دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ


دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ شامل کلیه فعالیت های بازاریابی است که از یک دستگاه الکترونیکی یا اینترنت استفاده می کند. مشاغل برای ارتباط با مشتریان فعلی و آینده، از کانالهای دیجیتالی مانند موتورهای جستجو، رسانه های اجتماعی، ایمیل و وب سایت بهره می گیرند.

با دسترسی فراوان دنیای امروزه به اینترنت، اگر به شما بگوییم تعداد افرادی که هر روز به این فضای آنلاین اضافه می شوند، همچنان در حال افزایش است، باور می کنید؟

این امر حقیقت دارد. طبق تحقیقات پیو (Pew Research)، استفاده “ثابت” از اینترنت در بین بزرگسالان تنها در سه سال گذشته 5٪ افزایش یافته است. همچنین، نحوه خرید مردم نیز در کنار آن تغییر کرده است که به این معنی می باشد که بازاریابی آفلاین به اندازه گذشته مؤثر نیست.

بازاریابی همیشه به معنی ارتباط با مخاطبان در مکان و زمان مناسب بوده است. امروزه، این بدان معناست که باید در جایی که افراد بیشتر وقت خود را سپری می کنند، با آنها ملاقات کنید: یعنی در اینترنت.

از این رو، در سال های اخیر، دیجیتال مارکتینگ یا به عبارت دیگر هر نوع بازاریابی که بصورت آنلاین وجود دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در این مقاله به توضیح دیجیتال مارکتینگ پرداخته شده است.

 

دیجیتال مارکتینگ

چرا دیجیتال مارکتینگ؟

در حالی که بازاریابی سنتی ممکن است در تبلیغات چاپی، ارتباط تلفنی یا بازاریابی فیزیکی وجود داشته باشد، بازاریابی دیجیتال می تواند بصورت الکترونیکی و آنلاین رخ دهد. این بدان معنی است که تعدادی از فرصت های بی شمار برای برندها از جمله ایمیل، فیلم، رسانه های اجتماعی یا فرصت های بازاریابی مبتنی بر وب سایت وجود دارد.

از آنجایی که در دیجیتال مارکتینگ، گزینه ها و استراتژی های زیادی وجود دارد، می توانید متناسب با بودجه خود از انواع روش های بازاریابی استفاده کنید. همچنین با استفاده از دیجیتال مارکتینگ، می توانید از ابزارهایی مانند داشبورد آنالیز نیز استفاده کنید تا موفقیت خود و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) کمپین های خود را بیش از آنچه که ممکن بود با یک محتوای تبلیغاتی سنتی مثل بیلبورد یا تبلیغات چاپی داشته باشید، نظارت کنید.

 

چگونه یک کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ را تعریف می کند؟

دیجیتال مارکتینگ با استفاده از تاکتیک ها و کانال های دیجیتالی بی شمار برای ارتباط با مشتریان در جایی که بیشتر وقت خود را می گذرانند (یعنی بصورت آنلاین) تعریف می شود. از خود وب سایت گرفته تا دارایی های تجاری آنلاین برند شما مثل تبلیغات دیجیتالی، بازاریابی ایمیل، بروشور آنلاین و غیره، طیفی از تاکتیک ها وجود دارد که زیر چتر “دیجیتال مارکتینگ ” قرار دارند.

بهترین بازاریاب های دیجیتال تصویری روشنی از نحوه پشتیبانی هر کمپین دیجیتال مارکتینگ از اهداف اصلی خود دارند. و بسته به اهداف استراتژی بازاریابی خود، بازاریابان می توانند از طریق کانال های رایگان و پولی که در اختیارشان است از یک کمپین بزرگتر حمایت کنند.

به عنوان مثال، یک بازاریاب محتوا می تواند مجموعه ای از پست های وبلاگ ایجاد کند که به کسب مشتری های جدید از کتاب الکترونیکی جدیدی که اخیراً ایجاد شده است، کمک کند. بازاریاب رسانه های اجتماعی شرکت ممکن است به تبلیغ پست های وبلاگ از طریق پست های پرداخت شده و ارگانیک در حساب های رسانه های اجتماعی این کسب و کار کمک کند. همچنین بازاریاب ایمیل یک کمپین ایمیل ایجاد کند تا برای کسانی که کتاب الکترونیکی را دریافت می کنند اطلاعات بیشتری درباره این شرکت ارسال کند.

دیجیتال مارکتینگ

نمونه بازاریابی دیجیتال

  • بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
  • پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)
  • بازاریابی وابسته
  • تبلیغات بومی
  • اتوماسیون بازاریابی
  • بازاریابی ایمیلی
  • روابط عمومی (PR) آنلاین
  • بازاریابی ورودی

در اینجا به طور خلاصه به برخی از رایج ترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ و کانال های درگیر در هر یک می پردازیم.

سئو

بهینه سازی موتور جستجو  (SEO)

این فرآیند بهینه سازی وب سایت شما برای قرارگیری در رتبه بالاتر در صفحات نتایج موتور جستجو را انجام می دهد، در نتیجه میزان ترافیک ارگانیک وب سایت شما افزایش می یابد. کانال هایی که از سئو (SEO) بهره می برند شامل وب سایت ها، وبلاگ ها و اینفوگرافیک ها هستند.

به منظور ایجاد ترافیک مناسب در وب سایت شما، چندین روش برای سئو وجود دارد، که شامل موارد زیر می باشد:

سئو در صفحه (On page SEO):

این نوع سئو روی کلیه مطالبی که “در یک صفحه” از وب سایت وجود دارد، متمرکز می شود. با تحقیق در مورد کلمات کلیدی به منظور حجم جستجو و هدف و یا معنی آن، می توانید به سؤالات خوانندگان پاسخ دهید و در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) که این سؤالات پرسیده می شود، در رتبه بالاتری قرار بگیرید.

سئو خارج از صفحه (Off page SEO):

این نوع سئو برای بهینه سازی وب سایت، بر کلیه فعالیت هایی که صورت می گیرد که “خارج از صفحه” است. شما ممکن است بپرسید که “چه فعالیتی در وب سایت شخصی من وجود ندارد ولی بر رتبه من تأثیر می گذارد؟” پاسخ پیوندهای ورودی است، که همچنین به عنوان بک لینک نیز شناخته می شود. با برقراری ارتباط با افراد و سایت های دیگر، نوشتن پست در این وب سایت ها، پیوند دادن به وب سایت خود و جلب توجه خارجی می توانید از بک لینک های مورد نیاز برای رتبه بندی وب سایت خود بر روی تمام صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) استفاده کنید.

سئو فنی:

این نوع سئو بر روی بک اند (Backend) وب سایت شما و نحوه کدگذاری صفحات شما تمرکز دارد. فشرده سازی تصویر، داده های سازمان یافته و بهینه سازی پرونده های CSS، همه اشکال متفاوت سئو فنی هستند که می توانند سرعت بارگذاری وب سایت شما را افزایش دهند.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله “آموزش سئو از پایه” مراجعه کنید

بازاریابی محتوا 

بازاریابی محتوا

این اصطلاح به معنای ایجاد و ارتقاء محتوا به منظور ایجاد آگاهی از برند، افزایش ترافیک و جذب مشتری جدید است. کانال هایی که می توانند در استراتژی بازاریابی محتوای شما نقش ایفا کنند، عبارتند از:

– پست های وبلاگ:

نوشتن و انتشار مقالات در وبلاگ شرکت به شما کمک می کند تا تخصص خود را نشان داده و ترافیک جستجوی ارگانیک را برای کسب و کار خود ایجاد کنید. این در نهایت به شما فرصت بیشتری می دهد تا بازدید کنندگان وب سایت را به مشتری بالقوه خود تبدیل کنید.

– کتابهای الکترونیکی:

کتابهای الکترونیکی و مطالب با فرم مشابه به آموزش بیشتر بازدید کنندگان وب سایت کمک می کند. همچنین این امکان را به شما می دهد تا برای اطلاعات مخاطب، جذب مشتری و همراهی مشتریان در راستای سفر خرید محتوا ایجاد کنید.

– اینفوگرافیک:

گاهی اوقات، خوانندگان از شما می خواهند که محتوا را نشان دهید، نه اینکه بیان کنید. اینفوگرافیک نوعی محتوای بصری است که به بازدید کنندگان وب سایت کمک می کند تا مفهومی را که می خواهید برای یادگیری ارائه دهید، تجسم کنند.

 

بازاریابی رسانه های اجتماعی

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

این عمل باعث تبلیغ برند و محتوای شما در کانال های رسانه های اجتماعی می شود تا آگاهی از برند، ترافیک وب سایت و میزان مشتریان را برای کسب و کار شما افزایش دهند. کانال هایی که می توانید در بازاریابی رسانه های اجتماعی استفاده کنید عبارتند از:

  • فیس بوک
  • توییتر
  • لینکدین
  • اینستاگرام
  • اسنپ ​​چت
  • پینترست

اگر در رسانه های اجتماعی تازه کار هستید، می توانید از ابزارهای متفاوتی برای این منظور استفاده کنید. به این ترتیب، شما می توانید به راحتی مطالب را برای چندین کانال به طور همزمان برنامه ریزی و استفاده کنید، و تجزیه و تحلیل آنها را از همان پلتفرم ها کنترل کنید.

 

دیجیتال مارکتینگ

پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)

PPC روشی برای هدایت ترافیک به وب سایت شما به ازای پرداخت برای هر بار کلیک بر روی تبلیغ شما است. یکی از متداول ترین انواع PPC ، گوگل ادوردز (Google Ads) است که به شما امکان می دهد برای صفحات برتر موتورهای جستجوگر گوگل به ازای قیمتی که “در هر کلیک” از پیوندهایی که قرار می دهید، پرداخت کنید. کانالهای دیگری که می توانید از PPC استفاده کنید عبارتند از:

  • تبلیغات پرداخت شده در فیس بوک: در اینجا، کاربران می توانند مبلغی را برای سفارشی کردن یک فیلم و یا ارسال تصویر پرداخت کنند تا فیس بوک برای افرادی که با اهداف کسب و کار شما مطابقت دارند، منتشر کند.
  • پیام های حمایت شده در لینکدین: در اینجا، کاربران می توانند مبلغی را پرداخت کنند تا پیام هایی مستقیماً برای کاربران خاص LinkedIn بر اساس صنعت و پیشینه خود ارسال شود.

 

دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی وابسته

این نوعی تبلیغات مبتنی بر عملکرد است که در آن شما برای ارتقاء محصولات یا خدمات شخص دیگری در وب سایت خود، کمیسیون دریافت می کنید. کانال های بازاریابی وابسته شامل موارد زیر است:

  • میزبانی از تبلیغات ویدیویی از طریق برنامه YouTube Partner
  • پست کردن پیوندهای وابسته در حسابهای رسانه های اجتماعی خود

تبلیغات بومی

تبلیغات بومی به تبلیغاتی اطلاق می شود که در درجه اول محتوا بوده و در کنار یک محتوای دیگر، بدون پرداخت هزینه، در پلتفرم های مختلف نمایش داده می شوند. پست های تحت حمایت بازفید (BuzzFeed) نمونه خوبی است، اما بسیاری از افراد نیز تبلیغات رسانه های اجتماعی را “بومی” می دانند، برای مثال تبلیغات فیس بوک و تبلیغات اینستاگرام.

اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی به نرم افزاری اطلاق می شود که برای اتوماسیون عملیات اصلی بازاریابی شما خدمت می کند. بسیاری از دپارتمان های بازاریابی می توانند کارهای تکراری را به طور خودکار به وسیله ابزارهای اتوماسیون انجام دهند و یا اینکه به صورت دستی انجام دهند، مانند:

  • خبرنامه های ایمیل:

اتوماسیون ایمیل تنها برای ارسال خودکار ایمیل به مشترکان خود نیست. بلکه می تواند در صورت لزوم به کاهش لیست مخاطبین شما کمک کند، بنابراین خبرنامه شما فقط به افرادی ارسال می شود که می خواهند محتوای شما را در صندوق ورودی خود ببینند.

  • برنامه ریزی پست گذاری در رسانه های اجتماعی:

اگر می خواهید حضور سازمان خود را در یک شبکه اجتماعی توسعه دهید، باید به صورت مکرر پست گذاری کنید. این امر باعث می شود که پست گذاشتن به صورت دستی کمی دشوار و زمان بر باشد. ابزارهای برنامه ریزی رسانه های اجتماعی محتوای شما را در کانال های رسانه های اجتماعی منتشر می کنند، بنابراین می توانید زمان بیشتری را صرف تمرکز روی استراتژی محتوا کنید.

  • پرورش و جذب مشتری بالقوه:

تولید مشتری بالقوه و تبدیل آن به مشتری بالفعل می تواند یک روند طولانی باشد. شما می توانید با ارسال ایمیل و محتوای خاص به افراد، هنگامی که آنها معیارهای خاصی را دربر داشته باشند، مانند دانلود کردن کتاب شما، آن فرآیند را بصورت خودکار انجام دهید.

  • پیگیری و گزارش کمپین:

کمپین های بازاریابی می توانند شامل تعداد زیادی از افراد مختلف، ایمیل، محتوا، صفحات وب، تماس های تلفنی و موارد دیگر باشد. اتوماسیون بازاریابی می تواند به شما کمک کند تا برنامه هایی را که بر اساس آن کار می کنید، مرتب سازی کنید، و سپس عملکرد آن کمپین را بر اساس پیشرفتی که همه این مؤلفه ها در طول زمان انجام می دهند، ردیابی کنید.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی

شرکت ها از بازاریابی ایمیل به عنوان روشی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می کنند. ایمیل اغلب برای تبلیغ محتوا، تخفیف ها و رویدادها و همچنین جهت هدایت مردم به سمت وب سایت استفاده می شود. انواع ایمیل هایی که ممکن است در یک کمپین بازاریابی از طریق ایمیل ارسال کنید، عبارتند از:

  • خبرنامه وبلاگ
  • ایمیل های پیگیری برای بازدید کنندگان وب سایت که محتوایی را دانلود کرده اند
  • ایمیل های استقبال از مشتری
  • ارائه تخفیف مربوط به تعطیلات به اعضای وفادار
  • نکات یا ایمیل های سری مشابه برای جذب مشتری

دیجیتال مارکتینگ

روابط عمومی (PR) آنلاین

این روش بسیار شبیه به روابط عمومی سنتی است، اما در فضای آنلاین. کانالهایی که می توانید از آنها برای حداکثرسازی تلاشهای روابط عمومی خود استفاده کنید عبارتند از:

  • دسترسی خبرنگاران از طریق رسانه های اجتماعی: برای مثال، گفتگو با روزنامه نگاران در توییتر، یک راه عالی برای ایجاد رابطه با مطبوعاتی است که فرصت های رسانه ای را برای شرکت شما ایجاد می کند.
  • تعامل با نظرات آنلاین شرکت شما: وقتی شخصی شرکت شما را به صورت آنلاین بررسی کند، چه آن بررسی خوب باشد و چه بد، شما ممکن است به صورت غریزی به آن واکنش نشان ندهید. در مقابل، تعامل با نقد و بررسی های شرکت به شما کمک می کند تا برند خود را حمایت کنید و پیام های قدرتمندی را برای آن ارائه کنید.
  • تعامل با نظرات در وب سایت شخصی یا وبلاگ شخصی شما: مشابه روشی که شما می توانید به نقد و بررسی های شرکت خود پاسخ دهید، پاسخ به افرادی که مطالب شما را می خوانند بهترین راه برای ایجاد مکالمه در صنعت شما است.

دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی ورودی

بازاریابی ورودی به یک روش بازاریابی اطلاق می شود که در آن شما در هر مرحله از سفر خریدار، مشتریان را جذب، درگیر و راضی می کنید. شما می توانید از هر تاکتیک دیجیتال مارکتینگ ذکر شده در بالا، در راستای یک استراتژی بازاریابی ورودی استفاده کنید تا یک تجربه برای مشتری ایجاد کنید که در کنار مشتری کار کند، نه در مقابل آنها. در اینجا چند نمونه کلاسیک از بازاریابی داخلی در مقابل بازاریابی سنتی آورده شده است:

  • وبلاگ نویسی در مقابل تبلیغات پاپ آپ
  • بازاریابی ویدیویی در مقابل تبلیغات تجاری
  • لیست تماس با ایمیل در مقابل هرزنامه (Spam) ایمیل

دیجیتال مارکتینگ

بازاریاب دیجیتال چه کاری انجام می دهد؟

بازاریاب های دیجیتال وظیفه ایجاد آگاهی از برند و جذب مشتری را از طریق تمام کانال های دیجیتال (چه رایگان و چه پولی) که در اختیار یک شرکت است، به عهده دارند. این کانال ها شامل رسانه های اجتماعی، وب سایت شخصی شرکت، رتبه بندی موتورهای جستجو، ایمیل، تبلیغات نمایشی و وبلاگ شرکت می باشد.

بازاریاب های دیجیتال معمولاً برای هر کانال روی شاخص عملکرد کلیدی (KPI) متفاوتی متمرکز هستند تا بتواند عملکرد شرکت را به درستی در هر یک از آنها اندازه گیری کند. برای مثال، یک بازاریاب دیجیتال که مسئولیت سئو را بر عهده دارد، “ترافیک ارگانیک” وب سایت خود را اندازه گیری می کند. این میزان ترافیک مربوط به بازدید کنندگان وب سایت است که از طریق جستجوی گوگل، صفحه ای از وب سایت کسب و کار شما را پیدا کرده اند.

بازاریابی دیجیتال امروزه در بسیاری از نقشهای بازاریابی انجام می شود. در شرکت های کوچک، یک بازاریاب ممکن است بسیاری از تاکتیک های بازاریابی دیجیتال را که همزمان در بالا توضیح داده شد، در اختیار داشته باشد. در شرکت های بزرگتر، این تاکتیک ها دارای چندین متخصص هستند که هر یک فقط روی یک یا دو کانال دیجیتال برند شما تمرکز دارند.

در اینجا چند نمونه از این متخصصان آورده شده است:

  • مدیر سئو

KPI های اصلی: ترافیک ارگانیک

به طور خلاصه، مدیران سئو برای کسب رتبه مناسب در گوگل فعالیت می کنند. با استفاده از روشهای متنوع برای بهینه سازی موتورهای جستجو، این شخص ممکن است مستقیماً با تیم تولید محتوا کار کند تا از عملکرد خوب محتوای تولید شده در گوگل اطمینان حاصل کند، حتی اگر شرکت این محتوا را نیز در رسانه های اجتماعی منتشر کند.

  • متخصص بازاریابی محتوا

KPI های اصلی: زمان سپری شده در صفحه، ترافیک کلی وبلاگ، مشترکین کانال YouTube

متخصصان بازاریابی محتوا سازندگان محتوای دیجیتال هستند. آنها غالباً از تقویم وبلاگ نویسی شرکت پیروی می کنند و یک استراتژی محتوا ارائه می دهند که شامل فیلم نیز هست. این متخصصان غالباً برای اطمینان از هماهنگی محصولات و کمپین ها با محتوای تبلیغاتی در هر کانال دیجیتال، با افراد در بخش های دیگر همکاری می کنند.

  • مدیر رسانه های اجتماعی

KPI های اصلی: دنبال کردن (Follows)، تاثیرگذاری (Impressions)، اشتراک گذاری (Shares)

نقش مدیر رسانه های اجتماعی به راحتی از عنوان آن استنباط می شود، اما اینکه کدام شبکه های اجتماعی را برای شرکت اداره می کند به نوع صنعت بستگی دارد. مهمتر از همه، مدیران رسانه های اجتماعی یک برنامه پست گذاری برای محتوای نوشتاری و تصویری شرکت تعیین می کنند. این فرد همچنین ممکن است با متخصص بازاریابی محتوا همکاری کند تا با تعیین استراتژی مشخص کند که کدام محتوا را برای کدام شبکه اجتماعی استفاده کند.

(توجه: طبق KPI های فوق، “تاثیرگذاری” به تعداد دفعات دیده شدن پست های یک کسب و کار در خبرنامه کاربر اطلاق می شود.)

  • هماهنگ کننده اتوماسیون بازاریابی

KPI های اصلی: نرخ باز کردن ایمیل، نرخ کلیک از طریق تبلیغات، نرخ جذب مشتری

هماهنگ کننده اتوماسیون بازاریابی به انتخاب و مدیریت نرم افزاری کمک می کند که به کل تیم بازاریابی اجازه می دهد تا رفتار مشتریان خود را درک کرده و رشد شغلی خود را اندازه گیری کند. از آنجا که بسیاری از عملیات بازاریابی که در بالا توضیح داده شد ممکن است جدا از یکدیگر انجام شود، مهم است که شخصی وجود داشته باشد که بتواند این فعالیت های دیجیتالی را در کمپین های فردی قرار دهد و عملکرد هر کمپین را ردیابی کند.

دیجیتال مارکتینگ

آیا بازاریابی دیجیتال برای همه مشاغل کاربرد دارد؟

بازاریابی دیجیتال می تواند برای هر کسب و کاری در هر صنعتی کاربرد داشته باشد. صرف نظر از آنچه شرکت شما به فروش می رساند، بازاریابی دیجیتال مستلزم ایجاد شخصیت های خریدار برای شناسایی نیاز مخاطبان شما و ایجاد محتوای آنلاین با ارزش است. با این حال، به این معنی نیست که همه مشاغل باید یک استراتژی بازاریابی دیجیتال واحد را پیاده سازی کنند.

بازاریابی دیجیتال B2B

اگر شرکت شما مدل تجارت به تجارت (B2B) است، احتمالاً تلاش های دیجیتال مارکتینگ شما در حول جذب مشتری آنلاین متمرکز است. به همین دلیل، نقش استراتژی بازاریابی شما جذب مشتریان بالقوه برای نیروی فروش از طریق وب سایت و پشتیبانی از کانال های دیجیتال است.

فراتر از وب سایت، شما احتمالاً سعی خواهید کرد که تلاش های خود را بر روی کانال های تجاری متمرکز مانند لینکدین (LinkedIn)جایی که بیشتر افراد وقت خود را بصورت آنلاین می گذراند، متمرکز کنید.

بازاریابی دیجیتال B2C

اگر شرکت شما از مدل تجارت بین شرکت و مصرف کننده (B2C) است، بسته به قیمت محصولات شما، به احتمال زیاد هدف از تلاش های بازاریابی دیجیتال شما جذب افراد به وب سایت شما و تبدیل آنها به مشتری است، بدون اینکه دیگر نیازی به صحبت با فروشنده داشته باشید.

به همین دلیل، احتمالاً شما تمایل کمتری به جذب مشتری به روش سنتی دارید، و بیشتر علاقه دارید که از لحظه ورود مشتری به سایت شما تا زمان خرید به تسریع سفر مشتری تمرکز کنید.

برای شرکت های B2C، کانال هایی مانند اینستاگرام و پینترست (Pinterest)اغلب می توانند با ارزش تر از پلتفرم های کسب و کار محور مانند لینکدین باشند.

 

دیجیتال مارکتینگ

نقش دیجیتال مارکتینگ برای یک شرکت چیست؟

برخلاف اکثر تلاش های بازاریابی آفلاین، بازاریابی دیجیتال به بازاریاب ها اجازه می دهد تا نتایج دقیق را در زمان واقعی مشاهده کنند. اگر تاکنون تبلیغی را در یک روزنامه منتشر کرده اید، می دانید تخمین تعداد افرادی که به تبلیغ شما توجه می کنند، چقدر دشوار است. همچنین هیچ راه مطمئنی وجود ندارد که بدانید آیا این تبلیغ به فروش منجر شده است یا خیر.

از طرف دیگر، با بازاریابی دیجیتال می توانید نرخ بازگشت سرمایه (ROI) هر جنبه از تلاش های بازاریابی خود را اندازه گیری کنید.

در اینجا چند مثال آورده شده است:

– ترافیک وب سایت

با کمک دیجیتال مارکتینگ، می توانید با استفاده از نرم افزار دیجیتال آنالیز، تعداد دقیق افرادی که صفحه اصلی وب سایت شما را مشاهده کرده اند، نظارت کنید.

در ضمن علاوه بر داده های تحلیلی دیجیتالی، می توانید تعداد صفحاتی را که بازدید کرده اند، ابزار (مثل موبایل یا لپ تاپ) که استفاده کرده اند تا سایت شما رو بررسی کنند و اینکه از کدام کشور به اینترنت وصل شده اند را مشاهده کنید.

این اطلاعات به شما کمک می کند تا بر اساس تعداد افرادی که از این کانال ها به وب سایت شما مراجعه می کنند، اولویت اینکه در کدام کانال های بازاریابی کم و بیش وقت صرف کنید را تعیین کنید. به عنوان مثال، اگر تنها 10٪ از ترافیک شما از جستجوی ارگانیک ناشی می شود، متوجه می شوید که برای افزایش این درصد احتمالاً باید زمانی را صرف سئو وب سایت خود کنید.

با بازاریابی آفلاین، بسیار دشوار است که بگویید افراد قبل از تعامل با فروشنده شما و یا خرید نهایی از شما، چه میزان با برند شما تعامل دارند. با بازاریابی دیجیتال، می توانید روندها و الگوهای رفتاری افراد را قبل از رسیدن به مرحله نهایی در سفر خریدشان (یعنی مرحله خرید) مشخص کنید، به این معنی که می توانید تصمیمات آگاهانه تری درباره نحوه جذب آنها به وب سایت خود درست در بالای قیف بازاریابی (یعنی مرحله آگاهی) بگیرید.

– عملکرد محتوا و جذب مشتری

تصور کنید که شما یک بروشور محصول ایجاد کرده اید و آن را از طریق پست برای مردم ارسال کرده اید. توجه داشته باشید که این بروشور نوعی محتوا است، البته به صورت آفلاین. مشکل این است که شما نمی دانید چند نفر بروشور شما را باز کردند یا چند نفر آن را مستقیم به سطل آشغال می اندازند.

اکنون تصور کنید که به جای این کار، آن بروشور را در وب سایت خود منتشر کرده اید. در این صورت می توانید دقیقاً تعداد افراد را که صفحه محتوای این بروشور را مشاهده کرده اند، اندازه گیری کنید. همچنین می توانید با استفاده از فرم، اطلاعات تماس کسانی که این بروشور را دانلود می کنند، جمع آوری کنید. در این صورت، نه تنها می توانید تعداد افرادی که محتوای شما را مشاهده کرده اند، اندازه گیری کنید، بلکه می توانید هنگام دانلود بروشور، مشتریان جدیدی کسب کنید.

– مدل سازی ویژگی (Attribution Modeling)

یک استراتژی موثر دیجیتال مارکتینگ همراه با ابزارها و فن آوری های مناسب به شما امکان می دهد همه فرایند فروش خود را از اولین مرحله ردیابی کنید.

ما این فرایند را مدل سازی ویژگی می نامیم که به شما امکان می دهد روش های مربوط به تحقیق مردم و خرید محصولات شما را تشخیص دهید و به شما کمک می کند تا تصمیم گیری آگاهانه تری در مورد بخش هایی از استراتژی بازاریابی خود که به توجه بیشتری نیاز دارد، داشته باشید. همچنین مشخص می کند که کدام بخش ها از چرخه فروش شما نیاز به اصلاح دارد.

برقراری رابطه بین بازاریابی و فروش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به گفته گروه Aberdeen، شرکت هایی که دارای هماهنگی قوی بین دپارتمان های فروش و بازاریابی خود هستند، به رشد سالانه 20٪ دست می یابند. در مقایسه با کاهش 4 درصدی درآمد، برای شرکت های دارای هماهنگی ضعیف بین این دو بخش هستند. اگر بتوانید با استفاده از فناوری های دیجیتال، سفر مشتری خود را در چرخه خرید بهبود ببخشید، احتمالاً این امر تأثیر مثبتی بر اهداف اصلی کسب و کار شما خواهد گذاشت.

دیجیتال مارکتینگ

چه نوع محتوای دیجیتالی باید ایجاد کنم؟

نوع محتوایی که شما ایجاد می کنید به نیاز مخاطبان شما در مراحل مختلف سفر خریدار بستگی دارد. شما باید با ایجاد الگویی از مشتری فرضی (buyer personas) شروع کنید تا اهداف و چالش های مخاطبان خود را در رابطه با کسب و کار خود مشخص کنید. در سطح پایه، محتوای آنلاین شما باید به آنها کمک کند تا این اهداف را برآورده سازند و بر چالش های خود غلبه کنند.

سپس، باید به این فکر کنید که متناسب با مرحله سفر خرید مشتریان، چه زمانی آنها آماده استفاده از این محتوا هستند. ما این امر را “نقشه برداری محتوا” می نامیم.

با در نظر گرفتن نقشه برداری محتوا، مقصود ما هدف قرار دادن محتوا با توجه به:

  • خصوصیات شخصی که آن را مصرف می کند (اینجاست که پروفایل مشتری فرضی (buyer personas) کاربرد دارد).
  • این شخص چقدر نزدیک به مرحله خرید نهایی می باشد.

از نظر قالب محتوای شما، روش های مختلف زیادی برای امتحان کردن وجود دارد. در اینجا گزینه هایی وجود دارد که توصیه می کنیم در هر مرحله از خرید از آنها استفاده کنید:

  • مرحله آگاهی

پست های وبلاگ، روشی عالی برای افزایش ترافیک ارگانیک شما به همراه یک SEO قوی و استراتژی کلمات کلیدی می باشد.

اینفوگرافیک، این روش باعث می شود که وقتی دیگران مطالب شما را به اشتراک بگذارند، شانس یافتن شما از طریق رسانه های اجتماعی افزایش یابد.

فیلم های کوتاه، با انتشار آنها در پلتفرم هایی مانند YouTube، باعث می شود برند شما توسط مخاطبان جدید دیده شوند.

 

  • مرحله ملاحظه

کتاب های الکترونیکی، که این روش برای جذب مشتری جدید بسیار عالی است زیرا آنها به طور کلی جامع تر از یک پست وبلاگ یا اینفوگرافیک هستند، به این معنی که افراد تمایل دارند اطلاعات تماس خود را برای دریافت آن تبادل می کند.

– گزارش های تحقیقاتی، یک روش با ارزش است که برای جذب مشتری حائز اهمیت می باشد. گزارش های تحقیقاتی و داده های جدید برای صنعت شما نیز می توانند در مرحله آگاهی موثر واقع شوند، زیرا آنها اغلب توسط رسانه ها یا مطبوعات صنعت استفاده می شوند.

– وبینارها، از آنجایی که یک محتوای تعاملی و مفصل تر از محتوای ویدیو هستند، وبینارها یک فرمت محتوای موثر در مرحله ارزیابی می باشند زیرا آنها محتوای جامع تری نسبت به یک پست وبلاگ یا فیلم کوتاه ارائه می دهند.

 

  • مرحله تصمیم گیری

– مطالعات موردی، داشتن مطالعات دقیق در وب سایت شما می تواند برای کسانی که آماده تصمیم گیری در مورد خرید هستند، یک نوع محتوای مؤثر باشد، زیرا این امر به شما کمک می کند تا بر تصمیم آنها تأثیر مثبت بگذارید.

– توصیفات، اگر مطالعات موردی برای کسب و کار شما مناسب نباشد، داشتن توصیفات کوتاه در وب سایت شما گزینه خوبی است. برای برند های B2C، کمی ساده تر به توصیفات فکر کنید. اگر شما یک برند لباس هستید، توصیفات ممکن است به این شکل باشد که چگونه دیگران پیراهن یا لباس طراحی شما را می پوشند، از این رو می توانید از یک هشتگ برای برند خود استفاده کنید تا در آنجا افراد با یکدیگر مشارکت کنند.

دیجیتال مارکتینگ

چه مدت طول می کشد تا نتایج حاصل از محتوای من مشاهده شود؟

با دیجیتال مارکتینگ، اغلب احساس می شود با توجه به این واقعیت که اندازه گیری ROI راحت تر است، می توانید نتایج را خیلی سریعتر از آنچه با بازاریابی آفلاین ممکن است، مشاهده کنید. با این وجود، در نهایت به مقیاس و اثربخشی استراتژی بازاریابی دیجیتال شما بستگی دارد.

اگر برای شناسایی نیازهای مخاطبان خود زمانی را به ایجاد پروفایل مشتری فرضی صرف می کنید و اگر به تولید محتوای آنلاین برای جذب مشتری، تمرکز می کنید؛  احتمالاً در شش ماه اول نتایج قدرتمندی خواهید دید.

اگر تبلیغات پرداختی بخشی از استراتژی دیجیتالی شما است، نتایج سریعتر حاصل می شوند، اما توصیه می شود برای موفقیت پایدار در درازمدت با استفاده از محتوا، سئو و رسانه های اجتماعی، روی ساختن ارگانیک خود تمرکز کنید.

آیا برای دیجیتال مارکتینگ بودجه زیادی نیاز دارم؟

مانند هر چیز دیگری، این بستگی به عناصر دیجیتال مارکتینگ موجود در استراتژی شما دارد.

اگر روی تکنیک های ورودی مانند سئو، رسانه های اجتماعی و تولید محتوا برای وب سایت ها متمرکز هستید، خبر خوب این است که شما به هیچ وجه به بودجه زیادی نیاز ندارید. با بازاریابی ورودی، تمرکز اصلی بر ایجاد محتوای باکیفیت است که مخاطبان شما می خواهند آن را استفاده کنند، (مگر اینکه شما قصد برون سپاری کار را داشته باشید)، در این صورت تنها سرمایه گذاری مورد نیاز شما وقت شماست.

برای تکنیک های خروجی مانند تبلیغات آنلاین و خرید لیست های ایمیل، بدون شک مقداری هزینه وجود دارد. هزینه آن متناسب با میزان توجهی است که می خواهید در نتیجه تبلیغات دریافت کنید.

به عنوان مثال، برای پیاده سازی تبلیغات به ازای کلیک (PPC) با استفاده از گوکل ادوردز (Google AdWords)، شما در مقابل سایر شرکت های صنعت خود، تلاش می کنید تا در صدر نتایج جستجوی گوگل برای کلمات کلیدی مرتبط با تجارت شما قرار بگیرید. بسته به رقابتی بودن این کلمه کلیدی، این هزینه می تواند مقرون به صرفه و یا بسیار گران باشد، به همین دلیل ایده خوبی است که در ساخت ارگانیک خود نیز تمرکز کنید.

من آماده استفاده از دیجیتال مارکتینگ هستم. حالا چه کار باید بکنم؟

اگر قبلاً بازاریابی دیجیتال را انجام داده اید، به احتمال زیاد شما حداقل به برخی از بخش ها و اطلاعات مخاطبان خود بصورت آنلاین دسترسی پیدا کرده اید. بدون شک می توانید به بعضی از زمینه های استراتژی فکر کنید که می تواند باعث پیشرفت بیشتر شما بشود. به همین منظور مشاور کسب و کار بلو باکس می تواند به شما برای رسیدن به اهداف دیجیتال مارکتینگ مورد نظرتان کمک کند.

با ما در تماس باشید.

گردآورنده: مهندس زهرا ترابی – تیم محتوا بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *