انواع دیجیتال مارکتینگ

انواع دیجیتال مارکتینگ

انواع دیجیتال مارکتینگ


انواع دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ هر نوع بازاریابی برای محصولات یا خدمات که از دستگاه های الکترونیکی استفاده می کند. از این رو انواع دیجیتال مارکتینگ در پیرامون ما وجود دارد.

دیجیتال مارکتینگ موضوع جدیدی نیست. وقتی دستگاه های الکترونیکی وارد زندگی ما شدند، دیجیتال مارکتینگ به فعالیتی متداول تبدیل شد. مردم غالباً فکر می کنند که دیجیتال مارکتینگ همان بازاریابی محتوا و رسانه های اجتماعی است. در حالی که اینها از انواع دیجیتال مارکتینگ می باشند. همچنین، دیجیتال مارکتینگ هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین می باشد.

شما برای یک استراتژی بازاریابی بسیار کارآمد به هر دو شکل دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید. اگر نمی دانید که چرا دیجیتال مارکتینگ اهمیت دارد، در ادامه به این موضوع پرداخته شده است.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

مقدار زمانی که ما صرف دستگاههای الکترونیکی خود به ویژه تلفن همراه می کنیم، هر روز افزایش می یابد.

این ممکن است شما را بترساند، اما ما به  استفاده از دستگاه های الکترونیکی در هر ساعت بیداری خود بسیار نزدیک هستیم. بنابراین دیجیتال مارکتینگ از گذشته مهمتر و تاثیر گذارتر است. بدون تلاش برای دیجیتال مارکتینگ، شما به اهداف خود دست نخواهید یافت. در نتیجه، کسب و کار شما توسعه پیدا نخواهد کرد.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله ” دیجیتال مارکتینگ ” و “آینده دیجیتال مارکتینگ ” و “چالش های دیجیتال مارکتینگ” مراجعه نمایید.

برای جلوگیری از این موضوع، انواع دیجیتال مارکتینگ که در ادامه توضیح داده شده است را در نظر بگیرید و به این فکر کنید که کدام یک بهترین تاثیر را برای صنعت، شرکت و مخاطبان شما دارند.

سئو

  1. بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

بهینه سازی موتور جستجو یا سئو به فرایند رشد دیده شدن آنلاین شما در نتایج موتورهای جستجو اشاره دارد.

صفحات یا نتایج موتورهای جستجو، پس از جستجوی مجموعه مشخصی از کلمات کلیدی با استفاده از موتورهای جستجو مانند Google یا Bing، برای کاربران ظاهر می شوند. هر کاربر یک صفحه نتایج جداگانه را بر اساس کلمات کلیدی، موقعیت مکانی کاربر در زمان جستجو و سابقه مرور آنها دریافت می کند.

نتایج جستجوی ارگانیک در یک لیست ظاهر می شوند و با استفاده از الگوریتم موتور جستجو رتبه بندی می شوند. وقتی کاربران نحوه جستجو و درگیری با محتوای آنلاین را تغییر می دهند، این الگوریتم ها تغییر می کنند. هرچه در نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشید، ترافیک بیشتری به سایت شما هدایت می شود و شانس بیشتری برای تبدیل شدن به یک بازدید کننده منفعل به یک مشتری فعال وجود دارد.

چگونه می توانید وب سایت شرکت خود را در صدر نتایج جستجوی ارگانیک کاربر قرار دهید؟

با بهینه سازی وب سایت خود با استفاده از سئو

بهینه سازی موتور جستجو شامل عوامل بسیاری است از کلمات کلیدی در محتوای شما گرفته تا پیوندهای موجود به وب سایت شما. این برنامه شامل سئو درون صفحه ای و خارج از صفحه است. سئو درون صفحه به مراحلی که در وب سایت خود برای تقویت سئوی خود انجام می دهید، اشاره دارد. در حالی که سئوی خارج از صفحه به روابطی که شما برقرار می کنید و اقداماتی که در خارج از وب سایت خود برای توسعه سئو انجام می دهید، گفته می شود.

با تغییر الگوریتم ها، روند سئو نیز تغییر می کند تا متناسب با نیازهای کاربر شود.

به این ترتیب، سئو هرگز به معنای ساختن وب سایت تنها با هدف رتبه بندی بالا در لیست نتایج جستجو نیست. در اصل، سئو در مورد تهیه بهترین وب سایت ممکن برای کاربر شما است. اگر در صدر روند سئو باشید، خیلی بیشتر به بازدید آنلاین و ترافیک سایت خود نزدیک هستید.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله “آموزش سئو از پایه” و “چرا کسب و کارها به وب سایت نیاز دارند؟” مراجعه نمایید.

دیجیتال مارکتینگ

  1. بازاریابی موتور جستجو

بازاریابی موتور جستجو یا SEM زمینه ای را که سئو نادیده می گیرد پوشش می دهد: افزایش ترافیک خریداری شده از طریق موتورهای جستجو

با بازاریابی موتور جستجو می توانید فضای تبلیغاتی را که در لیست نتایج جستجو کاربر ظاهر می شود، خریداری کنید. رایج ترین پلتفرم در این حوزه، گوگل ادوردز (Google AdWords) می باشد.

موتور جستجو مبلغی از پیش تعیین شده را از بازاریاب دریافت می کند تا بتواند تبلیغاتی را در لیست نتایج جستجو که از کلمات کلیدی یا عباراتی خاص تولید می شوند، نشان دهد.

یک نمونه از بازاریابی موتور جستجو، تبلیغات به ازای هر کلیک یا PPC است. PPC به یک روش بازاریابی دیجیتال اشاره دارد که در آن موتورهای جستجو هر شرکتی را به ازای هر بار کلیک بر روی تبلیغات آنها، شارژ می کند.

اخیرا پلتفرم های رسانه های اجتماعی تبلیغات PPC را آغاز کرده اند.

این تبلیغات در صفحات مخاطبان هدف یک شرکت نمایش داده می شود. این سیستم نمونه ای عالی از چگونگی تبدیل انواع مختلف دیجیتال مارکتینگ به یکدیگر است تا یک استراتژی کامل دیجیتال مارکتینگ را تشکیل دهد. در این مثال، بازاریابی موتور جستجو (SEM) با بازاریابی رسانه های اجتماعی همپوشانی دارد.

رسانه های اجتماعی

  1. بازاریابی رسانه های اجتماعی

اکنون می دانید که رسانه های اجتماعی بخش مهمی از استراتژی بازاریابی شما است. اما آیا می دانید که مزایای بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی رسانه های اجتماعی دسترسی شما را افزایش می دهد. این امکان را به شما می دهد تا با روشی صمیمی تر با مصرف کنندگان خود ارتباط برقرار کنید. از این تعامل، می توانید بازخورد ارزشمند مشتری را بدست آورید که به شما امکان می دهد خدمات مشتری، محصول یا خدمات خود را بهبود بخشید.

با استفاده از بازاریابی رسانه های اجتماعی هنگام به اشتراک گذاشتن محتوای با کیفیت، دسترسی بیشتری پیدا خواهید کرد. هر کاری که برای افزایش ترافیک یا توسعه کسب و کار در کانال های رسانه های اجتماعی خود انجام دهید، بازاریابی رسانه های اجتماعی محسوب می شود. چه در فیسبوک، توییتر، اینستاگرام یا لینکدین همه این تلاش ها مربوط به بازاریابی رسانه های اجتماعی است.

بیشتر افراد از بازاریابی رسانه های اجتماعی سود می برند، اما شرکت های B2C (شرکت هایی که با مصرف کننده نهایی در ارتباط هستند) بیشترین سود را دارند.

همچنین به آنچه مخاطبان شما در رسانه های اجتماعی می گویند، توجه کنید. در این گفتگوها وارد شوید. با نظارت بر کامنت ها و لایک ها، از بازاریابی رسانه های اجتماعی به عنوان راهی برای سنجش محتوایی که می گذارید، استفاده کنید. همچنین به اشتراک گذاشتن محتوای شما توسط کاربران برابر با تبلیغات رایگان برای شما است.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله “بازاریابی رسانه های اجتماعی” و “اهمیت بازاریابی رسانه های اجتماعی” و “چرا باید از بازاریابی رسانه های اجتماعی استفاده کنیم؟” مراجعه نمایید.

بازاریابی محتوا

  1. بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به عمل ارائه مطالب با کیفیت به کاربران شما برای جذب مشتری راغب و فروش بیشتر گفته می شود.

این محتوا می تواند در هر فضای آنلاینی قرار گیرد. توییت ها، یک فیلم در اینستاگرام و وبلاگ های وب سایت شما، همه شامل بازاریابی محتوا می شوند. بازاریابی محتوا به این دلیل کارایی زیادی دارد که محتوای شما را با سایر انواع دیجیتال مارکتینگ مانند سئو و بازاریابی رسانه های اجتماعی همراه می کند.

هنگام تولید محتوا، مخاطبان خود را در خاطر داشته باشید. به یاد داشته باشید که با چه کسی صحبت می کنید و به چه چیزی علاقه مند هستند. این امر موضوع محتوای شما را نشان می دهد. زبانی را که مخاطبان شما هنگام جستجوی آنلاین برای اطلاعات استفاده می کنند، در نظر بگیرید. از این کلمات کلیدی برای تقویت سئوی خود استفاده کنید.

در آخر، برای حداکثر ارتباط برقرار کردن با مخاطبان و دریافت بازخورد از آنها، محتوای خود را در تمام پلتفرم های رسانه اجتماعی خود به اشتراک بگذارید. بازاریابی محتوا یک عمل مداوم است. این بازاریابی همیشه مربوط به فروش بیشتر نیست بلکه بیشتر در مورد ایجاد تعامل و آموزش مصرف کننده برای ایجاد شناخت، اعتماد و حقوق صاحبان برند است.

از ایجاد محتوای سطحی خودداری کنید. به این فکر کنید که مخاطبان هر روزه در معرض چه مقدار از مطالب قرار می گیرند. ایجاد محتوای مناسب و با کیفیت به شما کمک می کند تا از دیگران متمایز شوید و سئو خود را تقویت کنید.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله “بازاریابی محتوا” مراجعه نمایید.

دیجیتال مارکتینگ

  1. بازاریابی مشارکتی (Affiliate marketing)

بازاریابی مشارکتی به فرآیند پرداخت برای تبادل اشاره دارد.

این را مانند استخدام یک فروشنده برای محصول یا خدمات خود در نظر بگیرید. این فرد به ازای هر فروش یک کمیسیون به دست می آورد. شما نرخ بازاریابی مشارکتی را تعیین می کنید. همچنین فقط مبلغ کمیسیون را پرداخت می کنید. این بدان معنی است که هیچ هزینه دیگری برای بازاریابی مشارکتی وجود ندارد. بسیاری از وبلاگ نویسان یا وب سایت های تجارت الکترونیکی ( e-commerce) از بازاریابی مشارکتی استفاده می کنند.

وقتی تصمیم به استفاده از بازاریابی مشارکتی می گیرید، اطمینان حاصل کنید که همه ضمائم و قراردادهای شما از قبل مورد بحث قرار گرفته است. این افراد نماینده برند شما هستند، بنابراین می خواهید پیام برند شما را به درستی انتقال دهند. همچنین در مورد انواع کلماتی که می خواهید این افراد استفاده کنند، فکر کنید.

بازاریابی اینفلوئنسر

  1. بازاریابی اینفلوئنسر

بازاریابی اینفلوئنسر از جدیدترین انواع دیجیتال مارکتینگ می باشد. بازاریابی اینفلوئنسر از افرادی که دسترسی گسترده ای در محیط آنلاین دارند و توسط بازار هدف شما به عنوان فرد متخصص در نظر گرفته شده اند، استفاده می کند تا بتوانند از طریق آنها ترافیک و فروش بیشتری داشته باشند.

بازاریابی اینفلوئنسر در کانال های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام و اسنپ چت محبوب است. شرکت ها، اینفلوئنسرهایی با تعداد فالوئر بالا را استخدام می کنند تا با اشتراک گذاشتن یک یا چند عکس از محصولات این شرکت، برند آنها را تبلیغ کنند. بدین ترتیب، دنبال کنندگان این  اینفلوئنسر ها به کانال های رسانه اجتماعی شما مراجعه می کنند. در نتیجه تعداد فالوئر ها و دسترسی شما را افزایش می دهند.

همیشه قبل از تصمیم گیری برای انجام کار با اینفلوئنسر ها، تحقیقات خود را در مورد آنها انجام دهید. ممکن است بخواهید پروفایل آنها را تأیید کنید و اطمینان حاصل کنید که فالوئر های جعلی نداشته باشند.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله “اینفلوئنسرها و تبلیغات اینستاگرامی” مراجعه نمایید.

دیجیتال مارکتینگ

  1. بازاریابی ایمیل

بازاریابی ایمیل به شما امکان می دهد که بطور مرتب با استفاده از ایمیل، اطلاعات مخاطبان خود را درباره شرکت به روز کنید. این امر بر خلاف هر یک از انواع دیگر دیجیتال مارکتینگ باعث ایجاد رابطه می شود. به روزرسانی های ایمیل شما ارزش مصرف کننده را نشان می دهد. در نتیجه، شما اعتماد و وفاداری به برند را ایجاد می کنید.

بهترین کمپین های بازاریابی ایمیل شامل لیستی از مشترکانی است که توسط محتوا و شرکت شما بدست می آید و نه اینکه توسط شرکت شما خریداری شده باشد. افرادی که از اشتراک ایمیل شما استفاده می کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که به خریدار فعال تبدیل شوند.

دیجیتال مارکتینگ

  1. بازاریابی ویروسی (Viral marketing)

بازاریابی ویروسی به نوعی از محتوا اشاره دارد که مرسوم، مد روز، خنده دار یا عجیب است تا بتواند انبوهی از اشتراک گذاری را به صورت آنلاین بدست آورد.

بازاریابی ویروسی باعث افزایش شدید ترافیک وب سایت در مدت زمان کوتاه می شود. انجام این کار دشوار است اما مزایای آن به تنهایی باعث می شود که ارزش تلاش و وقت شما را داشته باشد.

شرکت های B2C بیشترین بهره را از بازاریابی ویروسی می برند. شرکت های B2C می توانند از رسانه های اجتماعی برای رسیدن به تعداد زیادی از مخاطبان در تمام پلتفرم های فعال خود استفاده کنند.

دیجیتال مارکتینگ

  1. تبلیغات تلفن همراه

هر یک از انواع تبلیغات دیجیتال می تواند روی یک دستگاه تلفن همراه انجام پذیرد. برخی از انواع بازاریابی که از تلفن همراه استفاده می کنند با انواع دیجیتال مارکتینگ که در بالا ذکر شد، مطابقت ندارند.

اینها شامل تبلیغات پیامکی است که می تواند به عنوان سرمایه ای برای بازاریابی محلی باشد. شما می توانید مصرف کنندگان خود را به استفاده از پیام کوتاه برای دریافت پیشنهادات ویژه، کوپن و به روز رسانی از شرکت خود تشویق کنید.

دیجیتال مارکتینگ

  1. بازاریابی واقعیت افزوده / واقعیت مجازی

واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) در حال حاضر از داغ ترین و جدیدترین تحولات موجود در تکنولوژیکی هستند. همچنین می توانند فرصت های بسیاری را برای دیجیتال مارکتینگ موثر فراهم می کند.

آیکیا (IKEA) از واقعیت افزوده در دیجیتال مارکتینگ خود استفاده می کند و به مصرف کنندگان این امکان را می دهد تا ببینند مبلمان مختلف در خانه های خود چگونه به نظر می رسد.

دیجیتال مارکتینگ

احتمالاً مدتی طول خواهد کشید تا هر شرکتی بتواند از سطح قابل توجهی از تکنیک های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در کمپین های بازاریابی خود استفاده کند. اما برای توسعه بیشتر و موفقیت در بازاریابی مطمئناً گزینه ای است که باید آن را در نظر داشته باشید.

دیجیتال مارکتینگ آفلاین

شایان ذکر است که استراتژی دیجیتال مارکتینگ تنها شامل دیجیتال مارکتینگ آنلاین نیست.

برای رسیدن به اهداف خود باید برخی از انواع بازاریابی آفلاین را در نظر بگیرید و پیاده سازی کنید. بازاریابی پیشرفته آفلاین، نوعی بازاریابی آفلاین است که از دستگاه های الکترونیکی برای افزایش تجربه کاربر استفاده می کند.

نمونه ای از این نوع بازاریابی، رستوران هایی هستند که به مشتریان اجازه می دهند تا با استفاده از تبلت سفارش خود را تنظیم کنند.

همچنین بازاریابی رادیویی، بازاریابی تلویزیونی و بازاریابی تلفنی جزیی از دیجیتال مارکتینگ آفلاین می باشند.

دیجیتال مارکتینگ

استفاده از انواع دیجیتال مارکتینگ برای سودآوری کسب و کار شما

اکنون انواع دیجیتال مارکتینگ را می شناسید. شما می توانید از این انواع آنلاین دیجیتال مارکتینگ برای افزایش دسترسی خود و درگیر کردن مصرف کنندگان خود استفاده کنید.

باید تأکید کنیم که این هدف واقعی همه انواع دیجیتال مارکتینگ است. ایجاد تجربه هایی برای مخاطب هدف شما که باعث تقویت برند شما در ذهن آنها می شود. شیوه های بازاریابی با کیفیت هم برای شما و هم برای مخاطبان هدف شما سودمند است.

موفقیت شما تنها به بازاریابی آنلاین وابسته نیست. با این حال، شیوه زندگی مردم، بازاریابان را به این باور می رساند که این امر تنها گزینه ممکن است.

به یاد داشته باشید که کلید دسترسی بیشتر به شما، تقویت سئوی شما است. از طریق بازاریابی محتوای با کیفیت که با بهترین شیوه های سئو انجام می شود و در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود، می توانید دسترسی خود را افزایش دهید.

برای آگاهی از مکالمه هایی که مشتریان در آن شرکت می کنند، از رسانه های اجتماعی استفاده کنید. کشش محتوای خود را اندازه بگیرید و محتوای آینده خود را طوری تنظیم کنید تا موفقیت شما را تکرار کند. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد کسب و کار خود برای جذب بیشتر مشتری و بهبود بازدهی سرمایه (ROI) از طریق دیجیتال مارکتینگ کسب کنید، با ما مشاورین بلوباکس تماس بگیرید.

گردآوردنده: مهندس زهرا ترابی – تیم محتوا بلوباکس

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *