صفحه نتایج موتور جستجوی (SERP) گوگل

صفحه نتایج موتور جستجو

صفحه نتایج موتور جستجوی (SERP) گوگل

به عبارت ساده، SERP (مخفف صفحه نتایج موتور جستجو) شامل دو نوع محتوا است: نتایج ارگانیک و پولی.

در تلاش برای سهولت و سرراست تر کردن تجربه جستجوی کاربر، گوگل ویژگی های SERP را ایجاد کرده است، محتوای صفحه ای که به کاربران پاسخ سوالات آنها را می دهد بدون اینکه از آنها بخواهد روی نتیجه ای کلیک کنند. اگرچه ویژگی های صفحه نتایج موتور جستجو برای کاربر مطلوب است، اما می تواند توجه به نتایج جستجوی ارگانیک را برای بازاریابان دشوارتر کند، حتی وقتی که در رتبه یک قرار دارند.

موتورهای جستجو امروز هوشمندتر از هر زمان دیگری هستند. چند سال پیش، جستجوی “پیتزا” منجر به ترکیبی قابل پیش بینی از

  • وب سایت های رستوران،
  • سایت های بررسی رستوران
  • و پست های وبلاگ درباره رستوران های برتر برای پیتزا در تهران می شود.

امروز، آنچه در هنگام جستجوی “پیتزا” بدست می آورید، مطابق زیر است:

صفحه نتایج موتور جستجو

 

همانطور که می بینید، SERP ابتدا یک نقشه با پیتزا فروشی های اطراف و یک توضیح از ویکی پدیا که حاوی اطلاعات تغذیه ای پیتزا است، نشان می دهد. این محتوا بیش از هر نتیجه ارگانیک در صفحه بالاتر و برجسته تر به نظر می رسد، بنابراین حتی پیتزا فروشی های مطرح (مانند رستوران پرپروک) که از نظر ارگانیک رتبه های برتر را دارد، در زیر ویژگی های SERP پنهان است.

SERP چیست؟

  • SERP مخفف Search Engine Results Page است.
  • SERP صفحه وب است که هنگام جستجوی چیزی در گوگل مشاهده می کنید.
  • هر SERP حتی برای کلمات کلیدی مشابه منحصر به فرد است، زیرا موتورهای جستجو برای هر کاربر سفارشی هستند.
  • یک SERP معمولاً حاوی نتایج ارگانیک و پولی است، اما امروزه دارای اسنیپت های ویژه، تصاویر، فیلم ها و نتایج مرتبط با مکان نیز می باشد.

به عنوان یک بازاریاب، به روز بودن در مورد ویژگی های جدید SERP ضروری است. سایت هایی با رتبه بندی شماره 1 به صورت ارگانیک به اندازه سابق قابل مشاهده نیستند، بنابراین ضروری است که بازاریابان از ابزار گوگل SERP به طور کامل استفاده کنند تا بدانند چگونه می توانند رتبه بالاتری داشته باشند.

ویژگی های SERP

صفحه نتایج موتور جستجو

  1. اسنیپت های پر محتوا (Rich snippets):

یک اسنیپت پر محتوا حاوی اطلاعات بیشتری از یک اسنیپت عادی است، از جمله

  • تصاویر،
  • نظرات،
  • یا رتبه بندی مشتری.

شما می توانید یک اسنیپت غنی را به عنوان هر نتیجه جستجوی ارگانیک که اطلاعات بیشتری نسبت به عنوان صفحه، URL و توضیحات متا ارائه می دهد، تشخیص دهید. اپراتورهای سایت می توانند نشانه گذاری ساختار یافته را به HTML خود اضافه کنند تا به موتورهای جستجو کمک کند وب سایت آنها را درک کرده و برای یک اسنیپت غنی بهینه سازی کنند. به عنوان مثال برنامه استارباکس شامل رتبه بندی و قیمت گذاری مشتری در توضیحات جستجو است.

 

نتایج پرداخت شده

 

  1. نتایج پرداخت شده (Paid results):

نتایج پرداخت شده، آگهی ها و پست های تبلیغاتی هستند که در بالای صفحه نتایج موتور جستجو ظاهر می شوند. همانطور که در تصویر می بینید، گوگل با استفاده از موارد زیر نتایج پرداخت شده را از محصولات ارگانیک متمایز می کند.

  • ارائه برچسب تبلیغاتی
  • یا قرار دادن در یک قسمت جداگانه از صفحه
  • یا استفاده از یک نشانه تصویری دیگر

نتایج جهانی

  1. نتایج جهانی (Universal results):

نتایج جهانی، روش گوگل برای درج نتایج سایر ستون های خود مانند

  • تصاویر گوگل (Google Images)
  • و اخبار گوگل (Google News)

در نتایج جستجو است.

نمونه متداول نتایج جهانی، اسنیپت های برجسته گوگل است که

  • پاسخی را در کادر بالای صفحه ارائه می دهند،
  • بنابراین در حالت ایده آل کاربران مجبور نیستند روی هیچ نتیجه ارگانیک کلیک کنند.
  • نتایج تصویر و نتایج خبر نمونه های دیگری می باشند.

صفحه نتایج موتور جستجو

  1. SERP محلی:

SERP های محلی هر زمان که هدف جستجوی شما به طور ضمنی به مکان مربوط می شود، ظاهر می شوند. به عنوان مثال،

  • اگر “رستوران ها”، “پمپ بنزین” یا نام کالای خاصی که در فروشگاه ها فروخته می شود تایپ کنید،
  • گوگل مکان هایی را در نزدیکی شما پیدا می کند که با درخواست شما مطابقت داشته باشد
  • و به شما نشان می دهد دقیقاً کجا می توانید آنها را روی نقشه پیدا کنید.

صفحه نتایج موتور جستجو

  1. جستجوی عمودی (Vertical search):

جستجوی عمودی، کادری است که در هنگام جستجو، نیازمند انتخاب از سایر دسته ها مانند تصاویر، اخبار یا ویدئو، در بالای صفحه ظاهر می شود. به طور معمول، جستجوی عمودی مربوط به جستجوهای مرتبط با مکان مانند مناطق جغرافیایی است. به عنوان مثال، هنگامی که “کلمبیا، کارولینای جنوبی” را جستجو می کنید، گوگل کادر “کارهایی که باید در کلمبیا انجام شود” را به همراه جعبه “کلمبیا در اخبار” ارائه می دهد.

 

صفحه نتایج موتور جستجو

  1. داده های نمودار دانش (English graph data):

وقتی جستجوی شما فقط یک جواب دارد – مثلا “دمای هوا چیست” گوگل یک نمودار دانش را نمایش می دهد: جعبه ای که پاسخ پرسش شما را مستقیماً در یک جعبه در بالای صفحه قرار می دهد.

ابزارهای گوگلSERP  

اکنون که شما به ویژگی های مختلف SERP پی برده اید، احتمالاً از خود می پرسید که

  • چگونه می توانید در SERP  رتبه بالاتری داشته باشید
  • و در حالت ایده آل، چگونه می توانید یک ویژگی مانند SERP محلی یا نتایج جهانی را ثبت کنید.

در اینجا برخی از ابزارهای مورد علاقه ما برای ارزیابی وضعیت فعلی خود در SERP، مقایسه رتبه کلمات کلیدی با رقبا و در نهایت نحوه رتبه بندی بالاتر وجود دارد:

  1. WhatsMySerp

WhatsMySerp ابزارهای پیشرفته سئو را برای تجزیه و تحلیل رتبه بندی شما برای کلمات کلیدی مختلف و همچنین رتبه بندی کلی وب سایت شما در SERP فراهم می کند. این ابزار به شما امکان می دهد تا حداکثر 25 کلمه کلیدی را همزمان بیابید، و آن را برای مرور سریع نحوه رتبه بندی سایت خود در موتورهای جستجو ایده آل می کند.

قیمت: رایگان

  1. RankWatch

RankWatch تجزیه و تحلیل عمیق URL ها، بک لینک ها، کلمات کلیدی و سایر عناصر سئو شما را ارائه می دهد. این ابزار همچنین تجزیه و تحلیل مقایسه ای را در وب سایت های رقبا و تعداد کلمات کلیدی که برای آنها رتبه بندی می کنند، انجام می دهد، بنابراین می توانید چگونگی پیشی گرفتن از سایر کسب و کارها در نتایج جستجو را بررسی کنید.

قیمت: 29 دلار در ماه

  1. MozPro

خوب است بدانید که چگونه از نظر جهانی و محلی از نظر کلمات کلیدی رتبه بندی می شوید، اما بدون شک دستیابی به داده ها و بینش های عملی در مورد چگونگی پیشرفت، مفیدتر است. Moz Pro توصیه های استراتژیک در مورد رتبه بندی بالاتر را ارائه می دهد که یک مزیت عمده برای این ابزار است. همچنین برای یافتن موارد فنی، کد سایت شما را جستجو می کند که به موتورهای جستجو کمک می کند سایت شما را درک کرده و به شما در رتبه بندی بالاتر کمک کنند.

قیمت: 99 دلار در ماه

  1. SerpBook

اگر شما یک متخصص سئو هستید که مسئولیت رسیدگی به رتبه بندی مشتریان را بر عهده دارد، SerpBook یک ابزار سازمانی مفید برای اختصاص گروه هایی از کلمات کلیدی به مشتریان خاص است، و برنامه ریزی گزارش هایی را که می خواهید برای کدام مشتری ارسال کنید و همچنین امکان ورود به سیستم حساب کاربری شما و بررسی رتبه های آنها در اختیار شما قرار می دهد.

قیمت: 30 دلار در ماه

  1. Moz محلی

با 61٪ جستجوهای محلی که منجر به خرید می شود، اطمینان از بهینه سازی کسب و کار خود برای سئوی محلی مهم است. Moz Local برای بررسی چگونگی رتبه بندی محلی کسب و کار شما، 15 منبع از جمله گوگل و فیسبوک را جستجو می کند. همانند Moz Pro ، Moz Local توصیه های عملیاتی برای رفع لیست های ناقص یا ناسازگار ارائه می دهد.

قیمت: رایگان

  1. SemRush

SemRush به شما کمک می کند برای تعیین ویژگی های SERP از جمله اسنیپت های برجسته، سئو محلی، داده های نمودار دانش و اخبار گوگل با تعیین اینکه کلمات کلیدی رقبای شما در این ویژگی های SERP چه رتبه ای هستند، رقابت کنید.

قیمت: 99.95 دلار در ماه

  1. SerpWatcher

SerpWatcher یک داشبورد آسان و کامل است که نمای کلی از عملکرد SERP شما را ارائه می دهد. حتی بهتر، شما می توانید لیستی از کلمات کلیدی سفارشی ایجاد کنید و داده ها را فقط برای آنها ردیابی کنید، بنابراین تحت تأثیر داده هایی که به آنها علاقه ندارید، نمی شوید. هر زمان که کلمات کلیدی شما وارد صفحه یکی از موتورهای جستجو می شوند، SerpWatcher به راحتی از طریق ایمیل به شما اطلاع می دهد.

قیمت: 29.90 دلار در ماه

گردآورنده: مهندس زهرا ترابی – تیم محتوا بلوباکس

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *