استراتژی بازاریابی در صنعت زیبایی

استراتژی بازاریابی در صنعت زیبایی

استراتژی بازاریابی در صنعت زیبایی

 

تدوین استراتژی بازاریابی در صنعت زیبایی به طور مستقیم با سهم بازار و آینده این صنعت گره خورده است. مصرف محصولات آرایشی، بهداشتی و زیبایی، همچنین خدمات مرتبط با آنها روز به روز در حال رشد و گسترش هستند. فقط کافی است نیم نگاهی به آمارها در این حوزه داشته باشیم.

برآوردهای جهانی (Statista) از این صنعت نشان می دهد؛

در سال 2020 ارزش این بازار (صنعت زیبایی) چیزی در حدود 232.094 میلیون دلار است!

انتظار می رود روند گسترش آن تا سال 2023 عددی در حدود 3.4 درصد باشد.

با این حال کسب و کار مرتبط با صنعت زیبایی و برندهای مرتبط با چالش های فراوانی روبه رو هستند.

این چالش ها فقط محدود به تجارت الکترونیک نمی شود.

بلکه مهمترین آن مربوط به انقلاب رفتار مصرف کننده در حوزه دیجیتال می شود.

این موضوع بایستی در تدوین استراتژی بازاریابی به خوبی لحاظ شود.

سمت و سوی آینده دیجیتال صنعت زیبایی

دنیای دیجیتال، صنعت زیبایی را وارد مرحله جدیدی کرده است.

دنیای دیجیتال باعث برقراری ارتباط با مشتریان، تنوع محتوا، کانال ها و پلتفرم ها شده است.

بنابراین اگر درصدد ارتقاء کسب و کار خود در حوزه دیجیتال هستید. موارد ذیل را برای استراتژی بازاریابی در صنعت زیبایی بیشتر مورد توجه قرار دهید؛

 

  • جامعه ای از حامیان برند ایجاد نمایید

جامعه برند

شرکت های فعال در صنعت زیبایی نیازمند توجه جدی به این موضوع هستند که برای اشتراک گذاری تجربیات مشتریان خود یک پلتفرم ایجاد کنند.

این پلتفرم می تواند در غالب رسانه های اجتماعی، فروم ها و سایر جوامع مجازی ایجاد شود.

به عنوان یک بازاریاب در حوزه صنعت زیبایی، بسیار حساس و حیاتی است که شما صدای برندتان را پیدا کنید و بر روی آن تمرکزی ویژه داشته باشید.

تا جایی که امکان داشته باشد مشتریان خود را ترغیب کنید بازخوردهای خود را به اشتراک بگذارند. پروموشن های خاصی تعریف کنید که تنها برای اعضای جامعه برند خودتان امکان بهره برداری داشته باشد.

با حرفه ای های حوزه زیبایی ارتباط برقرار کنید. به یاد داشته باشید هدف اصلی شما حفظ مشتریان و تقویت ارتباط آنها با برند شما است.

 

  • تجربه مشتریان در زمینه محصولات را در وب سایت منتشر کنید

تجربه مشتری

مشتریان راضی و خوشحال بهترین تبلیغ هستند.

اشتراک گذاری یک تجربه مشتری موفق در وب سایت می تواند تاثیر شگرفی در مرحله تصمیم گیری خرید برای سایر مشتریان داشته باشد. همچنین این موضوع باعث می شود فرآیند تحقیقات بازار برای مشتریان کوتاه تر شود و اطلاعات ارزشمندی از محصولات را دریافت کنند.

آیا در بین مشتریان فردی نظر مثبتی در ارتباط با یکی از محصولات شما درج کرده است؟

عالیه! همان نظر را به صفحه توضیحات در مورد محصول اضافه کنید. همین یک کار جادو می کند!

 

  • صفحه وب سایت متفاوتی داشته باشید

صفحه وب سایت متفاوت

وب سایت شما یا فروشگاه آنلاین شما انعکاس دهنده برند شما و خود شما است. بنابراین در زمان تدوین برنامه استراتژی بازاریابی اطمینان حاصل کنید همه اطلاعات مورد نیاز اعم از مشتریان و رسانه ها که مورد نیاز است در صفحه وب سایت شما مورد اشاره قرار گرفته است.

وب سایت شما باید طوری طراحی شود که بتوانید تمامی اخبار شرکت و برند از جمله؛ مصاحبه ها، مقالات، نظرات بلاگرها، جوایز و افتخارات… را به خوبی پوشش دهد.

فراهم آوردن چنین امکانات مناسب تعاملی در صفحه وب سایت باعث می شود ارزش برند شما افزایش یابد.

شما می توانید بخش از صفحات وب سایت خود را به تعریف لوگوی شرکت، تصاویر گرافیکی زیبا از محصولات اختصاص دهید. این راهی است که شما بتوانید از طریق وب سایت خود به عنوان یک رسانه تعاملی با مشتریان ارتباط برقرار کنید. با این روش شما نشان می دهید به نیازهای مشتری توجه دارید، برای مشتریان و اطلاع رسانی به آنها فعال هستید و نسبت به مشتریان، خود را مسئول می دانید.

 

  • پتانسیل های بازاریابی محتوای خود را به رخ بکشید

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یکی از قوی ترین راهبردها جهت ترویج و توسعه برند است. جذب و درگیر کردن مخاطب هدف شما با محتوا، تنها راهی است که پیش روی شما قرار دارد. این راهبرد و طرز فکر است که ذات و درون برند شما را توصیف می  کند.

به ایده های محتوای ذیل توجه کنید؛

  • محتوای آموزشی در مورد محافظت از پوست، ایجاد ماسک های آرایشی و اسپا آموزش دهد.
  • یک لیست از مشتریان تهیه کنید و برای آنها پیشنهادات ویژه، تخفیف ها و محتوای خبری خود را ارسال کنید
  • به کمک ویدئوهای زنده و ارسال پیام در زمان های مناسب از طریق رسانه های اجتماعی مخاطب را جذب کنید.
  • از مشتریان خود بازخورد دریافت کنید و از این طریق تاثیرگذاری کمپین های خود را ارزیابی کنید.

  • برای نفوذ بیشتر به قلب مشتریان از میکرو اینفلوئنسرها استفاده کنید

میکرو اینفلوئنسر

در صنعت اینفلوئنسرها تغییرات زیادی اتفاق افتاده است. مشتریان نیازمند تعامل با افراد واقعی هستند.

آنها دوست دارند از زندگی روزمره افراد با خبر شوند و آن را دنبال کنند.

به همین دلیل است که میکرو اینفلوئنسرها به این درجه از محبوبیت رسیده اند.

یک اینفلوئنسر میکرو به فردی گفته می شود که؛ توانسته با صداقت، شفافیت و ایجاد حس اعتماد در مخاطب افراد بسیار زیادی را تحت تاثیر قرار دهد. به همین منظور توانسته است توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب نماید. اگر شما نیازمند این هستید که یک میکرو اینفلوئنسر مناسب را انتخاب کنید. بایستی تعداد مخاطبان، نرخ درگیری، و تاثیرگذاری آن را مورد محاسبه قرار دهید. محاسبه این اعداد می تواند به شما کمک کند برای کمپین بازاریابی خود فردی مناسب را انتخاب نمایید.

 

  • با گوش کردن به جامعه شما می تواند مشتری جذب کنید

گوش دادن به مشتری

گوش کردن به جامعه، تمرینی برای پایش حضور آنلاین برندتان است.

شما می توانید با جستجو و تجریه و تحلیل مکالمات آنلاین درباره شرکت، محصولات، رقبا، و بسیاری موارد دیگر به این مهم دست یابید. نرم افزارهایی در این زمینه وجود دارند که می تواند شما را کمک کند. از جمله برند24 (brand24) یا (Mention) که می تواند شما را برای انجام آن کمک کند. کلمات کلیدی مناسب که مرتبط با برند شما هستند را انتخاب کنید. برای مثال، نام برند شما، مراقبت های پوستی روتین، بهترین لوازم آرایشی ارگانیک و بسیاری موارد مشابه دیگر. این نرم افزار به شما کمک می کند به راحتی پتانسیل های درگیری مخاطب خود را بیابید و از آنها به نحو احسن استفاده نمایید.

 

  • با هتل ها و اسپا ها همکاری کنید

 

همکاری با کسب و کارهای مرتبط

برای دستیابی به یک رویکرد عملگرا در صنعت زیبایی یکی از بهترین کارها همکاری با صنایع مرتبط است. از جمله؛ هتل ها، اسپاها، و شرکت های مد و فشن است. این همکاری و مشارکت نه تنها کمک می کند شما برای مشتریان اعتماد سازی کنید و اعتبار خود را افزایش دهید، کمک می کند به کانال های ارتباطی خود را افزایش دهید و به تعداد بیشتری از مشتریان دست خواهید یافت. یک نمونه از این همکاری هایی که توانسته بسیار موفق عمل کند همکاری برند آلبا1913 (Alba1913) با یکی از معروف ترین هتل های لهستان است، این همکاری باعث شده آلبا همه لاین های مرتبط با زیبایی هتل و اسپای آن را در اختیار داشته باشد.

نتیجه گیری

در پایان می توان نتیجه جهت تدوین یک برنامه استراتژی بازاریابی مناسب در صنعت زیبایی توجه ویژه به فعالیت ها در حوزه دیجیتال یک امر اجتناب ناپذیر است. بنابراین فعالیت در رسانه های اجتماعی و استفاده مناسب از جوامع مجازی، طراحی و ساخت وب سایتی مناسب و تعاملی با مشتری، تولید محتوای مناسب، همکاری با اینفلوئنسرها، همکاری و مشارکت با سایر کسب و کارها مواردی است که می بایستی بیش از هر چیز مورد توجه قرار گیرند.

نویسنده: دکتر پدرام بهیار

Comments are disabled.