افزایش آگاهی برند با هفت تکنیک از طریق رسانه های اجتماعی

افزایش آگاهی برند با هفت تکنیک از طریق رسانه های اجتماعی

افزایش آگاهی برند با هفت تکنیک از طریق رسانه های اجتماعی


افزایش آگاهی برند با هفت تکنیک از طریق رسانه های اجتماعی

 

افزایش آگاهی برند، به میزان توانایی مشتریان در یاد آوری برندتان در موقعیت های مختلف بستگی دارد. بنابراین بازیابی و بازشناسایی برند شما در ذهن مخاطب از ارزش ویژه ای برخوردار است.

امروزه هر برند شناخته شده یا کسب و کاری برای شناساندن هر چه بیشتر محصولات و خدمات خود از رسانه های اجتماعی استفاده می کند. دلیل استفاده از این رسانه های اجتماعی برای برندهای مطرح و کسب و کارهای بزرگ و شناخته شده نیز ساده است، چرا که، هر جا مشتریان هستند آنها نیز حضور دارند!

– برای یک محصول یا خدمت جدید چگونه اطلاع رسانی کنیم؟

اولین گام این است که در مورد خدمت یا محصول موجود کنونی اطلاع رسانی مناسب صورت پذیرد. برندهای بزرگ، کسب و کارهای مطرح و حتی اشخاص از این مورد استثنا نیستند. برای مثال: بیمه و مشاورین املاک از یک شبکه بزرگ برای ایجاد آگاهی در مورد خدماتشان استفاده می کنند. یک مشاور امیدوار است که حتی اشخاصی که به خدمت ارائه شده وی نیاز ندارند به محض احساس نیاز به او فکر کرده و مراجعه کنند. در این مورد، هدف طبیعی ممکن است شامل ایجاد ارتباطات با تعداد هر چه بیشتر مردم در زمینه بالا بردن و افزایش آگاهی آنها بشود. به تناوب، شرکتی که تولید کننده محصولات مصرفی مثل پودر ماشین لباسشویی، یا چیپس است ممکن است هدفش آگاه ساختن بیشتر مردم از برند یا محصولات تازه عرضه شده باشد.

حتی بعد از عرضه محصول، یک شرکت ممکن است سعی کند به مخاطبین خود در مورد مزیت های محصول تولیدی خودش نسبت به رقبا توضیح دهد و آنها را مطلع سازد. برای مثال، تعداد زیادی از محصولات با اتکا به “ارگانیک بودن” در بازار فروش خوبی دارند زیرا یک عامل کلیدی سلامت به حساب می آید. ایجاد یک محتوا در مورد توضیح اهمیت ارگانیک می تواند آگاهی مردم را از محصولات مرتبط نیز بالا ببرد. (کتاب بازاریابی رسانه های اجتماعی)

– بازاریابی رسانه های اجتماعی و اهمیت آن در کسب و کار ها

بازاریابی رسانه های اجتماعی یکی از بهترین راه هايی است که هر کسب و کاری می تواند برای هدایت فروش، ایجاد روابط و تامین رضایت مشتریان از آن استفاده کند. به عنوان یک بازاریاب یا صاحب کسب و کار، عدم حضور در سانه های اجتماعی یک غفلت بزرگ است. هر جا که مردم در آن حضور داشته باشند و زمان زیادی را در آن بگذرانند جایی است که شما می توانید بازار را رصد کنید و از گرایش بازار اطلاع کسب کنید.

حضور در رسانه های اجتماعی یک پتانسیل بالقوه برای رشد و توسعه برند است. بنابراین استراتژی که شما برای فعالیت در رسانه های اجتماعی انتخاب می کنید به میزان قابل توجهی می تواند در موفقیت و پیشرفت برند شما تاثیرگذار باشد.

– هفت تکنیکی که می تواند برای کسب و کار شما افزایش آگاهی از برند را به همراه داشته باشد به شرح ذیل است؛

افزایش آگاهی برند با اطلاعات

1- در زمینه مخاطب هدف خود تا جایی که می توانید اطلاعات به دست آورید

برای هر کسب و کاری یکی از چالش های مهم شناسایی درست و صحیح مخاطب هدف است. فرقی نمی کند شما در محیط آنلاین یا آفلاین فعالیت دارید. شما بایستی با دقت فراوان مخاطب خود را شناسایی نموده محتوای مورد نظر خود را به وی انتقال دهید.

اولین قدم در بازاریابی رسانه های اجتماعی این است که قبل از برنامه ریزی در زمینه محتوای مورد نظرتان در رسانه اجتماعی مورد نظرتان (اینستاگرام، آپارات، لینکداین، فیسبوک،…) مخاطب خود را به خوبی بشناسید. زیرا هر محتوایی که شما ایجاد می کنید بایستی با توجه به کانال رسانه اجتماعی مورد نظرتان بتواند نظرات یک گره از مخاطبان خاص را در رسانه های اجتماعی هدف قرار دهد.

مطمئنا همه افراد حاضر در رسانه های اجتماعی مشتری شما نخواهند بود. بنابراین سعی کنید پیام خود را به صورتی هوشمندانه با توجه به نیاز مخاطبان هدف خود، مدیریت کنید.

افزایش آگاهی با محتوای ارزش مند

2- محتوای ارزشمند ایجاد نمایید

در زمینه محتوا ارزشمند مجموعه ای از عوامل وجود دارند که حتما بایستی رعایت شوند برای مثال محتوای شما بایستی

  • به سهولت خوانده شود (سرتیترها مشخص باشد، پارگراف ها مشخص باشند، عنوان و موضوعات مرتبط باشند،…)
  • مرتبط باشد (نیاز مخاطب را درک کنند، برای مخاطب قابل درک باشد، دقیق و مرتبط باشد،…)
  • شخص سازی شده باشد (در ارتباط با فردی که شما هدف قرار داده اید محتوا تعریف شده باشد)
  • عملیاتی باشد (برای مثال خواننده بتواند بازخورد بگذارد، از شما سوال بپرسد،…)

مارک هاسر در این ارتباط می گوید؛

امروزه محتوای با کیفیت بسیار اندک و محدود است. از آن محدود تر محتوایی است مرتبط، با هدف آگاهی رسانی و با کیفیت مناسب که این توانمندی را داشته باشد برند شما را از بقیه متمایز نماید.

بنابراین، اگر می بینید رقیبان شما دارند محتوایی شبیه به محتوای شما تولید می کنند، بهتر است که به دنبال یک محتوای خاص باشید. دقت کنید محتوای شما بایستی خاص باشد نه کلی. چیزهای کلی همه جا بارها تکرار شده اند.

افزایش آگاهی برند با محتوای بصری

3- بر محتوای بصری تمرکز داشته باشید

شما باید این را شنیده باشید “یک تصویر از هزاران کلمه با ارزش تر است”. اگر موافق باشید، می توانید تصور کنید در یک ویدئو شما چند کلمه را به مشتری منتقل می نمایید. بنابراین نباید استفاده از تصاویر و ویدئو ها را به همراه یک مقاله یا پست وبلاگی فراموش کنید. مد نظر داشته باشید تصاویر شما با مخاطب ارتباط برقرار کنند، بنابراین سعی کنید آن را با توجه و دقت بیشتری انتخاب نمایید. همچنین در انتخاب ویدئو و تصاویر تا جایی که می توانید وسواس به خرج دهید تا دردسری نداشته باشید.

ارتباط بین محتوای بصری جذاب و آگاهی از برند ساده است؛ یک محتوای قوی این پتانسیل را برای اشتراک گذاری دارد و اشتراک گذاری بیشتر محتوای شما یعنی دسترسی بیشتر به مخاطبان! اگر شما از پس زمینه برند خود در ویدئو ها و تصاویر خود استفاده نمایید مردم توجه بیشتری به محتوای شما خواهد داشت و اسم و لوگوی برند شما را به خاطر خواهند سپرد.

افزایش آگاهی برند با اینفلوتنسرهای

 

4- از اینفلوئنسرهای مرتبط با برند خود استفاده نمایید

اینفلوئنسر به افراد پرمخاطب، شناخته‌شده و تأثیرگذار رسانه‌های اجتماعی گفته می‌شود. با رشد و روزافزون محبوبیت رسانه‌های اجتماعی در میان مردم باعث شده بسیاری از افراد زندگی شخصی روزمره خود را ازجمله؛ علاقه‌مندی‌ها، سرگرمی‌ها، نگرانی‌ها و دغدغه‌های خود در زمینه‌های مختلف سیاسی اقتصادی فرهنگی محتوا تولید  می‌کنند و آن را با دیگر کاربران به اشتراک می‌گذارند. اینفلوئنسر به شخصی اطلاق می‌شود که به لحاظ داشتن جایگاه اجتماعی مناسب در میان افراد این قدرت را دارد که تصمیم خرید افراد مختلف را تحت تأثیر قرار دهد.

زمانی که می خواهید از اینفلوئنسرها استفاده نمایید دقت کنید آنها هستند که می توانند دسترسی هر چه بیشتر شما را به مخاطب هدفتان، فراهم نمایند. بنابراین دقت کنید از چه کسی استفاده می کنید بخصوص دقت کنید آن فرد قبلا با رقیب شما که همان خدمت و سرویس برند شما را ارائه می دهد همکاری نداشته باشد که این یک کار اشتباه است!

برای مثال اگر شما برندی هستید که محصولات غذایی ارگانیک تولید می کند از سرآشپزها و بلاگرهای معروفی استفاده نمایید که تا به حال با رقیب مستقیم شما کار نکرده باشند. چرا که آنها دارند برای فالوئرهای وفادارشان تبلیغ می کنند و آنها خیلی از این کار خوششان نمی آید.

افزایش آگاهی برند با گوش کردن به فالوئر های برند خود

 

5- به فالوئر های برند خود خوب گوش کنید

قبل از شروع بازاریابی در رسانه های اجتماعی، مشاهده محیط اطراف و در نظر گرفتن مخاطبان  هدف همچنین چشم انداز اجتماعی به طور کلی حائز اهمیت است، در طی مرحله ی مشاهده و گوش دادن، کسب و کارها باید گفتگو در مورد یک برند، رقبای آنها و صنعت مربوطه را در بسیاری از پلت فرم های رسانه ای اجتماعی که امکان پذیر باشد، دنبال کنند. این رویه نه تنها ارزیابی کلی از جوامع است، اما مهم تراز آن، شناسایی مکان هایی است که مخاطبان هدف سازمان، وقت خود را می گذرانند و کارهایی که در آنجا انجام می دهند است.

بازاریابی رسانه های اجتماعی ساده است. صفحه کسب و کار خود را در رسانه های اجتماعی راه اندازی نمایید آن را ارتقا دهید، برای تبلیغات خوب و کمپین ها هزینه کنید. این کمک می کند آگاهی از برند شما بین مخاطبان هدف شما افزایش پیدا کند. اما نکته اینجاست که باید درست عمل کنید! چگونه؟ ساده است! به نظرات و کامنت های مخاطبان خود خوب گوش کنید!

بازخورد مناسب از اطراف خود دریافت نمایید. مهم است بدانید مردم در مورد برند شما چه فکر می کنند. شما در رسانه های اجتماعی این فرصت را دارید از نظرات مشتریان ود مطلع شوید و از آن به نحو احسنت استفاده نمایید. شاید بسیاری از نظرات برای شما خوشایند نباشد اما شما باید با صبوری و دقت به آنها گوش کنید تا ایرادات و نقص های خود را برطرف نمایید.

افزایش آگاهی برند با ویرال کردن محتوا

6- سعی کنید محتوای خود را ویرال کنید (به صورت ویروسی منتشر کنید)

رسانه های اجتماعی فرصت های فراوانی را برای برند فراهم می نماید. یکی بهترین فرصت ها برای فعالیت در رسانه های اجتماعی این است که شما بتوانید از پتانسیل موجود در رسانه های اجتماعی استفاده کرده، محتوای خود را ویرال نمایید. چرا که یک فرد عادی محتوای بسیاری را بین شبکه اجتماعی خود به اشتراک می گذارد.

اگر شما یک ویدئوی جذاب به اشتراک بگذارید بسیاری از فالوئرهای شما با خوشحالی آن را به اشتراک خواهند گذاشت، همین امر باعث خواهد شد دوستان بیشتری آن را دریافت نمایند و ویدئوی شما ارزش بیشتری پیدا کند.

علاوه بر این اگر شما محتوایی تولید کنید که سایرین با علاقه آن را به اشتراک بگذارند همین امر باعث ارتقاء جایگاه اجتماعی برند شما خواهد شد. در رسانه های اجتماعی افراد با محتوایی که به اشتراک می گذارند شناخته می شوند، بنابراین همین که افراد محتوای شما را به اشتراک بگذارند نشان می دهد برند شما توانسته است بر روی احساسات، عواطف و شخصیت مخاطب شما تاثیر گذار باشد.

افزایش آگاهی برند با شاخص

7- برای محتوای خود شاخص داشته باشید، آن را تست کنید و با توجه به آن کمپین راه اندازی نمایید

اگر شما تمایل دارید آگاهی از برند کسب و کار شما افزایش پیدا کند، شما بایستی عملکرد خود را در زمینه رسانه های اجتماعی و کمپین های مرتبط با آن بهبود بخشید. فرقی نمی کند که آنها ارگانیک یا پولی باشند، همه کمپین های شما نیازدارند تست شوند، شاخصی برای سنجش داشته باشند و در نهایت بهینه تر شوند.

برای مثال، اگر شما تصمیم به اشتراک گذاری یک محتوا در روز دارید بایستی دائما تاثیرگذاری محتوای خود را بسنجید. تعداد فالوئز ها، کلیک ها، کامنت ها، نرخ اشتراک گذاری ها و غیره می تواند ملاک خوبی برای سنجش این تاثیر گذاری باشد. البته بسیاری از رسانه های اجتماعی ابزارهای مناسبی برای سنجش عملکرد دارند که می توان به خوبی از آنها استفاده نمود.

نتیجه گیری

در بازاریابی رسانه های اجتماعی، کسب و کارها اغلب تلاش خود را به طور تصادفی آغاز می کنند و نتایج اغلب زمان بر بوده یا اینکه هرگز حاصل نمی شوند. همچنین، این شرکت زمان زیادی را با استفاده از روش های مختلف صرف می کند، مبالغ زيادي هزینه نموده و تلاش های بسیاری برای رسیدن به اهداف خود می کنند. تعدادی از این کسب و کار ها از این تلاش ها خسته می شوند و به این نتیجه می رسند كه بازاریابی در رسانه های اجتماعي بعلت دشواری کار اثر بخش نیست. اگر چه، با یک ابزار مناسب و دانش لازم، هر کسب و کاری می تواند این پتانسیل را داشته باشد که از بازاریابی در رسانه های اجتماعی بدون اینکه در این مسیر به بیراهه برود سود ببرد.

یک برند موفق یا یک کسب و کار شناخته شده می تواند ابزارهایی را برای یافتن یک راه کارا و اثر بخش استفاده کند. با یک راهبرد قاطع، با ترکیب با دانش و راهی که دیگران قبلا پیموده اند، تعيین هدف و انجام هر گونه اصلاحات لازم در زمینه رسانه های اجتماعی ممکن خواهد بود.

در پایان با توجه به همه موارد یاد شده می توان نتیجه گرفت فعالیت در رسانه های اجتماعی برای کسب و کارها این امکان را فراهم می کند بتوانند به معرفی کالا و خدمات خود بپردازند و از همین طریق آگاهی از برند خود را افزایش دهند. تاثیرگذاری این فعالیت ها منوط به این امر است که کسب و کارها چقدر حرفه ای عمل می کنند، چه محتوایی با چه کیفیتی به اشتراک می گذارند و از همه مهمتر این که چه استراتژی را به کار می برند.

گردآورنده: دکتر پدرام بهیار – تیم بلوباکس

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *