طراحی استراتژیک وب سایت


برای آنکه بتوانید وب سایتی طراحی کنید که با اهداف و نتایج مورد انتظار شما تطابق داشته باشد، نیاز به پیروی از یکسری اصول مشخص خواهید داشت. اصولی که راهنما شما در مراحل مختلف طراحی وب سایت باشد. این همان نگاه استراتژیکی است که شما در طراحی وب سایت باید مد نظر قرار دهید.

راه اندازی وب سایت فقط به هنر تخصصی طراحی خلاصه نمی شود. شما در این مسیر به مجموعه کاملی از مهارت های مختلف نیاز دارید تا بتوانید به خروجی مطلوبی برسید. خروجی که در عین داشتن جذابیت های ظاهری برای کاربر، بتواند به خوبی انعکاس دهنده اهداف و ماموریت های کسب و کار شما باشد. این خروجی همان رابط کاربری شماست.یک رابط کاربری با قابلیت دسترسی و پاسخگویی بالا.

وب سایت های زیادی در فضای آنلاین وجود دارند که بسیار جذاب و سرگرم کننده هستند و مطابق با ترند های روز طراحی شده اند.اما در انجام وظیفه یا رسالت اصلی خود که از ابتدا قصد انجام آن را داشته اند با شکست مواجه شده اند.

شما می توانید از ترند های روز و استایل های جدید الهام بگیرید و ویژگی های جدیدی را به وب سایت خود اضافه کنید. اما به کارگیری آن ها هوشمندی و تمرکز زیادی را می طلبد.به عنوان مثال اگر هدف از راه اندازی وب سایت انتشار مقالات ارزشمند و آموزشی در فضای آنلاین باشد

  • خوانایی واعتبار محتوا اهمیت بسیار بیش تری نسبت به استایل و طرح های بصری وب سایت خواهد داشت.

اما اگر صاحب یک وب سایت حرفه ای مربوط بازی های کامپیوتری باشید

  • استایل و گرافیک وب سایت شما مهم ترین بخش طراحی خواهد بود.

از مفاهیم استراتژیک در طراحی استفاده کنید

برای آنکه در پروزه طراحی وب سایت بتوانیم به صورت استراتژیک به قضیه نگاه کنیم،نیازبه یک نیاز داریمی فرایند شش مرحله ای را طی کنیم.

اهداف خود را منتشر کنید

در مقابل مشتریان خود شفاف باشید. می خواهید با طراحی مجدد وب سایت خود ویا راه اندازی یک وب سایت جدید به چه چیزی دست پیدا کنید؟ اهداف اصلی شما از طراحی وب سایت چیست؟

اگر اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارید با مشتریان و مدیران حود ارتباط برفرار کنید تا بتوانید اهداف طراحی وب سایت را کاملا روشن کنید.شما به یک مسیر مشخص و واضح برای شروع طراحی نیاز دارید.یادتان هست که گفتیم طراحی فقط شامل هنر نمی شود.طراحی رابطی است که وظیفه انجام عملکرد حاصی را دارد.اون وظیفه می تواند فروش یک محصول ،اطلاع رسانی و افزایش آگاهی،یا سرگرمی مخاطبان با سمت و سویی مشخص باشد.عمکرد هر چیزی که هست طراحی شما باید بتواند به صورت کامل آن را پوشش دهد.اگر دارید دوباره وب سایت طراحی می کنید از خودتون درباره اهداف اصلی طراحی سوال کنید.دنبال چه چه چیزی هستید. افزایش تعداد ثبت نام های سایت،کاهش نرخ پرش، یا افزایش مشارکت کاربران

 

 

 

مخاطبان خود را شناسایی کنید

اینکه مخاطبان شما دقیقا چه کسانی هستند نقش بسیار مهمی در شیوه طراحی وب سایت شما خواهد داشت.ویژگی های دموگرافیک زیادی وجود دارند که در طراحی تاثیر گذار خواهند بود.سن،جنسیت،حرفه،صلاحیت فنی مخاطبان وب سایت خود را شناسایی کنید.به عنوان مثال احتمالا مخاطبان یک وب سایت ارائه دهنده بازی های کامپیوتری جوانان و نوجوانان هستند. این نوع وب سایت ها استایل های بسیار متفاوت تری نسبت به یک کسب و کار جدی تر خواهند داشت.شاید در این کسب و کار ها قابلیت دسترسی مهم ترین فاکتور برای آن ها به حساب می آید اما در وب سایت های ارائه دهنده بازی های کامپیوتری گرافیک و جلوه های بصری برای جذب مخاطب اهمیت بسیار بیش تری خواهد داشت.

زیبایی کلی وب سایت ربطی به این ندارد که مخاطب شما چه کسی هست ندارد.ولی تفاوت مخاطبان هدف تاثیر خودشون رو در جزییات خواهند گذاشت.

 

مثل اندازه فونت ها تصاویر به کار گرفته شده، شیوه ارتباط گرفتن با مخاطبان.بنابراین از موضوع مطمئن شوید که دقیقا مخاطبان شما چه کسانی هستند. به عنوان مثال مخاطبان شرکت والت دیزنی کودکان هستند.بنابراین هدف اصلی  وب سایت این شرکت سرگرمی مخاطبان خواهد بود.دیزنی در راستای دستیابی به این هدف به وب سایتی با لایه های حاوی رنگ های شاد و محتوایی جالب و بامزه نیازخواهد داشت.

اگر سری به وب سایت این شرکت بزنید خواهید دید که این موارد به خوبی در آن رعایت شده است.

روی تصویر برند خود کار کنید

اکثرطراحان وب سایت از آخرین ترند های روز ایده می گیرند.اما خیلی از آن ها به این نکته توجه نمی کنند که آیا ترند های روز با تصویری که مخاطبان از برند آن ها دارند،  هماهنگ است یا خیر؟

  • به این فکر کنید که شاید استفاده از دکمه های متعدد فراخوان عمل (CTA)،افکت هادرخشان،تصاویراسلایدی با اصالت برند شما تطابق نداشته باشد.
  • به رنگ ها توجه ویژه ای داشته باشید.رنگ ها باید بتوانند شخصیت برند شما را به خوبی در ذهن مشتری تداعی کند.

در این مرحله شما اجزای مهم تصویربرند خود را مشخص می کنید.تصویر برند نقش تعیین کننده ای درشیوه طراحی وب سایت شما خواهد داشت.

استراتژی های خود را عملی کنید

حالا وقت آن رسیده است که مشخص کنید چگونه باید تصمیمات مرتبط با طراحی را با استراتژی های برند خود هماهنگ کنید.برای روشن شدن موضوع به مثال زیر توجه کنید.


به عنوان نمونه اگر هدف شما از طراحی مجدد وب سایت،افزایش تعداد مشترکین در چند ماه آینده است در این صورت چند نکته را باید در نظر بگیرید:

  • بخش لندینگ پیج وب سایت خود را تا حد امکان شفاف کنید.مخاطبان نباید درباره اهداف و ماموریت های کسب و کار شما دچار سردگمی و ابهام شوند.
  • از رنگ های متضاد و جذاب برای دکمه های ثبت خود استفاده کنید.اگر این دکمه ها در صفحات وب سایت شما به چشم نیایند، تعداد ثبت نام های شما به حداقل تعداد ممکن خواهد رسید.
  • با حذف موارد غیر ضروری فرایند ثبت نام را تاحد امکان ساده کنید.مخاطبان بعدا هم می توانند آن ها را پر کنند. اما اگر فرایند ثبت نام بسیار طولانی باشد،مخاطبان شاید از پر کردن آن ها منصرف شوند

اگر جزو کسب و کار هایی هستید که می خواهید از طریق وب سایت خدمات خود را به مخاطبان معرفی کنید نکات زیر را درنظربگیرید:

  • از دیاگرام و اشکال تصویری برای معرفی خدمات خود کمک بگیرید.در این صورت مخاطب می تواند در یک نگاه به صورت مختصر و کاربردی با خدمات شما آشنا شود.
  • اگر اپلیکیشنی برای ارائه خدمات خود دارید.اسکرین شات هایی از آن را در وب سایت خود قرار دهید. مردم دوست دارند قبل از آن که اپلیکیشن شما را دانلود کنند، از ویژگی های آن باخبر شوند.
  • از مثال های کاربردی و ملموس برای توصیف خدمات خود به مشتری استفاده کنید.در این راه می توانید از ویدئوهای باکیفیت و جذاب استفاده کنید.
  • محتوای وب سایت شما علاوه بر اطلاع رسانی باید دارای جنبه های آموزشی نیز باشد.

نتایج رابسنجید

بعد از طراحی وب سایت باید با شاخص های معتبری میزان موفقیت خود را بسنجید. تا مطمئن شوید آیا طراحی جدید توانسته است اهداف مد نظر شما را محقق کند یا خیر؟

میزان مشارکت مخاطبان در وب سایت یکی از فاکتور هایی است که حتما باید اندازه گیری شود. برای این کارمی توانید کامنت ها،پیشنهادات،فیدبک هایی که از سایر روش ها دریافت کرده اید، را بررسی کنید.اما به این نکته توجه کنید که

  • هر پیشنهاد و فیدبکی که از مخاطبان دریافت کرده اید، را اجرایی نکنید.

سلایق و خواسته های مخاطبان باهم تفاوت دارند. بنابراین آنها ایده و طرزفکر متفاوتی نسبت به شیوه طراحی  وب سایت شما خواهند داشت.در تحلیل فیدبک ها  الگو هایی مهم هستند که دغدغه اصلی تعداد بیش تری از کاربران باشند. نظرات مشترک و مشابه را از بین فید بک های مشتریان استخراج کنید و آن ها را در برنامه بهبود سایت خود بگنجانید.

در طراحی وب سایت از ژاپنی ها الگو بگیرید

شاید با فلسفه ژاپنی کایزن آشنا باشید. فلسفه کایزن به برداشتن قدم های کوچک برای رشد و توسعه به صورت مستمر اشاره دارد.این نوع نگاه در طراحی وب سایت بسیار مفید خواهد بود.در هر زمانی که شما وب سایت خود را طراحی و راه اندازی می کنید،امکان تغییر آن را خواهید داشت.وب سایت شما مانند مجله ای نیست که آن را چاپ کنید و بلافاصله برای فروش بگذارید.وقتی مجله ای منتشر می شود دیگر از دسترس شما خارج خواهد شد.و دیگر نمی توان آن را تغییر داد.اما وب سایت ماهیتا این طور نیست. شما هروقت که بخواهید می توانید تغییراتی را در وب سایت خود اعمال کنید و آن را به روز کنید.در همین راستا تصیه می شوداز طریق تغییرات تدریجی وب سایت خود را  به سمت اهداف مد نظر خود سوق دهید. وب سایت شما هر مشکلی که داشته باشد بازهم راهی برای بهبود آن وجود خواهد داشت.بنابراین در این مسیر ثابت قدم بمانید و سعی کنید با گام هایی کوچک به صورت تدریجی عمکرد وب سایت خود را ارتقا دهید.

همیشه راحت ترین راه بهترین راه نیست

شما هر کاری را با نیت و هدف خاصی انجام می دهید. بنابراین در طراحی وب سایت نیز باید بتوانید اهداف خود دنبال کنید.خیلی وقت ها راحت ترین کار این است که از دنبال کردن اهداف اصلی کسب و کارخود منصرف شوید وبه شیوه طراحی که شاید از نظر ظاهری زیبا به نظر برسد تن دهید. به این فکر کنید که شاید ترند های روز طراحی با محتوا و اهداف شما سازگار نباشد.برای آنکه در یک همچین تله ای گیر نکنید، نیاز دارید در هر مرحله از طراحی متمرکز بمانید. در هر مرحله به محصول و برندی که قصد ارائه آن را دارید، فکر کنید. به مخاطبان هدف خود فکر کنید.به این مسئله توجه کنید که چگونه می توانید انتظارات آن ها را برآورده کنید. بنابراین مفید بودن وب سایت در هر شرایطی در اولویت قرار خواهد گرفت. وب سایتی که  واقعا به درد مشتری بخورد.

 

 

 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *