش، واقعیت تعمیم یافته فقط در سطح مقدماتی به برند شما کمک نمیکند؛ بلکه در ایجاد آگاهی از برندتان، رضایت مشتری، وفاداری مشتری، تبلیغات ویروسی و … موثر است. برخی از کمک های این تکنولوژی به برندتان میتواند شامل موارد زیر باشد.

  • امکان آموزش کارکنان برای آمادگی در شرایط دشوار
  • فرصت دادن به مشتریان برای امتحان کردن محصول شما قبل از خرید
  • آشتی دادن خریداران حضوری با دنیای دیجیتال
  • سطح خاصی‌ از سرگرمی را به برندتان اضافه کنید

با گسترش واقعیت تعمیم یافته سیستم بازاریابی نیز تکامل میابد و ما باید در این جهت گام برداریم.

۵ راه استفاده از واقعیت تعمیم یافته در کسب و کار

این فناوری شما را در سمت برنده ی رقابت ها قرار میدهد. چرا که تمایز خاصی ایجاد میشود و نقطه قوت بسیار خوبی برای برند شما است.

۱. مدیریت محتوای محصول

اگر قرار باشد هر چیزی که تولید میکنید و میفروشید را ساماندهی کنید، مدیریت محتوای محصول ضربان قلب این کار است. چرا که تمام جزئیات، حقایق و اطلاعات محصول را شامل می‌شود. اما واقعیت تعمیم یافته چطور سیستم مدیریت محصول را به سطح دیگری ارتقا میدهد؟

تصور کنید که قادر هستید نیازهای مشتری و تقاضای محصول را در فضای سه بعدی پاسخ دهید. محبوبیت این ایده در حال افزایش است. چرا که به تیم ها امکان میدهد اصلاحاتی انجام دهند یا طرح های جدید امتحان کنند. یا بدون هزینه طرح های خود را پیش از اجرا شبیه سازی کنند. این امر به ویژه برای محصولات در مقیاس بسیار بزرگ و گران قیمت برای تولید نمونه های اولیه بسیار مفید است.

۲. تیم سازی و همکاری از راه دور

همکاری از راه دور نیازمند فناوری های خاص خود است. با این فناوری ها امکان برقراری ارتباط از جمله جلسات ویدئویی و پیام رسان های فوری، فراهم میباشد. با این حال هیچ چیز جای تعامل رو در رو و حضوری را نمیگیرد. طی نظرسنجی هایی که در یک تحقیق انجام شد، ۷۲ درصد پاسخ دهندگان، کنفرانس حضوری را به آنلاین ترجیح میدهند.

واقعیت تعمیم یافته میتواند در این امر یاری رسان باشد. با این تکنولوژی برای کارمندان این امکان فراهم می‌شود تا احساس کنند از راه دور در همان مکانی هستند که روی پروژه با هم کار میکنند.

۳. تاریخچه محصول

همه ما این تجربه را داریم که قبل از خرید یک محصول جدید بخواهیم آن را امتحان کنیم. این قضیه فقط ‌مربوط به لباس، ابزار یا تلفن هوشمند نیست. درمورد مبل، اتوموبیل، خانه و دیگر موارد نیز میتواند صدق کند. با  واقعیت تعمیم یافته این امر به سهولت امکان پذیر است.

با استفاده از فناوری های در حال ظهور، برندها میتوانند این امکان را به شما بدهند. برای مثال قبل از خرید مبلمان، میتوانید آن را در خانه خودتان امتحان کنید.  قبل از خرید اتومبیل رویاییتان با آن در خیابان‌ها رانندگی کنید و …

همه‌ احتمالات را تصور کنید

۴. تبلیغات تعاملی

واقعیت تعمیم یافته مزایای سرگرم کننده ی بسیاری دارد تا بتواند نظر مردم را به خود جلب کند. استفاده از واقعیت تعمیم یافته در تبلیغات‌تان، مخاطب را بیشتر با شما همراه میکند. همچنین باعث می‌شود اصالت بیشتری نسبت به باقی تبلیغات داشته باشید. برندها روش های مختلفی را استفاده کرده اند. برای مثال:

  • زنده کردن یک مورد چاپ شده از طریق برنامه
  • ارتباط با رهگذران  از طریق استفاده‌ از واقعیت تعمیم یافته و صفحه نمایش بزرگ
  • استفاده از فیلترهای شبکه های اجتماعی و سایر ویژگی ها برای نمایش برند خود

۵. آموزش تیم

تجارت پر از آموزش است. از آموزش ایمنی و نظارتی گرفته تا آموزش فروش و خدمات مشتری. بنابراین آگاه کردن تیم به اطلاعات مربوطه بسیار حائز اهمیت است. با واقعیت تعمیم یافته تیم شما میتواند فراتر از صحبت کردن با مشتری عمل کند و میتوانند با مشتریان هم قدم شوند. همچنین میتوانند از قبل درموقعیت های دردسرساز قرار بگیرند تا آمادگی پیدا کنند.

 

گردآورنده: فاطمه سرلک – تیم محتوانویسی بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *