عادات فروشنده ی موفق


تفاوت بین یک فروشنده ی موفق و فروشنده ی معمولی، در حفظ تناوب است. فروشنده ی معمولی به اندازه ای ممارست میکند تا به هدفی که مشخص کرده است برسد. اما فروشنده ی موفق، نه تنها تا رسیدن به هدف خود تلاش میکند، بلکه ماه ها و فصل ها در جهت موفقیت خود گام برمیدارد.

فروشنده ی موفق تا جایی در کارهایش تداوم دارد که انتظارات مشتری را برآورده کند، وفاداری او را به دست آورد و احتمال مراجعه ی بعدی او را نیز افزایش دهد. به طرز ماهرانه ای شکایات مشتری را برطرف میکند. همچنین اعتراضات احتمالی را پیش بینی میکند و آنها را برطرف میسازد. اگر قصد دارید فروشنده ی موفقی شوید، گام های زیر را طی کنید تا به موفقیت برسید.

ویژگی های یک فروشنده ی موفق

دلنشین بودن

اولین برخورد و انتقال حس مثبت تاثیر بسیار زیادی در فروش شما خواهد گذاشت. به عنوان یک فروشنده باید ظاهری کاملاً هماهنگ و رفتاری جذاب داشته باشید.

اشتیاق داشتن

فروشنده موفق بودن به این معنی است که شما حتما کار را انجام می دهید، حتی اگر آن کار به سختی انجام شود. داشتن انگیزه برای انجام کار نشان می دهد که شما پرشور هستید.

تحلیلگر بودن

لازم است به مشتریان نشان دهید که شما زبده و حرفه ای هستید. مشتری تمایل دارد با کسی معامله کند که قابل اعتماد باشد و ابهامات او را برطرف سازد.

منعطف بودن

فروش هیچ گاه ثابت و مشخص نیست و ممکن است گاهی بسیار خوب و گاهی ناموفق باشد. اما این موضوع یک فروشنده ی موفق را دلسرد نمیکند. به جای دلسرد شدن باید در برنامه ی خود تجدیدنظر کرده و به کار خود ادامه دهید.

توجه داشتن

یک فروشنده ی موفق میداند که هر مشتری نیازهای متفاوتی دارد. خوب گوش دادن به دغدغه های مشتریان، میتواند شما را به موفقیت نزدیکتر کند.

 

تسلط داشتن

یک فروشنده ی موفق باید بر محصول یا خدمتی که ارائه میدهد اشراف کامل داشته باشد. اثبات این که شما از دانش کافی برخوردار هستید، باعث افزایش اعتبارتان خواهد شد.

همدل بودن

ارتباط با احساسات مشتری می تواند به شما بگوید که مشتری واقعاً از فروش چه می خواهد. با توسل به احساسات مشتری می توانید نیازهای او را از راه های جدید برطرف کنید.

اطمینان داشتن

این موضوع از بدیهیات امر است و لازم به ذکر نیست اما داشتن اعتماد به نفس باعث میگردد مشتریان نیز به شما بیشتر اعتماد داشته باشند. هم به خود و هم به محصول یا خدمتتان اعتماد داشته باشید.

سازگاری

فروش حرفه ای بسیار ناپایدار است و فروشندگان موفق با این تغییرات سازگار هستند. این که بتوانید رویکرد خود را منعطف کنید، یا این که تغییرات زمان را مدیریت کنید، مهارت های بسیار مفیدی در این زمینه هستند.

تعهد داشتن

یک فروشنده ی خوب زود تسلیم نمی شود. فروشندگی حرفه ی سختی است، اما کسانی که تشنه ی موفقیت هستند در رسیدن به اهداف خود تلاش می کنند. بنابراین به کار و هدف و چشم اندازتان متعهد باشید.

عادات زندگی یک فروشنده ی موفق

ارتباطات شخصی بسازید

یک فروشنده ی موفق هرجایی که میرود با دیگران ارتباط میگیرد. این ارتباطات سطحی نیستند و صرفا محدود به لینکدین، شبکه های اجتماعی و مبادله ی کارت ویزیت ها نیست. در حقیقت ارتباطات انسانی و شخصی میگیرد تا آن فرد بخواهد مجددا با او در ارتباط باشد.

به عنوان یک فروشنده، ارتباطات شما سرمایه شماست. لزوما هم نیازی نیست که شخصیت کاریزماتیک و خیلی اجتماعی داشته باشید. پیش از اینها لازم است که تمایل داشته باشید نیاز مخاطب را برطرف کنید. در این صورت همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت.

پیش از موعد مقرر آماده باشید

یک فروشنده ی موفق پیش از تماس یا جلسه خود را آماده میکند. این موضوع به این معنی است که درمورد چشم انداز خود تحقیق میکند و تمام اطلاعات مورد نیاز خود را قبل از شروع جلسه گردآوری میکند. فروشندگان موفق با یک برنامه ی مدون و همچنین برنامه ی جایگزین وارد جلسه میشوند. به این ترتیب آماده ی چالش ها و سوالات احتمالی هستند. چرا که از قبل پیش بینی همه چیز را کرده اند و پاسخ موثر برای آنها خواهند داشت.

هرجایی که میروید به دنبال مشتریان بالقوه باشید

یک فروشنده ی موفق فقط محدود به محل کار خود نیست. برای این که عملکرد بهتری داشته باشید باید همواره به دنبال مشتریان بالقوه باشید. یعنی به محض خروج از محل کارتان، امر فروش را رها نکنید. در مهمانی، ایونت ها، شبکه های اجتماعی، شام و … امکان فروش را دارید. لازم به ذکر است که همواره باید موقعیت را بسنجید و بی گدار به آب نزنید. برای مثال تصور کنید شما در یک شرکت بیمه فعالیت میکنید. آیا در مراسم یادبود یکی از اقوام خود، در مورد اهمیت بیمه عمر سخنرانی سر میدهید؟ مشخصا خیر! اما برای مثال اگر در آن مراسم، در خلال صحبت با دوست خود متوجه شدید که در بیمه ی عمر فعالیت میکند، میتوانید عمق صحبت را با او بیشتر کنید و کار خود را شرح دهید.

عادات انگیزشی فروشنده های خوب

به چیزی که میفروشید باور داشته باشید

اگر شما نسبت به محصول یا خدمت خود اشتیاق و باور داشته باشید، فروش راحت تر خواهد بود. تاثیرگذارترین فروشندگان آنهایی هستند که از محصول خود استفاده میکنند و ارزش آن را باور دارند. رضایت مشتریان را نشر دهید. نمونه هایی را بیان کنید که چگونه محصول یا خدمت شما زندگی افراد را بهبود بخشیده است.

انگیزه های خود را بیابید

مهم نیست که چه عواملی باعث فروش یک فروشنده می شوند. شما فقط باید انگیزه داشته باشید. هر فروشنده ی موفق دلیلی قوی دارد که هر روز در محل کار حاضر می شود و همه تلاش خود را می کند تا به فروش برساند.

  • شاید می خواهد خانه ای بخرد.
  • شاید فوق العاده رقابتی است و همیشه می خواهد در رده های بالای جدول قرار بگیرد.
  • شاید میخواهد به خود ثابت کند که می تواند در فروش خوب عمل کند.

از خود بپرسید “دلیل شماره 1 من برای موفقیت چیست؟” اگر نمی توانید بلافاصله به جوابی برسید، باید آن انگیزه را پیدا کنید.

 

موفقیت مشتری را موفقیت خود بدانید

یک فروشنده ی حرفه ای زمانی که به هدف خود میرسد و محصول خود را میفروشد، متوقف نمیشود. بلکه پس از آن نیز با مشتری در ارتباط خواهد بود و بازخورد میگیرد و کمک رسان است. موفقیت مشتری به فروشندگان این امکان را می دهد تا بدانند که استراتژی آنها چگونه کار می کند و روابط خود با مشتری را شکل دهند.

کلام آخر

دانستن ویژگی های یک فروشنده خوب تازه اولین قدم است. برای تبدیل شدن به یک فروشنده ی موفق لازم است این ویژگی ها در حین کار م ک زده شود. استراتژی خود را بهبود ببخشید و با این ابزار به یک فروشنده موفق تبدیل شوید.

برای تبدیل شدن به یک فروشنده موفق تنها یک راه وجود ندارد. اما عادت های ذکر شده در بالا برای ارائه تجربه فروش مثبت به مشتریان ضروری است. اظهار اشتیاق، دانش کافی، اعتماد به نفس و سازگاری می تواند شما را از یک فروشنده ی معمولی​​به یک فروشنده ی موفق با عملکرد بالا برساند.

 

منبع: hubspot.com

 

گردآورنده: فاطمه سرلک – تیم محتوانویسی بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *