تاثیر داشتن استراتژی بازاریابی سبز

بازاریابی سبز

بازاریابی سبز (Green Marketing) مسئله ی بسیار مهمی است که به تازگی کسب و کارها به آن توجه کرده اند. چرا که روز به روز مسائل محیط زیستی اهمیت بیشتری پیدا میکنند و توجه به آن باید در تمام عادات و رفتار ما متجلی باشد. کسب و کارها نیز به دلیل تاثیر بسیار زیادی که بر زندگی تمام افراد دارند، باید بتوانند خود را در این راستا همگام کنند. در این مقاله به تاثیر داشتن استراتژی بازاریابی سبز بر یک برند اشاره کرده ایم.

بازاریابی سبز چیست؟

هدف از بازاریابی سبز، ساخت محیط زیست سالم جمعی است. بازاریابی سبز طیف وسیعی از فعالیت‌ها هم‌چون:

  • اصلاح و بهبود محصول
  • تغییر در روند تولید
  • بسته‌بندی‌ کالا سازگار با محیط زیست
  • بهبود روش های تبلیغاتی و…

را شامل می‌شود که در انتها منجر به تحویل یک محصول سالم و مفید به جامعه می‌شود. در مقاله ی “بازریابی سبز” توضیح جامعی در این باره داده ایم. بنابراین در این مقاله به طور متمرکز درباره ی تاثیر بازاریابی سبز بر استراتژی یک کسب و کار صحبت میکنیم.

چر بازاریابی سبز؟

به طور کل این مسئله از چند جهت قابل بررسی است. برخی مستقیم مرتبط با کسب و کار شما هستند و برخی تاثیر عام المنفعه ی این کار را میرسانند.

  1. حفظ زمین

این دیدگاه بیانگر این است که بشر باید در حفظ و نگهداری از منابع طبیعی کوشا باشد. اگر این دیدگاه در خط مشی یک کسب و کار تاثیر بگذارد، آن کسب و کار با تولید محصولات سبز نه فقط به روند تولید و فروش محصولات خود می‌پردازد، بلکه از این طریق رسالت اجتماعی و مسئولیت انسانی خودشان را نیز به اطلاع همه می‌رساند.  ما به عنوان انسان‌ در هر زمینه‌ای که فعالیت داشته باشیم باید وظیفه خودمان را برای کمک به طبیعت جدی بگیریم.

  1. محبوبیت برند

دیدگاه دوم بحث سودآوری و افزایش محبوبیت برند شماست. فعالیت شما در بازاریابی سبز این پیام را به مشتریانتان میرساند که سلامت آنها و طبیعت و کره ی زمین برایتان حائز اهمیت و در اولویت است. این موضوع باعث میشود مشتریان به شما و برندتان بیشتر اعتماد کنند و بعضا مشتری وفادار شما میشوند. چرا که به یکی از ارزش های زندگی آنان بها داده اید.

از طرفی میدانیم که محصولات سبز و سازگار با طبیعت، علاوه بر پاک و سالم بودن، کیفیت عالی دارند. اکثر مردم از محصولات صنعتی و شیمایی بیزارند و این فرصتی بینظیر برای کسب و کار شما محسوب میشود.

بازاریابی سبز

  1. رشد با دوام

انتخاب بازاریابی سبز در ابتذا ممکن است برای کسب و کار شما هزینه بردار باشد. اما اگر استراتژی مناسبی داشته باشید و جایگاه برند خود را تثبیت کنید، این نوع از بازاریابی در بلند مدت برای شما بسیار سودآور خواهد بود. چرا که روز به روز، به آمار مصرف کنندگان محصولات طبیعی افزوده میشود.

  1. قیمت گذاری متفاوت

از آنجایی که تمایل افراد به مصرف محصولات سازگار با محیط زیست بیشتر شده است و آن را یک وظیفه و مسئولیت میدانند، به همین دلیل غالبا مسئله ی قیمت محصول برای آنها در اولویت دوم قرار میگیرد. آنها با اینکه قیمت بیشتری برای این محصولات بپردازند مشکلی نخواهند داشت، بنابراین استراتژی قیمت گذاری برای شما راحت تر خواهد بود.

  1. فضای باز برای نوآوری

این سبک از بازاریابی به دلیل نوظهور بودن و تازگی، فضای گسترده ای برای بروز خلاقیت و نوآوری دارد. ضمن اینکه این را در نظر بگیرید مشتریان شما افراد خاص تری هستند و با در نظر گرفتن پرسونای آنها میتوانید نوآوری های بی بدیلی در کسب و کار خود داشته باشید.

استراتژی بازاریابی سبز

هر نوع از بازاریابی نیازمند استراتژی خاص خود است. بازاریابی سبز نیز از این قاعده مستثنی نیست. علی الخصوص که به دلیل حساس بودن این موضوع، بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید. در ادامه برخی از استراتژی های بازاریابی سبز را خواهیم گفت که در عین سادگی بسیار کاربردی هستند.

همراه کردن مخاطب

اگر در برخی از فعالیت های تبلیغاتی خود بتوانید مردم را با خود همراه کنید، در آن صورت حس ارتباط و ارزشمندی از طرف شما دریافت میکنند. این اتفاق منجر به وفاداری آنان میگردد. به عنوان مثال استارباکس کارزاری در جهت کاشت درخت و نقاشی خیابان ها طراحی کرده بود. سپس در فیس بوک از مردم دعوت به عمل آورد تا این کار را انجام دهند. این استراتژی باعث میشود محبوبیت و اعتبار شما بیشتر شود.

عملی کردن گفته‌های خود

ضعفی که بسیاری از کسب و کارها دارند این است که به سفارشات و توصیه های خود عمل نمیکنند و گفته هایشان درونی نمیشود. در حالیکه رمز موفقیت کسب و کارهای موفق، درونی شدن گفته هاییست که آن را توصیه میکنند. اگر شما کسب‌وکاری هستید که به دنبال حمایت از محیط زیست است و مردم را نیز تشویق به حمایت از آن می‌کنید، باید علاقه‌مندی خود به محیط زیست را به عنوان فرهنگ غالب شرکت‌تان در نظر بگیرید. در این صورت تمام مدیران، کارکنان و مشتریان به آن عمل میکنند و پایبند  خواهند بود.

استفاده از انرژی تجدید پذیر

این کار بسیار زیبا، علاوه بر اینکه اثر مثبت زیست محیطی دارد، برای کسب و کارتان نیز مقرون به صرفه است و هزینه های شما را کاهش میدهد. به عنوان مثال برای تولید انرژی خورشیدی می توانید پانل های خورشیدی را روی بام های فروشگاه های خود بگذارید. همچنین می توانید در انرژی باد سرمایه گذاری کنید.

بازاریابی سبز

شفاف بودن

سوءاستفاده‌هایی که تاکنون از این مفهوم صورت گرفته، منجر به کم شدن اعتماد مردم حتی نسبت به کسب‌وکارهایی شده است که واقعا به دنبال تاثیرات مثبت در محیط زیست‌شان هستند. بنابراین هر اتفاق مربوط به فعالیت‌های زیست محیطی‌تان را باید به آن‌ها گزارش کنید. مثلا اگر از روش حمایت از محیط زیست یک شرکت لذت برده‌اید و می‌خواهید آن را عملی کنید، با دقت کل اطلاعات آن شرکت و فعالیت‌های‌شان را گزارش کنید و اطلاع دهید که شما نیز می‌خواهید همین روند را در پیش بگیرید.

همکاری با سازمانهای هم عقیده

ارتباط با سازمانهایی که همان عقاید را دارند، یکی از استراتژی های بازاریابی سبز است. شما می توانید با یک سازمان غیردولتی که به کودکان محروم آموزش می دهد، همکاری کنید. به منظور پشتیبانی از آنها، می توانید با حمایت مالی از یک رویداد برای تبلیغ آگاهی در مورد روش های سبز کمک های مالی از مشتریان خود جمع آوری کنید. این استراتژی همچنین به ایجاد تصویر مثبت سازمان شما کمک خواهد کرد.

گردآورنده: فاطمه سرلک _ تیم محتوانویسی بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *