کارآفرین شدن با کمترین سرمایه و تجربه

کارآفرین شدن

بسیاری از افراد در فکر این هستند که چگونه کسب و کار مورد علاقه خود را داشته باشند. هدف نهایی بسیاری از افراد این است که به یک کارآفرین موفق تبدیل شوند، ولی با محدودیت های بزرگی از جمله عدم داشتن تجربه کافی یا سرمایه رو به رو می شوند و از کارآفرین شدن دست می کشند. خیلی ها به دنبال کارآفرین شدن با کمترین سرمایه و تجربه هستند.

اما موضوعی که می بایست مورد توجه قرار داد این است که با توجه به اینکه کارآفرین شدن به نظر ایده آل است و اگر شما کسب و کار خود را داشته باشید فوق العاده خواهد بود. مشکلات زیادی نیز به جر تجربه و سرمایه پیش روی شما خواهد بود. اما به جرات می توان گفت؛ مهمترین مشکل برای کارآفرینان موفق که ایده های فوق العاده و بدون نقص دارند نداشتن پول و تجربه کافی است.

حال شاید شما بپرسید کارآفرین شدن چقدر سخت است؟

پاسخ ساده ای که می توان داد با استناد به آمار، 90% از استارت آپ ها با شکست رو به رو می شوند!

کارآفرینان به نسبت سایر افراد استرس و بی ثباتی بیشتری را تجربه می کنند. از آن مهم تر مسئولیت همه چیز در کسب و کار بر عهده آنها است از ابتدا تا انتها.

اما بگذارید درباره مزایای کارآفرین شدن هم صحبت کنیم؛ راه اندازی کسب و کار خودتان می تواند

  • رویایی،
  • شعف انگیز،
  • جذاب،

و فوق العاده باشد. بنابراین با همه این عواملی که بیان شد؛ بگذارید درباره راهکارهای کارآفرین شدن با کمترین سرمایه و تجربه صحبت کنیم؛

  1. ایده های پر منفعت و جذاب را برای استارت آپ شناسایی کنید.

ایده های کارآفرین شدن

یک استارت آپ موفق ابتدا با یک ایده شروع می شود. شما نمی توانید کسب و کاری را بدون ایده استارت بزنید. در این بخش قصد داریم کمی درباره تکنیک های خلاقیت برای یافتن ایده های در زمینه یک محصول یا خدمت صحبت کنیم؛

از دوستان و نزدیکان خود بپرسید چه مسئله ای باعث آزار و ناخوشایندی آنها می شود.

چه عواملی باعث می شود که؛ محصول یا خدمت سودمند باشد؟ زمانی که آن بتواند یک راه حل برای یک مسئله یا ناخوشایندی به وجود آورد که مردم دوست دارند برای اینکه از آن اجتناب کنند پول بپردازند.

بگذارید مثال هایی در این زمینه داشته باشیم؛

  • شکل گیری استارت آپ اوبر به این دلیل بود که موسسین آن تراویس کالانیک و گرت کمپ برای گرفتن تاکسی خیلی مشکل داشتند.
  • شکل گیری استارت آپ Venmo که یک اپلیکیشن پرداخت موبایلی است به دلیل مشکلات پرداخت موسسین این کسب و کار اندرو و اکرام انجام شد.

از ظهور دیگر استارت آپ ها الهام بگیرید.

پیگیر اخبار حوزه استارت آپ باشید و زمان با ایده جالب و نوین برخورد کردید آن را دنبال کنید. برای مثال از Product Hunt، که دائما جدید ترین اپلیکیشن ها، وب سایت ها، و بازی ها را دنبال می کند کمک بگیرید.

سعی کنید به دنبال پیش بینی نیاز آینده باشید.

دنیا دائما در حال تغییر است. بنابراین نیازهای مخاطب به همین ترتیب تغییر می کند. مردم به محصولات و خدمات جدید نیاز دارند. برای مثال چه کسی قبل از تولد اوبر به تاکسی های اینترنتی فکر می کرد. آنهم با این همه گزینه و تنوع در انتخاب و قیمت مناسب!

بنابراین بسیاری از اوقات می بایست شما از زمان خود جلو باشید و به آینده فکر کنید. برای اینکه بتوانید در این زمینه ایده های بهتری داشته باشید به Trend Hunter یا حتی Springwise سر بزنید.

  1. بر روی بخش های تمرکز داشته باشید که در حال رشد هستند.

برای اینکه بتوانید یک کسب و کار موفق داشته باشید. بهترین کار این است که شما به دنبال بخش ها یا گروه هایی باشید که رشد بیشتری را تجربه می کند و رقابت کمتری در این بخش وجود دارد.

تا جایی که امکان دارد به سراغ بخش های رقابتی و شلوغ (اقیانوس قرمز) نروید. از طرفی تا جایی که امکان دارد. بر روی بخش هایی تمرکز کنید که در حال رشد هستند و شما می توانید در این بخش ها آینده بهتری داشته باشید. بخصوص شما بتوانید با کمی نوآوری بازار خود را داشته باشید.

برای اینکه بتوانید این مهم را محقق کنید به سوالات ذیل دقت کنید؛

  • مزیت های محصول شما چه هستند، چگونه این مزیت ها تمایز ایجاد می کنند؟
  • استراتژی های بازاریابی و پکیجینگ آنها به چه صورتی است؟
  • نظرات درباره آنها چه می گوید؟
  • چه عواملی می تواند باعث بهبود و توسعه آنها بشود؟
  1. سعی کنید تقاضایی که پاسخ داده نشده را شناسایی کنید.

دقت کنید به سراغ ابداع و نوآوری درمورد کالا یا خدماتی نروید که هم اکنون وجود دارد. بسیاری از مردم کسب و کارهای موفق خود را پس از پیدا کردن یک گپ به وجود آورده اند. برای مثال، شاید شما ببینید در زمینه برون سپاری با کیفیت تقاضای زیادی وجود دارد ولی کسب و کاری در این زمینه ورود نکرده است.

به همین دلیل شما می توانید با فراهم آوردن یک خدمت با کیفیت و مرتبط با نیاز مشتری این گپ یا شکاف موجود در زمینه تقاضا را پر کنید.

  1. به دنبال بهبود یا ارزان کردن ایده های موجود باشید.

بهبود و کم هزینه کردن محصولات

خیلی از اوقات نیازی نیست که شما وارد یک بخش جدید و ناشناخته شوید. اگر شما یک محصول موجود را با قیمتی پایین تر یا کیفیت بالاتری ارائه دهید شما می توانید به تعداد بسیار زیادی از مشتری دست پیدا کنید. به شما به صراحت می گوییم شما با این کار نه تنها به بازار موجود دست می یابید بلکه می توانید تقاضاهای پنهان را نیز بیدار کنید.

  1. ایده استارت آپی خود را با تعدادی از خریدان بیازمایید.

اگر شما یک ایده دارید. خیلی عالی است! اما شاید هنوز وقت آن نشده است که کار روزانه خود را ترک کنید. قبل از اینکه واقعا وارد کار جدید شوید، ایده خود را مورد آزمایش قرار دهید. البته تاکید می شود صرفا به دوستان و آشنایان خود بسنده نکنید.

برای اینکه از ایده خود اطمینان حاصل کنید، لیستی از مسئلی که فکر می کنید محصول شما قادر به حل کردن آنها است را تهیه کنید و به هر کدام از این مسئله ها امتیاز بدهید.

برای امتیاز دادن به مشکلات شما می توانید درباره محصول یا خدمت خود از تعدادی از افراد به صورت تصادفی سوال بپرسید. این پرسش می تواند از طریق ایمیل یا اشتراک گذاری در گروه های مختلف جوامع مجازی انجام شود. این یکی از بهترین راه ها برای دریافت بازخورد از مشتریان برای آزمودن ایده است.

  1. از MVP (کمینه محصول پذیرفتنی) در استارت آپ شروع کنید.

MVP

MVP یکی از ساده راه ها است که شما می توانید با کمترین ریسک، بازگشت سرمایه بالا به دست آورید. شما در این زمینه می بایست بتوانید با کمترین ریسک پروسه ایده پردازی، تولید پروتوتایپ، ارائه و جمع آوری اطلاعات را داشته باشید.

برای مثال تصور کنید شما در حال تولید یک اپلیکیشن هستید که دانشجویان را به مدرسان آنلاین مرتبط می کند. شما برای شروع ممکن است به این فکر بیفتید که یک ورژن ساده و معمولی از آن را بین 150 معلم جهت عضویت اشتراک گذاری کنید، به همین منظور شما آن را در صفحه اینستاگرام یا سایر پلتفرم های رسانه های اجتماعی که در آن عضو هستید به اشتراک می گذارید. این رویه باعث می شود؛

  • ایرادات کار خود را شناسایی نمایید،
  • بازخوردی از مشتریان خود داشته باشید،
  • هزینه کمی را برای این آزمون انجام دهید،
  • در حین تولید بتوانید بازخورد مناسب دریافت کنید،
  • قابلیت اصلاح و بازخورد در آن را خواهید داشت.

به همین دلیل است که توصیه می شود شما حتما برای شروع از MVP یا بهینه محصول پذیرفتنی استفاده کنید تا هم هزینه های شما، هم زمانی که به تولید و دریافت بازخورد بازار اختصاص می دهید به حداقل ممکن برسد.

  1. برنامه کسب و کار داشته باشید

شما با داشتن یک برنامه که بتواند شما را در مسیر با جزئیات هدایت کند و به کارآفرین شدن کمک کند، باعث خواهد شد موفقیت شما را افزایش دهد. در برنامه کسب و کار می بایست؛

  • استراتژی های بازاریابی،
  • بودجه،
  • نقطه سر به سر Break-even-point،
  • میزان سرمایه قابل جذب،
  • مشکلات و مسیر پروژه

را مورد بررسی و تحلیل دقیق قرار دهید.

به عنوان یک کارآفرین، وظیفه اصلی شما تنظیم ماموریت ها، چشم انداز و اهداف بلند مدت و کوتاه مدت کسب و کارتان است. همان گونه که شما برنامه راهبردی را برای تجربه کارآفرینی خود فراهم می کنید، می توانید ریسک خود را به حداقل برسانید.

  1. با توجه به تکرار بازخوردهای خود برنامه ریزی خود را به روز کنید.

دریافت بازخورد از مشتریان

در ذهن داشته باشید که MVP نمی تواند تضمین کننده موفقیت شما در بازار رقابتی که در آن فعالیت می کنید باشد. بخصوص اگر شما برای استارت آپ خود ایده های بزرگی را در سر می پرورانید و به کارآفرین شدن فکر می کنید.

اینجاست که می بایست چرخه تکرار را در سیستم خود نهادینه کنید. از؛

  • تولید علاقه و تقاضا،
  • امنیت مشتریان،
  • اندازه گیری رضایت،
  • بهبود محصول بر اساس بازخوردها،

و تکرار این چرخه برای بهبود و توسعه.

در صورتیکه شما بتوانید همه موارد یاد شده را بهینه سازی کنید، درآمد لازم برای سرمایه گذاری در محصول را به دست خواهید آورد. این که شما بتوانید درآمد لازم را برای سرمایه گذاری در محصول داشته باشید باعث خواهد شد؛

  • رضایت مشتری حاصل شده، بازاریابی شفاهی برای شما انجام شود.
  • شما نسبت به رقبا ارزش بیشتری ایجاد می کنید و باعث می شود مشتریان بیشتری جذب کنید.
  1. یافتن یک شریک

شریک برای کارآفرین شدن

منطق حکم می کند برای راه اندازی یک کسب و کار جدید شما می بایست به دنبال یک شریک باشید. بگذارید در مورد مزیت های این شریک سخن بگوییم؛

جذب سرمایه برای شما بسیار آسان تر خواهد شد.

  • قبول داشته باشید یا نه، هر چه تعداد سرمایه گذاران در یک شرکت افزایش پیدا کند، درصد موفقیت شرکت را به همان اندازه افزایش خواهد داد.
  • سرمایه گذاری انفرادی اولین نقطه ای است که یک کسب و کار را به شکست نزدیک می کند.

شما یک حامی احساسی خواهید داشت.

تاسیس یک شرکت کاری؛

  • استرس زا،
  • هیجان انگیز،
  • و تجربه منحصر به فردی خواهد بود.

در این مسیر اگر تنها باشید، کسی نخواهد بود که شما با آن جشن بگیرید یا در مواقع سخت از او کمک بخواهید. همین مسئله باعث خواهد شد که شما به همراه یک نفر دیگر موفقیت خود را افزایش دهید.

شرکا می توانند دانش و مهارت های گوناگون داشته باشند.

ممکن است شما مهارت های زیادی در فروش داشته باشید، در حالی که شریک شما در زمینه فناوری قوی باشد. از طرفی زمانی که شما با افراد دیگر که تخصص های دیگر دارند شریک می شوید، ارتباطات خود را میزان قابل توجهی گسترش می دهید. همین باعث می شود کسب و کار شما بیشتر تقویت شود.

اما شریک داشتن بدون ایراد و مشکل نخواهد بود. در ادامه به مشکلاتی که می تواند شراکت در کسب و کار ایجاد کند خواهیم پرداخت؛

ممکن است مشکلاتی به وجود آید.

برای مثال بین شما و شریکتان اختلاف عقیده وجود داشته باشد. این یک واقعیت است که اختلاف نظر داشتن تا حدودی می تواند باعث ایجاد پیشرفت و موفقیت شود، اما ادامه آن می تواند دلسردی، کاهش انرژی و از بین بردن زمان ارزشمند شما بشود. بنابراین کارآفرین شدن شما را به خطر می اندازد.

شما می بایست سهام خود را تقسیم کنید.

اگر شما تنها سهام دار شرکت باشید 100% از سهام متعلق به شما است. اما زمانی که بخواهید در این کسب و کار شریکی داشته باشید. و شریک در کسب و کار شما سرمایه گذاری کند شما سهم خود را از دست خواهید داد. برای مثال اگر شریک شما در کسب و کار شما به همان اندازه که شما سرمایه گذاری کرده اید سرمایه گذاری کند سهم هر دوی شما از کسب و کار برابر خواهد بود.

پیدا کردن شریک کار ساده ای نخواهد بود.

این یک واقعیت است که شما اگر بخواهید با کسی شریک شوید که مثل شما؛

  • ارزش های اخلاقی کسب و کار یکسان داشته باشد،
  • عادت های کاری مشابه و یکسان داشته باشد،
  • شخصیت های شما با هم سازگاری داشته باشد.

همه این مواردی که مورد اشاره قرار گرفت. تایید می کند که یافت شریک با وجود اینکه می تواند برای توسعه و توفیق یک کسب و کار امری حیاتی باشد ولی هیچگاه کار آسانی نخواهد بود.

نویسنده: دکتر پدرام بهیار

مشاوره کسب و کار بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *