منابع انسانی

منابع انسانی

منابع انسانی

منابع انسانی امروزه برای بیشتر کسب و کارها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کارمندان شما بزرگترین منبع شما هستند. یک راه برای اطمینان از موفقیت کسب و کارشما، نظارت و مراقبت از كاركنان است. اگر با کارمندان خود منصفانه رفتار کنید، آنها را به خوبی مدیریت کنید و فرصت هایی را در اختیار آنها قرار دهید، در این صورت آنها به شما در رسیدن به ایده های خود و برنامه کسب و کارتان کمک می کنند. و اگر با کارمندان بد رفتار کنید، ممکن است آنها عملکر خوبی نداشته باشند و یا از کار کردن در شرکت شما کناره گیری کنند.

یکی از سؤالاتی که شرکت های کوچک و متوسط (SMEs) را به خطر می اندازد این است که زمان مناسب برای اختصاص منابع مالی به منابع انسانی چه زمانی است؟ در این مقاله، به تشریح این موضوع خواهیم پرداخت.

منابع انسانی

منابع انسانی چیست؟

منابع انسانی (HR) اصطلاحی است که برای توصیف مدیریت و پیشرفت کارمندان در یک سازمان به کار می رود. به طور کلی، هر چیز مرتبط با افزایش عملکرد کارمندان می باشد.

به طور سنتی منابع انسانی بر استخدام، اخراج و بازنگری در مورد دستمزدهای سالانه کارمندان متمرکز است. اما این روزها HR با پوشش دادن وظایف بیشتر به صورت مثبت تغییر یافته است. وظایف اصلی منابع انسانی شامل استخدام و ورود به سیستم، مدیریت حقوق و دستمزد، مدیریت تعطیلات، آموزش و توسعه، رعایت قانون اشتغال و رعایت ایمنی است.

علاوه بر این، HR امروز نقش مهمی در توسعه فرهنگ مثبت کسب و کار و بهبود تعامل و بهره وری کارکنان دارد که هر دو برای موفقیت در کسب و کار مهم هستند. سلامتی کارکنان و توسعه شخصی نیز به طور فزاینده به عنوان جنبه های اساسی منابع انسانی شناخته می شود.

منابع انسانی

چرا HR اینقدر مهم است؟

در کسب و کار های كوچك HR به راحتی نادیده گرفته می شود. بسیاری از کارآفرینان کسب و کار خود را به آسانی شروع می کنند اما هنگامی که کسب و کار آنها شروع به توسعه یافتن می کند، مدیریت کارمندان به یک چالش برای آنها تبدیل می شود. مدیریت کارکنان زمان بر می باشد و به مهارت های خاصی نیاز دارد. منابع انسانی حوزه ای از تخصص است که بسیاری از صاحبان مشاغل فاقد آن هستند.

صرف نظر از مهارت ها، برای بسیاری از کارآفرینان، ارزش منابع انسانی در کسب و کار در ابتدای کار برای آنها آشکار نیست. فقط با داشتن تعداد معدودی از کارمندان، رهبران کسب و کار احساس می کنند که وقتی صحبت از افرادی است که آنها را استخدام می کنند و آنها را اداره می کنند، از همه چیز اطلاع دارند.

اما با رشد شغلی، رهبران غالباً وقت کافی برای سر و کله زدن با مدیریت روزانه و استخدام افراد ندارند و تمرکز روی افراد به راحتی از بین می رود. این گرانترین اشتباهی است که یک کسب و کار کوچک می تواند مرتکب آن شود. داشتن HR برای موفقیت بسیار مهم است. بدون داشتن یک تیم با استعداد، کار شما به درستی پیش نمی رود.

HR مواردی بسیار بیشتر از استخدام، اخراج و بررسی دستمزد کارکنان را پوشش می دهد. این وظایف شامل کلیه جنبه های مدیریت و ارتباطات با کارکنان است و در ساختن یک فرهنگ مثبت مهم است. با داشتن واحد HR متخصص، نیمی از راه تحقق رویاهای تجاری خود را طی خواهید کرد.

منابع انسانی ضعیف

HR ضعیف

عواقب HR ضعیف را در نظر بگیرید. هنگامی که کارمندان احساس می کنند حمایت نمی شوند، به آنها فرصت داده نمی شود، ساعت های طولانی کار می کنند، انگیزه آنها برای انجام کار نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. همچنین نیروی انسانی ضعیف تأثیر بزرگی بر میزان سوددهی شما دارد.

اعتبار برای یک کارفرما در جذب استعداد بسیار تأثیرگذار است. همچنین بر روی مشتری نیز تأثیر می گذارد. به عنوان مثال اوبر (Uber) گرفتار فاجعه HR ضعیف شد؛ از موارد آزار و اذیت جنسی گرفته تا نادیده گرفتن شکایات کارمندان. این نتایج بد باعث شد که بیشتر افراد به کار کردن برای این شرکت و یا استفاده از خدمات آن بدون شک تمایلی نداشته باشند. به همین دلیل داشتن HR ضعیف، برند Uber را نابود کرده است.

وظایف اصلی HR چیست؟

استخدام

استخدام و معارفه سازمانی

پیدا کردن افراد مناسب برای کار در کسب و کار شما می تواند مشکل باشد. روند استخدام می تواند ماه ها طول بکشد و در صورت اشتباه انجام دادن آن می تواند پرهزینه باشد. پیدا کردن نیروی مناسب در هنگام جذب استعدادهای متفاوت از مهمترین جنبه های HR است. باید در نظر داشته باشید که کسب و کار شما با استخدام تعداد افراد بسیار زیاد یا بسیار کم و همچنین استخدام فرد نامناسب متضرر خواهد شد.

اهمیت معارفه سازمانی (Onboarding) شاید بیشتر از هر فرایند دیگری در روند استخدام نادیده گرفته شده باشد. معارفه سازمانی چیست؟ این را با مرحله آشنایی اشتباه نگیرید، معارفه سازمانی به کل تجربه استخدام، استقبال، آشنایی و جذب نیروی جدید و جذب آنها به فرهنگ سازمان شما اشاره دارد.

معارفه سازمانی ضعیف می تواند تأثیر بسیار منفی بگذارد و کارمندان با استعداد جدید را نسبت به کسب و کار شما دلسرد کند. در مقابل، معارفه سازمانی خوب باعث افزایش تعامل کارکنان می شود و آنها را به ماندن در کسب و کار شما ترغیب می کند.

آموزش

مدیریت عملکرد و آموزش

مدیریت عملکرد، آموزش و توسعه بخش بزرگی از مسئولیت های منابع انسانی هستند. تقریباً همه کارکنان ضعف هایی در مهارت های کاری خود دارند. مدیریت عملکرد به رفع آن مشکلات کمک می کند. یک سیستم مدیریت عملکرد مؤثر، مدیران را قادر می سازد تا کارمندان نیازمند به پشتیبانی را حمایت کنند و استعدادهای درخشان آینده را شناسایی کنند.

همچنین، فرصت های یادگیری به مشارکت و تعامل بهتر کارکنان، افزایش بهره وری، کاهش گردش مالی کارمندان و افزایش فرهنگ مثبت تر کمک می کند.

آموزش جامع و توسعه شخصی به کاهش هرگونه ارتباط ضعیف در شرکت (از جمله مدیران) کمک می کند. سرمایه گذاری در کارمندان، سازمان شما را تقویت می کند و به کسب و کار شما یک مزیت رقابتی می بخشد.

فرهنگ سازمانی

فرهنگ

فرهنگ مثبت امروزه برای هر کسب و کاری به یک باید تبدیل شده است. این امر موجب تعامل کارمندان، رضایت شغلی و حفظ کارمندان می شود و موفقیت کسب و کار را مشخص می کند. منابع انسانی نقش اساسی در توسعه، تقویت و تغییر فرهنگ یک سازمان دارد. پرداخت، مدیریت عملکرد، آموزش و توسعه، استخدام و تقویت ارزش های کسب و کار، همه عناصر اساسی فرهنگ کسب و کار تحت پوشش HR هستند.

ساخت یک فرهنگ درست کار ساده ای نیست و به یک رویکرد چند جانبه و پرورش مداوم نیاز دارد. در اصل، واحد HR هنگام تنظیم فرهنگ شرکت نقش مهمی در تنظیم مناسب آن ایفا می کند.

ارتباطات

ارتباطات

هر کسب و کار برای داشتن عملکرد مناسب نیاز به ارتباط مؤثر دارد. چگونگی برقراری ارتباط در یک کسب و کار، اغلب توسط واحد HR تعریف می شود. به طور کلی ارتباطات اساس فرهنگ شما را تشکیل می دهد.

ارتباطات خوب، سوء تفاهم ها را کاهش می دهد، تعامل کارمندان را افزایش می دهد، پایه و اساس روابط بهتر با مشتری را تشکیل می دهد، نوآوری و خلاقیت را تشویق می کند و به ایجاد یک فرهنگ مثبت کمک می کند.

انطباق قانونی

انطباق قانونی و نظارتی

متخصصان منابع انسانی، درک کاملی از قانون کار و کلیه الزامات نظارتی یک کسب و کار دارند. این موارد بسیار اهمیت دارند و نباید آنها را دست کم گرفت. یک ادعای برکناری ناعادلانه می تواند یک اشتباه گران باشد.

استخدام یک متخصص HR برای شرکت های کوچک و متوسط کار تجملاتی نیست، بلکه ضروری است. به طور معمول کارآفرینان کار خود را با پذیرفتن مسئولیت های HR شروع می کنند، اما وظایف HR و پیچیدگی های قانون کار، مدیریت زمان را دشوار می کند و در صورت به نتیجه نرسیدن کاری، برای کسب و کار گران تمام می شود.

رهبران مشاغل باید روی رشد کسب و کار خود متمرکز شوند و مسئولیت های HR را به متخصصان آن واگذار کنند. برای یک کسب و کار کوچک ممکن است این به معنای شروع کار با یک مدیر منابع انسانی پاره وقت یا برون سپاری مسئولیت های وی همراه باشد. داشتن کسی که برای سر و کله زدن با همه موضوعات مربوط به کارکنان مانند مدیریت مرخصی، شکایت کارکنان، حق تعطیلات، پرداخت حقوق و مسائل مربوط به دوران بارداری باعث می شود که کسب و کار شما راه موفقیت را در پیش گیرد.

گردآورنده: مهندس زهرا ترابی – تیم محتوا بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *