مدیریت و بازاریابی دوره های آموزشی

مدیریت و بازاریابی دوره های آموزشی

مدیریت و بازاریابی دوره های آموزشی

مدیریت و بازاریابی دوره های آموزشی بیش از هر زمان دیگری رقابتی، سخت و چالش برانگیز است.

بخصوص با توجه به اینکه بسیاری از افراد غیر متخصص و بدون عقبه علمی مناسب با سوء استفاده از موقعیت های موجود (استفاده از تبلیغات گسترده در محیط های آنلاین و آفلاین) دوره های آموزشی بدون محتوا برگزار می کنند و اعتماد مخاطب را نسبت به این دوره های آموزشی خدشه دار می کنند.

امروزه با توجه به تخصصی تر شدن هر چه بیشتر کارها نیاز به دوره های آموزشی تخصصی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. برنامه های دوره آموزشی نیازمند به روز بودن تخصصی بودن، برنامه ریزی و تالیف صحیح و ساده بودن برای درک بهتر مخاطب است. همواره برای دوره های آموزشی البته در صورتیکه محتوای مناسب و جذاب داشته باشد مخاطب وجود دارد. مهم ترین موضوع این است که شما با چه راهبردی برای مدیریت و بازاریابی دوره آموزشی خود دارید.

چالش های دوره های آموزشی

چالش های آموزش

زمانی که موسسات و شرکت های فعال برای اولین بار به یک حوزه ورود می کنند با چالش های فراوانی رو به رو خواهند بود. بخصوص این چالش ها در زمینه برنامه های آموزشی بیشتر و عمیق تر است. در زمینه ارائه برنامه های آموزشی نیاز است؛ محتوای آموزشی، روزها، سرفصل های دوره، و همه موارد مورد نیاز به خوبی تعریف شود. این برنامه قابل تغییر و چشم پوشی نخواهد بود. به همین جهت توصیه می شود برای برگزاری هر چه بهتر این دوره ها این مقاله را مطالعه نمایید.

برای برگزار کردن یک دوره آموزشی مناسب موارد ذیل بایستی مد نظر قرار گیرند؛

شناسایی مخاطبان هدف

مخاطبان دوره آموزش

برنامه های آموزشی می تواند شکل های بسیار متنوعی داشته باشد.

برای مثال دوره های آموزشی که نیازمند گذراندن پیش نیازهای تخصصی هستند و بایستی مخاطبان با یک پیش زمینه علمی و تجربی مناسب در این دوره ها شرکت کنند.

یا اینکه دوره های آموزشی که نیاز خاصی به گذراندن پیش نیاز ندارند و مخاطب می تواند بدون پیش نیاز در این دوره ها شرکت کند. نکته کلیدی این است که شما شناسایی کنید چه افرادی می بایست در این دوره آموزشی شرکت کنند.

اگر تمرکز شما بر روی بر روی یک گروه خاص است.

می بایست تلاش های خود را در راستای نیازهای آنها متمرکز نمایید. اگر گروهی که شما انتخاب کرده اید جوانان تازه کار هستند، نیازمند این هستید پیام های بازاریابی خود را به صورت تلفیقی برای جذب هر چه بیشتر مخاطبان به گروه های خاص که آنها حضور دارند ارسال نمایید.

اگر شما به گروه های متمرکز دست یابید می توانید برای هر نیاز یا خواسته زیر مجموعه جمعیت شناختی مرتبط تعریف کنید.

سپس با انجام تحقیقات بازار، مصاحبه و فعالیت های مناسب به مخاطب هدف خود دوره آموزشی مناسب و عملی ارائه دهید. پس از ایجاد یک پروفایل برای مخاطب هدف، شما این توانایی را خواهید داشت یک برنامه بازاریابی متناسب با دوره آموزشی مورد نظر خود تعریف کنید. چنین برنامه ای به راحتی می تواند اهداف کسب و کار شما را محقق نماید.

 

راه های ارتباطی ایجاد کنید

 

زمانی که شما می خواهید دوره های آموزشی را برای مخاطب هدف ترویج دهید. اطمینان حاصل کنید دوره آموزشی شما بتواند مخاطب هدف را مجاب کند.

شاید بپرسید چگونه؟

برای پاسخ به این سوالات ابتدا باید دید نگرانی های مخاطب چیست.

مخاطبان برای دوره های آموزشی نگرانی های زیادی دارند. از جمله نگرانی های آنان این است که این دوره بتواند آموزش های عملی، مرتبط و موثری را برای آنان فراهم نماید. همچنین این مهم که آنها پس از پرداخت هزینه مالی و زمانی برای این دوره بتوانند انتظارات خود را برآورده نمایند.

بنابراین یکی از مهم ترین کارهایی که باید در اولویت قرار گیرند، این است که شما به صورتی کاملا شفاف و مناسب نمونه هایی از مطالب ارائه شده در دوره را در قالب؛ فایل ورد، پاورپینت، صوتی و تصویری در اختیار مخاطب قرار دهید و با آن ارتباط برقرار کنید.

به جای تمرکز داشتن بر روی پروموشن های ثبت نامی و نوع پرداخت، بر روی محتوایی که در این دوره آموزشی به مخاطب ارائه می شود تمرکز کنید. برای مخاطب تعریف کنید پس از شرکت در این دوره به چه توانمندی هایی دست خواهد یافت. شرکت در این دوره چه تاثیری بر زندگی و شرایط کاری وی خواهد داشت. این موارد می تواند با ایجاد ارتباط مناسب و شفاف به اعتماد مخاطب بیانجامد.

شناسایی رقبا

شناسایی رقبا

برای شناسایی دقیق و صحیح رقبا سعی کنید با جستجو در موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی، رقبای اصلی و عمده را در حوزه های مورد نظر شناسایی کنید. از بین رقبا 10 مورد از مهمترین و نزدیک ترین رقبای خود را شناسایی کنید. سپس موارد ذیل را درباره آنها به بوته آزمایش بگذارید؛

  1. ببینید چه محتوا و برنامه هایی را ارائه می دهند.
  2. سرفصل برنامه هایی که ارائه می دهند را شناسایی نمایید.
  3. سهم بازار و تعداد مخاطبان رقبای خود را شناسایی کنید.
  4. از قیمت گذاری و پکیچ های آنان اطلاع کسب کنید.
  5. ببینید نقاط قوت و مزیت رقبابتی رقبا شما چیست.

این موارد می تواند دید مناسبی به شما بدهد تا بتوانید جایگاه مناسب تری برای خود تعریف نمایید. همچنین با تجزیه و تحلیل درست وضعیت تمایز واقعی و صحیح را ارائه نمایید.

برای مخاطب خود حتما فرصت شرکت آزمایشی را فراهم نمایید

فرصت آزمایشی

شرکت های خودرو سازی را ببینید زمانی که محصولی را برای فروش می گذارند یکی از فرصت های خوبی که فراهم می کنند این است که فرصت رانندگی را برای مشتریان فراهم می نمایند. شما از این مورد می توانید الگو بگیرید. در همین ارتباط شما می توانید برای مخاطب خود این فرصت را ایجاد کنید که به صورت آزمایشی به یکی از دوره های آموزشی شما دعوت شود. این امکان به مخاطب شما کمک می کند کارآیی و ارزش دوره آموزشی شما را بسنجد و با اطمینان بتواند انتخاب کند که خواهان ثبت نام در این دوره هست یا خیر؟

فقط به یاد داشته باشید تا جایی که امکان دارد سرفصل ها و مطالب واقعی که قرار است آموزش داده شود را بیان کنید. این را هم در نظر داشته باشید که انگیزه لازم را برای مخاطب فراهم نمایید. برای مثال؛

داستان موفقیت خود را در دوره های قبلی به خوبی بیان کنید.

تا جایی که امکان دارد محتوا و سر فصل دوره خود را ساده برای مخاطب بیان کنید.

از اساتید و افرادی که دوره را مدیریت می کنند به خوبی استفاده کنید.

سخن پایانی

برگزاری دوره های آموزشی در نظر اول شاید کار آسانی به نظر برسد ولی چالش های فراوانی دارد. به همین منظور علاوه بر اینکه شما باید یک محتوای آموزشی به روز، با کیفیت و کارا را برای مخاطب فراهم نمایید. همچنین شما نیازمند این هستید با استفاده از تکنیک های مناسب این دوره ها را اطلاع رسانی نموده مخاطبان خود را پس از جذب راضی نگهدارید.

نویسنده: دکتر پدرام بهیار

 

Comments are disabled.