ای کاش قبل از کارآفرین شدن می دانستم

ای کاش قبل از کارآفرین شدن می دانستم

شروع کسب و کار و داشتن یک کسب و کار شخصی رویای بسیاری از انسان ها است. اما زمانی که شما کسب و کار خودتان را شروع می کنید آنگاه اتفاقاتی رخ می دهد که با خودتان می گویید ای کاش قبل از کارآفرین شدن می دانستم!

پس از سال ها فعالیت شخصی و فعالیت در زمینه های مختلف و سر و کار داشتن با کارآفرینان کوچک و بزرگ می خواهم به مواردی اشاره کنم که خودم دوست داشتم قبل از شروع کسب و کار ازآنها مطلع می شدم:

  1. درست و هوشمندانه کار کنید.

خاطرم هست در دوران مدرسه یک سری مسابقات فوتبال برگزار می شد که من به همراه دوستان با تشکیل دادن یک تیم فوتبال در آن مسابقات ثبت نام کردیم. مسابقات به صورت تک حدفی بود. تیم ما تقریبا از بهترین فوتبالیست ها مدرسه تشکیل شده بود. ما از لحاظ بدنی و تکنیکی خیلی خوب بودیم. اما در مسابقه اول حذف شدیم! این حذف شدن در مسابقه اول درس بزرگی به من داد. ما در آن مسابقه چندین برابر حریف دویدیم، چندین برابر حریف موقعیت ایجاد کردیم، ولی دسته آخر حریف ما برنده مسابقه شد. آن هم به یک دلیل، حریف ما هوشمندانه و با استراتژی و تاکتیک درست و همدلی بیشتر در مقابل ما ظاهر شد.

کسب و کار هم فرقی با مسابقه فوتبال ندارد!

اگر بهترین توانمندی ها را داشته باشید.

اگر در حوزه تخصصی خود عالی باشید.

بیشترین تلاش و فعالیت را داشته باشید.

اما هوشمندانه و هدفمند کار نکنید محکوم به شکست هستید! تمام!

بسیاری از صاحبان کسب و کار هستند که زندگی شخصی و خانوادگی خودشان را وقف کارشان می کنند، شبانه روز تلاش می کنند اما موفق نمی شوند. برای مثال بسیاری از افراد بر روی کسب و کار خودشان تمرکز می کنند.

  • بهترین وب سایت را طراحی می کنند.
  • بهترین مطالب وبلاگی را می نویسند.

اما به مهترین مسائلی که صاحب یک کسب و کار باید مورد توجه قرار دهد توجهی ندارند که همین باعث شکست آنها می شود. مهمترین چیز برای یک کارآفرین تمرکز بر روی ایجاد ارزش است! ایجاد ارزش در زمینه کسب و کارتان باعث می شود شما نقاط برتری بیشتری پیدا کنید و نسبت به رقبا متمایزتر شوید.

بنابراین تمرکز بر این موضوع را فراموش نکنید. دست و هوشمندانه عملکرد کار کردن یکی از این ای کاش قبل از کارآفرین شدن می دانستم ها است.

رئیس خودتان باشید

  1. رئیس خودتان باشید!

شاید این واژه ای که من بیان می کنم برای شما خیلی آشنا نباشد. اما زمانی که شما در هر جایی از زندگی به این باور رسیدید که رئیس خودتان باشید و خودتان را به صورت شخصی مدیریت بکنید. شما به بلوغ رفتاری در زمینه کارآفرینی رسیده اید!

بگذارید با هم رو راست باشیم شما رمانی که مسئولیت واقعی زندگی خودتان را به صورت شخصی نپذیرید نتوانسته اید به در جه خود مدیریتی برسید یا رئیس خودتان باشید. این را بگویم که هرچقدر هم که شما حقوق خوبی بگیرید، ممکن است به مسائل مالی برخورد کنید و با مشکل رو به رو شوید. به همین دلیل چه در زنگی شخصی چه در زندگی کاری بخصوص اگر می خواهید که رشد واقعی داشته باشید رئیس خودتان باشید!

  1. همواره سعی کنید تشنه یادگیری و بهبود مهارت های خود باشید.

استیو جابر فقید در سال 2005 در دانشگاه استنفورد یک سخنرانی داشت که به همه شما توصیه می کنم مشاهده کنید یا آن را گوش کنید. یکی از بخش های سخنرانی اش خطاب به دانشجویان این جمله بود؛

“”Stay Hungry. Stay Foolish

گرسنه و نادان بمان! یکی دیگر از ای کاش قبل از کارآفرین شدن می دانستم ها است.

شاید خیلی این عبارت که شما گرسنه و نادان بمانید در ترجمه لغوی اش بار معنایی زیادی نداشته باشد. اما یک مفهوم بسیار عمیق و گسترده است. بخصوص در زمینه کارآفرینی شما می بایست همواره مد نظر داشته باشید، لحظه ای که احساس کردید همه چیز را می دانید زنگ خطر است و نباید شما مغرور شوید، یا لحظه ای که شما احساس کردید که ثروتمند شدید و تمام شد انگیزه خود را از دست می دهید.

بنابراین تا جایی که امکان دارد سعی کنید؛

  • به همایش ها بروید،
  • با دیگر کارآفرینان و افراد موفق معاشرت کنید،
  • سعی کنید همواره روزانه مطالعه کنید،
  • مطالب به روز را بخوانید یا اگر وقت ندارید خلاصه آن را بگویید برایتان تهیه کنند و مطالعه کنید،
  • حتما در مسیر به پادکست ها به روز گوش کنید،

در پایان سعی کنید مهارت های خود را به روز کنید و همواره در جستجوی مطالب جدید و مرتبط با کار خود باشید.

همواره در پی یادگیری باشید

  1. برای کسب ثروت و پول ارزش آفرینی کنید!

شما شاید در مورد این شنیده باشید که زمان باعث می شود شما پولدار شوید. اما این باورها را دور بریزید اگر به این امید باشید شما نه تنها زمان ارزشمند خود را از دست می دهید بلکه هیچ پولی هم به دست نخواهید آورد! مردم ساعت ها برای کسب درآمد وقت می گذارند اما اکثر آنها در پایان ورشکست می شوند. شاید شما بپرسید چرا؟

دلیلش ساده است زیرا آنها نتوانسته اند ارزش آفرینی داشته باشند و صرفا زمان کشته اند!

بنابراین تا جایی که امکان دارد؛

  • در صنعتی که فعالیت می کنید ایجاد ارزش کنید.
  • به دنبال شکاف های موجود باشید و آنها را پر کنید.
  • نیاز مشتریان روزانه تغییر می کند هوشمندانه به دنبال آن باشید.
  • با توجه به نیازها و خواسته های روز مشتری ارزش آفرینی کنید.
  • پول به طور مستقیم با ارزش آفرینی در ارتباط است.
  • در حقیقت ارزش آفرینی بیشتر شما را ثروتمندتر خواهد کرد

ارزش آفرینی کنید

  1. بلند مدت فکر کنید.

بسیاری از کسب و کارها به دلیل عدم تفکر و تعمق کافی در حوزه فعالیت خود با شکست مواجه می شوند. بسیاری از افراد به دنبال این هستند که فقط به سرعت پولدار شوند. البته این مسئله بدی نیست خیلی هم خوب است. اما مسئله اینجاست که بسیاری از آنها به سرعت دلسرد می شوند و قافیه را واگذار می کنند!

بنابراین در زمان شروع کسب و کار بلند مدت فکر کنید، نه اینکه از تلاش برای سریع به درآمد رسیدن باز بمانید، بلکه سعی کنید به درآمدهای پایدار و مستمر فکر کنید.

باب پروکتور یک سخن ریبایی دارد: در زندگی هیچ چیزی مجانی نیست و شما تا زمانی که خودتان را آمده آن نکرده باشید آن را به دست نخواهید آورد.

به جای اینکه به بردهای کوتاه مدت فکر کنید، به اصل موضوع و توانمندی های واقعی خود فکر کنید، همچنین به این فکر کنید که در بلند مدت  شما چه به دست خواهید آورید. به مدل کسب و کاری فکر کنید که بتواند بلند مدت عایدی برای شما ایجاد کند. یک منبع با دوام و مطمئن برای کسب درآمد برای شما می تواند ایده آل باشد.

نویسنده: دکتر پدرام بهیار

مشاوره کسب و کار بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *