ایجاد استراتژی داده برای کسب و کار شما

استراتژی داده

ایجاد استراتژی داده برای کسب و کار شما

هر کسب و کاری دارای داده است. این داده ها می توانند در مورد مشتریان، خریدهای آنها یا تعامل با محصول شما باشد. و با توسعه و گسترش کسب و کار شما، داده های شما نیز رشد می کنند. از این رو توانایی مدیریت هزاران یا میلیون ها داده و داشتن استراتژی داده، برای موفقیت هر شرکت حیاتی است.

حتی اگر داده ها بسیار فراوان باشند، شما نمی توانید بدون برنامه و تصمیم گیری مشخص در این باره عمل کنید. یک استراتژی داده به خودی خود به وجود نمی آید، شما باید روی آن کار کنید و دائماً آن را بهینه کنید. هر کسب و کار، چه بزرگ و چه کوچک، به یک استراتژی داده نیاز دارد.

در ادامه به برخی از مفاهیم کلی برای یادگیری و جنبه هایی که باید قبل از ایجاد یک استراتژی داده در نظر بگیریم، پرداخته شده است.

استراتژی داده چیست؟

استراتژی داده ها یک دید جامع و کلی از داده ها در داخل یک کسب و کار ایجاد می کند. این بخش اجزای اصلی مدیریت چرخه عمر داده ها (جمع آوری، ذخیره سازی، نگهداری، استفاده و پاکسازی) را برای ایجاد یک رویکرد یکپارچه در بین همه برنامه ها و تیم ها گرد هم آورده است. این امر به حفظ داده های دقیق، سازگار و مرتبط در همه جا کمک می کند.

یک بخش جانبی از استراتژی داده ها، استراتژی حاکمیت داده ها است که به سازمان کمک می کند تا داده های خود را از ناسازگاری و عدم صحت محافظت کند.

چه زمانی به استراتژی داده نیاز دارید؟

شما باید هرچه زودتر یک استراتژی داده ایجاد کنید و به طور دوره ای مجدداً آن استراتژی را مرور کنید، به ویژه هنگامی که برنامه های جدیدی به کسب و کار خود اضافه می کنید. اگر هنوز استراتژی مشخصی برای این منظور ندارید، اکنون زمان آن فرا رسیده است که دست به کار شوید.

با داشتن یک استراتژی مشخص برای مدیریت داده ها، می توانید عملکرد کل سازمان خود را بهینه کنید. این به این دلیل است که یک استراتژی داده به حفظ موارد زیر کمک می کند:

  • داده های قابل اطمینان و دقیق
  • استفاده از داده هایی که به مقررات محافظت از داده ها پایبند است
  • یک نسخه از داده های شما که می تواند بین همه برنامه ها همگام سازی شود
  • گزارشگرهای عملی، موثر و مرتبط برای تأثیرگذاری بر تصمیمات کسب وکار

استراتژی داده ها به هر بخش کمک می کند تا کار خود را به طور موثر و با دید شفاف از عملکرد هر شخص انجام دهد. همچنین رهبران تیم را قادر می سازد تا برای استفاده از فرصت ها و غلبه بر خطرات سریع تصمیم بگیرند.

استراتژی داده

مولفه های یک استراتژی داده

چندین مولفه اصلی برای هر استراتژی داده وجود دارد. هنگامی که برای هر کدام از آنها برنامه ای دارید، کسب و کار خود را در بهترین وضعیت برای مدیریت و بهینه سازی داده های خود در هر مرحله از چرخه حیات خود قرار می دهید.

می توانید از این مولفه های اصلی به عنوان چارچوبی برای الگوی استراتژی داده خود استفاده کنید:

  • جمع آوری داده ها
  • ذخیره اطلاعات
  • نگهداری اطلاعات
  • یکپارچه سازی داده ها
  • پاکسازی داده ها
  • استفاده از داده ها و ارائه گزارش

نحوه جمع آوری داده های شما همه این موارد را تعیین می کند، و همین امر باعث می شود که در اوایل کار درست اقدام کنید.

با پیشرفت چرخه حیات داده ها، تضمین ذخیره سازی و نگهداری ایمن برای حفظ یکپارچگی داده ها و استراتژی حاکم بر داده ها، مهم است.

همچنین پیشنهاد می شود که داده ها را بین برنامه های خود ادغام کنید تا یک منبع واحد بین آنها ایجاد کنید، بنابراین تردیدی ایجاد نمی شود که کدام نسخه صحیح است.

هنگامی که داده ها دیگر ارزشمند و دقیق نیستند، باید معمولاً پاکسازی داده انجام شود. این امر باعث می شود کیفیت کلی پایگاه داده شما تحت تأثیر قرار نگیرد.

با بهینه سازی این مولفه ها، برای به کار انداختن داده های خود، مانند اجرای گزارشگری داده، در بهترین وضعیت قرار خواهید گرفت.

سوالات اصلی برای پاسخ به آنها در استراتژی داده ها

یک استراتژی داده باید کار شما را در جمع آوری، نگهداری و استفاده از داده های با کیفیت بالا، ساده کند. همزمان با انجام این عملیات، می توانید اطمینان حاصل کنید که فرآیندهای شما به بهترین وجه از داده های شما مراقبت می کنند.

ایجاد یک استراتژی داده می تواند کمی زمان ببرد، اما همه مواردی را که به دنبال می آورند ساده سازی می کند و در دراز مدت در وقت و پول شما صرفه جویی می کند. صرف نظر از صنعت و اندازه کسب و کار شما، ارزش تلاش و نگهداری گاه به گاه را دارد.

ایجاد یک استراتژی داده اساساً شامل پاسخ به سوالات زیر است که اکثر کسب و کارها می توانند در یک فایل کوتاه چارچوبی اساسی برای آن ایجاد کنند.

استراتژی داده

  1. کدام داده برای سازمان شما ارزشمند است؟

استراتژی داده با شناسایی داده های مفید برای سازمان شما شروع می شود. این امر مشخص می کند که چه چیزهایی در فرم های جذب مشتری و سایر کانال های جمع آوری داده، ارزش گردآوری را دارند.

می توانید با مشاهده به انواع داده های کلی زیر، شروع به کار کنید و جزئیات بیشتری را برای هر یک مورد بررسی قرار دهید:

  • داده های مشتریان بالقوه
  • اطلاعات مشتری
  • داده های وب سایت
  • داده های شبکه های اجتماعی
  • داده های محصول
  • داده های بازار
  1. چگونه داده های با کیفیت بالا را جمع آوری می کنید؟

حتی اگر از داده هایی که می خواهید جمع آوری کنید اطلاع دارید، باید اطمینان حاصل کنید که از کیفیت بالایی برخوردار هستند. در غیر این صورت، می تواند بیش از اینکه مفید باشند، ناکارامد تلقی شوند. داده های با کیفیت؛ دقیق، کامل، مرتبط، سازگار و در دسترس هستند. این امر منجر به استخراج اطلاعات با کیفیت می شود که می تواند در تصمیم گیری های داده محور نقش داشته باشد.

  1. چگونه داده ها را به صورت ایمن ذخیره و نگهداری کنید؟

اقداماتی که سازمان برای تأمین، تحلیل و مدیریت داده های مشتری خود انجام می دهد، تحت استراتژی حاکمیت داده ها شناخته می شود، که می تواند بخشی از استراتژی کلی داده شما باشد. یک عامل کلیدی در این زمینه انتخاب یک راه حل مناسب برای ذخیره اطلاعات است.

استراتژی داده

  1. چگونه درستی داده های خود را حفظ می کنید؟

اطمینان حاصل کنید که داده های شما بین برنامه هایی که به همگام سازی داده نیاز دارند، همسو می باشند. این امر باعث ایجاد اتصال بین برنامه های شما (از CRM شما گرفته تا نرم افزار اتوماسیون و سیستم حسابداری) و برقراری هر گونه تغییر داده در بین آنها می شود. با به روزرسانی های به موقع، شما اطمینان دارید که همیشه به جدیدترین داده ها دسترسی دارید. همچنین لازم نیست نگران به روزرسانی های دستی باشید.

  1. چگونه داده های بی کیفیت یا منسوخ را حذف می کنید؟

داده های بی کیفیت شامل داده های نادرست، منقضی شده یا خراب است. برای اینکه این داده ها را از پایگاه داده خود دور نگه دارید، در استراتژی خود می توانید تعیین کنید:

  • داده های بد برای سازمان شما چگونه به نظر می رسند
  • چگونه می توانید آنها را شناسایی کنید (در حالت ایده آل با فرآیندهای خودکار)
  • چگونه و چه زمانی آن را حذف خواهید کرد

به عنوان مثال، شما می توانید در CRM خود یک لیست خودکار ایجاد کنید که حاوی مخاطب با آدرس ایمیل برگشتی باشد. هر ماه می توانید این لیست را مرور کرده و مخاطبینی را که مطمئن هستید نیازی به آنها ندارید را پاک کنید.

به عنوان بخشی از برنامه پاک سازی داده ها، تصمیم گیری در مورد نحوه برخورد و روند حذف داده های مخاطب در صورت درخواست آنها، نیز حائز اهمیت است.

  1. چگونه به مقررات محافظت از داده ها پایبند خواهید بود؟

محافظت از داده ها مربوط به هر مرحله از چرخه حیات داده ها است. برای سازگاری سازمان شما، داده ها باید از نظر طراحی، ایمن باشند. با دنبال کردن مراحل کلیدی دیگر در این لیست می توانید در مسیر درست حرکت کنید. همچنین نرم افزارهای منطبق با مقررات عمومی حفاظت از داده ها و مطالعه بهترین روش ها به شما کمک می کند تا عملکرد بهتری در این زمینه داشته باشید.

  1. چگونه از داده های خود استفاده کنید؟

سازمان ها داده ها را به یک دلیل رایج ذخیره می کنند: تبدیل آنها به اطلاعات.

داده های با پردازش، تفسیر و سازماندهی به اطلاعات مفید تبدیل می شوند. سپس می توانید از آن برای پر کردن داشبوردهای گزارش، تصمیمات کسب و کار و ارائه تجربیات بهینه شده مشتری استفاده کنید.

اکنون زمان ایجاد استراتژی داده های شما است

برای اجرای روش های داده قوی تر هرگز دیر نیست. حتی اگر این استراتژی به چند برگ محدود شود اما در مورد چگونگی

  • جمع آوری،
  • نگهداری
  • و استفاده از داده های سازمان خود شفاف عمل کنید.

سپس، فرایندهای سازمانی را به گونه ای تنظیم کنید تا این امر به صورت پیش فرض به روشی بهینه انجام شود.

گردآورنده: زهرا ترابی – تیم محتوا بلوباکس

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *