راه اندازی کسب و کار آنلاین

راه اندازی کسب و کار آنلاین

راه اندازی کسب و کار آنلاین


راه اندازی کسب و کار آنلاین

راه اندازی کسب و کار آنلاین در دنیای امروزه که افراد بیشتر وقت خود را در محیط آنلاین سپری می کنند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کسب و کار های آنلاین از سال 1995 که آمازون اولین کتاب خود را به صورت آنلاین به فروش رساند، راه زیادی را پشت سر گذاشته اند. اگر به فکر راه اندازی یک کسب و کار آنلاین هستید، فرصت های متنوعی وجود دارد که از مدل های کسب و کار (Business Model) متفاوت استفاده می کنند، مانند:

  • نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS) مانند QuickBooks Online
  • خرده فروشی پوشاک مبتنی بر وب مانند com
  • صندوق های اشتراکی مانند Blue Apron، یا Dollar Shave Club
  • خدمات دورکاری و مشاوره آنلاین رایگان مانند Fiverr و Upwork
  • پلتفرم های تجارت الکترونیکی مانند eBay یا Amazon
  • دراپ شیپینگ (Drop shipping) مانند توزیع مکمل های سلامتی بازاریابی چند سطحی
  • بازارهای صنایع دستی مانند Etsy
  • خدمات اجاره خونه و اقامتگاه مانند Airbnb

بعد از انتخاب نوع کسب و کار آنلاین، برای راه اندازی اصولی آن بایستی مراحلی را پیمود. که در ادامه به توضیح این مراحل پرداخته شده است.

راه اندازی کسب و کار آنلاین

مرحله 1: تصمیم بگیرید که آیا از یک پلتفرم ثالث، بازار کسب و کار الکترونیکی یا سایت کسب و کار الکترونیکی خود استفاده می کنید

در مقایسه با کسب و کاری که از یک پلتفرم ثالث مانند Etsy ، eBay ، Amazon یا Airbnb استفاده می کند؛ ایجاد یک وب سایت کسب و کار الکترونیک اصلی ترین شکل راه اندازی یک کسب و کار آنلاین است.

هنگامی که سایت کسب و کار خود را ایجاد می کنید، می توانید کالاها و خدمات خود را به طور مستقیم و بدون واسطه به مشتریان خود بفروشید.

 

وب سایت

مدیریت وب سایت خود

با مدیریت وب سایت کسب و کار خودتان، شما می توانید:

1- کنترل آن را به دست بگیرید

بهترین قسمت در مورد وب سایت، میزان کنترل شما بر کسب و کار آنلاین خودتان است. همچنین، شما قادر خواهید بود تقریبا هر جنبه ای از سایت کسب و کار آنلاین خود، از جمله ظاهر آن را طبق سلیقه خود طراحی کنید. اما این انعطاف پذیری می تواند روند شروع آن را نیز پیچیده تر کند.

2- روی تجربه کاربر متمرکز شوید

بزرگترین و مهم ترین وظیفه شما در این موضوع، راه اندازی وب سایت خود برای ارائه بهترین تجربه کاربری است. انتخاب طراحی وب مناسب، بسیار مهم است. زیرا اطمینان حاصل می کنید که فروشگاه شما برای کسب و کار شما مناسب می باشد. همچنین مطمئن شوید که گزینه های مختلف سبد خرید در وب سایت موجود است (مانند Shopify ، X-Cart و موارد دیگر).

3- تصمیم بگیرید که آیا باید وب سایت را از ابتدا بسازید

این را هم بخاطر بسپارید که بسته به نوع کسب و کار شما، ساختن یک سایت (یا پرداخت به کسی برای ساخت آن) ممکن است لازم نباشد. به خصوص هنگامی که در مراحل اولیه کار خود هستید. گزینه هایی وجود دارند که با تهیه قالب هایی که به دانش HTML یا کد نویسی نیاز ندارند، روند راه اندازی وب سایت کسب و کار آنلاین را ساده می کنند.

“برای راه اندازی وب سایت برای کسب و کار خود، می توانید با متخصصان بلوباکس تماس بگیرید”.

راه اندازی کسب و کار آنلاین

استفاده از بازار (Market place)

بسته به نوع محصولات یا خدمات شما، بازارهای تجارت الکترونیک ثالث، مانند eBay، Etsy ، Amazon و حتی Airbnb (در ایران مانند دیجی کالا، اسنپ تریپ، آپ و …) در دسترس هستند. ایجاد یک کسب و کار از طریق یکی از این بازارهای تجارت الکترونیک می تواند ساده تر باشد. زیرا شما باید تصمیمات کمتری بگیرید و لازم نیست خودتان وب سایت خود را بسازید. در نتیجه تنها از الگوی موجود استفاده خواهید کرد.

در این روش، شما برای استفاده از این بستر به شخص ثالث هزینه پرداخت خواهید کرد. برخی سایت ها براساس تعداد لیست محصولات شما در هر ماه شارژ می شوند و برخی دیگر مانند Airbnb هنگام پذیرش یک رزرو، هزینه خدمات را از شما دریافت می کنند.

جوانب مثبت و منفی

جوانب مثبت و منفی را ارزیابی کنید.

این واقعیت که مشتریان شما برای خرید از شما باید به شخص ثالث مراجعه کنند، مزایا و معایبی دارد. اگر علاقه دارید ملک خود را اجاره دهید، استفاده از پلتفرم Airbnb و یا اسنپ تریپ و جاباما بدین معنی است که به دلیل محبوبیت روزافزون آنها، پیدا کردن شما هنگام جستجو برای اقامت در منطقه شما برای هر کسی آسان تر خواهد بود.

اما مقایسه محصولات مشابه برای مصرف کنندگان نیز ساده تر خواهد بود. این باعث می شود توانایی شما در ایجاد تمایز خود از اهمیت بیشتری برخوردار شود. به عنوان مثال، اگر تصمیم دارید از یک وب سایت واسطه برای فروش تابلوهای خود استفاده کنید، هنگامی که مشتری بالقوه تابلوهای موجود در سایت را جستجو می کند، به صدها یا هزاران لیست نسبتاً مشابه دسترسی خواهند داشت.

روی آنچه که باعث تمایز و برتری شما می شود تمرکز کنید.

اگر از بازار کسب و کار آنلاین استفاده می کنید، به کیفیت تصاویر مورد استفاده در صفحه خود توجه ویژه ای کنید. عکاسی حرفه ای از محصول می تواند محصولات شما را از بقیه متمایز کند.

اما به یاد داشته باشید که داشتن وب سایت و مدیریت آن به معنی استفاده از تصاویر با کیفیت متوسط ​​نیست.

در هر صورت، مشتریان با توجه به تصاویر، نظر خود را درباره ارزش محصول یا خدمات شما بیان می کنند.

کسب و کار آنلاین

بستر مناسب را انتخاب کنید.

آیا تاکنون سعی کرده اید که یک تابلو گرانبهای نقاشی رنگ روغن را در بازار کشاورزان بفروشید؟

این امر کاملاً غیرممکن نیست، اما بسیار نادر است.

به این نکته توجه کنید که آیا بستر و پلتفرمی که انتخاب کرده اید، مخاطبان مورد نظر شما را جذب می کند یا خیر.

همچنین، به خاطر داشته باشید که واقعاً یک پلتفرمی که برای هر نوع کسب و کار کارایی داشته باشد، وجود ندارد. وقت بگذارید تا بهترین مورد را برای کسب و کار خود پیدا کنید. اگر در حال فروش محصولات هنری و صنایع دستی هستید، به دنبال پلتفرمی باشید که سایر هنرمندان از آن استفاده می کنند. اگر کتاب های کمیک استفاده شده را می فروشید، به دنبال پلتفرمی باشید که خریداران این نوع کتاب را به خود جذب می کند.

همچنین مقررات هر پلتفرم را به خوبی بخوانید. تقریباً هر پلتفرم لیست موارد ممنوع خود را دارد.

برنامه ریزی کسب و کار

مرحله 2: شروع به برنامه ریزی تجاری کنید

از همان ابتدا، برنامه ریزی کسب و کار را به عنوان کاری که مرتباً انجام خواهید داد، درنظر بگیرید. نه کاری که یک بار در اولین مراحل شروع کار خود انجام می دهید.

برنامه ریزی ناب

با یک برنامه کسب و کار ناب (Lean) شروع کنید، کاری که می توانید به جای شش هفته در 30 دقیقه انجام دهید. نوشتن یک برنامه ناب سریع تر و آسان تر می باشد و برنامه شما را به موارد ضروری محدود می کند.

بررسی کنید که آیا بازاری برای ایده های شما وجود دارد.

برای تأیید اینکه بازاری برای محصولات و خدمات شما وجود دارد، به تحلیل بازار و تحلیل SWOT توجه ویژه ای کنید.

در مورد بودجه و معیارها فکر کنید

مدتی را برای شناسایی هزینه های کسب و کار خود اختصاص دهید و به این فکر کنید که چگونه می خواهید بودجه خود را تأمین کنید.

همچنین، حتی اگر کسب و کار آنلاین شما در حال حاضر فقط یک شغل جانبی برای شما می باشد. به خودتان کمک کنید و به معیارهای تجارت و فروش که باید پیاده سازی کنید، فکر کنید. در این صورت شما می دانید که آیا در جهت صحیح حرکت می کنید یا خیر.

آن معیارها را به طور مرتب مرور کنید. و آنچه را که پیش بینی می کردید با فروش واقعی خود، مقایسه کنید.

وب سایت

مرحله 3: وب سایت خود را تنظیم کنید

تصمیم گیری در مورد یک نام

تصمیم گیری در مورد نام کسب و کار و نام دامنه شما باید به صورت پشت سر هم انجام شود. آخرین موردی که باید انجام شود اینست که بدانید دامنه ای که خریداری کرده اید یا نامی که انتخاب کرده اید در مشاغل دیگر ثبت شده است یا خیر.

داشتن نام دامنه مشابه با نام شرکت یا نام محصول شما مزایای زیادی دارد. زیرا شما می خواهید هنگامی که افراد شما را به صورت آنلاین جستجو می کنند، به راحتی شما را پیدا کنند.

این امر برای نامگذاری فروشگاه شما در هنگام استفاده از بازارهای تجارت الکترونیک ثالث مانند Etsy یا Ebay هستید، نیز صحت دارد.

سایت خود را بسازید

در برخی موارد، قطعاً راه اندازی سایت شخصی خود منطقی خواهد بود. اگر در حال ساخت یک محصول آنلاین واقعی هستید، احتمالاً تیم شما مهارت های لازم برای ساخت وب سایت بازاریابی را دارند.

اگر شما از وب سایت به عنوان یک بستر برای فروش محصولاتی مانند لباس یا خدماتی مانند مشاوره، خدمات طراحی یا حتی اجاره خانه استفاده می کنید، می توانید از استفاده از یک پلتفرم موجود سود بیشتری کسب کنید. یا حداقل می توانید از قالب های آماده استفاده کنید، بنابراین نیازی به کدنویسی و ایجاد سایت از ابتدا نیست.

گزینه استخدام یک شرکت طراحی وب نیز همیشه وجود دارد.

در هر صورت، به یاد داشته باشید که ایجاد یک سایت حداقل محصول پذیرفتنی (MVP) در ابتدای کار هرگز ایده بدی نیست. یعنی، لازم نیست در ابتدای کار یک سایت 100٪ مناسب را ایجاد کنید. فرضیه خود را آزمایش کنید و با  هزینه پایین تر دریابید که محصول یا خدمات قابل فروش است یا خیر.

وب سایت

در طراحی وب سایت خود، قابلیت استفاده از تلفن همراه را در نظر بگیرید

ساختن وب سایت ها و انتخاب قالب هایی که کاربری راحتی با تلفن همراه ندارند، هنوز امکان پذیر است. اما این یک ایده بد است. با این حال اگر تصمیم دارید که حضور آنلاین داشته باشید، به یاد داشته باشید که قابلیت استفاده از تلفن همراه را در نظر بگیرید.

اگر سایت شما برای تلفن همراه هوشمند بهینه نشده باشد، وقتی کاربران شما سعی می کنند شما را از طریق تلفن های خود جستجو کنند تجربه خوبی نخواهند داشت. همچنین گوگل نیز شما را در نتایج جستجو جریمه می کند، به این معنی که پیدا کردن ارگانیک شما توسط مشتریان جدید سخت تر خواهد شد.

به کیفیت تصاویر توجه کنید

تصاویر ضعیف در وب سایت برای شما اعتبار ایجاد نمی کنند. فرقی نمی کند که شما در حال فروش محصولات، ایده ها یا تجربیات خود باشید، استفاده از تصاویر با کیفیت همیشه شما را متمایز می کند.

اگر فروش آنلاین دارید، یک فریلنس استخدام کنید تا عکاسی خوبی انجام دهد یا در تجهیزات مورد نیاز برای تهیه و ویرایش عکس هایی با کیفیت بالا سرمایه گذاری کنید. اگر مطمئن نیستید که می توانید هزینه تصاویر حرفه ای را پرداخت کنید، با موسساتی محلی تماس بگیرید تا ببینید آیا دانش آموزانی وجود دارند که برای یادگیری و ساخت رزومه حاضر به دریافت هزینه کمتری نسبت به افراد متخصص و معتبر باشند.

وبلاگ نویسی

به وبلاگ نویسی فکر کنید

بازاریابی محتوا (وبلاگ نویسی) ممکن است بخشی از برنامه اولیه بازاریابی شما نباشد. نکته اصلی این است که گزینه های موجود را حفظ کنید. اگر سایت خود را از ابتدا و یا از طریق قالب های آماده یا شخص دیگری راه اندازی می کنید، حتماً سایت را بگونه ای بسازید که اضافه کردن یک وبلاگ به یک بازسازی اساسی نیاز نداشته باشد. به یاد داشته باشید که تولید محتوا به توسعه کسب و کار شما و جذب ترافیک و مشتریان جدید کمک شایانی می کند.

کسب درآمد و مشارکت های وابسته را در نظر بگیرید

کسب درآمد از وب سایت شما از طریق مشارکت وابسته (Affiliate partnership) و تبلیغات درون سایت امری است که باید در نظر بگیرید.

اگر تصمیم دارید تبلیغات شخص ثالث را در سایت خود وارد کنید، به آرامی شروع کنید، به خصوص اگر سایت شما در ابتدا مینیمالیستی باشد. زیرا که شما نمی خواهید مشتریان احتمالی درمورد آنچه که در واقع می خواهید در سایت خود بفروشید، دچار اشتباه شوند.

وب سایت خود را فراموش نکنید

هنگامی که سایت خود را راه اندازی می کنید، اگر خودتان آن را مدیریت می کنید، از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) استفاده کنید. یا به این نکته توجه کنید که آیا شخص و یا اشخاص دیگری می توانند به شما در مدیریت وب سایت و ارائه عملکرد ماهانه کمک کنند.

از این داده ها برای آزمایش تغییرات کوچک در سایت خود که ممکن است در فروش شما تأثیر داشته باشد، استفاده کنید.

قانونی

مرحله چهارم: آن را قانونی کنید

برای اطمینان از قانونی بودن کار شما باید چندین مرحله سپری شود. اگرچه به طور کلی، همان قوانینی که برای فروشگاه های فیزیکی حاکم است در مورد مشاغل آنلاین نیز صدق می کند، اما تفاوت های ظریفی بین آنها وجود دارد.

قوانین کسب و کار آنلاین را بخوانید

مهمترین وجه تمایز هنگام انجام کسب و کار آنلاین در مقابل با کسب و کار آفلاین، قانون تجارت آنلاین است. این قوانین توزیع اطلاعات شخصی مشتری شما، سایر مقررات حریم خصوصی و مالکیت معنوی را در نظر می گیرند. آژانس های دولتی جزئیات کاملی از مشخصات قانون تجارت آنلاین را در اختیار شما قرار می دهند، بنابراین قبل از شروع فعالیت آنلاین خود، حتماً این قوانین را مرور کنید.

تجارت خود را ثبت کنید

تصمیم بگیرید که چگونه می خواهید ساختار قانونی شرکت خود را تنظیم کنید. بسیاری از مشاغل تصمیم می گیرند که یک شرکت با مسئولیت محدود را تشکیل دهند. اما تحقیقات خود را انجام دهید تا بفهمید کدام نوع برای کسب و کار شما مناسب است. برای کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب بهترین گزینه با متخصصان این حوزه مشاوره کنید.

درباره تعهدات مالیاتی برای اداره یک کسب و کار آنلاین اطلاعات کسب کنید

آیا کسب و کار خود را از خانه انجام می دهید؟

اگر یک کسب و کار آنلاین را اداره می کنید، به احتمال زیاد همینطور است.

به همین ترتیب شما ممکن است واجد شرایط کسر مالیات خاص باشید. علاوه بر این، شما ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد خواهید بود. بنابراین قبل از راه اندازی کسب و کار آنلاین، با یک وکیل مشورت کنید و اطمینان حاصل کنید که همه موارد را تحت پوشش قرار داده اید.

اطمینان حاصل کنید که با الزامات مالیاتی در فروش دولت خود و به تعهدات مالیات بر فروش آنلاین خود نیز آشنا هستید. یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که اطمینان حاصل کنید که سبد خرید شما به درستی طراحی شده است به گونه ای که به طور خودکار مقدار مناسب مالیات فروش را محاسبه می کند.

در نهایت

شروع یک کسب و کار آنلاین شبیه شروع یک کسب و کار با فروشگاه فیزیکی است. شما هنوز هم نیاز به برنامه ریزی کسب و کار دارید. همچنین از این که از ابتدا می دانید از تعهدات مالیاتی خود اطلاع دارید، سود خواهید برد. فقط اهمیت ایجاد یک وب سایت کاربردی و قرار گرفتن در مقابل بازار هدف خود را دست کم نگیرید.

گردآورنده: مهندس زهرا ترابی – تیم محتوا بلوباکس

Comments are disabled.