مفهوم بازاریابی

مفهوم بازاریابی

مفهوم بازاریابی


مفهوم بازاریابی

 

علیرغم این واقعیت که کسب و کارهای مدرن به سرعت در حال تغییر هستند و از نظر بنیادی متفاوت از 10، 20 یا 50 سال پیش می باشند، برخی از بخش های اصلی مفهوم بازاریابی همچنان یکسان و ثابت مانده اند.

بازاریابی توسط انجمن بازاریابی آمریکا به این صورت تعریف شده است:

“مجموعه فعالیت ها و فرآیندهایی به منظور؛ خلق، برقراری ارتباط، تحویل و مبادله پیشنهادهایی که برای مشتریان، شرکاء و جامعه به طور کلی ارزش دارند.”

مفاهیم بازاریابی مربوط به فلسفه ای است که یک کسب و کار برای شناسایی و برآورده کردن نیازهای مشتریان، به منظور سود بردن مشتری و شرکت استفاده می کند. یک فلسفه یکسان نمی تواند برای هر کسب و کاری کارایی داشته باشد، از این رو کسب و کارهای متفاوت از مفاهیم مختلف بازاریابی استفاده می کنند (که به آن فلسفه های مدیریت بازاریابی نیز گفته می شود).

مفهوم بازاریابی پیشنهاد می کند که برای رسیدن به اهداف سازمانی، یک سازمان باید نیازها و خواسته های مصرف کنندگان را پیش بینی کند و این موارد را مؤثرتر از رقبا برآورده سازد. این مفهوم از کتاب “ثروت ملل” آدام اسمیت برداشت شده است.

بازاریابی و مفاهیم بازاریابی ارتباط مستقیمی دارند.

با توجه به اهمیت نیازها و خواسته های مشتری در بازاریابی، باید آنها را به درستی درک کنیم.

مفهوم بازاریابی

از مدت ها پیش این موارد اینگونه تعریف شده اند:

نیاز:

چیزی که برای زندگی سالم، پایدار و ایمن لازم و ضروری است. هنگامی که نیازها برطرف نشوند، نتیجه منفی واضحی وجود خواهد داشت: اختلال عملکرد یا مرگ. نیازها می توانند عینی و فیزیکی مانند نیاز به غذا، آب و سرپناه باشند. یا ذهنی و روانی مانند نیاز به تعلق به خانواده یا گروه اجتماعی و نیاز به عزت نفس.

خواسته:

وسیله ای برای تامین نیاز و تحت عنوان چیزی که مورد نظر و یا آرزو می باشد، تعریف می شود. خواسته ها برای بقا ضروری نیستند و اغلب توسط فرهنگ شکل می گیرند.

تقاضا:

وقتی نیاز و خواسته با توانایی پرداخت پشتیبانی می شوند، این توانایی را دارند که به تقاضا و مطالبات اقتصادی تبدیل شوند.

مفاهیم بازاریابی متعددی وجود دارد که توسط بازاریابان به عنوان مرجع در زمینه بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از این مفاهیم بازاریابی تا به امروز وجود دارند، در حالی که برخی دیگر منسوخ شده اند و توسط سایر مفاهیم بازاریابی اصلاح و یا جایگزین شده اند.

مفهوم بازاریابی

پنج مفهوم بازاریابی

پنج مفهوم بازاریابی عبارتند از:

  • مفهوم تولید
  • مفهوم محصول
  • مفهوم فروش
  • مفهوم بازاریابی
  • مفهوم بازاریابی اجتماعی

اکنون نگاه دقیق تری به هرکدام از این مفاهیم می اندازیم.

مفهوم بازاریابی

مفهوم تولید

هنگامی که مفهوم تولید تعریف شد، یک کسب و کار تولید محور بر بازار حاکم شد. این مفهوم از ابتدای نظام سرمایه داری تا اواسط دهه 1950 یک امر رایج بود.

در دوره مفهوم تولید، کسب و کارها عمدتاً به تولید، ساخت و مسائل مربوط به کارآیی توجه داشتند. شرکت هایی که از مفهوم تولید استفاده می کنند این عقیده را دارند که مشتریان در درجه اول محصولاتی را می خواهند که مقرون به صرفه و در دسترس داشته باشد.

مفهوم تولید مبتنی بر این رویکرد است که یک شرکت می تواند با کاهش هزینه های خود، عرضه را افزایش دهد. علاوه بر این، مفهوم تولید بیان می کند که یک کسب و کار می تواند با تولید انبوه، هزینه های خود را کاهش دهد.

یک شرکت تولید محور به اقتصاد مقیاس (کاهش هزینه تولید به ازای هر واحد) معتقد است، که در آن تولید انبوه می تواند هزینه را کاهش داده و سود را به حداکثر برساند. به طور کلی، مفهوم تولید به سمت عملیات گرایش دارد.

مفهوم محصول

مفهوم محصول

این مفهوم با این فرض کار می کند كه مشتری محصولاتی با كیفیت و قیمت بیشتر را ترجیح می دهد و در دسترس بودن کالا تأثیری بر تصمیم خرید آنها نمی گذارد. بنابراین شرکت ها محصولی با کیفیت بالاتر تولید می کنند که معمولاً گران می باشد.

یکی از بهترین نمونه های مدرن این مفهوم شرکت های فناوری اطلاعات می باشند، که همیشه در حال بهبود و به روز کردن محصولات خود هستند، تا خود را از رقبا متمایز کنند. از آنجایی که تمرکز اصلی بازاریابان کیفیت محصول است، آنها غالباً نظر مشتریانی را که خواسته هایشان بر مبنای عوامل دیگر مانند قیمت، در دسترس بودن، قابلیت استفاده و غیره می باشد را جلب نمی کنند.

مفهوم فروش

مفهوم فروش

مفهوم تولید و محصول، هر دو بر مبنای تولید ایجاد شده اند، اما مفهوم فروش بر ایجاد یک فروش واقعی برای محصول متمرکز است. این مفهوم بر فروش احتمالی محصول صرف نظر از کیفیت آن یا نیاز مشتری تاکید دارد.

مفهوم فروش نشان می دهد که مشتریان تنها زمانی محصولات یک شرکت را خریداری می کنند که شرکت بخواهد این محصولات را بطور تهاجمی بفروشد. این فلسفه شامل ایجاد روابط با مشتریان نمی شود. این بدان معناست که فروش مکرر بسیار نادر است و رضایت مشتری زیاد نیست.

مفهوم بازاریابی

مفهوم بازاریابی

شرکتی که به مفهوم بازاریابی باور دارد، مصرف کننده و مشتری را در مرکز سازمان قرار می دهد. کلیه فعالیت ها در حول مصرف کننده و مشتری متمرکز است. هدف از این کار، درک نیازها و خواسته های مشتری است. این امر استراتژی بازاریابی را مطابق با تحقیقات بازار از آغاز تولید محصول گرفته تا فروش، اجرا می کند.

با تمرکز بر نیازها و خواسته های یک بازار هدف، یک شرکت می تواند ارزش بیشتری را به مشتریان نسبت به رقبا انتقال دهد. مفهوم بازاریابی بر استراتژی “کشش” تأکید دارد. این بدان معنی است که یک برند چنان قوی و معتبر است که مشتریان همیشه برند شما را نسبت به دیگران ترجیح دهند.

مفهوم بازاریابی اجتماعی

این یک مفهوم بازاریابی نسبتاً جدید است. در حالی که مفهوم بازاریابی اجتماعی هم نیازها و خواسته های یک بازار هدف و هم تحویل ارزش بهتر از رقبای خود تمرکز دارد، بر اهمیت رفاه مشتریان و جامعه به طور کلی (رفاه مصرف کننده یا رفاه اجتماعی) نیز تأکید دارد.

مفهوم بازاریابی اجتماعی از بازاریابان می خواهد تا ملاحظات اجتماعی و اخلاقی را در شیوه های بازاریابی خود در نظر بگیرند. آنها باید معیارهای متضاد شرکت، رضایت دلخواه مصرف کننده و علاقه عمومی را متعادل و حل و فصل کنند.

نتیجه

پنج مفهوم بازاریابی نمونه خوبی از چگونگی تغییر بازاریابی در طول سالها است. در طول این سال ها، تمرکز از محصولات به کاربران تغییر داده شده است.

شرکت های مدرن باید کاربران را در اولویت قرار دهند و نه تنها یک محصول (یا خدمات) خوب بسازند بلکه تجربه خوبی را نیز در این باره ایجاد کنند. اگر در ایجاد استراتژی بازاریابی به کمک نیاز دارید، با مشاور کسب و کار بلوباکس تماس بگیرید.

گردآمورنده: مهندس زهرا ترابی – تیم محتوا بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *