گوگل ترندز و کاربرد آن

گوگل ترندز

گوگل ترندز


کلمات کلیدی و اهمیت آن در سئو

 

برای آنکه سایت خوب و پربازدیدی داشته باشیم، بهتر است که قوانین سئو را در آن رعایت کنیم. سئو تشکیل شده از بایدها و نبایدهایی که با انجام آنها باعث می شود تا صفحه ای حرفه ای و منطبق بر قوانین مقاله نویسی داشته باشیم.

اینکه سایت ما حد و حدود مربوطه را رعایت کرده باشد، باعث اعتبار سایت ما می شود. سایت معتبر از دید موتورهای جستجو، این امکان را فراهم میکند تا در صورت سرچ کلمات مربوط به سایت ما، موتورهای جستجو سایت ما را مناسب برای نمایش در ابتدای نتایج جستجو تشخیص دهند.

صفحه اول نتایج جستجو از اهمیت زیادی برخوردار است. سایت در صفحه اول نتایج بیشتر دیده می شود، مراجعه کنندگان بیشتری خواهد داشت و در کل برای ارائه خدمات سایت، مشتریان بالقوه بیشتری خواهد بود.

کلمات کلیدی یا کلیدواژه ها دقیقا ابزاری هستند که سایت را از طریق موتور جستجو به کاربر متصل میکنند. یعنی این کلیدواژه ها هستند که باعث پیدا کردن سایت توسط کاربران میشوند. همچنین کلید واژه ها در سئو بسیار مهم می باشند.

از این رو باید مناسب ترین کلیدواژه را برای صفحات سایتمان انتخاب کنیم تا موتورهای جستجو، براحتی کاربر را به طرف سایت ما هدایت کنند.

گوگل ترندز

کلیدواژه از مهمترین ارکان سئو می باشد. به همین دلیل در رابطه با کلیدواژه از انواع و اقسام نرم افزارها و افزونه ها میتوان بهره برد.

یکی از بهترین ابزارهایی که میتوان برای یافتن کلید واژه مناسب از آن استفاده کرد، “گوگل ترندز” است.

 

گوگل ترندز (Google Trends)

 

 

در رابطه با کلمات کلیدی، ابزار متنوعی وجود دارد، که هر کدام به نحوی به ما در یافتن مناسب ترین کلمه کمک میکند.

بعضی، کلیدواژه های مربوط به کلیدواژه استفاده شده را می یابند.

بعضی به جستجوی کلیدواژه و روند سرچ آن در محیط های مختلف مثل فیسبوک و یوتیوب میپردازند.

و بعضی به بررسی کلیدواژه و کلمات مربوطش در سایتهای پربازدید میپردازند.

که همه آنها در انواع پولی و رایگان موجود می باشند.

اما در این بین ابزاری یافت میشود که هم رایگان است و هم نتایج آن بسیار قابل استناد است، و آن “گوگل ترندز” می باشد.

از آنجایی که گوگل موتور جستجوی شماره یک جهان می باشد، پس می توان به نتایجی که گوگل ترندز به ما می دهد بسیار اعتماد کرد.

در برهه ای گوگل اهمیت کمی برای این ابزار قائل بود و گوگل ترندز را مورد بی مهری خود قرار داد. ولی در سال 2008 با بروزرسانی های خوب و کارا، آن را به ابزاری قابل اعتماد و منحصر بفرد تبدیل کرد. اما این ابزار فوق العاده چگونه کار می کند.

 

 

طریقه استفاده از گوگل ترندز

 

گوگل ترندز بگونه ای طراحی شده که با امکانات مختلف که بصورت کلی بیان شده اند، تحلیل های جالب و جزئی ای را در اختیار ما قرار می دهد. به شرطی که بدانیم چگونه از آن استفاده کنیم.

گوگل ترندز

گوگل ترندز اطلاعات را نه با اعداد و ارقام دقیق، بلکه با نمودار و گراف و همچنین با مقدارهای تقریبی در اختیار ما قرار میدهد. اما از دقت همان اطلاعات تقریبی میتوان مطمئن بود. زیرا این گوگل است که در پشت پرده خدمت رسانی میکند.

گوگل ترندز بخشهای مختلفی در یک صفحه دارد که به توضیح مختصر هر یک از آنها میپردازیم:

 

بخش مقایسه یا (Compare)

با باز کردن گوگل ترندز به آدرس https://Trends.Google.com/trends با صفحه ای مواجه می شویم که میتوان کلمه ای کلیدی را در آن تایپ کرد. همچنین در ادامه صفحه میتوان آموزش و مثال هایی از این ابزار کاربردی را رؤیت کرد.

وقتی کلمه کلیدی را در باکس مربوطه سرچ میکنیم، به یک صفحه منتقل می شویم که تمام آمارها و نمودارها در آن صفحه قرار دارند.

در بالای صفحه نوار کامپر یا مقایسه را مشاهده میکنید. گوگل ترندز این امکان را به ما میدهد که از دو تا پنچ کلمه را با هم مقایسه کنیم که هر کلمه با رنگ مربوط به خودش در نمودار به نمایش در خواهد آمد.

 

بخش محبوبیت در طول زمان

 

در این بخش نموداری خواهید دید که روند سرچ آن کلمه را برای ما به نمایش می گذارد.

گوگل ترندز

در بخش بالایی نمودار چند فیلتر می بینیم که میتوان نمودار مربوطه را بهتر سازماندهی کرد. فیلتر اول که میتوان منطقه سرچ را در آن انتخاب کرد و یا با انتخاب گزینه Woldwide میتوان تمام جهان را به عنوان منطقه جستجو تعیین کرد. به این گونه که با انتخاب یک کشور، روند سرچ آن کلمه را در کشور مذبور رصد میکنیم.

فیلتر بعدی نشان دهنده بازه زمانی سرچ می باشد که میتوان از سال 2004 تا کنون و در بازه دلخواه روند جستجوی کلمه را رصد کرد.

هر کلمه از پنج کلمه ای که میتوان آنها را با هم مقایسه کرد، یک رنگ دارد که در نمودار به نمایش در می آیند.

بیاد داشته باشید که نمودار بصورت درصدی است و امکان نمایش دفعات سرچ وجود ندارد. اما همین نمایش درصدی و امکان مقایسه روند سرچ در کلمات مختلف میتواند اطلاعات فوق العاده ای را در اختیار ما بگذارد.

برای مثال در نمودار تصویر بالا که در بازه زمانی 2012 تا 2019 گرفته ایم، ما با مقایسه سه مهارت تخصصی کامپیوتر اطلاعات زیر را به دست آوردیم:

  • زبان PHP از هشت سال پیش تا کنون یک سیر نزولی را طی کرده است، و این بدان معناست که محبوبیت این زبان از 2012 تا 2019 روندی کاهشی را تجربه کرده است.
  • زبان پایتون اما تجربه ای برعکس PHP داشته است. با دیدن شیب کلی نمودار که روندی رو به بالا داشته است، میتوان این را استنباط کرد که رفته رفته بر محبوبیت این زبان افزوده شده است.
  • و در آخر ai یا همان هوش مصنوعی را میبینیم که نموداری بی شیب دارد و از این میتوان فهمید که در 9 سال گذشته محبوبیت هوش مصنوعی دستخوش تغییر بزرگی نشده است.

 

بالاترین میزان سرچ کلمات بر اساس شهرها و مناطق

گوگل ترندز

در باکس بعدی نقشه ای را از منطقه تعیین شده که در اینجا کل جهان می باشد، در اختیار داریم. در این قسمت می توان فهمید که کلمات مقایسه شده در کدام شهرها بیشترین سرچ را داشته اند. در مقابل نقشه لیستی از شهرها را مشاهده می کنیم که میتوان ترتیب آنها را بر اساس مناطق و مرزهای سیاسی کشورها هم مرتب کرد. به گونه ای که اگر انتخاب ریجن اولی شما جهان باشد، موارد نشان دهنده در این لیست، کشورها می باشد و اگر یک کشور خاص را انتخاب کرده باشید، مناطق قابل نمایش در این لیست “ساب ریجن”ها یا همان استان ها هستند.

گوگل ترندز

تحلیل هر کلمه به صورت مجزا

 

در باکس بعدی و همین طور موارد بعدی آن، کلمات را به صورت منفک میابیم که هر کدام جداگانه توضیحات مربوط به خود را دارند.

گوگل ترندز

یکی از امکانات خوبی که این بخش در اختیار ما میگذارد کلمات مرتبط با کلیدواژه ما و همینطور تراکم سرچ آنهاست. دقت کنید که کلمات مربوطه عینا کلمات کلیدی ما و مشتقات آن نیستند، بلکه کلماتی را برای ما بنمایش می گذارد که از نظر گوگل با کلمه مد نظر ما ارتباط مفهومی و منطقی داشته باشند.

از این رو، این بخش بسیار محبوب سئو کاران می باشد، چرا که می توانند با این بخش کلمات کلیدی بهتری را برای سایتشان انتخاب کنند.

 

گوگل ترندز برای همه

 

از نمودارهایی که در گوگل ترندز می بینیم میتوان تحلیل های متنوعی کرد. بطور مثال کلماتی را می یابیم که نمودار آن نشان دهنده دوره های تناوبی است. مثل چتر و یا کولر. همانطور که از کلمات پیداست، می توان دلیل این دوره های تناوبی را حدس زد. مثلا چتر در فصول بارانی بیشتر سرچ میشود و دوره تناوبی کلمه کولر، در تابستان به پیک خود می رسد.

گوگل ترندز

پس برای کسانی که چتر یا کولر می فروشند، پالس خوبی ارسال می کند که تمرکز خود را در چه زمان از سال روی تبلیغات و بازاریابی معطوف کنند.

یا مثلا با سرچ کلمه کولر و انتخاب ساب ریجن میتوان دریافت که کدام شهرها بیشتر کلمه کولر را سرچ میکنند. و این بدان معناست که این شهرها بیشتر به کولر احتیاج دارند.

پس میتوان در زمان پیک برای جستجوی کولر، مقاله ای را برای شهرهای هدف قرائت کرد و با انتخاب کلمات کلیدی درست، شاهد بازدید بالای آن صفحه و در تبع آن بالا رفتن رتبه بندی سایتتان باشید.

با تحلیلهای این چنینی و داشتن کمی خلاقیت می توان نهایت استفاده را از این ابزار خارق العاده گوگل برد.

 

نویسنده: امیرحسین زلفی گل – تیم محتوا بلوباکس

Comments are disabled.