کاربرد بوت استرپ در طراحی وب سایت


مفهوم بوت استرپ

بوت استرپ یکی از قدرتمندترین فریم ورک های موجود برای طراحی سایت بصورت واکنش گرا است. این فریم ورک امکان نمایش وب سایت را در اندازه های مختلف از جمله موبایل، تبلت و کامپیوترهای رومیزی میدهد.

بوت استرپ اولین بار توسط یک توسعه دهنده توییتر ایجاد شده است. و درحال حاضر یکی از محبوب ترین فریم ورک های طراحی سایت می باشد.

این فریم ورک طراحی سایت توسط یک تیم موسس و یک گروه کوچک که هسته ارزشمند آن محسوب می شود، حمایت و محافظت می شود.

تاریخچه

توییتر برای توسعه بوت استرپ چندین ماه وقت گذاشت. برای این کار از متخصصانی که مهارت کافی در زمینه طراحی وب سایت داشتند، استفاده کرد. در هفته اول توسعه، این پروژه توسط توسعه دهندگان هک شد. بنابراین تویتر توسعه دهندگان را یک سال قبل از انتشار نسخه اصلی ،استخدام نمود. تا پس از رفع باگ ها، آن را گسترش دهند که تا به امروز این فعالیت همچنان ادامه داشته است.

پس از رفع ایرادات، بالاخره این فریم ورک جدید در 19 آگوست سال 2011 منتشر شد. قبل از این انتشار نهایی بیش از 20 بار در نسخه های آزمایشی منتشر شده بود و حتی چند باری  هم بازنویسی شده بود که حاصل آن ورژن 2 و 3 Bootstrap می باشد.

در Bootstrap ورژن 2 قابلیت های واکنش گرایی به تمام چهارچوب آن به عنوان یک شیوه اختیاری افزوده شد و در Bootstrap ورژن 3 علاوه بر ویژگی های قبلی، واکنش پذیر بودن برای موبایل هم به آن افزوده شد. و اکنون شاهد طراحی ورژن 4 این فریم ورک محبوب هستیم.

آرم

نام تجاری Bootstrap از نام تجاری Mail chimp الهام گرفته شده است. آرم بوت استرپ فقط با دو عنوان مورد تایید می باشد که یکی فقط کاراکتر B با حرف بزرگ و دیگری کلمه کامل Bootstrap می باشد که در آن فقط B با حرف بزرگ و بقیه حروف باید بصورت کوچک باشند. فونت مربوط به این لوگو Helvetica Neue و بصورت ضخیم می باشد. در ضمن نوشتن کلمه Twitter قبل از آن و یا نوشتن کاراکتر s در Bootstrap با حرف بزرگ اشتباه می باشد. همچنین رنگ آمیزی این لوگو در طیف رنگ هایی که بنفش را شامل می شوند استاندارد می باشد. فریم ورک (چهارچوب) Bootstrap یک پروژه منبع باز (Open source) می باشد که میزبانی، توسعه و نگهداری آن در GitHub صورت میگیرد.

خصوصیات و ویژگی های Bootstrap

 

Bootstrap برای هر کسی در هر جایی شاخته شده است. این چهارچوب مدرن، طراحی و توسعه وب سایت را سریعتر و آسان تر می کند و برای تمام توسعه دهندگان وب با هر نوع سطح مهارتی خلق شده است. و قابل استفاده در هر نوع ابزار نمایش وب و انواع پروژه ها در اندازه های مختلف می باشد.

استفاده از زبان پیش پردازنده در Bootstrap

در Bootstrap از css استفاده شده است، اما سورس کد آن از دو منبع محبوب پیش پردازنده های css به نام های less و sass بهره گرفته شده است. بنابراین می توانید با سهولت و سرعت بیشتری از آن استفاده نمائید.

فقط یک فریم ورک Bootstrap برای تمام دستگاه و ابزار نمایش وب

Bootstrap به راحتی و با قدرت بالا وب سایت ها و برنامه ی تحت وب شما را با یک کد پایه و استفاده از مدیا کوئری ها، از تلفن همراه به تبلت و یا از آنها به لپ تاپ و انواع کامپیوترهای رومیزی در اندازه نمایشگرهای متنوع با مقیاس استاندارد، منطبق میکند.

امکانات و ویژگی های متنوع در Bootstrap

با استفاده از Bootstrap شما می توانید بی شمار

  • مستندات گسترده و خلاقانه
  • المان های سفارشی و مشترک html
  • کامپوننت های css
  • پلاگین های زیبای جی کوئری

را در اینترنت جستجو کرده و دریافت نمائید. که برخی از این امکانات و کامپوننت های آماده شامل :

  • تایپوگرافی
  • منوهای اصلی سایت
  • منو های بازشونده
  • فرم ها
  • دکمه ها
  • جداول
  • آکاردئون
  • تب های بازشونده
  • اسلایدر

می باشند.

افزایش وب سایت های طراحی شده با Bootstrap

میلیون ها وب سایت جذاب و شگفت انگیز در سراسر وب با استفاده از فریم ورک Bootstrap طراحی شده اند. و همچنان طراحی وب سایت با فریم ورک Bootstrap روز به روز در حال افزایش چشمگیری می باشد.

مزایای استفاده از Bootstrap در طراحی وبسایت

 

ابزارهای رایگان برای طراحی وب

Bootstrap دارای مجموعه ی بیشماری از ابزارهای رایگان برای طراحی وب است. یکی از بزرگترین مزیت های استفاده از Bootstrap این است که دارای مجموعه ای رایگان از ابزارها برای لایه بندی صفحات وب و ایجاد صفحات واکنش گرا می باشد. این ابزارها رایگان می باشد و آنها را می توانید به راحتی از اینترنت دانلود و بدون نوشتن حتی یک خط کد جاوا اسکریپت استفاده نمائید.

صرفه جویی در زمان

با استفاده از بوت استرپ و بکار بردن امکانات آماده و از پیش تعریف شده در طراحی قالب ها می تواند در زمان طراحی قالب گرافیکی سایت تا حد زیادی صرفه جویی نمود.

طراحی سایت واکنش گرا

با استفاده از Bootstrap می توانید به راحتی لایه های پاسخگو و انعطاف پذیر را برای انواع ابزارهای نمایشگر وب و رزولیشن های متفاوت بدون کوچکترین مشکلی طراحی نمائید.

سهولت در استفاده

استفاده از Bootstrap بسیار آسان می باشد و هر کسی با کمترین دانش در زمینه وب و آشنایی مختصری با html و css می تواند از آن برای اجرای اهداف خود استفاده نماید.

سازگار با انواع مرورگرهای وب

Bootstrap با انواع مرورگرهای مدرن وب همچون موزیلا فایرفاکس، گوگل کروم، سفری، اینترنت اکسپلورر و اپرا سازگاری کامل دارد.

نتیجه گیری

هدف از بوجود آمدن Bootstrap این است که به راحتی و سرعت بالا و با درگیری های کمتر بین تگ های

  • html
  • css
  • js

بتوانید قالب ها، لایه ها و صفحات وب خود را بصورت پاسخگو داشته باشید. همچنین طراحی سایت واکنش گرا برای انواع مرورگرها و ابزارهای نمایشگر وب با کمترین دانش ایجاد نمائید.

برای دریافت مقالات مرتبط میتوانید به مجله ی بلوباکس مراجعه کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *