مشاور بازاریابی دیجیتال

مشاور بازاریابی دیجیتال

مشاور بازاریابی دیجیتال

یک مشاور بازاریابی دیجیتال دارای مسئولیت های مختلفی است و از بسیاری جهات به عنوان یک فرد همه فن حریف در نظر گرفته می شود. اساساً، مشاور بازاریابی دیجیتال، یک شخص یا تیمی است که مسئول شناساندن کسب و کار ها به دیگران است. این امر از شروع فعالیت های شرکت گرفته تا فعالیت هایی از جمله برندینگ، فعالیت در رسانه های اجتماعی، طراحی وب سایت، استراتژی حضور در محیط آنلاین، قیمت گذاری، و بسیاری موارد دیگر را شامل می شود.

مسئولیت ها و وظایف یک مشاور بازاریابی دیجیتال چیست؟

اگرچه ذکر همه وظایف و مسئولیت های معمول یک مشاور بازاریابی دیجیتال دشوار است، در اینجا به توضیح برخی از نقش های برجسته تر می پردازیم:

مشاور بازاریابی دیجیتال

سئو (SEO):

هر شرکتی که حضور آنلاین داشته باشد، باید به نوعی استراتژی سئو (بهینه سازی موتور جستجو) را پیاده سازی کند و این یکی از مسئولیت های اصلی مشاور بازاریابی دیجیتال است. در نظر داشته باشید که انجام SEO به تنهایی یک شغل تمام وقت محسوب می شود.

بهینه سازی موتور جستجو شامل موارد زیر است:

  • جایگاه یابی مناسب در موتورهای جستجو (مانند گوگل، بینگ، یاهو و…)
  • درج مطالب با کیفیت بالا و مرتبط در وب سایت شما
  • تضمین بک لینک (Backlink) مناسب
  • رعایت دستورالعمل گوگل
  • فعالیت در رسانه های اجتماعی
  • تحلیل کلید واژه
  • تگ کردن مناسب
  • مدیریت کامنت گذاری

مدیریت سئو، کار بزرگی است که می تواند تمام تلاش های شما را به ثمر نشاند یا از بین ببرد. و این فقط یکی از کار هایی است که مشاور دیجیتال انجام می دهد.

مشاور بازاریابی دیجیتال

طراحی وب:

شما می توانید در این مورد مقاله “چرا کسب و کارها به وب سایت نیاز دارند؟” را مطالعه نمایید

وقتی صحبت از طراحی وب می شود، نقش مشاور بازاریابی دیجیتال اطمینان از انتقال پیام مناسب و ایجاد تجربه ای مناسب برای کاربر است. اینکه شخص هنگام بازدید از وب سایت چه احساسی دارد، به ویژه در اولین برداشت، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر مشتری به یک وب سایت مراجعه کند و احساس کند که تلاش زیادی برای ایجاد آن صورت نگرفته است و بسیار بی کیفیت به نظر برسد، به احتمال زیاد همان تصور را درباره شرکت نیز خواهد داشت. این وظیفه مشاور دیجیتال مارکتینگ است که مشتریان را به سمت سایت جلب کند و آن را بسیار مفید و کاربر پسند طراحی کند به گونه ای که مشتریان هرگز تمایل نداشته باشند آن را ترک کنند.

شما باید بدانید که وب سایت مشهودترین ویترین شغل شما به شکل دیجیتال است، به ویژه اگر یک کسب و کار جهانی داشته باشید.

طراحی وب نیز باید هدفمند و حرفه ای باشد. مشتریان نباید با انبوهی از متن، تصاویر و تبلیغات رو به رو شوند.

باید مسیر مشخصی برای دنبال کردن مطالب در سایت وجود داشته باشد، و قدم های بعدی برای مشتریان واضح باشد. در غیر این صورت، مشتریان علاقه ای به حضور در سایت شما نخواهند داشت.

ملاحظات دیگری نیز وجود دارد مانند اینکه چه محتوایی در چه مرحله ای از بازدید ارائه شود، چه زمانی در سایت تبلیغ شود و یا چگونه می توانید اطلاعات شخصی افراد را جمع آوری و ایمن سازی کنید و بسیاری موارد دیگر.

اینها موارد اصلی هستند. ولی با این وجود، اکثر سایت ها در رعایت این نکات، ضعیف عمل می کنند. به همین دلیل است که مشاور دیجیتال مارکتینگ و طراح وب شما باید ارتباط مستقیمی با هم داشته باشند.

مشاور بازاریابی دیجیتال

رسانه های اجتماعی:

به دلیل تعداد بی شماری از کاربران که روزانه از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند، بازاریابی رسانه های اجتماعی بسیار گسترده است. فیس بوک به تنهایی بیش از 2.5 میلیارد کاربر دارد. این تعداد را به کاربران توییتر، اینستاگرام و سایر موارد که در سراسر جهان وجود دارند، اضافه کنید. حضور فعال در این رسانه ها نیازمند یک استراتژی قوی و آشنایی با تمام جنبه های آن می باشد.

به طور مثال:

آیا به هشتگ گذاری تسلط دارید؟ مدیریت رسانه های اجتماعی نیاز به استفاده صحیح از هشتگ ها دارد.

محتوایی که در رسانه های اجتماعی به اشترک گذاشته می شوند در صورتی که فقط دارای 1 یا 2 هشتگ باشند بر خلاف آنهایی که بیش از 2 هشتگ دارند، 21٪ درگیری بیشتری با مخاطب دارند.

هیچ چیزی در مورد مدیریت رسانه های اجتماعی آسان نیست. اما این بخشی جدایی ناپذیر از کاری است که یک مشاور دیجیتال به طور روزانه انجام می دهد.

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی این روزها یکی از موثرترین راه های تبلیغات است، اما برای کنار آمدن و بهره مندی حداکثری از آن به تخصص مشاور بازاریابی دیجیتال نیاز دارید.

مشاور بازاریابی دیجیتال

تبلیغات:

تبلیغات دیجیتالی یکی دیگر از مشاغل تمام وقت و تحت نظارت مشاور بازاریابی دیجیتال است. مسئولیت های تبلیغاتی شامل نظارت بر هرگونه کمپین تبلیغاتی، تصمیم گیری در مورد هزینه تبلیغاتی و سوال هایی مانند ذیل است:

آیا تبلیغات بنر ارزشمند و تاثیرگذار هستند؟

آیا بهتر است بر روی بازاریابی رسانه های اجتماعی سرمایه گذاری کنیم یا  خرید تبلیغات در فیس بوک؟

چه میزان از بودجه باید برای خرید نتیجه جستجوی گوگل در مقابل سایر فعالیتهای پرداخت به ازای کلیک (Pay per click) هزینه شود؟

تبلیغات دیجیتالی نیاز به دانش تخصصی زیادی دارند؛ نه فقط به خود موضوع تبلیغات، بلکه در مورد فضای دیجیتالی که در آن تبلیغات صورت می گیرد، باید پرداخته شود.

مشاور دیجیتال مارکتینگ چه مزایایی دارد

از آنجا که بازاریابی دیجیتال دقیقاً همان دیجیتال و آنلاین است، بدین معنی است که به عنوان یک مشاور در این زمینه لازم نیست که همیشه در یک مکان خاص کار کنید. مطمئناً ممکن است نیاز داشته باشید در جلسات مختلف حاضر شوید یا هر چند وقت یکبار به برخی از مشتریان مراجعه کنید. اما، به عنوان یک قاعده کلی، شما این امکان را دارید که تقریباً در هر مکانی کار کنید. همچنین همکاری با مشتری های مختلف این فرصت را برای شما فراهم می سازد تا همیشه کارهای متنوعی انجام دهید.

مشاور دیجیتال مارکتینگ چه معایبی دارد

کار کردن به عنوان یک مشاور بازاریابی دیجیتال آسان است. اما از آنجایی که بسیاری از شرکت ها هنوز نسبت به این حرفه اطلاعات کافی ندارند و دچار تردید هستند؛ پیدا کردن و متقاعدسازی یک کسب و کار جدید کار دشواری است. همچنین این حرفه به کسی نیاز دارد که صبر زیادی داشته باشد و از انجام کار زیاد و سخت هراسی نداشته باشد.

همچنین، حجم کار یک مشاور بازاریابی دیجیتال متفاوت است؛ به صورتی که یک روز آنها به سختی کاری برای انجام دادن دارند و روز دیگر به شدت مشغول کار هستند.

در این حرفه یافتن تعادل مناسب بین زندگی و کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اما در حین آن بایستی به آخرین مهلت پروژه ها توجه داشت.

به طور کلی:

مشاوران دیجیتال مارکتینگ خیلی بیشتر از حد تصور وظایفی برای انجام دادن دارند. اما آنها ممکن است فقط در یکی از این زمینه ها تخصص داشته باشند. اما درکل باید در موارد زیر اطلاعات کافی داشته باشند:

  • سئو
  • تبلیغات
  • طراحی وب سایت
  • رسانه های اجتماعی

با وجود مسئولیت های زیادی که مشاوران دیجیتال مارکتینگ دارند، کار اصلی آنها این است که کسب و کار شما در محیط آنلاین موفق عمل کند!

گردآورنده: مهندس زهرا ترابی – تیم محتوا بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *