کرونا و بحران مدیریت کسب و کار

کرونا و بحران مدیریت کسب و کار

کرونا و بحران مدیریت کسب و کار

هر چقدر هم شما در زمینه مدیریت کسب وکار خود با تجربه باشید و حرفه ای عمل کنید مواقعی پیش خواهد آمد که با بحران های ناخواسته رو به رو شوید. ظهور کرونا و بحران مدیریت کسب و کار در جهان این مسئله را بخوبی نمایان ساخت.

در زمان بحران سوالات بسیاری مطرح می شود از جمله؛

  • چگونگی در زمان بروز بحران هایی نظیر کرونا کسب و کار خود را مدیریت کنیم؟
  • از آن مهم تر این که چه راهکارهایی برای مقابله با این بحران وجود دارند؟
  • در زمینه کسب و کار من راه حل مهم و موثر چیست؟

و بسیاری سوالات دیگر که در این مقاله سعی بر این است تا حد امکان به آنها بپردازیم.

برخی از بحران ها می توانند ناشی از عملکرد داخلی باشد، برخی دیگر می تواند جنبه خارجی و غیر قابل کنترل داشته باشید.

بحران های داخلی می تواند ناشی از:

  • عدم درک صحیح از نیاز مصرف کننده
  • عدم خلاقیت و نوآوری در ارائه محصول
  • ضعف عمکلرد واحد های داخلی
  • عدم برنامه ریزی مناسب
  • اشکال در تولید محصول
  • سوء مدیریت

و بسیاری موارد دیگر باشد.

بحران های خارجی می تواند ناشی از؛

  • رکود اقتصادی،
  • تورم لجام گسیخته اقتصادی،
  • جنگ،
  • بیماری های همه گیر (کرونا)
  • قوانین و مقررات دولتی

و بسیاری موارد دیگر باشد.

نتیجه این بحران ها می تواند؛

  • عدم رضایت مشتری،
  • فسخ قرار دادها
  • کاهش فروش،
  • از دست دادن مشتری،
  • ورشکستگی

و بسیاری مسائل دیگر باشد. این بحران ها فقط مختص کسب و کارهای کوچک و متوسط که تازه کار خود را شروع کرده اند نمی شود. این بحران ها گریبانگیر بسیاری از شرکت های بزرگ و چند ملیتی مطرح و شناخته نیز می شود.

بگذارید به مثالی از شرکت های داخلی در مواجه با همه گیر شدن و ایجاد بحران کرونا اشاره کنیم؛

علی بابا

 

آژانس هواپیمایی و جهانگردی علی بابا که یکی از پیشرویان صنعت گردشگری محسوب می شود. در زمان بروز بحران کرونا و کاهش شدید نقدینگی، به دلیل کمبود شدید مسافرت ها در بهترین زمان پیک سفر (پایان سال)، مجبور شد به سرعت 185 نفر از نیروهای خود را اخراج کند. ممکن است بسیاری جنبه های اخلاقی و سایر مسائل موجود را مطرح نمایند که چنین اتفاقی نباید رخ می داد. که البته قابل درک است و دردناک برای تعداد افراد متخصص و شایسته ای که با وجود تخصص و تعهد صرفا به دلیل مشکلات خارجی موجود کار خود را از دست دادند.

اما اصول کسب و کار و تجربه چیز دیگری می گوید. این اصول به اولین چیزی که اشاره دارد زنده ماندن کسب و کار است. بخصوص در زمان بحران!

علی بابا با وجود بزرگی و سهم بازار مناسبی که در اختیار داشت زمانی که برنامه ریزی برای گسترش و توسعه کسب و کار خود کرده بود؛

  • توسعه مرکز تماس،
  • بهبود کیفیت ارائه خدمات پشتیبانی،
  • ارائه خدمات ارزشمندتر به مشتری،
  • تبلیغات بسیار هدفمند و حرفه ای چه در محیط آنلاین و در محیط آفلاین

و بسیاری مسائل دیگر. زمانی که با بحران کرونا رو به رو شد تصمیم عاقلانه و استراتژیک سریع و هوشمندانه ای گرفت که آن تعدیل نیرو بود.

حال بگذارید در زمینه سایر بحران هایی که برای شرکت های بزرگ بوجود آمده صحبت کنیم؛

مدیریت بحران پپسی و تویوتا

بحران تویوتا

برای مثال تویوتا غول اتومبیل سازی؛ بین سال های 2009 تا 2011 درگیر مشکلات مالی برای پرداخت خسارت به مشتریان شد. زیرا مشتریان مشکلات فنی خودرو های تویوتا را دلیل بسیاری از تصادفات پیش آمده می دانستند. واکنش با تاخیر تویوتا به این اتفاق باعث شد. این شرکت هزینه های بسیار زیادی را متحمل شود و به اعتبار برند تویوتا خدشه ای اساسی وارد شود.

بحران پپسی

مثال مرتبط دیگر در این زمینه پپسی است. شرکت پپسی در سال 1993 با معرفی محصول رژیمی نوشابه گازدار تحت عنوان پپسی دایت، با مشکلاتی رو به شد. شواهد نشان می داد در محصولات رژیمی پپسی محتوایی نا متعارف وجود داشته است. بر خلاف تویوتا عکس العمل پپسی سریع بود. بدون معطلی سعی در اداره کردن امور کرد؛

  1. توبیخ و اخراج کارکنان مربوط به آن بخشی که قصور را انجام داده بودند.
  2. عذر خواهی عمومی از مشکل به وجود آمده.

این عکس العمل سریع و حساب شده باعث شد پییسی کمترین آسیب را ببیند.

از این مثال ها می توانیم به راحتی متوجه شویم. زمانی که شما با بحران رو به رو می شوید. این بحران چه داخلی باشد یا خارجی فرقی نمی کند. اگر شما به سرعت کنترل را به دست بگیرید و بتوانید شرایط بحرانی را سریع مدیریت کنید. می توانید با کمترین آسیب از بحران عبور کنید. به عنوان یک کسب و کار فرقی نمی کند بزرگ یا کوچک شما نیازمند مدیریت بحران مناسب برای مقابله با مشکلاتی هستید که به هر حال ممکن است برای شما پیش بیاید.

حال بگذارید در مورد راهکارهای مدیریت بحران صحبت کنیم؛

  1. از موقعیت ارزیابی عینی داشته باشید

ارزیابی عینی

در زمان خطر، اولین توصیه این است تا حد امکان از تصمیم گیری بر اساس احساسات خود داری نمایید. فرقی نمی کند کسب و کار شما بزرگ، متوسط یا کوچک باشد. ابتدا تا حد امکان آرامش داشته باشید. این آرامش به شما کمک می کند متمرکز و با دید باز تصمیم گیری کنید. این به شما این امکان را می دهد؛

  • به صورتی هدفمند موقعیت خود را تجزیه و تحلیل کنید.
  • مسیر پیش روی خود را شفاف ببینید.
  • جمع بندی درست و صحیحی از شرایط داشته باشید.

حتما به خاطر داشته باشید شناسایی مشکل تا چه اندازه ای می توان به شما در رو به رو شدن با مشکل کمک کند. تا می توانید از نیروهای مورد اعتماد و با سابقه خود کمک بگیرید و اعتماد به نفس خود و نیروهای خود را حفظ کنید.

اگر شما احساسی عمل کنید، ضربه خواهید خورد. احساسی عمل کردن باعث می شود شما در آن لحظه ای که قرار دارید با قضاوت های سطحی و لحظه ای تصمیمات بسیاری مخربی اتخاذ کنید. از طرفی باعث می شود شما برای رسیدن به راه حل مناسب زمان از دست بدهید و زمان در بحران یکی از مهمترین عاملی است که باید در نظر گرفته شود.

بنابراین به یاد داشته باشید ارزیابی عینی، با توجه به اطلاعات دقیق، مرتبط و قابل اعتماد از همه چیز مهم تر است.

  1. وجه خود را حفظ کنید

حفظ

بگذارید برای روش شدن موضوع مثالی بزنیم؛

شرکت اکسون در سال 1989 سواحل آلاسکا را با میلیون ها بشکه نفت آلوده کرد. با وجود دریافت بازخوردها منفی زیاد، هیچگونه تقصیری را در این حادثه نپذیرفت. این شرکت همه مسائل را به شرایط نا مناسب و موقعیت مرتبط دانست. همین بازخورد باعث شد ذهن مخاطبان نسبت به شرکت خدشه دار شود. اکنون همه شرکت اکسون را شرکتی غیر مسئول و مخالف محیط زیست می دانند.

همین مثال ساده نشان می دهد تا چه حد حفظ وجهه برای یک کسب و کار اهمیت دارد. استفاده از کانال های ارتباطی با عموم مردم و رسانه ها در زمان بروز بحران اهمیت بسزایی دارد.

به مثال علی بابا برگردیم یا بسیاری از شرکت های دیگری که در بحران های پیش آمده مجبور به تعدیل نیرو هستند. تعدیل نیرو و اخراج تعداد زیادی از افراد در ذهن افراد جامعه تاثیرات بسیار منفی خواهد گذاشت. بنابراین مهم است در این ارتباط اطلاع رسانی تنویر افکار عمومی صورت پذیرد. شفاف سازی های لازم انجام شود. و برند را تا حد امکان از آسیب حفظ نماید.

  1. طرحی کلی از مدیریت بحران داشته باشید

زمان بروز بحران اگر شما سناریوهای مناسب برای مقابله داشته باشید، شما عالی هستید، باید به شما تبریک گفت!

اگر هم چنین سناریویی وجود ندارد. در اسرع وقت آن را با توجه به شرایط و تجربه سایر شرکت های موفق که با چنین بحران هایی رو به رو بوده اند تهیه کنید.

اینکه شما بدانید در زمان بحران هر بخش از سازمان چه وظیفه ای دارد. برای مثال؛ بخش مالی، نیروی انسانی، بخش فنی، و بسیاری دیگر بایستی چگونه عمل کنند. از مواردی است که در سناریو بایستی لحاظ گردد.

مرحله بعدی این است که شما با درک ابعاد مسئله؛

  • انتخاب های پیش روی خود را بدانید.
  • آنها را ارزیابی نمایید.
  • با توجه دریافت بازخورد از بخش های داخلی سازمان ارزیابی نهایی داشته باشید.

آخرین مرحله برای رسیدن به یک راه حل جامع این است که انتخاب های نهایی را با فلسفه و ایدئولوژی شرکت مقایسه کنیم و هر کدام با آنها نزدیک تر بود را به عنوان گزینه نهایی انتخاب کنیم.

  1. انطباق با بحران و پیروزی

آخرین پیشنهاد این است که برنامه امکان سنجی مدیریت بحران را ارزیابی نهایی نمایید. قبل از اجرایی کردن برنامه، شما باید اهدافی را برای سنجیدن پیشرفت خود مشخص کنید. البته این را هم مد نظر داشته باشید در صورتیکه اهداف شما در زمان تعریف شده محقق نشد شما می تواند در راهبردهای خود اصلاحاتی داشته باشید.

انطباق یکی از شاه کلیدهای مقابله با بحران است. زمانی که مشکلی پیش می آید بهترین راهکارها در صورتی می تواند مثمر ثمر باشد که شما بتوانید خود و شرکت را با آن تطبیق دهید. این مطابقت کلید پیروزی است.

سخن پایانی

در این روز ها که جهان درگیر ویروس کرونا شده است.

  • بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و کوچک متاثر شده اند.
  • این که این مسئله و بحران به دلیل به وجود آمدن یک اتفاق غیر قابل کنترل است، شکی نیست.

اما صاحب یک کسب و کار با تصمیم گیری؛ مناسب، صحیح و هوشمند می تواند از این بحران کمترین آسیب را ببیند. و یا حتی از این بحران یک فرصت برای آینده کسب و کار خود بسازد.

مواردی که در این مقاله بیان شد راهبردهای ساده ای همراه با مثال بود. تا خواننده بتواند با توجه به دید مناسبی که از کسب و کار خود دارد. با در نظر گرفتن بحران کنونی تصمیمات مناسب را اتخاذ نماید. امید است این مقاله بتواند در این روزهای سخت کرونایی که بسیاری از کسب و کارها با بحران مواجه هستند، کمکی جهت بهبود و مقابله با این بحران داشته باشد.

نویسنده: دکتر پدرام بهیار

Comments are disabled.