روش‌های سرعت بخشیدن به ایندکس کردن صفحات در گوگل

سرعت بخشیدن به ایندکس گوگل

دیده شدن توسط موتورهای جستجو هدفی است که همه ی وبسایت ها آن را دنبال میکنند. برای این کار طرق و استراتژی های متفاوتی وجود دارد که هر وبمستری نیاز دارد از آنها اطلاع داشته باشد. ممکن است محتوای شما در وبسایت بارگذاری شده باشد اما توسط گوگل هچنان ایندکس نشده باشد. در این مقاله راهکارهایی را خواهیم گفت که در جهت ایندکس کردن صفحات در گوگل، یاری رسان شما خواهد بود.

ایندکس گوگل چیست؟

همانطور که در مقاله ی “ایندکس گوگل چیست؟”  آورده ایم، ایندکس شدن یک صفحه به معنای آن است که صفحه ی مذکور پس از بارگذاری در محیط وب، باید توسط ربات های موتور جستجو دیده شود. اگر این اتفاق رخ ندهد احتمال اینکه سایر کاربران بتوانند آن صفحه را مشاهده کنند صفر خواهد بود. در ادامه تکنیک هایی را خواهیم گفت که در این زمینه یاری رسان خواهد بود. با توجه به این نکات خواهید توانست در کوتاهترین زمان ممکن صفحات خود را ایندکس کنید.

  1. محتوای با کیفیت

همواره در هر کاری کیفیت حرف اول را میزند. اگر محتوای وبسایت شما از کیفیت و جذابیت لازم برخوردار نباشد، بازدید خود را از دست میدهد. محتوایی که با کیفیت باشد از چند جهت مفید خواهد بود:

  • کاربردی بودن آن باعث میگردد یک کاربر مجددا به وبسایت شما مراجعه کند.
  • لینک آن صفحه توسط کاربران به اشتراک گذاشته میشود تا دیگران نیز استفاده کنند.
  • در صورت بالا رفتن آمار مخاطبان وبسایت، امکان گرفتن تبلیغ وجود دارد.

داشتن محتوای با کیفیت ضرورتی است که نیاز به ذکر دلیل ندارد. اما میخواهیم بدانیم محتوای بی کیفیت چه تاثیری بر وبسایت میگذارد؟

وجود محتوای بی کیفیت در سایت شما بازدید خزنده های گوگل، تعداد ایندکس های سایت و رتبه ی سایت شما را کاهش خواهد داد. بنابراین برای سرعت بخشیدن به ایندکس کردن صفحات در گوگل، ابتدا لازم است محتواهای بی کیفیت را پاکسازی کنید. همچنین میتوانید برخی از صفحات را به حال NOINDEX درآورید. در این حالت مشاهده ی آن صفحه برای کاربران امکان پذیر است اما خزنده های گوگل نمیتوانند آن را ببینند.

  1. شبکه های اجتماعی

اسپایدرهای گوگل ارتباط خوبی با برخی از شبکه های اجتماعی نظیر توییتر و اینستاگرام دارند. این ربات ها دائما در حال خزیدن در شبکه های اجتماعی هستند. در صورتی که در شبکه های اجتماعی محتوای جدید خود را اطلاع رسانی کنید، خزنده ها از وجود محتوای جدید با خبر خواهند شد و ایندکس صفحات سریعتر خواهد بود.

  1. بک لینک ها

اگر در صفحات خود لینکی به سایت و صفحات دیگر ارجاع دهید، اعتبار خوبی برای آن صفحه ی مقصد ساخته اید. این بک لینک ها تاثیر مستقیم بر رتبه و افزایش ترافیک وبسایت ندارند اما به سرعت بخشیدن به ایندکس کردن صفحات در گوگل کمک میکند. بنابراین بهتر است که به طرق زیر برای صفحات سایت خود بک لینک ایجاد کنید:

  • در سایت های دیگر مهمان شوید (به عنوان مثال مقاله بنویسید) و به صفحات سایت خود بک لینک دهید
  • در سایت های دیگر تبلیغات انجام دهید
  1. تهیه ی سایت مپ

در ابتدا باید شرح دهیم سایت مپ چیست؟ سایت مپ فایلی است که توسط شما تهیه میشود و شامل لیستی از مهمترین محتواهای موجود در وبسایت است. اسپایدرهای گوگل این لیست را در نظر میگیرند و ایندکس میکنند. در موارد زیر لازم است که حتما سایت مپ تهیه کنید.

  • شناسایی صفحات وبسایتتان دشوار است.
  • وبسایت پرمحتوا و بزرگی دارید. در این صورت ممکن است ربات ها از خزیدن در برخی از صفحات سایت شما غافل شوند.
  • محتوایی تازه در وبسایت گذاشته اید اما به خوبی بک لینک داده نشده است. بنابراین داشتن سایت مپ به خزنده های گوگل کمک خواهد کرد.

از دیگر مزایای داشتن سایت مپ این است که به گوگل اطلاع میدهد مجددا چه زمانی باید آن صفحه مورد پایش قرار گیرد. برای اینکه بدانید صفحه مورد نظر در سایت مپ وجود دارد یا خیر، آدرس صفحه را در سرچ کنسول، جستجو کنید. ممکن است با یکی از این دو اخطار مواجه شوید:

Sitemap : N/A

URL is not on Google

در این صورت صفحه ی مورد نظر یا ایندکس نشده است یا در سایت مپ وجود ندارد.

  1. برنامه زمانی منظم

یکی از ساده ترین روش های سرعت بخشیدن به ایندکس کردن صفحات در گوگل داشتن جدول انتشار محتوا است. اسپایدرهای گوگل این قابلیت را دارند که شرطی شوند. بنابراین بهتر است که برای انتشار محتوا در وبسایت، زمان بندی مشخصی داشته باشید. اسپایدرها غالبا به سایت هایی که تازه شروع به فعالیت کرده اند، با فواصل زمانی طولانی تری سرکشی میکنند. پس بهتر است که در زمانی مشخص محتوای خود را منتشر کنید تا اسپایدرها شرطی شوند و به سایت شما سر بزنند. به عنوان مثال هر شنبه ساعت 11 صبح. یا اگر روزانه تولید محتوا انجام میدهید، در ساعتی مشخص از روز آن را منتشر کنید. بی برنامه بودن و نداشتن نظم باعث میگردد ربات ها از حالت شرطی خود خارج شوند.

 

 

6. استفاده از RSS

RSS یکی از ابزارهای گوگل است که از طریق آن، برقراری ارتباط با سایت های مورد علاقه مان بسیار ساده است. RSS مخفف عبارت Really Simple Syndication به معنی تشکیل ارتباط‌ات بسیار ساده است. ممکن است شما مطالب سایتی را بپسندید و جزوی از علاقه مندی های شما باشد، در این صورت برای مطلع شدن از جدیدترین اخبار آن سایت لازم است نشانی سایت را bookmark کنید و مدام به آن سر بزنید. اما با وجود RSS ها دیگر نیازی به این کار نیست. در ابتدا نیاز است نرم افزارهای RSS خوان (RSS reader) داشته باشید. در صورت داشتن این نرم افزار، مطالب جدید وبسایت در یک فایل مشخص قرار میگیرند و برای شما قابل مشاهده خواهند بود. حال میخواهیم بدانیم RSS چگونه بر ایندکس سایت اثر گذار است:

 

  • Rss به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند مدام از آخرین آپدیت سایت شما خبردار شوند و با کمک  RSS خوان‌های خود مطالب جدید سایت شما را دنبال کنند.
  • محتوای شما را قابل حمل می‌سازد و کاربران می‌توانند برای خواندن آفلاین مقاله هم آن را داشته باشند.
  • استفاده از rss باعث می‌شود که مقالات شما در شبکه‌های اجتماعی هم بیشتر منتشر شود.

 

گردآورنده: فاطمه سرلک_ تیم محتوانویسی بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *