چرا باید تحلیل رقبا انجام دهیم؟

چرا باید تحلیل رقبا انجام دهیم؟

چرا باید تحلیل رقبا انجام دهیم؟


چرا باید تحلیل رقبا انجام دهیم؟

یکی از بزرگترین استراتژیست های نظامی ( سون تزو ) در کتاب خود ” هنر جنگ ” می‌نویسد:

  • فرمانده‌ای که خود را می‌شناسد، اما دشمنش را نمی‌شناسد، گاهی پیروز می‌شود.
  • فرمانده‌ای که دشمنش را می‌شناسد، اما خود را نمی‌شناسد، به ندرت پیروز می‌شود.
  • فرمانده‌ای که نه خودش را می‌شناسد و نه دشمنش را همیشه شکست می‌خورد.
  • اما فرمانده‌ای که خود و دشمنش را می‌شناسد، در صدها نبرد پیروز می‌شود.

شما باید بدانید غالبا رقبا استراتژی ساده‌ و مشابهی دارند. آن‌ها هر لحظه با این فکر از خواب برمی‌خیزند که چطور می‌توانند شما و هر شرکت دیگری که محصولات و خدمات مشابه آن‌ها را عرضه می‌کند، از حیطه رقابت خارج کنند و حتی برنامه کاری خود را طوری تنظیم می کنند تا هیچ کسب و کار جدیدی حتی فکر ورود به حوزه کاری آنها نباشد. آن‌ها مدام به این می‌اندیشند که چطور می‌توانند سهم بازار شما را از آنِ خود کنند و آن‌ را برای همیشه نگه دارند. آن‌ها مدام فکر می‌کنند، حرف می‌زنند، برنامه‌ریزی می‌کنند و استراتژی تعریف می‌کنند تا محصولات و خدماتی باکیفیت تر، در دسترس تر، ارزانتر، ساده‌تر و مناسب‌تر از شما ارائه کنند. آن‌ها می‌خواهند هر یک از محصولات و خدمات شما را باز تولید کرده، قیمت‌ها را بشکنند و حتی در صورت لزوم ضرر کنند تا به سهم بازار شما برسند. برای غلبه بر چنین رقبایی باید متفاوت بیندیشید و عمل کنید.

بنابراین بخش تحلیل رقبا، یکی از بخش‌های اساسی و کلیدی در تدوین استراتژی یک کسب‌وکار هست. دلایل اصلی اهمیت تحلیل رقبا در طرح کسب‌وکار این است که شما نه تنها از طریق این تجزیه‌وتحلیل، با چشم باز و اطلاعات کامل از بازار وارد حوزه کاری خود می‌شوید بلکه این توانمندی را خواهید یافت تا یک تفاوت و تمایزی را نسبت به رقبا ایجاد کنید.

بدیهی است که تحلیل رقبا کار ساده ای نیست و می تواند بسیار زمان بر و فرسایشی باشد؛ اما با تحلیل رقبا اطلاعاتی در حد معمول و داده‌های ضروری و لازم را که شما نیاز دارید جمع‌آوری و طبقه‌بندی کند. کسب‌وکار شما برای اینکه یک‌قدم از رقبا جلو باشد، نیاز به تحلیل رقبا دارد؛ بنابراین در ابتدای کار باید به تجزیه‌وتحلیل بازار بپردازید و بعد از شناسایی و تحلیل رقبا، رفتار کسب‌وکاری خود را به‌گونه‌ای طراحی کنید که مشتری، محصول شما را به رقبا ترجیح دهد. البته صحبت و ارائه پیشنهاد در تحلیل رقبا آسان است اما عمل کردن و تدوین استراتژی دشوار و مهم هست. کیفیت محصولات و خدمات شما باید استدلال قوی خرید مشتریان باشد به‌گونه‌ای که در هر زمان و مکانی که باشند، تنها محصولات و خدمات شما را انتخاب کنند.

گردآوری: دکتر پدرام بهیار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *