برند بوک (Brand Book) چیست؟

برند بوک

برند بوک


برند بوک (Brand Book) چیست؟

برند بوک یک سند مهم است که استانداردهای سبک بصری شرکت شما را تشریح می کند. هر شرکت دارای یک برند بوک منحصر به فرد است. در حالی که برخی کسب و کارها روی طراحی گرافیک تمرکز می کنند، برخی دیگر بیشتر به دستورالعمل های برقراری ارتباط با مشتری و شرکا توجه می کنند.

شما باید تصمیم بگیرید که آیا یک برند بوک با پروژه شما مرتبط است یا خیر. (به احتمال زیاد، اینگونه است.) همچنین، شما باید مواردی را که برند بوک شما به آن می پردازد بیان کنید.

چرا به یک برند بوک نیاز دارید؟

نداشتن مجموعه دستورالعمل طراحی می تواند موفقیت شرکت شما را تضعیف کند. چرا؟ زیرا هر طراح و بازاریابی که استخدام شده باشد، دید خلاقانه خود را وارد عمل می کند. در نتیجه، به جای یک سبک شرکتی منسجم، در نهایت دچار آشفتگی کامل خواهید شد. در حالی که تنوع به خودی خود چیز بدی نیست، اما استفاده از آن به هنگام تهیه هویت یک شرکت سودمند نیست. با استفاده از تکنیک های مختلف طراحی و سبک های ارتباطی، بعید به نظر می رسد که بتوانید یک برند قوی بسازید و مشتری های خود را متقاعد کنید که بهترین انتخاب در بازار هستید.

مهم تر از آن، یک برند بوک به یک منبع کمکی غیر قابل تعویض برای کارمندان جدید شما تبدیل می شود. با خواندن دستورالعمل های موجود در یک برند بوک، آنها می توانند ارزش ها و اهداف برند شما را راحت تر درک کنند.

این کار بهتر از یادگیری با اشتباهات احمقانه است، درست است؟ در این صورت شما مجبور نخواهید شد وقت خود را برای توضیح به کارمندان جدید در مورد قوانینی را که رعایت نکرده اند، هدر دهید. به این ترتیب، یک برند بوک هوشمند می تواند باعث صرفه جویی در وقت شما شود و به شما و کارمندان کمک کند تا از موقعیت های ناخوشایند جلوگیری کنید.

برند بوک

مواردی که شما باید قبل از ایجاد یک برند بوک بدانید

قانون شماره 1 حفظ تعادل است. توجه و هزینه زیادی را به کار نگیرید. اطمینان حاصل کنید که راهنمایی های شما خیلی سختگیرانه نباشد. در غیر این صورت، آنها باعث محدود شدن خلاقیت در کارمندان شما می شوند و آنها را مجبور می کنند تا به راه حل های آزمایش شده بپردازند. در عین حال، دستورالعمل های شما باید واضح و صریح باشد و هرگونه تفسیر مبهم را رد کند.

یک تصور غلط رایج وجود دارد که تهیه یک برند بوک حق مالکیت یک شرکت است. به ما اجازه بدهید تا از این باور رایج دفاع نکنیم. برند بوک یک تلاش مشترک از مدیریت شرکت، طراحان، کپی رایتر ها و سایر متخصصان است. اگر در شرکت خود یک بخش برندینگ اختصاصی دارید، نوشتن یک برند بوک مستقیما بر عهده آنها است.

فرایند نوشتن برند بوک باید توسط یک متخصص انجام شود که در توسعه هویت برند شرکت شما شرکت کرده و از اقتدار و تخصص کافی برای تصمیم گیری های مهم برخوردار است. همچنین، اطمینان حاصل کنید که کارکنان شما از وجود این برند بوک مطلع هستند و از آن پیروی می کنند. شما نمی خواهید همه سخت کوشی های شما بی حاصل شود، درست است؟ هنگام استخدام کارمند جدید، از آنها بخواهید که برند بوک شما را بخوانند و در صورت هرگونه ابهام با شما مشورت کنند. (بعداً در این مقاله به این موضوع باز خواهیم گشت.)

داخل یک برند بوک چه مواردی وجود دارد؟

به طور کلی دو برند بوک یکسان وجود ندارد. هر شرکتی با یک ماموریت، ارزش ها، مدل کسب و کار و سایر خصوصیات خود دارای یک برند بوک منحصر به فرد است. با این وجود، می توان 3 بخش استاندارد را توصیف کرد که هر برند بوک باید داشته باشد:

برند

  • در این بخش مأموریت، ارزش ها و مخاطبان هدف شرکت شما بررسی می شود.
  • اندازه این بخش بستگی به این دارد که سند شما چقدر مفصل و دقیق است. بسیاری از شرکت ها این بخش را به طور کلی نادیده می گیرند زیرا هیچ مزیتی در کپی کردن متن از یک سند (به عنوان مثال، طرح کسب و کار) به دیگری نمی بینند.

هویت برند

هویت برند

  • لوگو: رنگ ها، چیدمان ها، اندازه و تناسب ها، نمونه هایی از نحوه استفاده و عدم استفاده از لوگوی شما.
  • شعار: شعار شما چیست و در چه موقعیت و مکان هایی بایستی استفاده شود.
  • رنگ ها: برای استفاده در استراتژی بازاریابی از چه رنگ ها یا ترکیبی از رنگ هایی استفاده کنید.
  • فونت: از چه نوع فونتی برای استفاده در متون استفاده کنید (عناوین، متن معمولی، لیست ها و غیره).
  • عکس ها: نکاتی برای انجام عکسبرداری و استانداردهای تصویر
  • گرافیک های دیگر: نمادها، الگوها، بافت ها و …

 

رنگ

سبک ارتباطی

  • زبان: با مخاطب هدف خود با چه زبانی صحبت می کنید؟
  • گرامر و قالب بندی: مشخص کردن اعداد، کلمات اختصاری، تاریخ، نام ها و غیره.
  • خوانایی: زبان ساده، بدون اصطلاحات پیچیده، جملات کوتاه.
  • سبک: فنی، رسمی، عامیانه و غیره.
  • سبک ارتباطات: رسمی، دوستانه، محافظه کارانه، همراه با طنز و موارد دیگر.
  • ایمیل: ساختار استاندارد و امضای ایمیل.
  • وبلاگ: موضوعات، ساختار و قالب بندی.
  • بسترهای اجتماعی: اهداف، زمان پست گذاری و موضوعات پست ها برای هر شبکه اجتماعی.

 

طراحی کتابچه برند

طراحی برند بوک

برای طراحی برند بوک خود یک فرد حرفه ای را پیدا کنید.

  • زمانی را برای گفتگو با طراح انتخابی خود و صحبت در مورد پروژه در نظر بگیرید.
  • اطمینان حاصل کنید که هر دوی شما یک دیدگاه خلاق مشترک در رابطه با برند بوک دارید.
  • از طراح بخواهید تا برند بوک های مورد علاقه خود را به شما نشان دهد و به شما بگوید که نکات مورد علاقه آنها در مورد هر بروشور چیست.

این یک روش مطمئن برای درک اینکه  پیمانکار شما در چه مسیر هنری قرار دارد می باشد.

به عنوان مثال، آیا آنها قصد دارند از یک فونت بزرگ و پاراگراف های کوتاه استفاده کنند؟ یا آنها ساختار مختصر تر را ترجیح می دهند؟

در اینجا یک مسئله مهم دیگر وجود دارد که اغلب مورد غفلت واقع می شود. کتاب شما باید دستورالعمل های موجود در آن را رعایت کند. به عبارت دیگر، باید از نظر بصری جذاب و قابل درک باشد. هنگامی که اولین پیش نویس برند بوک آینده خود را دارید، حتماً آن را به هم تیمی های خود نشان دهید تا بازخورد دریافت کنید. نکته مهم دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که یک برند بوک باید هویت برند شما را منعکس کند تا شخصیت و ترجیحات شخصی شما را.

وقتی می خواهیم چنین سند اساسی را به عنوان یک برند بوک ایجاد کنید،

  • شتابزده بودن همه چیز را خراب می کند.
  • تمام وقت مورد نیاز خود را برای انجام تنظیمات لازم و در نظر گرفتن اصلاحات نهایی انجام دهید.
  • این یک روند تدریجی است.

بعضی اوقات، بهترین ایده ها به طور غیر منتظره ای به ذهن شما می رسد، وقتی حداقل انتظار را از آن دارید.

نحوه استفاده از برند بوک

بنابراین شما مجموعه ای از دستورالعمل ها را برای استفاده از سبک شرکتی خود تهیه کرده اید. تبریک می گویم! شما در نیمه راه هستید. حال باید مطمئن شوید که کارمندان شما از استانداردهای تعیین شده پیروی می کنند.

برند بوک خود را از طریق ایمیل شرکت ارسال کنید و از کارمندان خود (کلیه کارمندان، و نه تنها طراحان و کپی رایتر ها) بخواهید که قوانین و دستورالعمل های موجود در آن را با دقت بخوانند. برای مثال اجازه دهید توسعه دهندگان را در نظر بگیریم. در حالی که آنها به طور مستقیم در برندینگ شرکت نمی کنند، اما هنوز هم می توانند اشتباهات متخصصان دیگر را تشخیص داده و تصحیح کنند.

مرحله بعدی انتخاب فردی است که اطمینان حاصل کند که دستورالعمل ها در تمام بخش های شرکت دنبال می شود. در حالت ایده آل، باید همان کارمندی باشد که بر روند ایجاد برند بوک نظارت داشته باشد.

یک ماه پس از انتشار برند بوک، جلسه‌ای را برگزار کنید تا ببینید

  • چگونه استانداردهای جدید شرکت رعایت شده است.
  • همچنین، از همکاران خود در مورد چالش هایی که هنگام پیروی از دستورالعمل ها با آنها روبرو شده اند، سؤال کنید.

به طور کلی

ما می خواهیم تأکید کنیم که برند ها دائما در حال تغییر هستند. (آنها در این زمینه دقیقاً مانند افراد هستند.)

حداقل یک بار در سال عادت کنید که مجدداً برند بوک خود را به روز کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که دستورالعمل های برندینگ شما باید با ارزش ها و اهداف فعلی شرکت شما همگام باشد.

گردآورنده: مهندس زهرا ترابی – تیم محتوا بلوباکس

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *