افت رتبه سایت در گوگل به چه دلیل اتفاق می افتد؟

افت رتبه وبسایت در گوگل

دیده شدن محتوای تولید شده در صفحه ی اول گوگل، یکی از اهداف اصلی هر کسب و کار است. گوگل به عنوان بزرگترین منبع جست و جو برای کاربران، کانال خوبی برای دیدن شدن است. به همین دلیل افت رتبه ی سایت در گوگل میتواند یکی از آفات هر کسب و کار باشد. در این مقاله دلایل این اتفاق و راه های مقابله با آن را شرح خواهیم داد.

آیا رتبه ی سایت واقعا افت کرده است؟

یک نکته ی کلی در سئو وجود دارد و آن هم این است که هیچ گاه رتبه سایت شما در گوگل دائمی نخواهد بود. در واقع افت رتبه سایت در گوگل، موضوعی است که همه ی سایت ها با آن سر و کار خواهند داشت. اما برخی از آن ها موقتی است و مجددا به حالت اول باز میگردد. برای مثال ممکن است به علت به روز رسانی الگوریتم رتبه بندی گوگل باشد.

اما اگر رتبه ی شما برنگشت، نمودارهای گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس خود را چک کنید. همچنین رتبه کلمات و صفحات مهم خود را چک کنید و از افت رتبه آنها مطمئن شوید. به این نکته توجه کنید که باید حتما روزهای یکسانی از ایام هفته را با هم مقایسه کنید، چرا که خیلی از سایت ها آخر هفته ها افت ترافیک را تجربه میکنند. اگر از افت رتبه اطمینان حاصل شد، زمان علت یابی میرسد.

دلایل افت رتبه ی سایت در گوگل

1.بهبود فعالیت رقبا

رتبه بندی گوگل به طرزی است که تمام وبسایت ها را بر اساس معیار و فاکتورهای مشخص، قیاس میکند و آن ها را به ترتیب عملکرد بهتر لیست میکند. طبیعی است که هر چه فعالیت یک سایت بهتر شود، رتبه آن نیز ارتقا میابد.

مانند یک مسابقه ی دو و میدانی، در صورتی که رقیب شما عملکرد بهتری از خود نشان دهد میتواند از طریق این ارتقای رتبه جایگاه شما را تصاحب کند. اگر این عامل در افت رتبه ی وبسایت شما تاثیرگذار بوده است، میتوانید:

  • بک لینک هایی که رقبای شما استفاده کرده اند را بررسی کنید.
  • محتوای آنها را بررسی کنید تا متوجه شوید چه عواملی باعث جذب کاربران شده است.
  • محتوای خود را همیشه به روز کنید. مقالات قدیمی را ویرایش کنید و اطلاعات به روز را به آن اضافه کنید.

افت رتبه وبسایت در گوگل2.جریمه شدن توسط گوگل

این اتفاق به طور کل به دو روش اتفاق میفتد:

  1. جریمه توسط بات های گوگل

در صورتی که خلاف قوانین گوگل در سئو سایت عمل کرده باشید، بات های گوگل سایت شما را جریمه کرده و رتبه آن را کاهش می دهند. این هشدار و راه حل آن، در قسمت Manual Action در سرچ کنسول به نمایش در می آید.

  1. جریمه توسط آپدیت الگوریتم گوگل

به روز رسانی الگوریتم گوگل معمولا هر چند ماه یکبار اتفاق می افتد و در آن، استانداردهای جدیدی برای کیفیت سایت ها مطرح می شود. با آپدیت الگوریتم گوگل، بسیاری از سایت ها جریمه می شوند که اصلاحا به آن پنالتی گوگل می گویند.

اگر از بک‌لینک‌های پرخطر یا اسپم استفاده کنید یا استراتژی لینک‌سازی شما بسیار قدیمی باشد، گوگل سایت شما را تنبیه می‌کند و پنالتی گوگل نصیب وب‌سایت شما خواهد شد. طبق تعریف گوگل لینک بی کیفیت لینکی است که:

  • هر لینکی که بخواهد رتبه سایت در نتایج جست ‌و جوی گوگل را دست ‌کاری کند، ممکن است ناقض دستورالعمل‌های گوگل وبمستر شناخته شود. این موضوع شامل هر نوع اقدامی برای دست‌کاری لینک‌های ورودی به وب‌سایت شما و لینک‌های خروجی از سایت شما می‌شود.

3.استفاده از پاپ آپ

به طور کل به روز رسانی های گوگل به طریقی است که راحتی کاربران هر چه بیشتر شود. وجود پاپ آپ در یک وبسایت بازدیدکننده ها را اذیت میکند. به همین دلیل یکی از به روز رسانی هایی که انجام داد در جهت مخالفت با پاپ ها بود. طبق این به روز رسانی سایت هایی که از پاپ آپ های بازدارنده، تبلیغات بینابینی و حتی تبلیغات در تارنمای بالای صفحه استفاده میکنند، رتبه ی خوبی نمیگیرند.

4.از دست دادن بک لینک

در طول زمان از دست رفتن لینک سایت یا صفحات پاک شده، اتفاقی طبیعی است و اگر چند لینک از دست دهید نباید مشکل بزرگی بوجود بیاید. اما از دست دادن یکباره ی لینکها آن هم به تعداد زیاد، اثر منفی بر روی وبسایت شما میگذارد. اگر دایرکتوری های گروهبندی شده خاموش شوند یا سایتشان را نوسازی کنند و محتوایشان را درست به روز نکنند، ممکن است یکباره لینک های زیادی رو از دست بدید.

اگر سایت ها همچنان وجود داشته باشند میتوانید با آنها تماس بگیرید و درخواست کنید لینکهای شما را نگه دارند. اما اگر کاملا سایت بسته شده باشد، میتوانید روی محتوای خود کار کنید و با کمی تلاش مجددا لینکهای مرتبط و طبیعی از سایتهایی در حوزه کاری خود بگیرید.

گاهی اوقات لینکها به علت تغییرات خودِ وبسایت دچار مشکل میشوند. برای مثال زمانی که صفحه ای را پاک میکنید و آن را ریدایرکت نمیکنید. روی صفحه ی خود تست های لازم را انجام دهید و خطاهای 404 را بیابید تا اطمینان حاصل شود ریدایرکت دیگری وجود ندارد.

افت رتبه وبسایت در گوگل5.کلمه کلیدی نامناسب

ممکن است وبسایت شما سالیان متمادی فعالیت داشته باشد اما ممکن است در حال حاضر از کلیدواژه هایی استفاده میکنید که منقضی شده اند یا ارتباطی با فعالیت شما ندارند.

ممکن است تجربه این اتفاق را داشته باشید. برای یافتن پاسخ پرسش خود از کلمات ثقیل استفاده کردید و جوابی نگرفتید. اما اگر عامیانه جملات و کلمات را سرچ کنید، به جواب های بهتری خواهید رسید. موتورهای جست‌وجو هم در سال ‌های اخیر چنین رویکردی را در پیش گرفته‌ اند و برای تعیین رتبه سایت فقط بر کلمات کلیدی تکیه نمی کنند. بلکه وب ‌سایت‌ها را بر اساس جملات کاملی که با زبانی خودمانی نوشته شده‌اند، رتبه‌بندی می‌کنند.

بنابراین به کلمات کلیدی و عبارات کلیدی خود نگاهی بیندازید. اگر از کلمات کلیدی قدیمی یا عمومی ‌تر استفاده می‌کنید، در رتبه‌بندی درستی قرار نمیگیرید و باید استراتژی خود را به‌ روز کنید.

6.سرعت بارگذاری صفحات

مورد دیگری که می تواند بر روی ایجاد نارضایتی کاربر اثرگذار باشد، سرعت بارگذاری نامناسب سایت است. در واقع یکی از اصلی ترین موارد تاثیرگذار در امتیاز سئو سایت شما، سرعت سایت می باشد که ارتباط مستقیم با تجربه کاربری دارد. اگر سایت شما امتیاز کافی در این بخش را نگیرد، جریمه شده و با کاهش رتبه سایت در گوگل مواجه خواهید شد.

سایتی که مدت زمان بارگذاری آن بیش از حد معمول باشد و کاربر برای مشاهده سایت زمان زیادی را منتظر باشد، بازخورد مناسبی از ورودی های خود دریافت نخواهد کرد. بسیاری از افراد این گونه سایت ها را قبل از بارگذاری کامل، ترک خواهند کرد.

گوگل بر این عقیده است که سایت ها تنها باید به دنبال افزایش میزان رضایت کاربران خود از سایت باشند و سایتی که انتظارات کاربر را به صورت کامل و درست برآورده کند، از دید ربات های گوگل دارای اعتبار بالایی است.

 ابزارهای بسیار زیادی وجود دارند که به کمک آن ها می توانید سرعت لود صفحات سایت خود را چک کنید. از میان آن ها می توان به GTmetrix و PageSpeed Insights اشاره کرد. مورد دیگری که باید در رابطه با سرعت بارگذاری سایت در نظر داشته باشید، پشتیبانی از استاندارد AMP است. این پروژه در سال 2016 توسط گوگل آغاز شد و با استفاده از آن سرعت لودشدن سایت در گوشی های هوشمند بهبود خواهد یافت. در صورتی که سایت شما از این فریم ورک پشتیبانی نکند، می تواند سبب افت رتبه سایت در گوگل شود.

7.هک شدن سایت

امنیت سایت و اطمینان از حفظ اطلاعات کاربران، یکی از فاکتورهای مهم گوگل برای ارزش دهی به سایت ها است. علی الخصوص اگر سایت فروشگاهی داشته باشید. هنگامی که امنیت سایت شما دچار اختلال شود، این مورد بیش از هر چیزی بر روی رتبه سایت در گوگل تاثیر خواهد داشت.

هکرها اغلب با کد مخرب و محتوای هرزنامه به وب سایت ها حمله می کنند. اگر افت رتبه وبسایت در گوگل مسئله ایست که به آن اهمیت میدهید، توجه زیادی به امنیت سایت خود داشته باشید. گوگل وب سایت ها را از نظر کد و فعالیت مخرب اسکن می کند. اگر متوجه شود وب سایت شما هک شده است، از طریق گوگل سرچ کنسول در این باره به شما اطلاع می دهد.

گوگل به کاربران خود، سایت هایی که هک شده اند را در میان نتایج جستجو با برچسب “This site may be hacked” (این سایت ممکن است هک شده باشد) معرفی می کند. پس از رفع مشکل سایت، می بایست درخواست بازبینی سایت را به گوگل ارسال کنید. گاهاً نیز این اتفاق افتاده است که گوگل ، هک شدن سایت را به اشتباه تشخیص داده است. در این حالت نیز باید درخواست بازبینی به همراه توضیحات کامل را به گوگل ارسال کنید.

  1. مدت زمان حضور کاربر در سایت

این که کاربر چقدر با وبسایت شما ارتباط برقرار میکند و جذب محتوای شما میشود، تاثیر بسیار زیادی در رتبه بندی گوگل دارد. با استفاده از گوگل آنالیتیکس میتوانید دو معیاری که مشخص کننده ی میزان رضایت کاربر از وبسایت شما است را بسنجید.

  • نرخ پرش (bounce rate)
  • میانگین زمان حضور در صفحه

همانطور که پیشتر گفتیم، گوگل به تجربه ی کاربر از یک وبسایت بسیار اهمیت میدهد. اگر کاربر پس از ورود به سایت سریعا خارج شود و یا اگر تنها یک بار به سایتی مراجعه کند و دیگر برنگردد، آن سایت بی کیفیت تلقی میشود. این مسئله سبب افت رتبه ی وبسایت در گوگل خواهد شد. عوامل متعددی مانند:

  • ایجاد اعتماد در کاربر
  • گرافیک و ظاهر سایت
  • سرعت بارگذاری سایت
  • ناوبری کاربر در سایت
  • ارائه محتوای مناسب و…

می تواند سبب بهبود تجربه کاربر و افزایش اعتبار سایت از دید گوگل شود.

  1. افت رتبه وبسایت در گوگلوجود خطا در سایت

وجود این خطاها سبب می شود کاربر تجربه ی خوبی از حضور در وبسایت شما نداشته باشد. همین عامل منجر به خروج سریع کاربر از وبسایت شده و نرخ پرش شما افزایش میابد. رایج ترین خطاهایی که مشاهده میشود:

  • وجود لینک های شکسته
  • مشکل سرور و هاست سایت
  • وجود نداشتن یک سایت (ارور 404)
  • تصاویر و لینک های شکسته
  1. مرتبط بودن اطلاعات متا

اطلاعات متا  (meta information) به گوگل اطلاع میدهد که وبسایت شما شامل چه محتویاتی است. از مهمترین اطلاعات متا که به بهبود سئو کمک میکند:

  • تگ عنوان (title tag)
  • هدر
  • توضیحات متا

اطلاعات متا باید مرتبط با محتوای شما باشد. از طرفی اگر به اندازه کافی جذاب نباشد، نرخ کلیک و ورود به سایت شما کم خواهد بود. از طرف دیگر، در صورتی که توضیحات متا تطابق کافی با محتوای شما نداشته باشد، بانس ریت سایت شما افزایش خواهد یافت.

 

گردآورنده: فاطمه سرلک – تیم محتوا نویسی بلوباکس

برای جلوگیری از افت رتبه با بلوباکس تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *