فروش در رسانه های اجتماعی

فروش در رسانه های اجتماعی

فروش در رسانه های اجتماعی

واژه تجارت الکترونیک دیگر یک پدیده نوظهور به حساب نمی آید. در حقیقت، همه کسب و کارها به نحوی با این پدیده آشنا شده اند و از مزایای آن مطلع هستند. اما سوالی که اینجا مطرح است این است که؛ آیا فروش در رسانه های اجتماعی نیز به یک قاعده همه گیر تبدیل خواهد شد یا فقط یک مد زودگذر است؟

در جواب بایستی بگوییم مطمئنا فروش در رسانه های اجتماعی یک مد زودگذر نیست و روز به روز در حال رشد و توسعه است.

شما شاید فکر کنید”خوب من یک فروشگاه آنلاین دارم. همین کافی است.” البته شاید شما درست فکر کنید. با توجه به صنعتی که در آن فعالیت می کنید، بخصوص اگر شما در سایت های بزرگ و شناخته شده همچون دیجیکالا، زنبیل،. کالا، و غیره پروفایل باز کرده و محصول خود را ارائه کنید. شاید تصور کنید کار شما تمام شده است.

اما اگر شما یک نگاه اجمالی به رقبای خود بیندازید خواهید دید، تقریبا همه آنها در رسانه های اجتماعی فعالیت دارند و بسیاری از آنها از این طریق محصولات و خدمات خود را به فروش می گذارند.

اگر شما بخواهید همسو با رقبای خود پیش بروید بایستی تا حد امکان خرید را برای مشتریان ساده کنید. هر کجا که مشتریان شما هستند حضور داشته باشید. به صدای آنها گوش کنید و…

یکی از بهترین مکان هایی که می توان در آن حضور داشت رسانه های اجتماعی است.

فروش در رسانه های اجتماعی

فروش در رسانه های اجتماعی به چه معنا است؟

فروش در رسانه های اجتماعی، به عنوان یک فروش اجتماعی نیز تعریف می شود، به این ترتیب که کسب و کار محصولات یا خدمات قابل عرضه خود را در سانه های اجتماعی در معرض دید مخاطبان قرار می دهند. بنابراین کسب و کار این امکان را برای مخاطب فراهم می نماید تا وی بتواند در بستر رسانه های اجتماعی نیز خرید خود را انجام دهد و لزومی برای مراجعه به وب سایت نداشته باشد. همین موضوع می تواند زمان خرید را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و فرآیند خرید را ساده تر نماید. البته بایستی در این زمینه متذکر شویم داشتن یک وب سایت مناسب می تواند به میزان قابل توجهی اعتماد مخاطب را جذب و وی را برای خرید ترغیب نماید.

آمار فروش

نگاهی به آمار موجود در حوزه رسانه های اجتماعی

تحقیقات نشان داده است 74% از مصرف کنندگان برای خرید خود و دریافت اطلاعات مناسب به رسانه های اجتماعی مراجعه می کنند.

علاوه بر این آمار نشان داده 43% از مصرف کنندگان پس از مراجعه به رسانه های اجتماعی خرید محصول را انجام می دهند.

نگاهی به آمار فوق می تواند اثبات کند حضور در رسانه های اجتماعی چقدر می تواند برای هر کسب و کاری سودمند باشد. همچنین کدام صاحب کسب و کاری می تواند این فرصت به این بزرگی را نادیده بگیرد.

آمارهای مرتبط با کسب و کارها نشان داده است به ازا هر 1 واحد سرمایه گذاری در تبلیغات رسانه های اجتماعی کسب و کارها می توانند تا 5 واحد درآمد داشته باشند.

البته به عنوان صاحب یک کسب و کار شما نمی توانید بگویید خوب “من یک پروفایل در رسانه های اجتماعی باز می کنم و محصولات و خدمات خود را در آن به معرض نمایش می گذارم و تمام”! جواب ما این است که این کار شما مثل ماهیگیری در بیابان است!

شما بایستی در رسانه های اجتماعی با پیکره بندی مناسب، گوش کردن به مخاطب، تلاش و کوشش، ایجاد محتوای مناسب، مشارکت، پاسخ دهی سریع و… فعالیت کنید تا بتوایند نتیجه مناسب بگیرید.

بستر فروش

انتخاب یک بستر مناسب برای فروش در رسانه های اجتماعی

زمانی که صحبت فروش از طریق رسانه های اجتماعی مطرح می شود اولین موضوعی که به ذهن می آید این است که کدام یک از پلتفرم های رسانه های اجتماعی در موقعیت جغرافیایی شما دارای بیشترین کاربر هستند. برای مثال شما اگر فعالیت کسب و کار خود را در آمریکای شمالی دارید به هیچ عنوان نباید فیس بوک را فراموش کنید، چرا که بیشترین کاربر را به خود اختصاص داده است. درصورتیکه اگر شما در ایران فعالیت کسب و کار دارید به هیچ عنوان نمی توانید اینستاگرام را نادیده بگیرید زیرا دارای بیشترین آمار تعداد کاربران است.

بگذارید مقداری در رابطه با فعالیت در اینستاگرام صحبت کنیم

اینستاگرام پلتفرمی است که 100% بر اساس تصویر و موبایل طراحی شده است. این بستر رسانه اجتماعی از 1میلیارد کاربر عبور کرده است و 80% از کاربران آن که از اپلیکیشن اینستاگرام استفاده می کنند برای تصمیم خرید و حتی خرید محصول از این اپلیکیشن استفاده می کنند.

اما چگونه در این بستر خرید انجام می شود؟

غالبا فروش در اینستاگرام از طریق ایجاد یک صفحه کسب و کار و تکمیل مشخصات و ارائه خدمات و محصولات به صورتی کامل و با استفاده از درج مشخصات تصاویر مناسب، دنبال کنندگانی که به صفحه اعتماد پیدا کرده اند و مواردی از این دست انجام می پذیرد.

اینستاگرام

بگذارید در زمینه نمونه های فروش در اینستاگرام کمی بیشتر صحبت کنیم

  1. تصاویری با کیفیت بالا و حرفه ای: اینستاگرام اصولا یک اپلیکیشن بر اساس ویژگی های بصری است. تصویر محصولات اولین چیزی است که مردم می بینند. به یاد داشته باشید شما می خواهید از طریق ارائه یک تصویر کالا یا خدمت به فروش برسانید. بنابراین بهترین راه این است که شما با یک استراتژی مناسب یک عکس با کیفیت بالا که ویژگی ها و مزیت محصول را با بالاترین کیفیت نشان می دهد را به نمایش بگذارید.
  2. یادتان باشد ایجاد نیاز موثر ترین قدم در فروش است. حال چگونه باید آن را در اینستاگرام نشان دهیم. ساده است! از موقعیت های واقعی استفاده کنید.

شما در تصاویری که به اشتراک می گذارید بایستی به مخاطب این را نشان دهید که محصول شما می تواند چه نیازی از وی را رفع کند. تا جایی که می توانید این را ساده نشان دهید و قابل فهم و محصول خود را در مرحله بعدی نشان دهید.

 

نویسنده: دکتر پدرام بهیار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *