داستان برند ایکیا (IKEA)

داستان برند ایکیا (IKEA)

برند ایکیا (IKEA)، یک برند سوئدی  و چند ملیتی ست که در‌زمینه ی فروش

  • مبلمان راحتی،
  • تخت خواب،
  • میز و
  • لوازم خانه و آپسزخانه همچنین دیگر لوازم اصلی و فرعی خانگی فعالیت دارد.

دفتر مرکزی برند ایکیا در هلند واقع شده است. ایکیا در ۲۸ ژوییه ی ۱۹۴۳ توسط ایگنوار کمپراد 17 ساله در سوئد تاسیس شد. علت نام گذاری ایکیا مربوط به کنار هم گذاشتن سرواژه های نام، نام خانوادگی، نام مزرعه و نام محل اقامت موسس آن است.

مهمترین تمرکز شرکت ایکیا بر روی لوازم آماده ی مونتاژ بود که به همراه طراحی های خلاقانه و نیاز سنجی های به موقع و کاربردی شرکت در دهه ی اخیر عنوان بزرگترین فروشگاه مبلمان جهان را یدک کشیده است.

ایگنوار سرمایه ی اولیه را از پولی که پدرش برای موفقیت تحصیلی به او داده بود، فراهم کرد. محصولات اولیه‌ی شرکت او،

  • انواع خودکار،
  • کیف پول،
  • قاب عکس،
  • ساعت،
  • جواهرات و
  • جوراب بودند.

تمرکز بر روی مدیریت هزینه ها

اولین فروشگاه مستقل مبلمان ایکیا در سال ۱۹۵۸ در المهولت سوئد با زیربنایی به متراژ ۶۷۰۰ متر مربع و با عنوان بزرگترین نمایشگاه مبلمان در منطقه ی اسکاندیناوی دایر شد .

همچنین ۱۳ سال قبل از این نمایشگاه اولین آگهی تبلیغاتی ایکیا نیز در سال ۱۹۴۵ در روزنامه‌های محلی چاپ شده بود. اینگوار در آن زمان به توانایی فروش محصولات به‌صورت مستقل رسیده بود. او از وانت‌ها تحویل شیر برای ارسال کالا به مشتریان استفاده می‌کرد.

فروش مبلمان، پنج سال بعد از تاسیس شروع شد. مبلمان‌های این شرکت توسط تولیدکنندگان فعال در جنگل‌ها و زمین‌های اطراف محل زندگی اینگوار تولید می‌شدند. پاسخ بازار به اولین محصولات شرکت قابل توجه بود و خط تولید شرکت توسعه یافت. در همین دوران و در سال ۱۹۵۱، شرکت با اتکا بر افزایش فروش، اولین کاتالوگ رسمی محصولاتش را منتشر کرد. این کاتالوگ، امروزه هم به‌عنوان یکی از نمادهای برند ایکیا شناخته می‌شود.

توانمندی های خاص ایکیا

برند ایکیا با تمرکز بر روی طراحی‌ های مدرن در انواع محصولاتش و همچنین طراحی داخلی خیره ‌کننده در فروشگاه‌هایش شناخته شده است.

  • سادگی و احترام به طبیعت، از ویژگی‌های بارز محصولات این شرکت هستند.

علاوه بر موارد ظاهری، ایکیا با توجه به؛

  • برنامه‌های کنترل هزینه،
  • جزئیات عملیاتی و

توسعه‌ی دائمی محصولات شناخته می‌شود.

این فعالیت‌ها باعث شده تا ایکیا در طول تاریخ خود در کنار توسعه‌ی بازار، قیمت‌ها را نیز کاهش دهد و همه ی این موارد جزو ویژگی های مثبت و توسعه دهنده ی برند مذکور هستند .

نقطه عطف برند ایکیا

به افتتاح اولین نمایشگاه (سال۱۹۵۳) در المهوت سوئد برمیگردد. چرا که افتتاح این نمایشگاه، در جریان رقابت شدید این شرکت با یکی دیگر از تولیدکنندگان مبلمان در سوئد بود. هر دوی این شرکت‌ها، سیاست کاهش قیمت را برای رقابت برگزیدند تا این که ابهام در کیفیت کالاها در میان مردم افزایش یافت. ایکیا با تاسیس این نمایشگاه، کیفیت بالای محصولات خود را از نزدیک به مشتریان نشان داد و به ‌نوعی در رقابت پیروز شد.

از دیگر ویژگی های مهم و مثبت این است که ایکیا همیشه با شعار

  • محافظت از طبیعت،
  • حفظ جنگل ها و درختان را در دستور کار خود قرار داده بود.
  • استفاده از نئوپان، جایگزین مناسب و علی الخصوص ارزان قیمتی بود که به جای قطع الوارها به کار گرفته میشد.

 یکی دیگر از نقاط قوت این شرکت مربوط به افتتاح خط تولید مخصوص کودکان در سال ۱۹۹۷ است که علاوه بر طراحی و ساخت محصولات مقاوم، میتوان به تلاش برای تربیت حس همکاری و مهارت‌های اجتماعی آنها اشاره کرد. نکته‌ی جالب این که خود کودکان از همان سال ۱۹۹۷ تاکنون، در توسعه‌ی محصولات این زیرمجموعه، مشارکت داشته‌اند. ایکیا برای احترام هرچه بیشتر به کودکان، در فروشگاه‌های خود نیز به‌خوبی پذیرای آنها است و از انواع زمین‌های بازی تا غذاهای ویژه را برای رفاه حال آنها در نظر گرفته است.

ورود ایکیا به بازار بین الملل

اولین قدم خارجی ایکیا در سال ۱۹۶۳ در شهراسلو نروژ برداشته شد. دو سال پس از این رویداد، توسعه ی بیشتر فروشگاه ها در دستور کار قرار گرفته شد و سومین و بزرگ ترین فروشگاه ایکیا در استکهلم ‌پایه گذاری شد. این فروشگاه عظیم با ۳۱ هزار متر مربع مساحت، هزاران نفر را برای حضور درافتتاح آن دور خود جمع کرد. موفقیت در این شعبه باعث شد ایکیا یک مفهوم جدید را به تجربیات خود اضافه کند. در ادامه ی این توسعه، فروشگاه بعدی برای عرضه ی تجهیزات و لوازم آشپزخانه  و پخت و پز افتتاح شد .

  • 1969 فروشگاه دیگر ایکیا در کپنهاگ دانمارک تاسیس شد.
  • 1973 در زوریخ فروشگاه جدید برند ایکیا آغاز به کار نمود.
  • یک سال بعد یعنب در سال 1974 در شهر مونیج این برند سوئدی حاضر شد.

اولین مقصد غیراروپایی برند ایکیا، کشور استرالیا بود و اولین فروشگاه آنها در سال ۱۹۷۵ در شهرسیدنی تاسیس شد. کانادا، اولین کشور آمریکایی میزبان ایکیا بود که در شهر ونکوور شاهد حضور سوئدی‌ها شد. پس از آن، سنگاپور نیز به‌عنوان اولین کشور آسیای شرقی برای فعالیت ایکیا انتخاب شده و اولین فروشگاه در سال ۱۹۷۸ در این کشور تاسیس شد. کشورهای اروپایی دیگر همچون اتریش و هلند نیز در سال‌های بعد و پیش از پایان دهه‌ی ۱۹۷۰، شاهد حضور فروشگاه‌های زنجیره ای ایکیا بودند.

 از دیگر کشورهای مشهوری که در سال‌های پایانی قرن بیستم میزبان این برند سوئدی بودند می‌توان به مجارستان، جمهوری چک، اسپانیا و چین اشاره کرد.

افتتاح خط ریلی ایکیا

توسعه‌ی تولید و گسترش بازارهای ایکیا باعث شد تا این شرکت خط راه‌آهن اختصاصی خود را از سوئد به آلمان تاسیس کند. این خط ریلی، هر هفته ۵ سفر را از المهولت در سوئد به دویسبورگ در آلمان انجام می‌داد.

  • این سفرها به‌منظور تامین مواد اولیه و جابجایی محصولات میان این دو مقصد انجام می‌شد.  

در دهه ۱۹۹۰ ایکیا با تولید مبلمان و تختخواب‌های معروف خود به یک پدیده بین‌المللی تبدیل شد و تخمین زده می ‌شد که از هر ۱۰ نفر اروپایی یکی از آنها در تختخواب ایکیا بزرگ شده است. ایکیا دیگر به قدری بزرگ شده بود که فقط در آلمان ۴۴ شعبه داشت و بازار بعدی آنها آمریکا با ۳۷ شعبه بود.

گردآوری: دکتر پدرام بهیار

مشاوره کسب و کار بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *