چگونه می‌توان یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ از شروع تا پایان ایجاد کرد؟

چگونه می‌توان یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ از شروع تا پایان ایجاد کرد؟

چگونه می‌توان یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ از شروع تا پایان ایجاد کرد؟


چگونه می‌توان یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ از شروع تا پایان ایجاد کرد؟

زمانی که تبلیغات بیلبوردی و روزنامه‌ای بیشترین تأثیر را بر پیشبرد اهداف بازاریابی، برند و محصول شما داشتند را فراموش کنید. امروزه دیجیتال مارکتینگ یکی از ضروریات برای همه کسب‌وکارها به‌حساب می‌آید و انتخاب یک استراتژی مناسب برای موفقیت نکته کلیدی محسوب می‌شود.

انتخاب‌های بسیاری در زمینه دیجیتال مارکتینگ وجود دارد، همین امر باعث می‌شود انتخاب بین موارد پیشنهادی استرس‌زا و تشخیص راه درست کمی سخت به نظر برسد. به همین منظور راهکارهایی که می‌تواند به شما در بهبود تصمیم‌گیری استراتژی کمک کند در ذیل ذکر شده است؛

 

در این رابطه می‌توانید مقاله؛ “نحوه صحیح کمپین در رسانه‌های اجتماعی” را مطالعه نمایید.

 

1- مشخص کنید شما می‌خواهید چه‌کارهایی را انجام دهید

به‌صورت واضح مشخص کنید انتظار شما از کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟ آیا شما می‌خواهید با معرفی خود سعی کنید برند شما بیشتر شناخته شود؟ آیا دنبال پیشروی در بازار هستید؟ نیازمند فروش بیشتر هستید، یا تنها می‌خواهید تعدادی آدرس ایمیلی از بازار هدف دریافت کنید؟

بسیار عالی، هر آنچه می‌خواهید را نام‌گذاری کنید و بنویسید.

اهداف شما مهم است، به همین دلیل شما نیاز دارید مراحل خاصی را جهت رسیدن به اهدافتان بپیمایید.

2- در زمینه قیف فروش دیجیتال اطلاعات کسب کنید

قیف فروش دیجیتال یک مفهوم بزرگ و مهم بازاریابی است که شما باید قبل از توسعه استراتژی بازاریابی به آن توجه ویژه داشته باشید.  قیف فروش از مراحل متعددی تشکیل‌شده که خریداران برای انجام فرآیند خرید یا مشتری دائم شدن بایستی آن را طی کنند.

این مراحل به شرح ذیل است؛

  • کشف: مردم بایستی از برند شما یا محصول شما آگاهی پیدا کنند و به عبارتی شمارا بشناسند.
  • پژوهش/بررسی: برخی از افراد که می‌خواهند از شما خرید کنند درباره شما تحقیق و بررسی می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند بدانند شما چه محصول و یا خدمتی را ارائه می‌دهید. آن‌ها درباره رقبا شما نیز بررسی و تحقیق می‌کنند.
  • خرید: کاربران در این مرحله تمایل دارند مشتری شما شوند و از شما در این مرحله خرید می‌کنند.
  • وفاداری: مشتری‌هایی که از ما به‌دفعات خرید می‌کنند درنهایت مشتری برند شما می‌شوند.

کاربرانی که برای اولین بار درباره شما آگاهی پیدا می‌کنند به همان روش مشتریان قدیمی شما که به شما وفادار هستند عمل نمی‌کنند. آن‌ها با برند شما از راه‌های مختلف و پلتفرم‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کنند و استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما بایستی این مهم را در نظر داشته باشد.

3- پرسوناهای خریدار مختلف ایجاد کنید

مرحله بعدی که شما نیاز دارید برای استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود در نظر بگیرید این است که مخاطبان خود را بشناسید و آنچه به آن‌ها انگیزه می‌دهد را بشناسید. این نکته‌ای بسیار حیاتی است، زیرا این به شما کمک خواهد کرد پلتفرم‌های بازاریابی که شما می‌توانید از طریق آن به مشتریان خود برسید و چگونگی ارتباط برقرار کردن با آن‌ها و محتوایی که بایستی از طریق پلتفرم‌ها با مخاطب ارائه کنید را به‌خوبی شناسایی کنید.

پرسوناهای خریدار شما بایستی خاص باشد. شما نمی‌توانید بگویید مادران جوان به‌عنوان پرسوناهای ما هستند. بهتر است مثلاً بگویید مادران جوان که سنی بین 25-29 سال دارند و ازلحاظ درآمدی قشر متوسط محسوب می‌شوند پرسوناهای خریدار ما محسوب می‌شوند.

این را در نظر داشته باشید پرسوناهای خریدار شما بایستی کاملاً بر اساس تحقیقات به دست آیند. از حدس و گمان و نقطه نظرات و نقل‌قول‌ها اجتناب کنید، به‌جای آن از گوگل آنالتیکس و فیس‌بوک و ابزارهای این‌چنینی استفاده نمایید.

4- تصمیم بگیرید از چه مکان‌هایی می‌خواهید کاربران را در همه قیف‌ها پیدا کنید

شما درک درستی از مخاطبان خود پیداکرده‌اید، بنابراین اکنون زمانی است که شما باید بدانید کجا و چگونه با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. دوباره، به بررسی‌ها و آمارهای موجود نگاه بیندازید و با پرسوناهای خریدار خود آن را مطابقت دهید.

5- برای دستیابی به اهداف خود دستورالعمل‌های خاص خود را پایه‌گذاری کنید

شما آمیخته بازاریابی خود را انتخاب کرده‌اید و می‌دانید چگونه به مخاطب هدف خودپاسخ دهید. به‌محض اینکه این کار را انجام دهید، زمان آن رسیده که باید همه از همه‌چیز استفاده کنید و یک تاکتیک خاص داشته باشید تا به اهداف خود برسید.

تعدادی از این تاکتیک‌ها به شرح ذیل است؛

  • برای هر پست وبلاگ خود یک برنامک (ویجت) تعریف‌شده داشته باشید.
  • حتماً با اینفلوئنسرها محتوای خود را به اشتراک بگذارید
  • از نظرات مخاطبان حتماً استفاده کنید و آن را حتی در وب‌سایت خود بازنشر دهید

بازهم تأکید می‌شود، نکته کلیدی این است که شما از هر ابزاری برای دستیابی به اهداف خود بایستی استفاده نمایید. اگر لازم است به عقب برگردید پست‌های مناسب در شبکه‌های اجتماعی بگذارید و با مخاطبان خود در محیط‌ها ارتباط برقرار نمایید.

گرد آورنده: دکتر پدرام بهیار

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *