بازاریابی شبکه ای چیست؟

بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای چیست؟

بازاریابی شبکه ای (Network Marketing) یا بازاریابی چند سطحی (MLM)،یک الگوی تجاری با فروش مستقیم است که در آن عوامل مستقل به عنوان توزیع کننده محصولات و خدمات شرکت برای کمیسیون فعالیت می کنند. همچنین به توسعه و مدیریت نیروی فروش خود با استخدام عوامل دیگر ترغیب می شوند.

بازاریابی شبکه ای به دلیل امکان داشتن آزادی زمان، کسب و کار سودآور و فرصتی برای ترسیم مسیر موفقیت خود، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. هرکسی که می تواند به بازاریابی شبکه ای پایبند باشد، شانس این را دارد که حرفه ای پرسود از آن داشته باشد.

به عبارت دیگر بازاریابی شبکه ای نوعی استراتژی فروش است که یک شرکت محصولات خود را بدون واسطه و تبلیغات به فروش می رساند.

فقط به خاطر داشته باشید که بازاریابی شبکه ای با بازاریابی هرمی تفاوت دارد. و برای انجام بازاریابی شبکه ای حتما به شرکت های دارای مجوز بپیوندید و در این زمینه با دقت زیاد تحقیق کنید.

 اگر قصد موفقیت در بازاریابی شبکه ای را دارید، در اینجا 5 نکته مهم در این زمینه آورده شده است:

بازاریابی شبکه ای

  1. به شرکت درستی بپیوندید

اولین قدم شما برای تبدیل شدن به یک بازاریاب موفق شبکه ای، انتخاب شرکتی مناسب است. تعداد شرکت هایی که روزانه در حال افزایش هستند، انتخاب را مشکل کرده اند، اما اگر بتوانید در هنگام انتخاب این شرکت ها نکات زیر را در نظر بگیرید، احتمال اشتباه شما کمتر خواهید بود:

مربیگری

عامل مربیگری در ساختن یک بازاریاب شبکه ای موفق از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این موضوع در بخش های بعدی این مقاله به تفصیل مورد بحث قرار خواهد گرفت.

نحوه دریافت دستمزد شما

نحوه پرداخت و برنامه جبران خسارت شرکت عامل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. عواملی مانند اینکه ساختار دستمزد آنها چیست؟ سیاست پرداخت آنها چیست؟

زمان بندی

نکته اصلی تعیین فاکتور زمان بندی این است که سعی کنید از شرکت هایی که خیلی جوان هستند یا خیلی پیر هستند خودداری کنید. شروع بازاریابی شبکه ای با شرکت های 5 ساله و جوان تر معمولاً بسیار پرخطر است. از طرف دیگر، شرکتهای کاملاً توسعه یافته مانند 50 سال احتمالاً اشباع شده اند و ایده ی خوبی نیستند!

محصول و یا خدمات

محصولات یا خدمات شرکت چیست؟ به یاد داشته باشید که این امر در واقع به این معنا است که چگونه آنها پول به دست می آورند. محصولات آنها باید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و برای افرادی که آنها را خریداری می کنند سودمند باشد.

آموزش

  1. با مربی کسب و کار مناسب، آموزش ببینید

از آنجا که بازاریابی شبکه ای در مورد انتقال مطالب است، شما باید فرد مناسبی را پیدا کنید که توانایی انتقال مطلب خوبی داشته باشد. بنابراین شما می توانید همان مطالب و ارزش ها را به زیر دستان خود منتقل کنید. تیم شما باید شور و شوق، توسعه فردی مداوم و روحیه مناسب را منعکس کند.

سال اول می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. زیرا این دوره برای یادگیری مهارت های جدید، محصولات و استراتژی های بازاریابی برندی که برای آن فروش انجام می دهید، می باشد. شما در این مرحله به یک مربی احتیاج دارید. کسی که شما را راهنمایی کند و به شما در غلبه بر تمام موانع احتمالی و مشکلات کمک کند و از موفقیت شما اطمینان حاصل کند.

بازاریابی شبکه ای

  1. انتظارات درستی داشته باشید

بسیاری از افراد این تصور و دیدگاه اشتباه را دارند که در روزها یا هفته های اول پس از پیوستن به بازاریابی شبکه ای، می توانند پول زیادی کسب کنند. اگرچه این یک احتمال است، اما بازاریابی شبکه ای یک کار ثابت نیست که در آن شما می دانید هر هفته یا ماه انتظار چه چیزی را دارید. این کسب و کار مانند سایر مشاغل است، که به کار و زمان نیاز دارد. که برای کسب سود، کار و زمان بیشتری را می طلبد. داشتن انتظارات مناسب مستلزم واقع گرا بودن و آمادگی در سرمایه گذاری در تلاش، زمان و منابع است.

بازاریابی شبکه ای

  1. نگرش همه چیز است

بازاریابی شبکه ای یک کسب و کار است و سرگرمی نیست. کسب و کار ها با نگرش رشد می کنند. این تصور که با کار در بازاریابی شبکه ای به صورت پاره وقت می توانید سود زیادی کنید، اشتباه است. رسیدن به حد مورد نظر شما، نیازمند سخت کوشی و کار زیاد است.

پیشرفت با گذشت زمان به دست می آید. بنابراین با گذشت روزها، هفته ها یا ماه ها با نگرش صحیح ادامه دهید. مهم نیست با چه میزان فشاری رو به رو هستید، همواره به کار خود ادامه دهید و هرگز تسلیم نشوید. موفقیت یک رمز دارد: هر روز بهتر شوید!

همچنین بسیار مهم است که بر روی خود سرمایه گذاری کنید. جز کسانی نباشید که از سرمایه گذاری در کسب و کار خود می ترسند زیرا فکر می کنند کار خطرناکی است. مانند موفق ترین بازاریابان شبکه ای، سرمایه گذاری های زیادی را در مربیگری، دوره های متفاوت، مربیگری، ابزار و منابع صنعتی انجام دهید که به شما در اداره امور کسب و کارتان کمک می کند.

لازم نیست همه سرمایه گذاری ها را یکجا انجام دهید. بهترین راه، بررسی و تماشای سایر بازاریابان شبکه ای موفق است. ببینید آنها چه کاری انجام می دهند که باعث می شود در کارشان عالی باشند.  سپس آن مراحل را دنبال کنید. پول خود را درست در جایی که آنها سرمایه گذاری کرده اند، صرف کنید تا شما نیز همان نتیجه ها را دریافت کنید.

تیم

  1. تیم مناسبی را تشکیل دهید

اکنون شما در یک شرکت بازاریابی شبکه ای عالی مشغول به کار هستید و توسط بهترین مربی کسب و کار تحت آموزش قرار گرفته اید. شما همچنین احتمالاً در مسیر موفقیت خود هستید، زیرا که انتظارات و نگرش درستی دارید. قدم بعدی که باید برداشته شود، ساختن یک تیم مناسب است.

آنچه که فروش بازاریابی های شبکه ای متفاوت را متمایز می کند، افراد تیمشان می باشد. این کسب و کار بر بازاریابی متمرکز است. به خاطر داشته باشید که افراد در عملکرد و ظرفیت متفاوت هستند. به دنبال گروهی از افراد با ظرفیت همکاری برای رسیدن به اهدافتان باشید. تیمی که با نگرش، انتظار و انگیزه درست برای همکاری در رسیدن به موفقیت در کنار شما آماده باشد. وقتی سرانجام تیم رویایی خود را پیدا کردید، تقریباً 100٪ مطمئن خواهید بود که کسب و کار شما رونق خواهد گرفت و آماده رسیدن به اهداف خود هستید.

آیا در تلاش برای توسعه کسب و کار بازاریابی شبکه ای خود هستید؟

راسل برونسون اخیراً جدیدترین کتاب خود را با عنوان: “اسرار بازاریابی شبکه ای” منتشر کرده است.  این کتاب راهنمای خوبی برای افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند، می باشد.

همچنین برای دریافت مشاوره در این زمینه می توانید با مشاورین بلوباکس در ارتباط باشید.

گردآورنده: زهرا ترابی – تیم محتوا بلوباکس

Comments are disabled.