بررسی تعامل کاربران با وب سایت از طریق نرخ پرش


سنجش اثر بخشی وب سایت تحت تاثیر عوامل مختلفی است. یکی از شاخص مهم در سنجش اثربخشی وب سایت شما نرخ پرش است. نرخ پرش میزان توجه کاربران به وب سایت شما را نشان می دهد. نتایج نرخ پرش به شما کمک می کند تا به دوسوال مهم پاسخ دهید:

  • میزان تعامل کاربران با وب سایت شما چگونه است؟
  • آیا کاربران زمان زیادی را در وب سایت شما سپری می کنند؟ یا پس از گذشت چند ثانیه آن را ترک می‌نمایند؟

نرخ پرش به زبان ساده

نرخ پرش تعداد کاربرانی که در وب سایت شما  فقط یک صفحه را مشاهده کرده اند را به شکل درصد بیان می کند.

 

پرش از یک سایت از نظر موتور های جستجو زمانی اتفاق می افتد که

  •  کاربری به سایت شما بیاید و بدون آنکه روی دکمه‌های دیگر کلیک کند سایت شما را ترک کند.

تعداد این کاربران تقسیم بر تعداد کل بازدیدکنندگان، نرخ پرش سایت را تعیین می‌کند.

نرخ پرش بالا یعنی تعداد زیادی از کاربران مدت کوتاهی را در وب سایت شما می مانند. و سپس سایت را ترک می کنند. از طرفی دیگر، نرخ پرش پایین نشان دهنده تعامل خوب کاربران با سایت شماست. بنابراین شاخص مناسبی برای ارزیابی کیفیت سایت شما به حساب می‌آید.

چرا نرخ پرش مهم است؟

اگر نرخ پرش زیاد باشد موتورهای جستجو امتیاز منفی به وب سایت شما خواهد داد. و جایگاه شما در موتور جستجو افت پیدا می کند.

گاهی وقت ها نرخ پرش بالا به دلیل عدم دسترسی مناسب بازدیدکنندگان به خدمات سایت اتفاق می افتد. در این صورت رابط کاربری سایت باید هرچه زود تر بهینه شود و مطابق با خواسته ها کاربران تهیه و طراحی شود.

کاربرد نرخ پرش

حالا سوالی که باید به آن جواب دهید این است که چگونه می توان نرخ پرش وب سایت خود را در سطح متعادلی نگه داشت؟

متأسفانه می‌توان گفت هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد. بسته به نوع صنعت و سایتی که دارید، نرخ‌های پرش مختلفی در انتظارتان خواهد بود.

به عنوان مثال، یک وب سایت فروشگاهی که محصولات یا خدماتی را به فروش می رساند، نرخ پرش متفاوتی نسبت به یک وب سایت شخصی خواهد داشت.  چرا که این دو سایت اهداف کاملا گوناگونی را دنبال می کنند. بنابراین نمی توانیم انتظار تعداد کلیک مشابه ای   داشته باشیم.

باتوجه به نوع وب سایت و محتوا، این امکان وجود دارد که کاربرانی که از طریق تلفن همراه به سایت شما وارد می‌شوند، کلیک نکنند. در عوض، صبر کنند تا از طریق دسکتاپ سایت را مرور نمایند.

از همین رو تفاوت زیادی در میزان پرش گوشی‌های تلفن همراه و رایانه‌ها مشاهده می‌شود.

یافته ها حکایت از این دارد که به طور متوسط 42 درصد از کاربران دسکتاپی که انواع وب سایت ها را در گوگل جستجو می کنند، پرش ایجاد می‌نمایند.

این داده ها نشان می دهد که بسیاری از کاربران پرش دارند و اگر سایت استانداردی هم داشته باشید، بازهم نرخ پرش شما صفر نخواهد بود.

با این حال، تلاش مستمر برای بهبود این نرخ اهمیت زیادی دارد. چراکه این امر می‌تواند به رشد و شکوفایی کسب و کار شما کمک کند.

 

برنامه ریزی برای کاهش نرخ پرش

نرخ پرش بالا می تواند برای کسب و کار شما  مانند یک زنگ خطر عمل کند. در این صورت شما باید دلایل آن و سایر نقاط ضعف وب سایت را شناسایی کرده و با تقویت نقاط قوت، آن را بهبود ببخشید.

 

 

باید روند نرخ پرش را در بازه های زمانی بررسی نموده و آن را به عنوان تنها یکی از معیارهای موفقیت یک صفحه خاص از سایت خود در نظر بگیرید. سایر معیارها می تواند شامل زمان متوسط حضور کاربر در یک صفحه از سایت، تعداد کاربرانی که تا انتهای یک صفحه از سایت شما را مطالعه کرده اند و … باشد. به هر حال اگر هدف شما این است که بازدید کنندگان در سایت بمانند و از سایر صفحات آن نیز بازدید کنند؛ نرخ پرش می تواند راهنمای خوبی باشد که با تغییر در کدام فاکتورها می توانید نرخ پرش را کاهش دهید، مخصوصاً با استفاده از ابزاری با نام گوگل آنالیتیکس.

سایتی که بارگیری آن زمان زیادی طول بکشد، کاربر را مجبور می‌سازد، صفحه را ببند. بنابراین با هر ترفندی که می دانید سرعت سایت خود را افزایش دهید. ویدئو یکی از بزرگترین محتواهای تعامل برانگیز است. شما از طریق ویدئو می توانید موضوعاتی که از طریق متن فهمیدنشان خیلی سخت تر است را به راحتی توضیح دهید و به همین دلیل است که بیش از 4 برابر مشتریان ترجیح می دهند تا ویدئویی در مورد محصولی ببینند تا این که در مورد آن متنی را بخوانند.

همین تغییرات ساده می تواند تاثير بسزایی در افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت شما داشته باشد.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *