هوش هیجانی در کسب و کار

هوش هیجانی

هوش هیجانی در کسب و کار

 در این نوشتار به توضیح کاربرد هوش هیجانی در  کسب و کار می پردازیم.

برای اطلاع بیشتر مقاله “هوش هیجانی”  و “توسعه مهارت های هوش هیجانی “را مطالعه نمایید.

در حوزه کسب و کار، هوش هیجانی با مدیریت و موفقیت ارتباط مستقیم و تنگاتنگ دارد. در واقع هوش هیجانی، یکی از  ارزشمندترین و رایج ترین مباحث در حوزه مدیریت است. در علم مدیریت و کسب و کار، برای هوش عاطفی ارزش بسیار بالایی در نظر گرفته شده است.

تصور رایج در حوزه مدیریت بر آن است که افرادی که هوش هیجانی بالاتری دارند، توان بیشتری در هدایت و کنترل افراد تحت نظر خود دارند. تحقیقات نشان می دهد، که بین وظیفه شناسی، احساس مسئولیت، وجدان کاری و میزان بالای هوش هیجانی ارتباط مستقیم وجود دارد. بدان معنی که هر چه افراد هوش هیجانی پایین تری داشته باشند، نه تنها در روابط کاری و مدیریت افراد دچار چالش بیشتری هستند، بلکه در خصوصیات اخلاقی هم دچار عملکرد ضعیف و سطح پایین تری از سایر افراد هستند. از این رو هوش هیجانی در کسب و کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

هوش هیجانی

هوش هیجانی در محیط کار

سازمانی که اعضای آن دارای هوش هیجانی باشند می توانند تا حداکثر اثربخشی کار کنند. هوش هیجانی برای تعالی در تجارت و موفقیت سازمان ضروری است و می تواند شگفتی هایی برای تجارت ایجاد کند، زیرا استفاده از آن در محل کار باعث می شود تا افراد درک کنند که مردم و روابط چگونه کار می کنند. کارمندان باهوش عاطفی به طور مداوم در زمینه رهبری، کار تیمی و مشارکت نقش پررنگی دارند زیرا در مورد روابط خود با کارکنان، سازمان ها، مدیران، مشتریان، رقبا، ارتباطات شبکه ای و غیره بینش خواهند داشت.

سازمانی که دارای افراد با هوش هیجانی بالا است از پرسنلی بهره می گیرد که دارای انگیزه، بهره وری، کارآمدی، تاثیر مثبت، سزاوار و دوست داشتنی هستند و اهداف آنها با برنامه سازمان در یک راستا قرار دارد. این امر به این دلیل است که هوش هیجانی برای هر تعامل انسانی در تجارت کاربرد دارد. داشتن پرسنلی با هوش هیجانی متوسط و ​​بالا به ارائه خدمات به مشتری، ایده پردازی، معرفی شرکت و سایر فعالیت ها کمک می کند. هوش هیجانی در محیط کار به کارمندان کمک می کند تا افراد را بهتر ارزیابی کنند، چگونگی توسعه روابط را درک کنند، متوجه می شوند که چگونه باورها تجربیات را تولید می کنند و یاد می گیریند که از مبارزات قدرت، قضاوت منفی و مقاومت جلوگیری کنند تا بینش و موفقیت را افزایش دهند.

 

گردآورنده: مهندس زهرا ترابی – تیم محتوا بلوباکس

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *