یک طرح استارت آپ موفق

طرح استارت آپ موفق

یک طرح استارت آپ موفق

 

یک طرح استارت آپ موفق که می تواند برای شما مفید باشد در این مقاله بیان می شود؛

مشاوران کسب و کار، کارآفرینان با سابقه، بانکداران، و سرمایه گذاران اذعان دارند برای شروع یک طرح استارت آپ موفق بایستی مقدمات آن قبلا آماده شده باشد.

 

به همین دلیل است

یک طرح می تواند شما را برای حرکت به سمت جلو، تصمیم گیری، و موفق شدن کسب و کارتان کمک کند.

با این وجود، همه طرح های استارت آپ یکسان نیستند، زیرا هر کسب و کاری مراحل و جزئیات مخصوص به خود را دارد.

شما ممکن است یک طرح ساده استارت آپ را به عنوان شروع یک کسب و کار کوچک توسعه دهید که برای شما کافی باشد.

همچنین شما می توانید ساده شروع کنید و برآوردی از توانمندی خود داشته باشید، سپس به بانک یا سرمایه گذاران مراجعه کنید.

یک مثال ساده

استارت آپ جواهر

برای مثال یک طرح ساده استارت آپ را در نظر بگیرید؛ یک خانم را که جواهرات در خانه می سازد و آن را در مشتریان محلی عرضه می کند. یک طرح کسب و کار می تواند این شانس را برای این خانم ایجاد کند که بدون واسطه و با دید وسیع تری کسب و کار خود را توسعه و بهبود ببخشد.

بنابراین

  • فرآیند این طرح استارت آپ بایستی به این خانم کمک کند کسب و کار خود را بفهمد.
  • این طرح بایستی به وی کمک کند آنچه را از کسب و کار خود می خواهد تعریف کند، خواسته های مشتریان را درک کند، و تصمیم بگیرد چگونه با توجه به شریط خود چگونه آنها را بهبود بخشد.
  • او ممکن است مزایایی از توسعه یک فروش ساده و پیش بینی هزینه، و حتی الامکان سود یا ضرر آن را بداند.

نتیجه گیری

بنابراین او می تواند طرح چگونگی استفاده و توسعه از منابع خود را دریابد. او ممکن است نیازی به جزئیات جریان نقدی، ترازنامه، و نسبت کسب و کار نداشته باشد. یک طرح کسب و کار ساده ممکن است تنها نیاز وی برای ادامه باشد.

 

گام اول استارت آپ

مرحله اول

اولین مرحله از یک طرح را گام اول می نامیم، که تمرکزی است تنها بر روی بخشی از عناصر اولیه برای شروع.

ماموریت ها، نیازهایی از مشتریان را که شما برطرف می کنید، راه حل ها، تجریه و تحلیل بازار، به شما بخش های حیاتی را از درک کسب و کارتان را در اختیارتان قرار می دهد. هر چند، همه استارتاپ ها به این سادگی نیستند.

بسیاری از آنها نیازمند؛

  • توسعه محصول، بسته بندی، اتصال به خرده فروشان و نمادسازی، تجهیزات دفتری، وب سایت، و بعضی مواقع ماه ها و یا حتی سال ها حقوق و دستمزد قبل از شروع فروش می باشند.
  • این نیازمند تمکن کافی است که بتوانید همه هزینه ها را خود تقبل کنید. یا اینکه نیازمند این است که شما با مقروضات بانکی یا سرمایه گذاران یا هر دو  سر و کار داشته باشید.
  • همه موارد یاد شده که بدان اشاره شد نیازمند یک طرح کسب و کار گسترده است. یک طرح استارتاپ موفق بایستی انتظارت را برآورده سازد.

 

طرح استارت آپ

شما به چه نوع طرحی نیازمند هستید؟

یک شروع خوب این است که طرح خود را همزمان با نیازهای واقعی کسب و کار خود توسعه دهید.

تعداد اندکی از موضوعات محوری و مهم ممکن است برای مبحث شرکای بالقوه و اعضای تیم برای فاز ابتدایی کافی باشد.

شما ممکن است نیاز به اضافه کردن یک فروش پایه و پیش بینی هزینه ها، که منجر به سود یا ضرر شود، به عنوان فاز بعدی داشته باشید. اضافه کردن ارقام کسب و کار به شما کمک خواهد کرد جریان کسب و کار خود را با مخارج و درآمدهای خود مطابقت دهید.

شاخص عملکرد

در این بخش تعدادی از شاخص های مراحل یک طرح را که شما برای شروع نیازمند آن هستید را مرور خواهیم کرد:

تعدادی از کسب و کارهای ساده تر به عنوان یک الگو در ذهن کارآفرین باشد، اما هر طرح استارت آپی یک طرح منحصر به فرد است.

حتی یک فرد صاحب کسب و کار می تواند از به وجود آوردن یک طرح مدون با ایده نوشته شده بر روی کاغذ، در صورت ارزشمند بودن و مثمر ثمر بودن منفعت کسب کند.

به محض اینکه شریکی وارد شود، نیازمندی های طرح افزایش می یابد (شرایط تغییر می کند). این طرح برای رسیدن به ارزش ها، اهداف، راهبردها، و استقرار بخشیدن به آن حیاتی می شود.

به محض اینکه هر فردی خارج از شرکت درگیر شود، شما بایستی اطلاعات بیشتری فراهم آورید. برای مثال زمانی که طرح داخلی است، شما نیازی به تاریخچه فعالیت، ویژگی های محصول ندارید.

در ادامه

به بخشی بچسبید که ارزش افزوده داشته باشد.  چرا که باعث می شود شما فکر کنید، به حمایت از تصمیم شما کمک خواهد کرد.

زمانی که شما درگیر افراد خارج از شرکت می شوید، نیازمند این خواهید بود اطلاعات بیشتری از گذشته فراهم کنید.

برای درک بهتر سعی کنید؛ ماموریت ها، اهداف، نکات کلیدی، بازار هدف، مزیت های رقابتی، و راهبردهای اصلی را شرح دهید.

چطور این می تواند ایده استارت آپ شما را پوشش دهد؟ برای پاسخ به این سوال از یک ساختار طرح اولیه ابتدایی برای شروع استفاده نمایید.

 

سوالات کسب و کار

برای درک بهتر حتما سعی کنید این سوالات را پاسخ دهید؛

 

  • آیا شما می توانید بدون پیشبینی فروش و هزینه کسب و کار خود را اداره کنید؟

برخی اوقات برای یک کسب و کار شخصی، ارقام کسب و کار در ذهن صاحب آن وجود دارد. با این وجود، بهتر است از ابزاری استفاده نمایید که این ارقام را برای شما نمایش دهد. و بتواند اختیار ویرایش خودکار آن را به شما واگذار نماید. این می تواند بسیار مثمر ثمر باشد.

  • آیا شما واقعا بازار خود را می شناسید؟

یک تجزیه و تحلیل بازار خوب می تواند به شما کمک کند فرصت ها را بهتر ببینید. به این موضوع پی ببرید چرا بایستی مردم از شما خرید کنند. چه نیازهایی را شما پوشش می دهید؟ چه تعداد از افراد به عنوان مشتریان بالقوه شما هستند؟

  • آیا شما نیازمند مدیریت فهرست قابل توجهی از کالا ها هستید؟

این باعث می شود مدیریت نقدینگی شما پیچیده تر شود، و معمولا نیازمند طرح هایی به مراتب پیچیده تر هستید. شما نیازمند خرید صورت کالا قبل از فروش هستید.

مسائل مالی استارت آپ

در ادامه در بخش مالی حتما به موارد ذیل توجه خاص داشته باشید؛

  • آیا شما فروش اعتباری دارید؟

اگر شما یک کسب و کاری هستید که به کسب و کار دیگری فروش دارد. پس شما به احتمال بسیار زیاد فروش اعتباری خواهید داشت.

این معمولا بدان معنا است که شما نیازمند این هستید پول خود را که دست مشتریان شما است مدیریت کنید. این حساب ها به اصطلاح “حساب های دریافتنی” نامیده می شود.

  • آیا شما مالیات خود را نقدا پراخت می کنید یا به صورت تعهدی می پردازید؟

اگر  شما نمی دانید، و شما یک کسب و کار کوچک 2-3 نفره را دارید. بایستی مالیات خود را نقدا پرداخت نمایید. زیرا باعث می شود طرح شما ساده تر باشد.

هر چند، بیشتر کسب و کارها به اندازه کافی برای کار کردن با حسابرسان خبره رسمی بزرگ هستند. این کسب و کارها نیاز دارند تا برای تکمیل فرآیند حسابرسی از آنها در صورت نیاز استفاده نمایند.

زمانیکه شما از حسابرسی تعهدی استفاده می نمایید، شما به احتمال زیاد نیازمند یک ابزار جریان نقدی پیچیده، و یک طرح کسب و کار گسترده هستید.

  • زمانی که شما به سمت بانک یا موسسات مالی رجوع می کنید، آنها انتظار فراهم آوردن جرئیات بیشتری از سرمایه خالص شما، و شرایط مالی کسب و کارتان دارند؟

برخی از بانک ها یک طرح کسب و کار صوری و ظاهری را خواهند پذیرفت در صورتیکه وثیقه مناسبی فراهم باشد.

دیگر بانک ها خواهان جزئیات تصویر ماهیانه هستند. هیچ بانکی تنها با طرح اولیه وام نخواهد داد؛ این برخلاف قوانین بانکداری است. یک بانک خوب یک طرح کسب و کار خوب را طلب خواهد کرد.

  • اگر شما نیازمند سرمایه گذاری هستید، طرح خود را به خوبی برانداز نمایید. سرمایه گذاران حرفه ای از طرح شما انتظار تایید دارند، نه قول!

آنها؛ داده های بازار، مزیت های رقابتی، سوابق قبلی را می خواهند. آنها یک تصویر قوی مالی می خواهند.

درست است که شما داستان هایی در مورد سرمایه گذارن بانکی بدون طرح کسب و کار شنیده اید. اما آنها استثناهایی بیش نیستند و قوانین چیز دیگری است.

سخن پایانی

بنابراین در پایان اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، طرح کسب و کار بسیار مهم است، حتی اگر استارتاپ شما در مراحل اولیه باشد و در مرحله دهنی قرار داشته باشد. قبل از خرید ملزومات کسب و کار، از جمله تلفن، یا اجاره یک مکان، شما بایستی یک طرح کسب و کار داشته باشید.

 

گردآورنده: دکتر پدرام بهیار

Comments are disabled.