بازاریابی به زبان ساده

بازاریابی به زبان ساده

بازاریابی به زبان ساده

اگر بخواهیم بازاریابی را به زبان ساده بیان کنیم، بازاریابی یکی از شاخه های بسیار مهم دانش مدیریت است. وظیفه اصلی علم بازاریابی این است که نیازها و خواسته های انسانی را رفع کند. و از طریق فرآیندی به مبادله منابع بپردازد. جالب است بدانید در جوامع بشری امروزه ما بیش از هر زمان دیگری با خواسته ها و نیازهای انسانی رو به رو هستیم.

از طرفی دیگر بیش از هر زمانی دیگر با کمبود منابع دست و پنجه نرم می کنیم. اینجا است که علم مدیریت به یاری اقتصاد می شتابد و با استفاده بهینه از منابع محدود راهگشا است. علم بازاریابی به زبان ساده با تشخیص نیازها و برطرف کردن آن به وسیله تبادل منابع در تلاش است.

اهداف کلی بازاریابی به زبان ساده

اهداف کلی بازاریابی

اگر بخواهیم در ابتدا تعریفی بسیار ساده و کلی از بازاریابی داشته باشیم. “بازاریابی مدیریت روابط سودمند با مشتری است”. حال اگر بخواهیم اهداف کلی بازاریابی را تعریف کنیم. در دو مورد خلاصه می شود؛

  1. جذب مشتریان جدید با ارائه فایده بیشتر

  2. حفظ و افزایش فروش به مشتریان فعلی از طریق تامین رضایت حداکثری آنها

حال برای اینکه با این مفاهیم بیشتر آشنا شویم بگذارید مثال هایی در این زمینه داشته باشیم. وال مارت غول خرده فروشی دنیا توانسته با محقق کردن یک خواسته آنهم قیمت هایی همواره پایین تر برای مشتری، یا شرکت خودرو سازی تویوتا توانسته است با ارائه خودروهای مطمئن و کم استهلاک برند خود را جهانی کند.

 

اهمیت بازاریابی

اهمیت بازاریابی به زبان ساده

بازاریابی کامل و بی عیب، یکی از مهم ترین عوامل موفقیت برای هر سازمانی است. موسسات انتفاعی بزرگ از جمله؛ تویوتا، اپل، ماکروسافت، همچنین موسسات غیر انتفاعی از جمله مراکز آموزش عالی، بیمارستان ها، موزه ها و حتی خیریه ها از بازاریابی استفاده می کنند.

با یک نگاه به دور و بر خود می توان انبوهی از اطلاعاتی بازاریابی را به دست آورد. از محصولاتی که در مرکز خرید نزدیک شما در تبلیغات محیطی، یا حتی برگه های تبلیغاتی که در بسته خرید خود مشاهده می کنید تا بازاریابی از طریق تلویزیون، مجلات رنگارنگ، شما همواره با انبوهی از این اطلاعات رو به رو هستید.

 

تفاوت بازاریابی و فروش

تفاوت بازاریابی و فروش

بسیاری از مردم فکر می کنند بازاریابی تنها در فروش و یا تبلیغات خلاصه می شود. البته که می توان به آنها حق داد. ما هر روز در معرض آگهی های تلویزیونی، آگهی های اینترنتی محاصره شده ایم. هر چند تبلیغات و فروشندگی فقط بخش کوچکی از مفهوم بسیار بزرگ بازاریابی است.

مفهوم امروزی

امروزه مفهوم بازاریابی با مفهوم قبلی آن فروشندگی که همان معرفی و فروش است متفاوت است زیرا معنای امروزی بازاریابی همان تامین رضایت مشتری است.

شاید شما فکر کنید عنوانی که در نظر گرفته شده دو واژه بازاریابی و فروش را یکجا و به صورت یک مفهوم آورده است، ولی اینطور نیست. بازاریابی با فروش فرق دارد؛

فروش

کار بخش فروش در یک جمله خلاصه می شود: این بخش باید آنچه موجود است را تبدیل به منفعت خالص برای شرکت کند. این یعنی سرنخ‌های فروش را تبدیل به مشتریانی می‌کند که به شرکت شما سود و منفعت خالص می‌دهند و اینکار، با تعامل مستقیم با مشتریان بالقوه برای متقاعدسازی آنها به خرید انجام می‌شود.

مفهوم فروش

هر کسب و کاری محصولات و خدمات مشخصی دارد که باید به فروش برسند. به این منظور، بخش فروش نیازمند یک رابطه نزدیک با مشتری (و گاهی همکاران) است، تا مسیر فروش را هموار کند. برای انجام این کار بایستی مخالفت‌های مشتری به حداقل برسد و در مورد قیمت و شرایط فروش به توافق برسند. البته این پایان کار نیست، زیرا بعد از فروش باید مطمئن شوند که دیگر نیروهای شرکت سایر نیازهای مشتریان را برآورده می‌کنند.

 

بازاریابی

همانطور که در ابتدای مقاله توضیح داده شد، هدف معمول بازاریابی این است که مشتریان بالقوه را به محصول یا خدمات شما علاقه‌مند کند و سرنخ فروش به وجود آورد. بنابراین فعالیت‌های آن شامل موارد زیر می‌شود:

* تحقیق دربارۀ مصرف کننده‌ها برای شناخت نیازهای بازار.

* توسعه محصولات خلاقانه که بتوانند نیازهای فعلی و آینده مشتریان را برآورده کنند.

* تبلیغات محصولات و خدمات برای بالا بردن آگاهی و ساختن برند.

* قیمت گذاری محصولات و خدمات برای بدست آوردن بیشترین سود در طولانی‌مدت.

 

تعریف بازاریابی

تعریف بازاریابی

بنابراین می توان گفت؛ اگر در بازاریابی به درک صحیحی از نیازهای مصرف کننده برسیم می توانیم کالا یا خدماتی تولید کنیم که بالاترین فایده را داشته باشد. البته نباید فراموش کنیم لازمه موفقیت این است که در زمینه های قیمتگذاری، توزیع و فعالیت های پیشبردی با قدرت عمل کرد.

البته در این میان سخنی هم از پیتر دراکر هست که؛

“هدف بازاریابی حذف فروشندگی است”. یا جایی دیگر بیان می کند “از دیدگاه مشتری بازاریابی دربرگیرنده همه فعالیت های یک سازمان است”. فروش و تبلیغات تنها بخش از مجموعه عوامل بازاریابی است.

چرا که بازاریابی مجموعه ای از ابزارهایی است که برای مشتری جهت تامین نیازهای و ایجاد روابط طولانی استفاده می شود. به طور خلاصه فعالیت های بازاریابی شامل؛ طراحی، تولید، بسته بندی، توزیع، فروش و در نهایت جلب رضایت مصرف کننده است.

عمل بازاریابی در بر گیرنده فعالیت های بسیار زیادی است که ارائه تنها یک تعریف جامع را دشوار می سازد.

در ذیل به تعدادی از موارد مهم در تعریف بازاریابی به زبان ساده می پردازیم؛

  • بازاریابی یعنی همه فعالیت هایی که شامل خرید، فروش، حمل و نقل و انبار می شود.
  • بازاریابی به مجموعه فعالیت های بازرگانی اطلاق می شود که جریان کالاها یا خدمات را از تولید کننده تا مصرف کننده یا استفاده کننده نهایی آن هدایت می کند.
  • بازاریابی به معنی طیف وسیعی از فعالیت های تحقیقاتی، طراحی، تدارکات، تولید، بیمه، کنترل کیفیت، انبارداری، آماده سازی برای مصرف، تعیین قیمت، تعیین عوامل فروش، شناسایی مشتری، بسته بندی، فروش و خدمات پس از فروش است. به طوری که توزیع و انتقال کالا به مصرف کنندهگان دور و نزدیک را تسهیل نماید.

حال اگر بخواهیم تعریفی کلی از بازاریابی به زبان ساده ارائه دهیم؛

بازاریابی فرآیندی مدیریتی اجتماعی است که در طی آن افراد، گروه ها، سازمان ها، از طریق تولید و یا مبادله کالا و یا خدمات با یکدیگر در صدد برآورد خواسته ها و نیازهای هم هستند.

تعریف بازاریابی یا همان “Marketing”

اگر بخواهیم تعریفی از بازاریابی ارائه دهیم، به معنای کار با بازارها جهت فراهم نمودن مبادلات در راستای تامین خواسته ها و نیازهای انسانی است. که می تواند شامل؛ بازارشناسی، بازارسازی، بازاریابی، بازارگرمی، و بازار داری است. بنابراین مفهوم بازاریابی بسیار گسترده بوده و می تواند شامل همه موارد یاد شده فوق باشد.

برای اطلاعات بیشتر فرآیند بازاریابی را مطالعه کنید.

نویسنده: دکتر پدرام بهیار

Comments are disabled.