تاثیر چگالی کلمات کلیدی بر وبسایت

چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمات کلیدی یکی از پارامترهای سئو و بهینه سازی داخلی محسوب میشود. این که وبسایت شما توسط موتورهای جست و جو یافت شود و در صفحه ی اول جای گیرد، به عوامل متعددی از قبیل چگالی کلمات کلیدی بستگی دارد. با وجود تغییرات زیاد قوانین سئو، اطلاع از مقدار صحیح چگالی کلمات کلیدی و رعایت آن، یکی از وظایف مهم یک سئوکار است.

 

تراکم یا چگالی کلمات کلیدی چیست؟

چگالی کلمات کلیدی به معنای این است که در هر 100 کلمه از مقاله، چه تعداد کلمه کلیدی استفاده شده است. به عبارت دیگر چگالی کلمات کلیدی، درصد استفاده از یک کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی به نسبت تعداد کل کلمات محتوای یک صفحه است. برای مثال اگر مقاله ی شما 1000 کلمه داشته باشد و 20 بار از کلمه کلیدی استفاده کرده باشید، چگالی کلمه ی کلیدی شما 2 درصد است.

محاسبه چگالی کلمات کلیدی

محاسبه ی این مفهوم، پیچیدگی ندارد. کافی است تعداد کلمه‌های کلیدی موجود در یک مقاله، بر تعداد کل کلمه‌ها تقسیم شود. سپس در 100 ضرب شود.

 

  • درصد چگالی کلمات کلیدی= 100× (تعداد کل کلمات / تعداد کلمات کلیدی)

 

چگالی کلمات کلیدی

با یک مثال این مفهوم را تشریح خواهیم کرد. میخواهیم در این مقاله چگالی کلمات کلیدی را محاسبه کنیم. فرضا کلمه کلیدی در این متن ” کوله پشتی” است.

“به عنوان یک دوستدار تجهیزات کوهنوردی، ما در این مقاله وارد جزئیات محصولات می شویم. سعی میکنیم تمام اطلاعاتی که خودمان در این رابطه به دست آورده ایم را با شما بازگو کنیم تا در کمترین فرصت تمام قفسه های فروشگاه ها را زیر و رو کنید و بهترین کوله پشتی کوهنوردی را انتخاب کنید . علاوه بر این بهترین کوله پشتی کوهنوردی می تواند بسیار گران قیمت باشد، پس این که پولتان را خرج چه کوله پشتی ای می کنید اهمیت بیشتری پیدا می کند. تجهیزات شما باید در کوه نوردی مفید واقع شوند، نه اینکه شما را از لذت بردن طبیعت، عقب بیندازد . علاوه بر این، خودمان هم می دانیم که پاره شدن بند های کوله پشتی جدید چقدر می تواند عذاب آور باشد”

در این مطلب به طور کل 100 واژه آورده شده است. 4 بار نیز از کلمه کلیدی استفاده شده است. یعنی چگالی کلمات کلیدی این متن 4 درصد و نامطلوب است. در ادامه خواهیم گفت که چگالی مطلوب چند درصد است.

 

محاسبه ی چگالی عبارت کلیدی

چگالی عبارت کلیدی نیز مانند کلمه کلیدی محاسبه میشود، تنها تفاوت کوچکی که دارد به شرح زیر است.

  • درصد چگالی عبارت کلیدی= 100× [تعداد کل کلمات / (تعداد کلمات در عبارت کلیدی* تعداد دفعات تکرار عبارت کلیدی)]

حال اگر در مثال بالا عبارت کلیدی را ” بهترین کوله پشتی کوهنوردی” در نظر بگیریم، از آنجایی که دو بار این عبارت استفاده شده است، چگالی عبارت کلیدی 2 درصد میشود.

چگالی کلمات کلیدی چند درصد باید باشد؟

گوگل از عوامل متعددی برای مقایسه ی سایت ها استفاده میکند. یعنی برای مثال نمیتوانیم بین سایتی با چگالی 3 درصد و دیگری با چگالی 1 درصد، قیاس انجام دهیم. چرا که همانطور که پیش تر گفتیم، چگالی فقط یکی از فاکتورها است. پس اگر بخواهید متن خود را از کلمات کلیدی اشباع کنید مطمئنا توسط الگوریتم های گوگل جریمه خواهید شد. استراتژی کلمات کلیدی کاملا به خودتان بستگی دارد. با توجه به موضوعی که انتخاب کرده اید میتواند کم یا زیاد شود. اما تراکم ایده آل معمولا بین 1-2 درصد است.

 

چگالی کلمات کلیدی چقدر اهمیت دارد؟

این مفهوم به این دلیل حائز اهمیت است که شما باید بدانید از یک کلمه یا عبارت کلیدی چند بار استفاده کرده اید. از طرفی اشباع نشود و از طرف دیگر آنقدر کم نباشد که نتواند سیگنال مناسبی به جستجو کننده‌های گوگل بفرستد.

اگر بخواهیم تاثیر اشباع شدن را بیشتر بررسی کنیم، باید به ترفند سئو کلا سیاه اشاره کنیم. اشباع کلمه (keyword stuffing) یکی از ترفندهای سئو کلاه سیاه است. تا سالها پیش سئو کارانی که قصد داشتند رتبه بالا در موتورهای جستجو داشته باشند، متن خود را از عبارات کلیدی اشباع میکردند. از آنجایی که این روش باعث خسته کننده شدن کاربر و خواننده میشود، به روزرسانی های گوگل الگوریتمی را اعمال کرد تا از این اتفاق جلوگیری شود.

مشاهده ی چگالی در یک وبسایت

طبق فرمولی که شرح دادیم و با شمارش کلمات، به راحتی میتوانید چگالی کلمات را بیابید. اما روش سریعتر استفاده از پلاگین یاست (Yoast SEO) در وردپرس است. این پلاگین به صورت خودکار چگالی کلمات را محاسبه میکند و شما را راهنمایی میکند.

چگالی کلمات کلیدیتوزیع کلمات کلیدی

اگر با پلاگین Yoast SEO در ورد پررس کار کرده باشید، مشاهده کرده اید که در زمینه ی پراکندگی کلمه ی کلیدی به شما راهنمایی میدهد. یعنی یکی از معیارها محسوب میشود. توزیع کلمات باید به شکلی باشد که هم متن برای کاربران خوانا باشد و هم موتور جست و جو بتواند موضوع متن را تشخیص دهد. در نظر داشته باشید که تجربه ی کاربر را در اولویت قرار دهید زیرا مهمترین فاکتور گوگل است.

برای این که نتیجه ی بهتری بگیرید کلمات کلیدی را در این بخش ها حتما استفاده کنید:

  • لینک یا URL مقاله (فارسی یا انگلیسی)
  • عنوان مقاله
  • پاراگراف ابتدایی
  • عبارت اصلی در تگ alt تصویر : هنگام انتخاب تصویر برای مقاله، از شما خواسته میشود که برای عنوان تصویر متنی انتخاب کنید. به این دلیل که اگر تصویر لود نشد، آن نوشتار به کاربر کمک کند تا موضوع را متوجه شود.
  • توضیحات متا (Meta Description): از این قسمت باید به درستی برای جذب و قانع کردن کاربر برای کلیک کردن روی لینک سایت خود استفاده کنید. توضیح متا نباید بیش از 160 کلمه باشد.

 

کلام آخر

از نظر برخی کارشناسان چگالی کلمات کلیدی مانند سابق اهمیت ندارد اما برخی از آنان نیز خلاف این نظر را دارند. در هر حال همچنان یکی از فاکتورهای مهم سئو محسوب میشود. بنابراین به نکات گفته شده به خوبی دقت کنید.

 

گردآورنده: فاطمه سرلک – تیم محتوا نویسی بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *