وب اپلیکیشن چیست؟

وب اپلیکیشن

 

وب اپلیکیشن نوعی اپلیکیشن است که از طریق مرورگر وب قابل دسترسی است. وقتی از طریق مرورگر یک موبایل به آن دسترسی پیدا می کنید، وب اپلیکیشن ها مانند اپلیکیشن های تلفن همراه به نظر می رسند و رفتار می کنند، اما یکسان نیستند و با هم تفاوت دارند.

در ادامه مزایا و معایب آن را بررسی می کنیم، سپس تعریف می کنیم که یک اپلیکیشن تلفن همراه چیست.

مزایای وب اپلیکیشن

 قابلیت اجرا شدن در همه پلتفرم ها:

وب اپلیکیشن ها برای یک سیستم عامل خاص ساخته نشده اند. تا زمانی که بتوانند در یک مرورگر وب اجرا شوند، می توانند برای همه پلتفرم ها ساخته شوند.

 هزینه های پایین:

از آنجا که مختص به یک پلتفرم نیستند، برنامه های وب برای ساختن به زمان یا برنامه نویسان زیادی احتیاج ندارند. این بدان معناست که هزینه های این نوع از اپلیکیشن ها کمتر از سایر اپلیکیشن ها است.

نگهداری آسان:

از آنجا که وب اپلیکیشن ها قابلیت اجرا در هر پلتفرمی را دارند، به زبان برنامه نویسی خاصی برای نوشتن آنها نیازی نیست. در عوض، آنها از زبان های کدنویسی استفاده می کنند که در چندین پلتفرم به طور معمول استفاده می شود. غالبا ترکیبی از اسکریپت سمت سرور، مانندPHP، و اسکریپت سمت کلاینت، مانند HTML و .Javascript این امر نه تنها ساخت بلکه نگهداری آنها را نیز نسبتاً آسان می کند.

فروشگاه اپلیکیشنی وجود ندارد:

از آنجا که وب اپلیکیشن ها به پروتکل های استاندارد سیستم عامل پایبند نیستند، بنابراین به فروشگاه اپلیکیشن (مانند play store) احتیاج ندارند. این بدان معناست که می توان آنها را در قالب و در زمان منتخب سازندگان آن منتشر کرد.

به روزرسانی خودکار:

از آنجا که وب اپلیکیشن ها از فروشگاه اپلیکیشن دانلود نمی شوند، لازم نیست کاربران برای مدیریت به روزرسانی های خود به فروشگاه برنامه مراجعه کنند. کاربران همیشه هنگام باز کردن یک وب اپلیکیشن، به روزترین نسخه را مشاهده می کنند.

معایب یک وب اپلیکیشن

نیاز به اینترنت:

از آنجا که وب اپلیکیشن ها از طریق مرورگرها قابل دسترسی هستند، کاربران برای استفاده از آنها باید به اینترنت متصل شوند. این بدان معناست که آنها نمی توانند به صورت آفلاین کار کنند، که اگر در اتصال به اینترنت با مشکل روبرو شوند می تواند کاربران را ناامید کند.

قابلیت کشف ضعیف:

از آنجا که وب اپلیکیشن ها در فروشگاه های اپلیکیشن لیست نشده اند، در آن فروشگاه ها بازاریابی یا تبلیغ نمی شوند. این امر می تواند میزان مشاهده شدن و پذیرش کاربر برای یک وب اپلیکیشن را دشوارتر کند.

عملکرد کمتر:

وب اپلیکیشن ها هنگام توسعه ویژگی های دستگاه و سخت افزار، حوزه قدرت بسیار کمتری دارند. از آنجا که وب اپلیکیشن ها برای سیستم عامل خاصی طراحی نشده اند، بنابراین به ویژگی های آن سیستم دسترسی ندارند. این بدان معناست که عملکرد کمتری نسبت به انواع دیگر اپلیکیشن ها دارند.

طراحی کاربر (UX) ضعیف:

همانطور که وب اپلیکیشن ها نیازی به پروتکل های یک سیستم عامل ندارند، لازم نیست که آنها نیز به استانداردهای رابط کاربری (UI) آن پایبند باشند. این امر تهیه یک تجربه یکپارچه را برای کاربران دشوارتر می کند.

موبایل اپلیکیشن

موبایل اپلیکیشن چیست؟

موبایل اپلیکیشن رایج ترین نوع اپلیکیشن ها است. یک موبایل اپلیکیشن که به عنوان یک اپلیکیشن بومی (native app) نیز شناخته می شود، برای سیستم عامل های خاص ساخته شده است که مشخص می کند که به چه زبان هایی باید نوشته شود. به عنوان مثال، اپلیکیشن های بومی iOS، با زبان Swift و Objective-C و اپلیکیشن های بومی Android با Java یا Kotlin نوشته می شوند.

در ادامه به مزایا و معایب موبایل اپلیکیشن نگاهی می اندازیم، سپس یک اپلیکیشن وب و تلفن همراه را مقایسه کنیم.

مزایای یک موبایل اپلیکیشن

عملکرد بالا:

اپلیکیشن های موبایل بهترین نوع اپلیکیشن هستند. از آنجا که آنها باید به پروتکل های استاندارد سیستم عامل پایبند باشند تا توسط سیستم عامل مربوطه تأیید شوند، اپلیکیشن های تلفن همراه از نظر کیفیت، امنیت و سازگاری با دستگاه، بسیار عالی هستند.

طراحی کاربری (UX) فوق العاده

از آنجا که اپلیکیشن های موبایل برای یک سیستم عامل خاص طراحی شده اند، به تمام ویژگی های سیستم دسترسی دارند. این بدان معنی است که آنها می توانند ویژگی های بیشتری را فراهم کنند که نیازهای کاربران را برآورده می کند. همچنین کاربران به دلیل رعایت استانداردهای طراحی کاربری (UI) سیستم عامل، تجربه یکپارچه تری را در اپلیکیشن های موبایل دارند.

پشتیبانی از فروشگاه های اپلیکیشن:   

اپلیکیشن های موبایل توسط فروشگاه های اپلیکیشن پشتیبانی و توزیع می شوند. این امر می تواند جستجوی آنها را آسان تر کند و میزان دانلود را افزایش دهد.

معایب یک موبایل اپلیکیشن

هزینه های بالا:

از آنجا که اپلیکیشن های موبایل مختص یک سیستم عامل هستند و باید از پروتکل ها و دستورالعمل های سیستم عامل پیروی کنند، ساخت این اپلیکیشن ها به زمان زیاد و توسعه دهندگان با تجربه نیاز دارد. این بدان معناست که اپلیکیشن های موبایل گران تر از انواع دیگر اپلیکیشن ها هستند.

نیاز به تأیید از فروشگاه های اپلیکیشن:

از آنجا که اپلیکیشن های موبایل به پروتکل های استاندارد سیستم عامل پایبند هستند، نیاز به تأیید فروشگاه اپلیکیشن دارند. این بدان معناست که برنامه نویسان در مورد قالب یا زمان انتشار اپلیکیشن تصمیم نمی گیرند.

به روزرسانی دستی:

از آنجا که اپلیکیشن های موبایل از یک فروشگاه اپلیکیشن دانلود می شوند، کاربران باید برای مدیریت به روزرسانی های خود به فروشگاه اپلیکیشن مراجعه کنند. اگر آنها در صورت وجود آپدیت جدید اپلیکیشن آن را به روز نکنند، با باز کردن اپلیکیشن نسخه منسوخ شده را مشاهده می کنند.

نگهداری دشوار:

از آنجا که اپلیکیشن های تلفن همراه مختص یک سیستم عامل هستند و باید به زبان، پروتکل و رابط کاربر نیاز داشته باشند، نگهداری و به روزرسانی آنها دشوار است.

وب اپلیکیشن

مقایسه اپلیکیشن موبایل و وب اپلیکیشن

یک اپلیکیشن بومی برای یک سیستم عامل خاص ساخته شده است، از فروشگاه اپلیکیشن بارگیری می شود و در دستگاه تلفن همراه کاربر ذخیره می شود. از طرف دیگر، یک وب اپلیکیشن، متعلق به یک سیستم عامل خاص نیست. از طریق مرورگرهای اینترنت، یک وب اپلیکیشن با هر دستگاهی که کاربر در حال مشاهده آن است سازگار می شود و نیازی به بارگیری از فروشگاه اپلیکیشن یا ذخیره سازی را ندارد.

برخی از وب سایت ها، دارای اپلیکیشن موبایل و وب اپلیکیشن هستند. در ادامه هر دو نوع اپلیکیشن  Goodreads  را مقایسه می کنیم، در ابتدا با اپلیکیشن موبایل شروع می کنیم، بنابراین می توانیم تفاوت ها را به وضوح درک کنیم.

موبایل اپلیکیشن

با استفاده از اپلیکیشن موبایل Goodreads، عنوان “می خواهم بخوانم (Want to read)” مانند تصویر بالا نشان داده می شود. توجه داشته باشید که گزینه های مرتب سازی و فیلتر برای مشاهده این عناوین و گزینه های پیش نمایش برای عنوان هر کتاب وجود دارد. نوار جستجو نیز در پایین صفحه ظاهر می شود تا بتوانید به صفحه اصلی یا صفحه جستجو بروید. حال بیایید نگاهی به وب اپلیکیشن بیندازیم

وب اپلیکیشن

رنگ، طرح و ظاهر کلی وب اپلیکیشن شبیه اپلیکیشن موبایل است، اما تفاوت های محسوسی در طراحی و عملکرد آنها وجود دارد.

اول، هیچ گزینه فیلتر یا مرتب سازی برای مشاهده عناوین یا گزینه ای برای پیش نمایش عناوین جداگانه وجود ندارد. دوم، نوار جستجو در بالای صفحه ظاهر می شود، با گزینه های متفاوت از اپلیکیشن تلفن همراه. همچنین یک تبلیغ در زیر نوار جستجو و یک بنر که از کاربران دعوت می کند تا اپلیکیشن تلفن همراه Goodreads را باز کنند، وجود دارد. این ویژگی ها فضای زیادی را اشغال می کند به طوری که فقط دو عنوان کتاب روی صفحه قرار می گیرد، در حالی که تقریبا چهار عنوان در صفحه اپلیکیشن تلفن همراه جای می گیرد.

در حالی که هر دو اپلیکیشن یک هدف را انجام می دهند (به کاربران امکان می دهد عنوان کتاب هایی را در 0 که”می خواهم بخوانند” مشاهده کنند) اپلیکیشن تلفن همراه بومی تجربه بهتری نسبت به برنامه وب را ارائه می دهد. با این وجود، خوب است که Goodreads هر دو اپلیکیشن را ارائه می دهد تا کاربرانی که اپلیکیشن تلفن همراه را دانلود نکرده اند، همچنان بتوانند سایت را در موبایل های خود مشاهده کنند.

اگر وقت و هزینه لازم برای ساخت هر دو نوع اپلیکیشن را نداشته باشید، چه می کنید؟

در این صورت، ممکن است به یک اپلیکیشن وب پیشرو (Progressive Web App یا PWA) علاقه داشته باشید.

برنامه وب پیشرو (PWA)

از آنجا که اپلیکیشن های وب از قابلیت های مهم اپلیکیشن های موبایل برخوردار نیستند، مانند کار کردن در حالت آفلاین یا ارسال نوتیفیکیشن، اپلیکیشن های وب پیشرو (PWA) برای ترکیب بهترین های هر دو اپلیکیشن ایجاد شده اند. PWAs که ترکیبی از صفحات وب و اپلیکیشن موبایل است، عملکردهای پیشرفته ای را که در اپلیکیشن های وب موجود نیست مانند ارسال نوتیفیکیشن، کار بدون دسترسی به اینترنت و پشتیبانی از حرکات و دستورات را ارائه می دهد. اما PWA از این نظر شبیه اپلیکیشن های وب است که نیازی به دانلود یا نصب آنها ندارید.

عیب PWA ها؟

آنها فقط با Google Chrome سازگار هستند. این بدان معناست که شما کاربران iOS را مستثنی خواهید کرد. اگرچه این ویژگی برای برخی از کسب و کارها مفید خواهد بود، اما برای همه مفید نیست. قبل از شروع به توسعه این ویژگی، اطمینان حاصل کنید که ایجاد PWA با استراتژی کسب و کار شما همسو است.

چگونه می توان یک وب اپلیکیشن ساخت

آیا علاقه مند به ساخت وب اپلیکیشن خود هستید؟ در این صورت، روند کلی به این شکل است:

  • ایده خود را انتخاب کنید.
  • تحقیقات بازار خود را انجام دهید تا مطمئن شوید ایده شما یک خلا را پر می کند.
  • عملکرد برنامه خود را تعریف کنید.
  • سفرهای مشتری و کاربران را ترسیم کنید.
  • یک چارچوب ایجاد کنید.

در این مرحله، وب اپلیکیشن شما برای مرحله توسعه آماده است. برخلاف اپلیکیشن های تلفن همراه، هیچ کیت توسعه نرم افزار برای توسعه دهندگان وب اپلیکیشن ها وجود ندارد. با این حال، استانداردی برای وب اپلیکیشن ها وجود دارد. بیشتر آنها با ترکیبی از اسکریپت سمت سرور مانند PHP و اسکریپت سمت کلاینت مانند HTML و Javascript ساخته شده اند. از آنجا که اکثر برنامه نویسان با این زبان های کدنویسی آشنا هستند و وب اپلیکیشن ها دارای ویژگی های محدودی هستند، ساخت وب اپلیکیشن ها نسبتاً آسان و سریع است، به ویژه در مقایسه با اپلیکیشن های موبایل.

مثال هایی از وب اپلیکیشن ها

وب اپلیکیشن ها اشکال مختلفی به خود می گیرند. این فرم ها می توانند به صورت آنلاین، سبد خرید، پردازنده کلمه، صفحه گسترده، ایمیل و موارد دیگر باشند. بیایید نگاهی به برخی از محبوب ترین وب اپلیکیشن های امروز بیندازیم.

جیمیل Gmail

یکی از بهترین نمونه های وب اپلیکیشن است و بسیار بیشتر از نمایش ایمیل ساده می باشد. این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا

  • به ایمیل ها پاسخ دهند،
  • ایمیل های جدیدی بنویسند،
  • نامه های قدیمی را بایگانی کنند
  • و با کاربران دیگر گپ بزنند.

آنها همچنین می توانند صندوق ورودی خود را جستجو کنند، ایمیل های اسپم را گزارش دهند، پیام های مهم را ستاره دار کنند و بسیاری موارد دیگر.

اوبر

اوبر (Uber) در سال 2017 وب اپلیکیشن خود را از ابتدا بازسازی کرد تا اطمینان حاصل کند که کاربران می توانند بدون توجه به جایی که هستند، دستگاهی که دارند یا سرعت شبکه آنها، درخواست تاکسی کنند. سازگار با تمام مرورگرهای مدرن و کمتر از 50 کیلوبایت، m.uber قادر است به سرعت در هر دستگاه و حتی در شبکه های 2G بارگیری شود.

وب اپلیکیشن

استارباکس

همچنین در سال 2017، استارباکس یک سیستم سفارش PWA را برای کاربرانی ایجاد کرد که

  • ممکن است دسترسی مداوم به اینترنت نداشته باشند
  • یا ممکن است به طور دوره ای در طول روز دسترسی خود را از دست بدهند.

این PWA با انیمیشن های حرفه ای، اندازه فایل های کوچک و اجرای حافظه پنهان (cach) مانند اپلیکیشن موبایل به نظر می رسید، اما

  • عملکردی سریع تر،
  • فوق العاده پاسخگو
  • و عملکرد بالا دارد.

وب اپلیکیشن

مشتریان می توانند با استفاده از PWA

  • اطلاعات مربوط به منو و ارزش غذایی را مشاهده کنند،
  • قیمت های را مشاهده کرده
  • و سفارشات خود را ثبت کنند.

منبع

گردآورنده: مهندس زهرا ترابی – تیم محتوا بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *