طرح کسب و کار

طرح كسب و كار

طرح کسب و کار چیست؟

یک طرح کسب و کار یک سند مکتوب است که با جزئیات توضیح می دهد که چگونه یک کسب و کار – معمولاً یک شرکت جدید – به اهداف خود دست می یابد. همچنین یک طرح کسب و کار یک برنامه را از منظر بازاریابی، مالی و عملیاتی ارائه می دهد.

ایجاد برنامه های کسب و کار مهم هستند تا

  • یک شرکت بتواند اهداف خود را ترسیم کند
  • و سرمایه گذار جذب کند.
  • همچنین آنها راهی برای شرکت ها هستند که بتوانند خود را در مسیر پیشرفت قرار دهند.

اگرچه این طرح به ویژه برای شرکت های جدید مفید هستند، اما هر شرکت باید یک طرح مجزا برای کسب و کار خود داشته باشد.

در حالت ایده آل،

  • یک شرکت به طور دوره ای بایستی این طرح را بررسی کند تا ببیند
  • آیا اهداف برآورده شده اند
  • یا تغییر و تحول پیدا کرده اند.

گاهی اوقات، یک طرح کسب و کار جدید برای یک کسب و کار بزرگ تهیه می شود که قصد دارد در جهت جدید حرکت کند.

نکته مهم:

در حالی که ایده خوبی است تا جایی که امکان دارد به جزئیات بپردازیم، اما  لازم است که اطمینان حاصل کنید که این طرح مختصر است. بنابراین خواننده تمایل پیدا می کند تا انتهای آن را مرور کند.

درک طرح کسب و کار

برنامه کسب و کار ابزاری اساسی است که هر کسب و کار باید قبل از شروع فعالیت خود داشته باشد. معمولاً، بانک ها و بنگاه های سرمایه گذاری، یک طرح کسب و کار مناسب را پیش شرط سرمایه گذاری در یک کسب و کار می دانند.

حتی اگر ممکن است کارایی داشته باشد، اما انجام عملیات بدون طرحی برای کسب و کار ایده خوبی نیست. در حقیقت، تعداد بسیار کمی از شرکت ها قادر به موفق شدن بدون اینگونه طرح ها هستند. مطمئناً یک طرح کسب و کار مکتوب، تعهد و التزام بیشتری برای عملی شدن خواهد داشت.

یک طرح کسب و کار خوب باید کلیه هزینه ها و عواقب هر تصمیمی را که یک شرکت می گیرد بیان کند. طرح های کسب و کار حتی در بین رقبا در یک صنعت به ندرت یکسان هستند. اما همه آنها تمایل دارند عناصر یکسانی داشته باشند، از جمله

  • خلاصه های اجرایی کسب و کار
  • و توضیحات مفصل در مورد تجارت، خدمات و یا محصولات آنها.

همچنین این طرح بیان می کند که کسب و کار چگونه قصد دارد به اهداف خود برسد.

این طرح باید حداقل شامل

  • یک نمای کلی از صنعتی باشد که کسب و کار بخشی از آن خواهد بود
  • و اینکه چگونه می تواند خود را از رقبای بالقوه خود متمایز کند.

طرح كسب و كار

عناصر طرح کسب و کار

همانطور که در بالا ذکر شد، هیچ دو طرح کسب و کاری یکسان نیست. اما همه آنها عناصر یکسانی دارند. در ادامه برخی از متداول ترین و مهم ترین قسمت های یک طرح کسب و کار آورده شده است.

خلاصه اجرایی:

این بخش، شرکت را تشریح می کند و شامل بیانیه ماموریت به همراه هرگونه اطلاعاتی در مورد

  • رهبری شرکت،
  • کارمندان،
  • عملیات
  • و موقعیت مکانی شرکت می باشد.

محصولات و خدمات:

در اینجا، شرکت می تواند محصولات و خدمات خود را ارائه دهد و همچنین ممکن است شامل

  • قیمت گذاری،
  • طول عمر محصول
  • و مزایای مصرف کننده باشد.

سایر عواملی که ممکن است در این بخش حضور داشته باشند عبارتند از:

  • فرآیندهای تولید،
  • هرگونه اختراع ثبت شده در شرکت
  • و همچنین فناوری اختصاصی.
  • هر گونه اطلاعات در مورد تحقیق و توسعه (R&D) نیز می تواند در اینجا وارد شود.

تجزیه و تحلیل بازار:

یک شرکت به یک رسیدگی مناسب و خوب به صنعت و همچنین بازار هدف خود نیاز به دارد. همچنین در این بخش به تشریح رقابت و چگونگی ایجاد فاکتور در صنعت، همراه با نقاط قوت و ضعف آن پرداخته می شود.

استراتژی بازاریابی:

در این زمینه چگونگی جذب و نگهداری مشتری توسط شرکت و چگونگی دستیابی به مصرف کننده توضیح داده شده است. این بدان معناست که کانال های توزیع باید تشریح شوند.

برنامه ریزی مالی:

به منظور تکمیل طرح کسب و کار و جذب سرمایه گذار، شرکت باید هرگونه برنامه ریزی مالی و  یا پیش بینی مالی را در طرح کسب و کار در نظر بگیرد. صورت های مالی، ترازنامه و سایر اطلاعات مالی ممکن است برای کسب و کار های بزرگ درج شده باشد. این طرح برای کسب و کار های جدید ممکن است شامل اهداف چند سال اول و سرمایه گذاران بالقوه باشد.

بودجه:

هر شرکت حرفه ای و خوب باید بودجه لازم را داشته باشد. این شامل هزینه های مربوط به کارکنان، توسعه، تولید، بازاریابی و سایر هزینه های مربوط به کسب و کار است.

طرح كسب و كار

انواع طرح های کسب و کار

طرح کسب و کار به شرکت ها کمک می کند تا

  • اهداف خود را مشخص کنند
  • و همچنان در مسیر خود باشند.
  • آنها می توانند به شرکت ها کمک کنند تا کسب و کار خود را راه‌اندازی و مدیریت کنند
  • و پس از کار و فعالیت، به رشد آنها نیز کمک کنند.
  • آنها همچنین به عنوان ابزاری عمل می کنند تا افراد بتوانند با آنها همکاری کنند و در این تجارت سرمایه گذاری کنند.

اگرچه هیچ طرح کسب و کار درست یا غلطی وجود ندارد، آنها می توانند در دو دسته مختلف قرار بگیرند:

  1. سنتی یا
  2. خالص (Lean)

طبق اعلام Small Business Administration، طرح كسب و كار سنتی متداول تر است. آنها استاندارد هستند و جزئیات بیشتری در هر بخش وجود دارد. همچنین این نوع طرح ها بسیار طولانی تر هستند و به کارهای بیشتری نیاز دارند.

از طرف دیگر، برنامه های کسب و کار ناب، از یک ساختار استاندارد استفاده می کنند، حتی اگر در دنیای طرح کسب و کار متداول نباشند. این طرح های کسب و کار کوتاه می باشند (به اندازه یک صفحه) و جزئیات بسیار کمی دارند. اگر شرکتی از این نوع برنامه استفاده کند، باید انتظار داشته باشد در صورت درخواست سرمایه گذار یا وام دهنده، بایستی جزئیات بیشتری را ارائه دهد.

ملاحظات ویژه

پیش بینی های مالی

یک طرح كسب و كار کامل باید شامل مجموعه ای از پیش بینی های مالی برای كسب و كار باشد. آنها شامل بودجه کلی، بودجه جاری و پیش بینی شده، تجزیه و تحلیل بازار و رویکرد استراتژی بازاریابی می شوند.

در یک طرح كسب و كار، یک صاحب كسب و كار برای مدت معینی درآمدها و هزینه ها را پیش بینی کرده و فعالیت عملیاتی و هزینه های مربوط به كسب و كار را توصیف می کند.

سایر ملاحظات برای یک برنامه تجاری

ایده ایجاد یک طرح كسب و كار این است که صاحبان مشاغل این امکان را فراهم آورند که تصویری تعریف شده تر از هزینه های احتمالی و اشکالاتی در تصمیم گیری های تجاری خاص داشته باشند و به آنها کمک کنند قبل از اجرای این ایده ها ساختار خود را اصلاح کنند. همچنین این امکان را برای صاحبان مشاغل فراهم می آورد تا چه نوع تأمین مالی مورد نیاز را برای پیشرفت و راه اندازی كسب و كار خود داشته باشند.

میزان یک طرح کسب و کار در هر شرکت متفاوت است. تمام اطلاعات باید در یک سند 15 تا 20 صفحه ای قرار بگیرند. اگر عناصر مهمی از طرح كسب و كار وجود داشته باشد که فضای زیادی را اشغال می کند – مانند برنامه های ثبت اختراع – باید به این طرح ارجاع شده و به عنوان ضمائم درج شوند.

اگر جنبه های جالب توجهی در كسب و كار وجود دارد، باید آنها را برجسته کرد و برای جذب سرمایه استفاده شود. به عنوان مثال، تجارت اتومبیل های برقی تسلا در ابتدا فقط به عنوان یک طرح كسب و كار آغاز شد.

طرح كسب و كار، یک سند ثابت نیست. همانطور که كسب و كار رشد می کند و تکامل پیدا می کند، طرح کسب و کار نیز از آن تبعیت می کند. بررسی سالانه این طرح به یک کارآفرین اجازه می دهد تا با در نظر گرفتن بازارها، آن را به روز کند. همچنین فرصتی فراهم می کند تا به عقب نگاه کنیم و ببینیم چه چیزی حاصل شده است و چه چیزی نشده است. به طرح كسب و كار به عنوان یک سند زنده فکر کنید که با کسب و کار شما رشد و تکامل می یابد.

گردآورنده: مهندس زهرا ترابی – تیم محتوا بلوباکس

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *