کلیدواژه چیست

کلیدواژه

کلیدواژه


کلیدواژه چیست؟

به طور کلی به کلمات یا ترکیبی از کلمات که کاربران اینترنتی برای رسیدن به هدف خود در موتورهای جستجو مثل گوگل وارد می کنند کیورد یا کلیدواژه گفته می شود.

این هدف می تواند در جهت کسب اطلاعات و دانش یا جستجو برای کالا و خدمات خاص باشد. اغلب کاربری که از گوگل استفاده می کند، دقیقا می داند که به دنبال چه چیزی است، آن را جستجو کرده و به آدرس سایت مقصد می رسد. مانند زمانی که دنبال کالایی خاص برای خریدن میگردد یا زمانی که دنبال مبحثی علمی با عنوان و مفهومی مشخص می باشد که با جستجوی آن به نتیجه می رسد.

در خیلی از موارد کاربران دنبال چیزی هستند که عنوان یا کلمه ای مخصوص برای آن وجود ندارد، از این رو با خلاقیت خود ترکیباتی می سازند تا با استفاده از موتور جستجو آنها را به هدف برساند.

همین خلاقیت کاربران است که مخزن عظیمی از کلیدواژه ها را می سازد. این مخزن عظیم برای صاحبان مشاغل و هر کس دیگری که میخواهد سایتی پر بازدید داشته باشد بسیار حائز اهمیت است.

 

اهمیت کلیدواژه برای صاحبان مشاغل

کلیدواژه

صاحبان مشاغل همیشه ترجیح می دهند که افراد زیادی از سایتشان بازدید کنند، زیرا از این راه می توانند کالا یا خدمات خود را به افراد بیشتری ارائه دهند که این برابر است با سود بیشتر!

برای بالا بردن بازدید سایت لازم است که سایت در هنگام جستجو در موتوری همچون گوگل در صفحه اول گوگل و از آن بهتر در چند ردیف اول نتایج جستجو قرار بگیرد. زیرا طبق آخرین بررسی های انجام شده هشتاد درصد کاربرانی که از سایت گوگل برای جستجو استفاده می کنند، به صفحه دوم نتایج جستجو مراجعه نمی کنند. زیرا در همان صفحه نخست به هدف و منظور خود می رسند.

از این رو، صفحه اول گوگل مخصوصا برای صاحبان مشاغل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

حال برای اینکه سایت خدمات ما در صفحه اول گوگل به نمایش درآید باید چه کنیم؟

برای این منظور بهتر است از سئو (SEO) استفاده کنیم. شما با استخدام یک متخصص سئو قادر خواهید بود که سایت خود را هنگام جستجوی مرتبط با حیطه کاری خود در صفحه اول موتورهای جستجو قرار دهید. این یعنی بازدید کننده بیشتر و به تبع آن سفارش دهنده بیشتر.

سئو چیست؟ سئو مخفف سه کلمه می باشد که در لغت به معنی «بهینه سازی برای موتورهای جستجو» می باشد. سایت گوگل با یک سری الگوریتم که دارد باعث می شود تا بهترین نتیجه را برای کاربر فراهم کند. این بدان معنی است که تلاش گوگل بر این است که به محض سرچ یک کلمه، کاربر در همان صفحه نخست به نتیجه دلخواه خود برسد.

از این رو متخصص سئو با این الگوریتم ها آشنایی کامل دارد و با این علم می تواند به سئوی سایت شما کمک کند.

این یعنی متخصص سئو با انجام مجموعه ای از اعمال روی سایت شما باعث می شود تا گوگل برای سرچ کلماتی مشخص، سایت شما را کارا و با اهمیت تشخیص دهد و سایت شما را به صفحه اول جستجو بیاورد.

برای مطالعه بیشتر به مقاله “آموزش سئو از پایه” مراجعه کنید.

 

کلیدواژه، کاربران و موتورهای جستجو

کلیدواژه

یکی از کارهایی که متخصص سئو انجام می دهد، پیدا کردن کلیدواژه های مناسب برای بدنه سایت و همچنین قسمت های مخفی سایت است. کلیدواژه برای سئو اهمیت زیادی دارد. یکی از الگوریتم های گوگل برای قرار دادن سایت در صفحه نخست استفاده از کلیدواژه ها می باشد.

در قدیم کلیدواژه ها تنها کلمات مهم در صفحات وب بودند ولی امروزه کلمات، ترکیبی و هدفمندتر هستند. پس نمی توان انتظار داشت که صرفا با قرار دادن کلمات مهم یک متن به عنوان کلیدواژه، آن سایت به صفحه اول گوگل منتقل شود.

در حقیقت پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب دیگر به راحتی گذشته نیست و ظرافت و دقت بیشتری باید به خرج داد.

کاربران اینترنت در تشکیل فهرست کلمات کلیدی مناسب نقش به سزایی بازی می کنند. در واقع کلمات کلیدی را طراحان سایت، صاحبان مشاغل یا سئو کاران تعیین نمی کنند. بلکه این کاربران هستند که با جستجوی کلمات و ترکیبات، تعیین می کنند چه کلمه ای پرکاربرد است و برای سایت مناسب.

کلمه ای وجود ندارد که به صورت جادویی عمل کند و به محض قرار دادن آن به عنوان کلمه کلیدی، سایت را به بالاترین جایگاه نتایج جستجو برساند.

بلکه این کلمه بسته به خدمات و اهداف سایت ها و همچنین مخاطب مورد هدفشان می تواند از ترکیبات مختلفی تشکیل شده باشد. سایتی را در نظر بگیرید که همه کارها را درست انجام داده باشد و از کلماتی درست و منطقی برای کلیدواژگان استفاده کرده باشد ولی در بالای نتایج جستجو قرار نگیرد. اشکال کار کجا می تواند باشد؟

اشکال کار در نادیده گرفتن مخاطبانمان و همچنین ادبیات و گویش آنهاست. بیشتر از اینکه ما به سایت و متن آن توجه کنیم برای پیدا کردن کلمات کلیدی، باید به این دقت کنیم که مخاطبان ما چه چیزی را در گوگل جستجو می کنند و یا با ایجاد شدن چه مشکل یا انگیزه ای به گوگل مراجعه کردند و در آن به دنبال چه چیزی هستند.

کلمه ای که مخاطب ما در گوگل جستجو می کند همان کلمه کلیدی ماست.

 

کلیدواژه و کلیدواژه کانونی در سئو سایت

سئو

پیدا کردن کلیدواژه برای سایت کار ساده ای نیست. زیرا کلیدواژه باید تلفیقی از محتوای سایت، هدف سایت، اهداف مخاطبین و همچنین ابزارک های متعدد باشد تا به کلماتی کلیدی و مهم برای سئوی سایت برسیم.

باید در انتخاب و تعدد کلماتی که برای کلید واژه استفاده می کنیم حساسیت به خرج دهیم. زیرا با انتخاب غلط و با تعداد بالای کلمات باعث سردرگمی گوگل می شویم و این اصلا خوب نیست. زیرا باعث می شود گوگل برای سایت شما جریمه قائل شود و امتیاز منفی برای شما در نظر بگیرد که این امر منجر به عدم حضور در بالاترین جایگاه نتایج جستجو می باشد.

سعی کنید برای صفحات مختلف سایت شما از کلیدواژه های یکسان استفاده نکنید. چون آنچه مسلم است این است که هیچ یک از صفحات سایت شما دارای مطالب و موضوعیت یکسان نیست. پس با استفاده از کلمات کلیدی یکسان برای دو صفحه متفاوت یک نمره منفی دیگر از گوگل دریافت خواهید کرد.

کلیدواژه

بهتر است که برای صفحه مورد نظرمان یک کلمه کلیدی کانونی انتخاب کنیم. همانطور که واضح است هر کلمه کلیدی که جستجو می شود یک سری کلمات دارد که از لحاظ معنایی و یا در دنیای واقعی با آن کلمه در ارتباط می باشد یا به منظور دیگر زیرشاخه آن کلمه می باشد.

باید کلمات کلیدی را طوری انتخاب کنیم که کلمه ای که بهتر از همه به صفحه ما نزدیکتر است را به عنوان کلمه کلیدی کانونی و کلمات دیگر، زیر شاخه و تکمیل کننده کلمه کانونی باشد. همچنین باید دقت کنیم که بیش از حد از کلیدواژه استفاده نکنیم، زیرا که همین تعدد کلمات کلیدی نمره منفی دیگری از طرف گوگل برای ما در پی خواهد داشت.

 

چگونه کلیدواژه مناسب خود را پیدا کنیم

کلیدواژه

برای پیدا کردن کلید واژه مناسب راه های زیادی وجود دارد. همچنین باید این را هم در نظر بگیریم که طراح یا مدیر سایت نیستند که کلید واژه را می سازند بلکه مخاطبین و کاربران هستند که به موتور جستجو و در پی آن به مدیران سایت ها نشان میدهند که از چه کلمات کلیدی استفاده کنند.

پس اولین چیزی که باید به آن توجه کنیم این است که چگونه مثل مخاطب خود فکر کنیم. مثلا او چه چیز برای یافتن ما سرچ می کند و همان عبارت میشود کلید واژه ما.

راه دیگر برای یافتن بهترین کلید واژه تحلیل سایتهای رقیب است؛ وقتی یاد گرفتیم مثل مخاطب فکر کنیم نوبت به آن میرسد که کار جستجو را آغاز کنیم.

با سرچ کلماتی که به ذهنمان می رسد، در صفحه نخست با سایت هایی آشنا می شویم که دقیقا سایت های رقیب ما هستند. کلمات کلیدی در آن سایت ها میتواند منبع خوبی باشد برای اینکه کلمات مناسب خود را بیابیم. تاکید می کنم که کلمات خود را بیابیم و از کپی کردن دوری کنیم زیرا باز در خطر امتیاز منفی گوگل قرار میگیریم.

کلمات کلیدی، دائمی نیستند که تا آنها را پیدا کرده و نتیجه حاصل شد، دیگر از بابت کلمات کلیدی خیالمان راحت باشد. بلکه کلمات کلیدی با تغییرات زمانی و تغییر آدم ها و دنیای اطرافشان تغییر میکنند. این بدان معناست که کلمات کلیدی دارای انقضا بوده و نیازمند کار و بررسی دائم هستند.

ازین رو ابزارها و افزونه های زیادی برای این امر مهم طراحی شده اند که می توانند به کمک سئوکاران بیایند تا کار سئو را کمی آسان تر و کمی قوی تر پیش ببرند.

 

ابزارهای رایج برای دستیابی به بهترین کلیدواژه

ابزار

دنیای امروز، دنیای ابزارکها و وسایل ریز و درشتی است که کارها را برای ما راحت تر می کنند.

دنیای سئو هم از این قاعده مستثنی نیست و برای هر بخش آن ابزارک هایی وجود دارد که باعث بالا رفتن کیفیت نهایی کار ما می شوند.

در مبحث کلید واژه هم اندکی چند از این ابزارها یافت می شود. در ادامه به چند نمونه که هم کارا هستند و هم استفاده از آن در کشورمان مشکلی ندارد اشاره میکنیم:

کی . دبلیو . فایندر ابزاری بسیار کارا است که می توان با وارد کردن کلید واژه در آن به اطلاعات جالبی دست یافت. از جمله میزان سرچ کلمه، میزان پرکاربرد بودن آن و میزان سختی کلمه.

که از صفر تا صد به آنها نمره می دهد.

همچنین پس از ثبت نام در سایت کی دبلیو فایندر می توانید روزی پنج کلید واژه را بصورت رایگان در آن بررسی کنید.

  • google keyword planner

کیورد پلنر یکی دیگر از ابزارهای ما برای تحقیق کلید واژه است که ساخته شده توسط خود گوگل می باشد. البته برای استفاده از آن باید اکانت گوگل ادز داشته باشید.

گوگل در این مورد اعداد دقیق از اطلاعات کلیدواژه ارائه نمی دهد بلکه مثلا تعداد سرچ ها را در یک بازه زمانی نمایان می سازد. البته همین هم میتواند بسیار برای ما مفید باشد. همچنین می توانیم با بایگانی اطلاعات کلمات، در بازه های مختلف زمانی و تحلیل آنها اطلاعات خیلی خوبی راجع به آن کلمه بدست آوریم.

ابزاری قوی و معروف برای تحلیل سایت ها که قابلیت تحلیل کلمات کلیدی را نیز دارد. این ابزار اعداد دقیقی مثل سختی کلمه و اعداد تخمینی همچون تعداد دفعات سرچ شده را در اختیار ما قرار می دهد.

همینطور این ابزار قابلیت استفاده از نسخه پیشرفته خود را به صورت رایگان و در مدت محدود در اختیار کاربران قرار می دهد.

برتری این ابزار نسبت به ابزار دیگر این است که کیورد تول قابلیت این را دارد که کلمه را در چند محیط مجازی مثل یوتیوب، بینگ و یا آمازون مورد بررسی کرده که دید کلی خوبی ارائه می دهد. خبر خوب اینکه این ابزار از زبان شیرین فارسی هم پشتیبانی می کند.

keywordtool

قابلیت بسیار خوب دیگر این است که می تواند به ما بگوید که در مورد کلمه ای خاص، مردم چه سوالاتی از گوگل پرسیده اند که اگر آن را در سایت خود استفاده کنید بسیار موثر خواهد بود.

این ابزار یک افزونه است. افزونه ای برای مرورگرهای کروم و فایرفاکس.

قابلیتی که این ابزار دارد این است که کلماتی که با کلمه سرچ شده شبیه و یا مرتبط باشند را در کنار مرورگرمان لیست می کند.

قابلیتی که برای یافتن کلمه کلیدی مناسب بسیار کارا می باشد.

 

آموزش یوست برای مدیریت کلیدواژگان در وردپرس

یوست

در دنیای امروز وسایلی که برای ما راحتی را فراهم کند بسیار پرطرفدار می باشد.

یکی از این وسایل وردپرس می باشد. وردپرس ساخت صفحات و مدیریت محتوای آن را بسیار آسان تر از پیش کرده است. همین راحتی باعث شده که وردپرس به یکی از پراستفاده ترین ها تبدیل شود. طوری که امروزه می بینیم وردپرس یک سوم کل اینترنت دنیا را بخود اختصاص داده است.

 

شلوغی استفاده از وردپرس، خالق شرایطی است که باعث رشد قارچ گونه انواع و اقسام افزونه ها و ابزارهای پولی و رایگان در وردپرس می باشد.

یکی از این افزونه ها که در مدیریت کلمات کلیدی در وردپرس کمک می کند یوست(yoast)  می باشد.

یوست ابزاری است که در نسخه های مختلف پولی و رایگان موجود می باشد. یوست پس از بررسی مطلب در سایت وردپرسی ایرادات نحوی، دستوری و یا تکنیکی را به کاربر گوشزد می کند که می توان با رفع آن از رتبه بالای سایت در موتورهای جستجو نهایت استفاده را برد.

به یاد داشته باشید که یوست در نسخه پولی موسوم به نسخه پریمیوم بسیار سختگیر تر از نسخه رایگان می باشد. پس تا مجبور نشده اید از آن استفاده نکنید.

نویسنده: امیرحسین زلفی گل – تیم محتوا بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *