انتخاب اسم مناسب برای کسب و کار

انتخاب اسم مناسب کسب و کار

بارها اتفاق افتاده است در حین جلسات مشاوره با بسیاری از کارآفرینان و افرادی که تازه به دنبال شروع یک کسب و کار هستند در زمینه انتخاب اسم مناسب برای کسب و کار با مشکلاتی رو به رو بوده ایم. اما با توجه به تجربه ای که بلوباکس در این زمینه کسب کرده است، در فرآیند انتخاب اسم مناسب برای کسب و کار می بایست بسیار هوشمندانه و دقیق عمل کرد.

انتخاب اسم مناسب برای کسب و کار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. تا جایی که بسیاری از اوقات عامل اصلی تعیین کننده موفقیت یا شکست کسب و کار محسوب می شود. زیرا یکی از راه های متمایز شدن از رقبا و ایجاد تصویر ذهنی مناسب در مخاطب هدف نام مناسب و درخور برای کسب و کار است.

حال بگذارید در مورد مسائلی سخن بگوییم که حتما می بایست در انتخاب اسم مورد توجه قرار گیرد؛

ملاحظات حقوقی

قبل از اینکه شما بخواهید یک اسم مناسب برای کسب و کار خود انتخاب کنید؛ شفاف در زمینه ساختار کسب و کار خود بیاندیشید. زیرا قوانین با توجه به نام ثبت شده برای ساختار کسب و کار شما تصمیم گیری می کند.

  • اگر کسب و کار شما یک شرکت است، شما نیاز دارد یک اسم در ارتباط با فعالیت های شرکت خود انتخاب نمایید.
  • اگر شما یک تجارت کوچک یا با کسب و کار دیگری شراکت دارید، می بایست با توجه به نیازهای تجارت و یا شریک خود اسم مناسب برای کسب و کار انتخاب نمایید.

موضوع دیگری که می بایست در نظر گرفته شود این است که اسمی که شما انتخاب می کنید قبلا انتخاب نشده باشد.

حتی می بایست به این مسئله هم توجه کنید در صورتیکه اسم شما در کشور دیگری ثبت شده باشد شما برای فعالیت در آن کشور می بایست از اسمی دیگر استفاده کنید!

حال بگذارید در مورد جزئیات صحبت بیشتری داشته باشیم؛

مهمترین مسئله که می بایست در اسم خود لحاظ کنید این است که اسم شما بتواند محصول یا خدمتی که کسب و کار شما ارائه می دهد را بدون لکنت به مخاطب منتقل کند. بنابراین برای انتخاب اسم مناسب برای کسب و کار به موارد ذیل توجه داشته باشید؛

اسمی توصیفی انتخاب کنید ولی نه خیلی کلی یا گنگ

اسمی انتخاب نکنید که خیلی مبهم باشد یا بار معنای زیادی داشته باشد. اسامی عمومی مثل خدمات نقاشی ساختمانی تهران نه تنها طولانی است و کسل کننده بلکه در ذهن مخاطب نیز نمی ماند. بعلاوه، این کسب و کار با این اسم نمی تواند خود را از سایر کسب و کارها متمایز کند. حالا به اسم نقاشباشی فکر کنید؛

  • هم توصیفی از کسب و کار است،
  • کسل کننده نیست،
  • اسمی نیست که مخاطب آن را فراموش کند.

از اسامی مرتبط به صورت خلاقانه استفاده کنید.

وسوسه نشوید که از کلید واژه های کلی استفاده کنید. استفاده از کلید واژه های ایران خودرو، دیگر جواب نمی دهد. اما در عین حال، انتخاب و استفاده از کلید واژه های خلاقانه می تواند جذاب تر باشد.

یک راه برای انتخاب اسمی، گیرا و به یاد ماندنی استفاده از ورژن های مصلح در ارتباط با خدماتی است که شما ارائه می دهید. برای مثال؛ الی گشت، یا علی بابا، برای آژانس ها می تواند یک اسم جذاب باشد.

مورد دیگر در این ارتباط این است که از کلماتی که می تواند مرتبط باشد ومخاطب شما را جذب کند استفاده کنید. برای مثال؛

  • Digg که از Dig گرفته شده است.
  • Flickr که از Flicker گرفته شده است.

اسم ساده انتخاب کنید.

اسامی پیچیده و بلند انتخاب نکنید. به یاد داشته باشید اسم کسب و کارمی بایست برای مشتریان شما جذابیت داشته باشد. می بایست خوشایند باشد، آشنا به نظر برسد، احساسات مثبت ایجاد نماید. فراموش نکنید که تلفظ و یادآوری آن نیز آسان باشد. تا بتوانید انتخاب اسم مناسب برای کسب و کار داشته باشید.

برای مثال، دیوار را تجسم کنید. تا چه اندازه این اسم ساده و نشان دهنده حطیه فعالیت های آن است. فراموش نکنید هر چقدر بخواهید درباره اسم خود توضیح بدهید، بدین معنا خواهد بود که شما در انتخاب اسم اشتباه کرده اید!

از رقبای خود کپی نکنید.

سعی نکنید اسمی مثل رقیب خود در یک صنعت مشابه انتخاب کنید. این باعث می شود مخاطب احساس کند کسب و کار شما اصالت ندارد. حتی اگر شما بخواهید در آینده کسب و کار خود را توسعه دهید یا حتی به فرد دیگری واگذار کنید چندان خوشایند به نظر نرسد.

برای مثال شما یک نامگذاری صحیح را در نظر بگیرید. در دنیای فناوری ابتدا یاهو به عنوان یک موتور جستجو عمل می کرد. بعدها گوگل آمد ببینید نوع اسم گذاری و فعالیت تا چه میزان درست و حساب شده انجام شده است!

از اسم خودتان استفاده نکنید.

اگر شما از برند شخصی استفاده نمی کنید سعی کنید از اسم خودتان استفاده نکنید. اسم شما نمی تواند به عنوان یک کسب و کار با مخاطب ارتباط برقرار کند. می توان گفت برای مخاب شما آنچنان دارای مفهوم و معنا نیست. حتی اگر زمانی شما قصد فروش کسب و کار خود را داشته باشید با مشکلات بسیار زیادی رو به رو خواهید شد.

اسمی را انتخاب کنید که قابلیت توسعه داشته باشد.

در انتخاب اسم مناسب برای کسب و کار حتما قابلیت توسعه را مد نظر قرار دهید. برای مثال ممکن است شما زمانی صرفا فروش لوازم دیجیتال را داشته باشید ولی بعدها بخواهید سایر اقلام غیر دیجیتال را نیز بفروش برسانید. یا اینکه شما صرفا یک کسب و کار محلی دارید که به محدوده مشخصی خدمت و محصول خود را ارائه می دهید. اما در نظر داشته باشید که می توانید با توسعه آن به سایر شهر ها و بخش ها کسب و کار خود را بهبود بخشید.

اطمینان حاصل کنید نام مناسبی برای دامنه خود خواهید داشت.

زمانی که شما گزینه های اسم خود را تا حد امکان مشخص نمودید، مد نظر داشته باشید بتوانید همسو و همراستا با آن اسم بتوانید یک دامنه برای خود ثبت نمایید.

اسم دومین کسب و کار شما همان شخصیت کسب و کار شما در محیط آنلاین است. به این مسئله به صورت ویژه توجه داشته باشید. برای انتخاب دامنه به موارد ذیل دقت کنید؛

  • اگر اسم مورد نظر شما قبلا انتخاب شده است و برای فروش است. اگر قیمت منطقی برای آن گذاشته شده است. برای پرداخت قیمت آن درنگ نکنید. اسم شما برای دامنه انتخابی در آینده ارزش آن را خواهد داشت.
  • اگر برای شما امکان دارد در زمان خرید دامنه حتما به سایر پسوندهای نزدیک رسیدگی کنید و آنها را خریداری نمایید.
  • در انتخاب اسم دامنه خلاقیت داشته باشید. شاید انتخاب اسمی مخفف به شما کمک کند.

نویسنده: دکتر پدرام بهیار

مشاوره کسب و کار بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *