موفقیت بازاریابی برای تیم های کوچک استارت آپی

موفقیت بازاریابی

همه کسب و کارها برای رشد و توسعه به دنبال راهکارهای جدی و موثر هستند. بخصوص اگر شما بدانید در زمینه ایده پردازی و خلاقیت با مشکلات چندانی رو به رو نیستند، اما زمانی که کار به مرحله تجاری سازی می رسد مشکلات آغاز می شود. به همین دلیل یافتن راهکارهای موفقیت بازاریابی برای تیم های کوچک استارت آپی از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری دارد.

شاید شما کسب و کار خود را تازه شروع کرده باشید، با این حال عملکرد مطلوبی داشته اید. به طور معمول صاحبان کسب و کارهای کوچک به توسعه کسب و کار خود علاقمندند. آنها آمادگی انجام هر کاری برای تحقق این هدف را نیز دارند، اما اکثر اوقات یک مشکل مشترک پیش روی آنها قرار می گیرد. که برای موفقیت تیم های کوچک استارت آپی مشکلاتی به همراه دارد. عمده این مشکلات نیز در زمینه مرتبط با بازاریابی است.

امروزه، مشکل اساسی بسیاری از کسب و کارهای کوچک؛

  •  فقدان تجربه در زمینه بازاریابی
  • عدم ساماندهی تیم بازاریابی است.

واقعیت این است که؛ با توجه به مشکلات مالی و عدم اعتماد، بسیاری از کسب و کارهای کوچک امکان همکاری با آژانس های بازاریابی را ندارند.

بنابراین سوالی پیش می آید که؛

  • چه کاری در زمینه موفقیت بازاریابی باید کرد؟
  • چگونه امکان راه‎اندازی کمپین بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهای کوچک وجود دارد؟

در این مقاله سعی بر این است به این سوالات پاسخ دهیم؛

یک روال جاری ایجاد کنید

به منظور دستیابی به موفقیت بازاریابی ایجاد یک عادت یا روال عادی در کسب و کار شما ضروری خواهد بود. به عنوان یک کارآفرین، مسئولیت های شما محدود به وظایف مدیریتی نمی شود. بلکه شما می بایست سایر مسئولیت ها نظیر بازاریابی را مورد بررسی قرار دهید و در آن نقش آفرینی نمایید.

توصیه ای که می توان جهت موفقیت در بازاریابی داشت این است که؛

  • زمانی مناسب برای بازاریابی اختصاص دهید،
  • حتی اگر زمان مورد نظر فقط یک ساعت در هفته باشد.
  • اقدام منطقی در این میان تنظیم روالی مناسب با توانایی ها است.
  • به این ترتیب رعایت آن تضمین خواهد شد.

بدون تردید در ابتدا ما توانایی اختصاص زمان زیادی به فرآیند بازاریابی را نخواهیم داشت. با این حال شروع کار با هر مقدار زمانی موجب عادت مان به آن می شود. به این ترتیب در آینده مقدار زمان بیشتری به فرآیند بازاریابی اختصاص خواهیم داد. اگر ما توانایی رعایت روالی عادی مخصوص بازاریابی را داشته باشیم، تاثیرات مثبت آن به زودی کسب و کارمان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در غیر این صورت بدون برنامه ای منظم تمام زحمات مان بر باد می رود.

بدون تردید در عرصه کسب و کار زمان مانند پول است. بازاریابی آنلاین کسب و کار در هر صنعتی اهمیت دارد. با این حال مقدار زیادی کارهای دیگر نیز برای رسیدگی وجود دارد. درست به همین دلیل ما باید بر روی الگویی از بازاریابی همراه هماهنگی بالا با کسب و کارمان تمرکز کنیم.

هوشمندانه اولویت بندی کنید

به منظور شروع یک کمپین بازاریابی دیجیتال کم هزینه می بایست؛

  • به دستیابی طبیعی به مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی توجه کنیم.
  • همچنین توجه به الگوی بازاریابی محتوایی نیز دارای اهمیت بالایی است.

یک توصیه منطقی در این میان تهیه محتوای جذاب و کاربردی برای سایت کسب و کار است. همزمان فعالیت به عنوان نویسنده میهمان در سایت های بزرگ. به این ترتیب دیگران با برند و کسب و کار ما بیشتر آشنا خواهند شد.

اگر شما از بودجه ای مناسب برخوردار باشید، کار موفقیت بازاریابی ساده تر خواهد شد. در این میان مشکل بسیاری از برندها فقدان زمان کافی برای سرمایه‎گذاری بر روی فرآیند بازاریابی است. توصیه عملی در این زمینه

  • شروع کار با الگوی بازاریای مبتنی پرداخت بر اساس هر کلیک (PPC) است.
  • در این مدل به ازای هر مقدار کلیک کاربران بر روی بنر تبلیغاتی آنلاین مان به سایت میزبان تبلیغ پول پرداخت می شود.

بدون تردید این الگو بهترین شیوه بازاریابی دیجیتال محسوب نمی شود، اما برای شروع کار مناسب خواهد بود. مزیت اصلی این شیوه اثر‎بخشی در کوتاه‎مدت است. بنابراین برند تازه کار ما طعم موفقیت در عرصه بازاریابی را خواهد چشید. این امر امیدواری بیشتری به ما در راستای ادامه مسیر می دهد. نکته مهم درخصوص الگوی بازاریابی پرداخت براساس هر کلیک توقف آن پس از کاهش تمایل ما به پرداخت هزینه است.

برای کارهای بازاریابی خود طبقه بندی داشته باشید

اکنون شما برای موفقیت بازاریابی یک روال عادی به دست آورده اید. همچنین کانال بازاریابی مورد نظرتان را نیز مورد شناسایی قرار داده اید. بی‌شک این فرآیند برای شروع کار بسیار عالی است. با این حال؛

  • قدم بعدی شما چه خواهد بود؟

زمان در عرصه کسب و کار مانند پول است. به همین دلیل باید برنامه ای دقیق برای مدیریت بهینه زمان خود داشته باشیم. استفاده از ابزار طبقه‎بندی کارهای بازاریابی دستیابی به این هدف را ساده تر خواهد کرد.

مزیت اصلی استفاده از ابزار طبقه‎بندی کارهای بازاریابی به شما کمک می کند؛

  • امکان رسیدگی به کارهای دارای اهمیت، تقدم و تاخر را مدون داشته باشید.

خوشبختانه بسیاری از این ابزارهای با ‎استفاده از هوش مصنوعی امکان ارزیابی و تحلیل وضعیت کارهای پیش روی ما را دارند. به این ترتیب آنها برنامه کاری ما در عرصه بازاریابی را به صورت خودکار طبقه‎بندی خواهند کرد. بدون تردید استفاده از ابزارهای هوشمند برای بازاریابی جذاب خواهد بود.

در حقیقت کاهش زمان مورد نیاز برای جست وجوی تکنیک های بازاریابی دیجیتال و بهبود وضعیت پیگیری امور در جریان از مهم ترین اهداف پشت این حرکت محسوب می شود. به این ترتیب زمان کافی در اختیار سایر بخش های کسب و کار را خواهیم داشت.

ارزیابی را فراموش نکنید

بدون تردید هر برندی برای اطمینان از ثمربخشی زحماتش در عرصه موفقیت بازاریابی دیجیتال تلاش می کند. کسب و کارها دوست ندارد به سختی تلاش کنند ولی به نتیجه دلخواه دست پیدا نکنند. واقعیت این است که حوزه بازاریابی داستان های بسیاری از شکست برندها در زمینه دستیابی به اهداف شان دارد. به این ترتیب باید به فکر راهکاری برای پیشگیری از شکست در عرصه کسب و کار باشیم.

نکته مهم درخصوص فرآیند بازاریابی؛ ضرورت آگاهی از هدف یا اهداف مان است.

برای مثال؛

  • آیا هدف شما افزایش ترافیک سایت تان است؟
  • آیا هدف شما افزایش آگاهی از برند است؟
  • آیا هدف شما معرفی محصول یا خدمتی جدید است؟

منظور این است که، ما باید براساس اهداف مان دست به ارزیابی نتایج فرآیند بازاریابی برندمان بزنیم. در غیر این صورت معیار درستی برای سنجش موفقیت مان نخواهیم داشت. بنابراین در اینجا ما ابتدا باید هدف اصلی مان را شناخته و سپس به سراغ یافتن راهکاری برای ارزیابی آن باشیم.

در همین ارتباط برای مثال؛

  • بخش تحلیل و ارزیابی گوگل یکی از بهترین راهکارها برای ارزیابی نتایج است.
  • این ابزار تحت عنوان Google Analytics در دسترس کاربران قرار دارد.

برندها امکان استفاده از این ابزار برای مشاهده میزان ترافیک سایت و مقدار مطالعه هر مطلب از سوی کاربران را دارند.

همچنین در زمینه شبکه های اجتماعی نیز امکان دسترسی به اطلاعات مفید براساس ارزیابی داده های طبقه‎بندی شده پلتفرم ها وجود دارد. به عنوان مثال، اینستاگرام، توییتر و فیس‎بوک اطلاعات طبقه‎بندی شده و کاربردی را در اختیار حساب های کاربری بیزنس قرار می دهند. بنابراین اولین قدم در این زمینه تبدیل حساب های کاربری عادی به حساب بیزنسی است.

الگوی تصمیم گیری داشته باشید

زمان یکی از ارزشمند ترین دارای هایی ما است. بنابراین باید همه تمرکز کسب و کار خودمان را بر روی نتیجه بخش ترین ها قرار دهیم.

همانطور که در بالا اشاره شد، استفاده از ابزار Google Analytics امکان مشاهده اطلاعات مهمی در مورد سایت برندمان را فراهم می کند. نکته مهم در این میان تمرکز بر روی بهترین پست ها و مطالب مان در دنیای آنلاین است. به عبارت بهتر؛

  • بازدید و لایک بیشتر یک پست نسبت به دیگر محتوا بیانگر علاقه بیشتر کاربران به ماهیت آن است.
  • بنابراین ما باید به دنبال تولید بیشتر محتوای مورد پسند مخاطب ها باشیم.
  • این امر نیز از طریق ارزیابی سلیقه کاربران صورت می گیرد.
  • در بسیاری از موارد مردم علاقه بیشتری به یک سری از موضوع ها یا محتوای خاص نشان می دهند.

به عنوان مثال، فرمت ویدئو دارای محبوبیت به مراتب بیشتری در مقایسه با سایر فرمت هاست. به همین دلیل نیز اغلب برندها اکنون سرمایه‎گذاری بسیار بالایی بر روی این فرمت انجام می دهند.

دانش بازاریابی خود را افزایش دهید

شاید شما از فرآیند بازاریابی لذت ببرید. در این صورت، دستیابی به موفقیت برای شما بسیار ساده خواهد بود. علاقه به بازاریابی امکان کسب آموزش های کاربردی و افزایش مهارت را در شما تقویت می کند. شرکت در دوره های آموزشی و افزایش اطلاعات مان در حوزه بازاریابی به تقویت دانش بازاریابی کسب و کار کمک خواهد کرد. در نتیجه فرآیند بازاریابی برند ما با سهولت بیشتری دنبال خواهد شد. در همین ارتباط می توان جهت بهبود و توسعه برند مواردی از جمله؛

  • ایجاد لوگو جذاب،
  • صدا و
  • شعار تبلیغاتی

را بیش از پیش مورد توجه قرار داد.

این سه عنصر به تاثیرگذاری کمپین های بازاریابی ما کمک شایانی خواهد کرد. در غیر این صورت امکان بهره‎مندی از اهداف موردنظرمان وجود نخواهد داشت.

همسو با پیشرفت برند و توسعه بخش بازاریابی دیجیتال، افزایش آگاهی مان در زمینه بازاریابی به ایجاد رابطه‎ای بهتر با اعضای تیم بازاریابی شرکت کمک خواهد کرد. حتی اگر ما به سراغ همکاری با آژانس های بازاریابی برویم، باز هم شانس تعامل سازنده و بهتری با آنها را خواهیم داشت.

بازاریابی زمانبری است

موفقیت در عرصه بازاریابی دیجیتال یک شبه رخ نمی دهد، بنابراین باید اندکی شکیبایی مان را تقویت کنیم. مشکل اصل بسیاری از برندها در این میان تلاش برای کسب موفقیت سریع است. به همین دلیل در صورت عدم مشاهده موفقیت در بازه زمانی اندک به سرعت ناامید می شوند. همانطور که در بخش های قبلی اشاره کردم، اختصاص زمان کافی برای فرآیند بازاریابی اهمیت بالایی دارد. نیازی هم به اختصاص زمان بسیار زیاد از همان ابتدای کار نیست. هرچه زمان بیشتری را در حوزه بازاریابی صرف کنیم، مهارت های مان بیشتر می شود. به این ترتیب امکان توسعه بهتر محتوای بازاریابی مان فراهم می شود. نکته مهم در این میان به یاد داشتن ضرورت شکیبایی و تداوم در فعالیت بازاریابی است.

نویسنده: دکتر پدرام بهیار

مشاوره کسب و کار بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *