5 نکته برای حفظ فروش و وفاداری مشتری بعد از تخفیف تعطیلات

فروش

نزدیک تعطیلات سال نو زمان شلوغی برای کسب و کارها است. اوج فروش، افزایش ترافیک وب و فرصت های زیادی برای تعامل در تجربه مشتری ایجاد می شود.

بر اساس گزارشات، فروش خرده فروشی در فصل تعطیلات به چند میلیارد می رسد.

اما، پس از پایان تعطیلات، بیشتر کسب و کارها شاهد بازگشت بازاریابی و فروش به حالت عادی هستند. تقاضای مشتریان کم شده و عملکرد برجسته ای که در ماه اسفند مشاهده می شود تا اواخر فروردین کاهش می یابد.

خبر خوب این است که کسب و کار شما فعالیت های زیادی را می تواند انجام دهد تا فروش فصل تعطیلات را در کل سال تکرار کند. برند هایی که این کار را انجام می دهند روابط محکمی با مخاطبان هدف خود ایجاد می کنند و مشتریان دفعه دیگر که به محصول یا خدمات آنها نیاز دارند، آنها را فراموش نمی کنند.

در این مقاله، ما توضیح خواهیم داد که چگونه می توانید این نوع روابط را با مشتری خود تقویت کنید و وفاداری مشتری را فراتر از فصل تعطیلات حفظ کنید.

5 نکته برای حفظ مشتری بعد از تعطیلات

  1. یک کمپین جدید در فروردین ماه راه اندازی کنید.

درگیر کردن و جذب مشتری در ماه های بهمن و اسفند که هر کسب و کاری برای جلب توجه آنها تلاش می کند، دشوار است. این امر، فروردین را به یک زمان عالی برای راه اندازی کمپین های بازاریابی جدید تبدیل می کند زیرا متمایز شدن از رقبایی که ممکن است بعد از فصل تعطیلات به استراحت بپردازند، آسان تر است.

اکثر کسب و کارها انتظار دارند در آخرین فصل سال فروش زیادی داشته باشند و در ماه اول سال سرعت فروش کمتری داشته باشند، اما لازم نیست در مورد شرکت شما اینگونه باشد. شما می توانید در ماه بهمن و اسفند فروش بالایی داشته باشید در حالی که ماه فروردین پای خود را روی پدال گاز نگه دارید.

در ادامه چند ایده برای فعالیت های بازاریابی آورده شده است که پس از فصل تعطیلات موثر خواهند بود

اهداف سال نو:

بسیاری از افراد در ابتدای فروردین با “اهداف سال نو” روبرو می شوند. اگر کسب و کار شما می تواند به مشتریان در تحقق این اهداف کمک کند، راهی عالی برای ایجاد روابط مستحکم و ارزشمند بین آنها و شرکت شما وجود دارد.

تخفیف فصل اول سال:

فروردین زمان خوبی برای ایجاد معاملات جدید و پیشنهادات تبلیغاتی است. محصولاتی را که در فروشگاه شما باقیمانده، جمع کنید و فروش خود را ادامه دهید.

بازاریابی محتوا:  

شما می توانید محتوای تازه ای ایجاد کنید که به مشتریان در تصمیم گیری در مورد خرید و کشف روش های بهتر استفاده از محصولات شما کمک کند.

کمپین های هدف گذاری مجدد:

کمپین های هدف گذاری مجدد، مشتریان را پس از خروج از وب سایت شما هدف قرار می دهد. هنگامی که مشتری یک محصول یا صفحه وب را مشاهده کرد، پس از ترک وب سایت شما، تبلیغ مربوط به آن محتوا برای او نمایش داده می شود. به این ترتیب، حتی وقتی به محتوای شما نگاه نمی کنند، به برند شما فکر می کنند.

فروش

2 . برنامه وفاداری مشتری را اجرا کنید.

برنامه های وفاداری مشتری بسیار موثر هستند زیرا به مردم به ازای خرید از کسب و کار شما پاداش می دهد، و این باعث می شود که مشتریان در آینده زمانی که دوباره به محصول یا خدمات شما احتیاج دارند، به برند شما بازگردند. این امر به ویژه برای برند هایی که در یک بازار شلوغ و پرجمعیت رقابت می کنند، جایی که سخت است فقط با استفاده از محصول یا خدمات خود برجسته شوید، بسیار حائز اهمیت است.

اگرچه روش های زیادی برای ساختن یک برنامه وفاداری موفق وجود دارد، اما در اینجا چند اصل ذکر شده است که شما باید هنگام انجام این کار در نظر بگیرید.

برای ارزشمندترین مشتریان خود هدیه ارسال کنید:

این هدایا لازم نیست گران باشند، اما وقتی متفکرانه و شخصی شده باشند بسیار موثرتر هستند.

اتخاذ یک سیستم مبتنی بر امتیاز:

سیستم پاداش شما باید جامع و عادلانه باشد. یادگیری نحوه کار آن باید آسان باشد و مشتریان باید واقعاً از مزایای آن بهره مند شوند.

فروش بیش از حد (Upsell) و فروش متقابل (cross-sell):

شما می توانید محصولات بیشتری را ارائه دهید که مکمل خرید اولیه هستند یا توصیه های شخصی ارائه می دهند که ممکن است مشتریان را متقاعد کند محصول دیگری را امتحان کنند.

پاداش وفاداری با شناخت:

اگر هدیه ارسال نمی کنید، حداقل باید کارت های “تبریک” یا “تشکر” ارسال کنید که نشان دهنده وفاداری مشتری باشد. حتی یک عکس العمل در شبکه های اجتماعی می تواند به مشتری که مدام از برند شما تمجید می کند، کمک زیادی کند.

  1. تجربه مشتری را در اولویت قرار دهید.

خرید یک تجربه است و اگر آن تجربه را خاص و لذت بخش کنید، مشتریان همیشه برند شما را به یاد خواهند داشت.

بهبود تجربه مشتری نیاز به موارد دیگری بیش از ارائه قیمت های ویژه، هدایا و پیشنهادات دارد. عوامل احساسی مانند فرآیند خرید دلپذیر، میزان پشتیبانی شما از بازدید کنندگان و همچنین نمایش خوب محصولات خود در فروشگاه و کاتالوگ ها، در روند خرید نقش اساسی دارند.

اگر می خواهید تجربه مشتری در کسب و کار خود را بهبود ببخشید، در اینجا چند فاکتور ذکر شده است که باید آنها را اولویت بندی کنید.

مشتریان جدید را از نظر بصری خوشحال کنید:

چه در فروشگاه و چه در وب سایت شما، باید برند خود را از نظر بصری جذاب کنید.

کشف محصولات خود را آسان کنید:

بهبود کشف محصول به طور متوسط ​​میزان سفارش شما را افزایش می دهد و باعث می شود مشتریان احساس کنند که شما می دانید آنها چه چیزی را می خواهند.

تجربه خرید را شخصی سازی کنید:

مشتری ها خواهان تجربیاتی هستند که منحصر به فرد هستند و به طور خاص برای آنها طراحی شده باشد. شما می توانید با جمع آوری بازخورد مشتری و ایجاد محتوا و کمپین های مبتنی بر ورودی آنها، تجربه مشتری خود را شخصی کنید.

فرایند معاوضه و پس دادن را آسان کنید:

در ماه فروردین پس دادن محصولات معمولا به صورت زیادی انجام می شود، بنابراین هوشمندانه است که به مشتریان یادآوری کنید در صورت عدم رضایت از محصول شما، می توانند به شما اعتماد کنند. با این کار احتمال پشیمانی خریدار باعث می شود که مشتری حتی اگر در مورد کالایی مطمئن نباشند، از کسب و کار شما خرید کنند.

  1. بعد از فصل تعطیلات مشتریان را با بازاریابی از طریق ایمیل و شماره تلفن، پیگیری کنید.

برای بازاریابان، آدرس های ایمیل و شماره های تلفن مانند طلا هستند زیرا می توانند از آنها استفاده کنند تا مشتریان را پس از خرید از آنها پیگیری کنند. می توانید درباره سفارشات مشتریان، پیشنهادات ویژه و محتوای ارزشمند مربوط به برند خود به آنها از این طریق اطلاع رسانی کنید.

قوی ترین راه های استفاده از ایمیل ها و شماره تلفن همراه عبارتند از:

  • برای افزایش تعامل، پیشنهادات جدید، بسته های نرم افزاری و هدایای ویژه را به بخش خاصی از مخاطبان خود تبلیغ کنید.
  • به اشتراک گذاری محتوای مربوطه از وبلاگ شرکت خود و معرفی برند خود به عنوان یک رهبر فکری در صنعت خود.
  • با بررسی مخاطبان و پرسیدن سوالاتی درباره تجربه آنها با برند شما، با آنها تعامل داشته باشید.
  • ارسال خبرنامه های ایمیل حاوی به روزرسانی در مورد محصولات جدید و اطلاعاتی که برای مخاطبان شما ارزشمند خواهد بود.

ایمیل خصوصاً در ایام تعطیل که 59٪ مردم ترجیح می دهند خرید اینترنتی داشته باشند، یک کانال ارتباطی فوق العاده مفید است.

اما برای عملکرد خوب در این حوزه به حضور آنلاین قوی نیاز دارید تا بتوانید پس از درگیر شدن مخاطبان با محتوای شما، آنها را به مشتریان خود تبدیل کنید. خوشبختانه، ابزارها و منابع مفیدی در دسترس است که می تواند به شما در ساخت و رشد یک برند دیجیتال کمک کند.

  1. سفر مشتری را شخصی سازی کنید.

یکی از بهترین راه های جذب مشتری شخصی سازی تجربه آنها با کسب و کار شماست. با این کار سفر مشتری ایجاد می شود که متناسب با نیازهای او می باشد و به طور خاص با در نظر گرفتن نیازهای وی طراحی می شود. این امر باعث می شود رقبا نتوانند با یک رویکرد همه جانبه وفادارترین مشتری های شما را به دست آورند زیرا شما تجربه ای ایجاد کرده اید که براساس نیازهای آنها سفارشی شده است.

به یاد داشته باشید که جزئیات بسیار مهم است، بنابراین در ادامه چند عنصر آورده شده است که باید هنگام ترسیم نقشه سفر مشتری به آنها توجه کنید.

تجربه سرگرم کننده:

چه محتوای شما باشد، چه فروشگاه شما و چه وب سایت شما، یک تجربه سرگرم کننده باعث می شود برند شما به راحتی به خاطر سپرده شود.

یادداشت های دست نویس:

نامه دست نویس بسیار واقعی تر از ارسال ایمیل یا لینک دادن مشتری به صفحه “متشکرم” است. بنابراین، سعی کنید نامه های تشکر شخصی برای مشتریان خود بنویسید.

هدایای شخصی:

این گزینه ممکن است از نظر قیمتی کمی گران باشد، اما ممکن است بسته به ارزش چرخه عمر مشتری منطقی باشد. هرچه ارزش طول عمر مشتری شما بیشتر باشد، با گذشت زمان پول بیشتری برای کسب و کار شما تولید می کنند. اگر می خواهید مشتری خود را حفظ کنید، اکنون خریدن یک هدیه خوب برای آنها می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

تجربه رونمایی (Unboxing) منحصر به فرد:

افراد فیلم های رونمایی از هدایا و خرید های خود را ضبط می کنند زیرا این یکی از جذاب ترین قسمت های خرید است. اگر بتوانید بسته بندی خود را به بخشی لذت بخش از سفر مشتری تبدیل کنید، این گزینه برند شما را بسیار به یاد ماندنی تر خواهد کرد و حتی ممکن است به شما محتوای تبلیغاتی رایگان نیز ارائه بدهد.

سخن آخر:

این نکات نه تنها باید به شما کمک کند فروش خود را در ماه فروردین حفظ کنید، بلکه مدت ها پس از پایان فصل تعطیلات نیز مشتریان خود را حفظ کنید.

گردآورنده: مهندس زهرا ترابی

مشاوره کسب و کار بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *