وردپرس چیست

wordpress

wordpress


وردپرس چیست ؟ (WordPress)

وردپرس چیست ؟ این سوال تمام کاربرانی می باشد که به تازگی در پی راه اندازی یک وبسایت برای کسب و کار خود هستند.

در قدیم وبسایتهای اینترنتی بسیار ساده بودند. طوری که نهایت کاری که می کردند نمایش مقداری متن برای اطلاع رسانی بود. یا در حالت پیشرفته لینکی در صفحه قرار داشت که کاربر را به جای دیگری هدایت میکرد. به مرور زمان قابلیت صفحات مجازی افزایش یافت. دیگر از آن صفحات خشک و بی روح خبری نبود. در ابتدا تصاویر ساده بودند بعد از آن تصاویر رنگی با کیفیت افزوده شدند و با بالا رفتن سرعت اینترنت، تصاویر متحرک به صفحات اضافه شد.

 

وردپرس

اینترنت مسیر پر فراز و فرودی را طی کرد تا به این چیزی که ما در سال 2020 میبینیم رسید. صفحات وبسایت در ابتدا یک فایل متنی با چند مورد الحاقی بودند که مراحل ساخت نسبتا ساده ای داشتند. با اضافه شدن قابلیتهایی به این صفحات، از جمله تصاویر یا قابلیتهای جزئی مثل امکان سفارشی سازی بخشهای مختلف سایت، دیگر طراحی سایت به راحتی گذشته نبود. مخصوصا با تعاملی تر شدن سایتها، متخصصان برنامه نویسی را وارد طراحی های خود کرده و باعث پیچیده تر شدن کار طراحی شدند.

تا قبل از سال 2003 شما برای این که صفحه سایتی را طراحی کنید، نیاز به انواع و اقسام مهارت ها که بعضی از آنها به جِدّ مهارتهای سختی بودند، داشتید. از این گذشته برای فراگیری آنها، نه تنها مهارت مورد نیاز شما بود، بلکه باید سالها وقت صرف حرفه ای شدن در این زمینه میکردید.

اما با ورود به سال 2003 اثری خارق العاده ورق را به سمتی دیگر برگرداند.

وردپرس ( WordPress )

وردپرس در سال 2003 پا به عرصه ظهور گذاشت. با ظهور وردپرس دیگر نیازی به دانستن آن همه مهارت رنگارنگ برای طراحی نبود. وردپرس کار را برای همه راحت کرده بود. در وردپرس با استفاده از زبانهای طراحی و همچنین زبان برنامه نویسی  PHP کار طراحی که ممکن بود چند ماه زمان ببرد، به چند دقیقه تقلیل یافت.

وردپرس

اما بیایید ببینیم که واقعا وردپرس چیست ؟ و چگونه این مسیر را برای ما هموار کرد؟

وردپرس چیست

ورد پرس یک سیستم مدیریت محتوا یا CMS است که برای تولید انواع وبسایت و وبلاگ بکار گرفته میشود. در واقع یک نرم افزار تحت وب می باشد که با زدن چند دکمه میتواند کار طراحی وبسایت را برای ما انجام دهد. فرقی نمیکند که وبسایت شما یک وبسایت اطلاع رسانی، خبری یا حتی فروشگاهی باشد. وردپرس کار ساخت و طراحی را در کمترین زمان ممکن برای شما انجام میدهد.

وردپرس

ورد پرس با الگوریتمهای آماده ای که دارد و همچنین با سوالاتی که درباره چگونگی سایت ما از ما میپرسد این کار را برای ما انجام میدهد.

قابلیتهای وردپرس

چیزی که بیشتر از همه راجع به این نرم افزار به گوش میرسد پوسته و افزونه های وردپرس می باشد.

پوسته:

که تشکیل شده از طرح، نما و قالب سایت میباشد. هر آنچه که در وبسایت وردپرسی ما به چشم میخورد شامل پوسته می باشد.

WordPress

وردپرس حاوی مقادیر زیادی از پوسته ها میباشد که میتوانند بینهایت انتخاب برای ظاهر وبسایت ما به ارمغان بیاورند. این پوسته ها هم به صورت رایگان و هم به صورت پولی در فضای وب موجود می باشد. هر فرد متخصصی میتواند این پوسته ها را بسازد و چه برای فروش و چه رایگان در اختیار عموم قرار دهد. حتی بعضا کسانی پیدا می شوند که با طراحی پوسته کسب درآمد می کنند.

افزونه:

که تشکیل شده است از نرم افزارهای قابل نصب روی وبسایت وردپرسی.

WordPress-Plugins

قالبهای وردپرس تمام قابلیتهایی که یک وبسایت نیاز دارد را دارا نمی باشند. پس برای پوشش این ضعفها مدیر سایت احتیاج به این افزونه ها دارد. افزونه ها که در فروشگاه افزونه وردپرس به مقدار زیاد یافت می شوند، هر یک دارای قابلیتی هستند. بطور مثال یکی خوراک خبری در اختیار سایت ما قرار میدهد و یکی امکان چت را برای سایت ما فراهم می کند.

یکی از معروفترین این افزونه ها، افزونه ی یوست ( yoast ) است. کاری که یوست انجام میدهد این است که با رصد متن ما قبل از انتشار و با راهنمایی هایی که برای نویسنده متن انجام می دهد، باعث می شود که متنی کاملا حرفه ای و مناسب موتورهای جستجو داشته باشیم. لازم به ذکر است که افزونه ها هم دارای انواع رایگان و پولی می باشند.

آموزش سئو وردپرس با yoast 

CMS یا سیستم مدیریت محتوا

سیستم های مدیریت محتوای زیادی همچون وردپرس یافت می شوند که میتوان گفت از لحاظ قابلیت چیزی از وردپرس کم ندارند. از جمله آنها می توان به جوملا و یا دروپال اشاره کرد، که هر یک قابلیت های منحصر بفرد خود را دارند. هرچند از نظر زیادی استفاده هیچکدام به پای وردپرس نمیرسند، اما با امکانات خاص آنها می توان دریافت که شاید سیستم دیگری برای ما مناسب تر باشد.

بطور مثال جوملا بیشتر برای ساخت فروشگاه های اینترنتی بکار گرفته میشود. شاید برای داشتن درگاه های اتصال به بانک آن می باشد که از کیفیت خیلی خوبی برخوردار است. یا دروپال که برای سایت های خبری بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. ولی آنچه که مسلم است این است که وردپرس از پس تمام این کارها بر می آید. شاید بخاطر همین موضوع است که امروزه یک سوم کل وب سایت های جهان وردپرس هستند.

 

joomla

وردپرس و قابلیت متن باز

بسیاری از CMS ها هستند که امکانات عالی و کاملی را در اختیار ما قرار می دهند. طوری کامل که ما را از فکر کردن به هر سیستم دیگری بی نیاز میکنند. اما متاسفانه آنها پولی هستند.

پس شاید برای شما سوال پیش بیاید که وردپرس چگونه با این همه امکانات و با دارا بودن بینهایت افزونه و قالب، همچنان رایگان است؟ جواب در یک کلمه خلاصه میشود: قابلیت متن باز

وردپرس اُپن سورس یا همان متن باز می باشد. به این معنی که کدهای نوشته شده آن در دسترس همگان است و میتوانند هر تغییری که مد نظرشان بود را بر روی کد اعمال کنند.

WordPress

از این رو هر برنامه نویسی از هر جای دنیا خلاقیت و ابتکار خود را به وردپرس انتقال میدهد. پس با جمع شدن تمام این ابتکارات به صورت یکجا شاهد نرم افزار فوق العاده ای چون وردپرس هستیم. البته وردپرس هرچند سیستمی بسیار عالی است ولی مثل تمام ساخته های دست بشر بی عیب و نقص نیست که میتوان در لینک زیر چند مورد را بررسی کرد:

اما این چیزی از ارزشهای وردپرس کم نمیکند. یکی دیگر از خوبی های ورد پرس، بروزرسانی های مکرر آن است. بدین معنی که اگر ضعفی در امنیت سایت یا افزونه های رسمی آن وجود داشته باشد، فقط با زدن چند کلید و آپدیت آن میتوان از قابلیت های جدید و به روز آن بهره برد.

 

نویسنده: امیرحسین زلفی گل – تیم محتوا بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *