بازاریابی پارتیزانی یا بازاریابی چریکی

بازاریابی پارتیزانی یا بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)


بازاریابی پارتیزانی یا بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)

در بازاریابی پارتیزانی یا چریکی از روشی نامنظم و نامتعارف در انجام فعالیت‌های بازاریابی بخصوص تبلیغاتی استفاده می‌شود که خلاف معمول است. این نوع بازاریابی غالباً بر مبنای یک بودجه بسیار کم پایه‌گذاری می‌شود و برای نخستین بار توسط جی کنراد لوینسون مطرح گردید.

شعار این روش بازاریابی این است که؛ کمترین هزینه بایستی حداکثر نتایج را به ارمغان آورد. شاید این سؤال مطرح شود که چرا بازاریابی پارتیزانی به گوریلا مارکتینگ(guerrilla marketing)  معروف شده است!درواقع واژه گوریلا که در فارسی، چریکی یا پارتیزانی ترجمه می‌شود به معنای یک جنگجوی است که به‌طور رسمی یک نظامی به‌حساب نمی‌آید و از قوانین و مقررات روتین تبعیت نمی‌کند چراکه چریک یک غیرنظامی است.

مفهوم بازاریابی چریکی از جنگ چریکی که یک نوع جنگ نامنظم و مربوط به استراتژی‌های کوچک تاکتیکی می‌باشد.

به‌طوری‌که توسط شهروندان مسلح بکار گرفته می‌شود، الهام گرفته‌شده است. برای مثال تاکتیک‌هایی که یک چریک در جنگ استفاده می‌کند عبارت‌اند از کمین، خرابکاری، حملات و عناصری از تعجب! به‌طور مشابه، بازاریابی چریکی نیز همانند جنگ چریکی، از تاکتیک‌های یکسانی در صنعت بازاریابی استفاده می‌کند.

مثالی جالب از بازاریابی چریکی؛ فردی صاحب یک کتاب‌فروشی کوچک در نیویورک بود که هر دو طرف آن را دو کتاب‌فروشی بزرگ و معتبر اشغال کرده بودند. روزی صاحب مغازه زمانی که می‌خواست وارد مغازه شود با تابلویی بزرگ روبه‌رو شد که روی آن نوشته‌شده بود “فروش بزرگ در جشن سالگرد، تا 50 درصد تخفیف”. این تابلو حتی از سر در مغازه وی نیز بزرگ‌تر بود. روز بعد دید که رقیب دیگر تابلویی بزرگ‌تر به این مضمون “حراج واقعی تا 60 درصد تخفیف” نصب نموده است. اینجا بود که صاحب مغازه به فکر فرورفت و با یک ایده چریکی در سر در مغازه خود نوشت “در ورودی اصلی” ! این یعنی بازاریابی چریکی!

انواع بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی بیرونی

چیزی به عوامل موجود بیرونی شهری اضافه شود، مثل پیاده‌رو، خیابان، نماهای ساختمانی،… برای مثال اضافه کردن یک اثر هنری موقت در مسیر حرکت عابران در پیاده‌رو….

بازاریابی چریکی داخلی

مثل استفاده از فضاهای داخلی ازجمله ایستگاه‌های مترو، مراکز خرید، دانشگاه‌ها،….. می‌توان از این فضاها بهترین استفاده را برای جلب نظر مشتری انجام داد.

بازاریابی چریکی مرتبط با رویداد

به‌راحتی می‌توان از پتانسیل جمعیت‌هایی که در یک رویداد شرکت دارند استفاده کرد مثلاً شرکت‌کنندگان در یک کنفرانس، یک بازی ورزشی، کنسرت و … برای ترویج یک محصول یا خدمت به یک روشی که بتواند جلب‌توجه کند، خیلی از اوقات این امر می‌تواند بدون اطلاع اسپانسر انجام شود.

گردآورنده: دکتر پدرام بهیار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *