نکاتی در مورد نحوه فروش دوره های آنلاین


تولید محتوا در محیط آنلاین اصول و قواعد خاص خودش را دارد. حال اگر موضوع فروش دوره های آنلاین باشد، روند کار پیچیده تر نیز میشود. چرا که از طرفی بحث فروش در پیش است و مخاطبان شما وسواس بیشتری به خرج میدهند. از طرف دیگر افراد زیادی هستند که این دوره ها را تولید و منتشر میکنند. بنابراین باید طبق اصول مشخص گام بردارید تا شانس فروش دوره های آنلاین شما بیشتر شود. با این مقاله همراه شوید تا نکات لازم را فراگیرید. در سه بخش جداگانه ی تولید محتوا، بازاریابی و فروش باید قواعدی لحاظ شود که در ادامه خواهید خواند.

 

تولید محتوا

 

  1. محتوای با ارزش تولید کنید

  • مخاطب خود را مشخص کنید

تا حد امکان دید دقیقی از مشتری های هدف خود داشته باشید. قصد دارند چه چیزی یاد بگیرند؟ چرا میخواهند آن موضوع را یاد بگیرند؟ برای پیشرفت شغلی خود میخواهند مدرک داشته باشند؟ مهارتی بیاموزند که در حرفه و شغلشان به آنها کمک کند؟ این موارد نمونه هایی از دلایلی هستند که مخاطب شما حاضر است برای دوره ی آنلاین هزینه کند. در واقع ارزش و اعتبار دارد، چرا که آنها را به هدفشان نزدیکتر میکند.

 

  • هر کجا مخاطب هدف شما حضور دارد، شما نیز آنجا باشید

پیش از هر چیزی، شما به عنوان یک فروشنده باید مخاطب هدف خود را به خوبی بشناسید. علاقه مندی ها، خواسته ها و نیازهایشان را به خوبی شناسایی کنید. از چالش هایی که با آن روبرو میشوند مطلع شوید. در این صورت با هدف قرار دادن انگیزه های درونی مخاطب، ارزش واقعی برای فروش دوره های آنلاین خود ایجاد کنید. میتوانید مستقیما با برخی از این مخاطبان صحبت کنید و دیدگاه های ارزشمندی از این طریق پیدا کنید.

  • محتوای خود را سطح بندی کنید

مخاطب هدف شما در چه سطح دانشی قرار دارد؟ آیا اطلاعات و دانش پایه ای در حوزه ی دوره ی شما دارند؟ آگاهی از این موضوع باعث میشود به درستی محتوای آموزشی خود را سطح بندی کنید تا بیش از حد سخت و یا آسان نباشد.

  1. تفاوت ایجاد کنید

  • یک موضوع را انتخاب کنید و آن را به بهترین شکل ممکن پیاده سازی کنید.

روی یک موضوع تمرکز کنید و در آن مطرح و برند شوید. تا زمانی که بودجه ی کافی و قابل توجهی برای مدیریت و ساخت دوره های آنلاین خود ندارید، باید تخصص داشته باشید. ابتدا مخاطب را با خود همراه کنید. در گام بعدی به فکر گسترش تعداد آنان باشید و به دنبال ایجاد تنوع باشید.

  • قلاب جذاب ایجاد کنید

تمایز شما نسبت به باقی دوره های آنلاین چیست؟ آیا میتوانید مخاطبانی مشخص را هدف قرار دهید؟ از عناوین فریبنده ای مانند “نکات و ترفندهای صرفه جویی در وقت” در زمینه موضوع خود استفاده کنید. ایده های زیادی در این زمینه وجود دارند. خلاقیت به خرج دهید و مخاطبان را به موثرترین شکل ممکن جذب کنید.

  • مسیر یادگیری آنان را مشخص کنید

برای کسانی که دوره های آنلاین شما را خریداری کرده اند، مسیر و نقشه ی راه ترسیم کنید. نتیجه ی یادگیری را در هر مرحله از سفر مشخص کنید. در این صورت نه تنها یک دوره، بلکه چندین دوره به آنها خواهید فروخت. با این روش ساده فروش دوره های آنلاین شما بیشتر خواهد شد.

  1. فروش دوره های آنلاینمحتوای جذاب تولید کنید

  • شفاف سازی

برای مخاطب خود شفاف سازی کنید که چرا باید این مطالب را فراگیرد. اهداف و نتایج یادگیری را لیست کنید.

  • ایجاد تعامل

محتوای خود را تا حد امکان تعاملی کنید. دانش پژوهان را وادار کنید که مرتباً با شما همراه باشند و با پرسش و پاسخ و انجام تکالیف با شما همراه شوند.

  • حذف فرعیات

محتوای خود را حتی المقدور ساده کنید. تا جایی که ممکن است محتوای غیرضروری را حذف کنید تا اثرگذاری دوره ی شما بیشتر شود و بهتر در ذهن دانش پذیران بماند. ماندگاری در ذهن آنان باعث وفاداری مخاطب و نتیجتا افزایش فروش دوره های آنلاین شما میشود.

  • بخش بندی

محتوای شما باید به درستی بخش بندی شود. چه از لحاظ زمانی و چه از لحاظ درجه ی سختی محتوا، بخش بندی ها باید یکسان باشند. به گونه ای این کار را انجام دهید که تقریبا طول یکسانی داشته باشد و به قدری باشد که خسته کننده نشود. از پاراگرافهای کوتاه و لیست های نشانه دار استفاده کنید.

  • استفاده از حواس پنجگانه

بیشتر از یک حس را درگیر کنید. برای انتقال دانش و متن از فیلم، صدا و تصویر استفاده کنید.

  • برقراری آزمون

برای سنجیدن میزان یادگیری دانش پذیران، در فواصل زمانی مشخص آزمون بگیرید. در برنامه ی تدریس خود این موضوع  را لحاظ کنید که نکات مهم یادگیری اغلب تکرار شوند.

 

بازاریابی

 

  1. وبسایت اختصاصی یک ضرورت است.

حتی اگر سبد محصولات دوره های شما در جای دیگری به فروش میرسد، شما باید وبسایت خود را داشته باشید تا اطلاعات مربوط به خودتان و دوره ها را قید کنید. همچنین از طریق سئو وبسایت خود، مخاطبان بیشتری شما را خواهند شناخت.

2. مقاله نویسی

در مورد موضوعات مرتبط با رشته خود مقاله بنویسید و مطمئن شوید که به طور طبیعی از کلمات کلیدی مرتبط استفاده می کنید. محتوای مربوطه را به اشتراک بگذارید و در صورت لزوم آن را آپدیت کنید.

3. حضور در رسانه های اجتماعی

یک صفحه مجزا در اینستاگرام راه اندازی کنید و حساب های اختصاصی لینکدین و توییتر و فیس بوک و … را نیز در نظر بگیرید. مرتبا در این پلتفرم ها فعالیت کنید اما فقط درمورد دوره های خود صحبت نکنید. در حیطه ی علاقه مندی های مخاطبانتان محتوا منتشر کنید. آنها را با خود همراه کنید و بخواهید که اظهار نظر کنند و آنها را به مکالمه وا دارید.

4. تداوم ارتباط با دانش پذیران

مخاطبانتان را تشویق کنید تا درباره دوره ها نظر خود را بنویسند. این کار به خودتان نیز بازخورد میدهد تا کیفیت دوره ها را بهبود ببخشید. لیستی از دانش پذیران خود داشته باشید تا در مورد دوره های جدید یا پیشنهادهایی که ارائه می دهید به آنها اطلاع رسانی کنید. با آنها در شبکه های اجتماعی ارتباط برقرار کنید.

 

فروش

برای اینکه به فروش دوره های آنلاین بپردازید، به بستر تجارت الکترونیک و درگاه های پرداخت نیاز دارید. از طریق درگاه های پرداخت مطمئن، میتوانید دوره های خود را به فروش برسانید.

 

منبع: elearningindustry.com

 

گردآورنده: فاطمه سرلک – تیم محتوانویسی بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *