آموزش سئو از پایه

آموزش سئو از پایه

آموزش سئو از پایه


آموزش سئو از پایه

آموزش سئو از پایه یعنی اینکه شما پس از مطالعه این آموزش بتوانید مقدار سئو وب سایت خود را به اندازه قابل توجهی افزایش دهید. این آموزش ساده و روان و کار راه انداز برای افراد مبتدی است (البته این آموزش  بسیار مهم و تاثیر گذار هست که برای شروع کار وب سایت الزامی می باشد)

سئو چیست؟ ( SEO )

سئو (SEO) در واقع مجموعه فعالیت های لازم برای بهتر دیده شدن و ایندکس شدن (ایندکس یعنی فهرست شدن) در موتور های جست و جو می باشد و مخفف عبارت Search Engine Optimization می باشد که سه اصل مهم دارد؛

  1. باید دائم باشد
  2. پیاده سازی سختی دارد
  3. نيازمند دانش زياد و صبر است

موتور‌هاي جستجو با تغيير مداوم الگوريتم‌هاي رتبه‌ بندي خود غير قابل پيش‌بيني شده اند. بنابراين وظيفه مهندسين سئو به روز نگه داشتن اطلاعات خود در اين زمينه است. برخلاف ظاهر ماجرا که سئو را برای موتورهای جستجو نشان می دهد، اما در واقع سئو بیشتر با کاربران وب سایت در ارتباط است. چرا که خود موتورهای جستجو نیز به کاربران خود وابسته هستند.

 سئو به زبان خودمانی!

استفاده از  کلید واژه هایی  که کاربران در جست و جو استفاده می کنند و ما می خواهیم در سایت مان به درستی از آن ها استفاده کنیم به طوری که گوگل پیدامون کنه و به کاربر مارو نشون بده (خلاص !)

به صورت ساده برای یک سئو اولیه باید مراحل زیر را انجام بدیم

مراحل سئو 

خوب بریم سر آموزش  سئو از پایه

1- آنالیز سایت

برای آنالیز سایت ابتدا برید به سایت های زیر و مقدار سئو فعلی خود را بدست بیارید. اگر توجه کنید می بینید این سایت ها هم برخی از ایرادات سایت شما رو بهتون ریپورت میدن که با سرچ کردن ایراد ها میشه خطا هارو پیدا کرد. من در این آموزش سعی دارم ایرادات اصلی و مهم تر رو بگم که سریع میزان سئو سایتمون بره بالا

در چک سئو هر جا ایرادی وجود داشته باشه ضربدر قرمز داره و هرجا اوکی باشه تیک سبز داره.

http://www.analytics.upseo.ir/website-reviewer

https://checkup.tools/website-reviewer

2- روی سایت ورد پرسی مون افزونه yoast را نصب کنیم (برای دانلود کلیک کنید)

اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید برید اینجا (راهنما نصب هم داره)

برگه اصلی سایت رو ویرایش کنید. اگه بلد نیستین از این لینک  آموزشش رو ببینید.

3- نوشتن توضیحات متا

برای نوشتن توضیحات سایت (Meta Description) مراحل زیر را بروید.

به پایین صفحه ویرایش برگه بروید و ویرایش اسنیپت را انتخاب کنید

آموزش سئو از پایه ویرایش اسنیپ

 

توضیحات متا شما نباید بیشتر از160 کاراکتر باشد. (اون خط سبز زیر اگه قرمز بشه یعنی تعداد کاراکتر های شما زیاد هست و اگه نارنجی باشه یعنی کم هست)

 

ویرایش اسنیپ

در نهایت در قسمت سرچ گوگل به شکل زیر توضیحات متا شما میاد.

نمایش متا

 

4- اضافه کردن هدینگ ها

به مرحله ویرایش تگ heading  ها در آموزش سئو از پایه میرسیم

مختصری در ارتباط با هدینگ ها :

تگ  تیتر 1 در وردپرس (h1)

اولین تگ از سری تگ های هدینگ تگ تیتر1 است که به عنوان بدنه اصلی یک وبسایت شناخته می‌شود. استفاده از تگ تیتر1 می بایست در هر صفحه از سایت صرفا یک بار صورت گرفته باشد

تگ تیتر2 در وردپرس (h2)

اندازه کوچکتری نسبت به تیتر1 دارد که در یک سایت از آن استفاده می‌شود. این تگ می‌تواند در عنوان نوشته و یا محتوایی از نوشته به تعداد صحیح استفاده شود. استفاده از تگ تیتر2 نباید زیاد باشد.

تگ تیتر3 در وردپرس (h3)

تگ بعدی که از تیتر2 کوچکتر است تیتر3 نام دارد که در سایت از آن استفاده می کنیم. این تگ می‌تواند در عنوان نوشته استفاده شود و یا اینکه در محتوای نوشته برای زیر عناوین تگ تیتر2 از آن استفاده کنید

تگ تیتر4، تیتر5، تیتر6،… که به ترتیب شماره کوچک تر هستند و شاید شما در نوشته هایتان استفاده نکنید.

(اگر اطلاعات بیشتر نیاز دارید در این مورد به اینجا برید)

 

خوب برای درست کردن این قسمت باید نوشته های صفحه اول خود را که بر روی  – بند –  هستند ویرایش کنید و عنوان اصلی رو بر روی – تیتر1 – و زیر عنوان ها را به ترتیب اهمیت  بر روی تیتر2  ، تیتر3  و… قرار دهید  مثل شکل زیر: (البته باید به این نکته توجه کرد که در قالب های ورد پرسی با توجه به ویرایشگر قالب نحوه ی تغییر هدینگ ها متفاوت می باشد)

هدینگ

 

5- Alt Attribute

خاصیت alt  که مخفف واژه alternate به معنای متن جایگزین است. هنگامی که تصویر نمایش داده نمی شود، این متن داخل کادر تصویر دیده می شود. این ویژگی به موتورهای جستجو کمک می کند تا متوجه شوند که تصویر درمورد چیست. برای انجام این کار در آموزش سئو از پایه کافی است در هنگام بارگزاری عکس  قسمت متن جایگزین عکس را مرتبط با تصویر پر کنید. مثل شکل زیر:

 

متن جایگزین عکس

این ورژن ورد پرس فارسی

alt

اینم ورژن انگلیسی

6- نسبت کد به متن (Text/HTML Ratio)

هر سایتی مقدار مشخصی کد نویسی مقدار مشخصی متن و محتویات دارد نسبت متن به کد (Text to HTML) همان نسبت متن بکار رفته در یک صفحه به کد نوشته شده است

رعایت نکات زیر در برقراری نسبت مناسب متن و کد ضروری است

  1. حذف کد های اضافی و غیر قابل استفاده
  2. حذف فاصله های خالی در متن
  3. توضیحات موجود در کدها را حذف کنید سایت های ورد پرسی دارای توضیحات زیادی می باشند که سازنده از آنها استفاده کرده است .
  4. جدول ممنوع
  5. سعی کنید از CSS  استفاده نکنید
  6. تصاویر را بهینه و سبک کنید (راستی در ادامه افزونه ایی جهت کاهش حجم عکس ها معرفی می کنم)
  7. حذف تصاویر اضافه
  8. اگه امکان داره از جاوا و فلش استفاده نکنید
  9. حجم صفحه خود را کم کنید (در ادامه افزونه ایی جهت کم کردن حجم صفحه و کد های CSS معرفی می کنم)
  10. متن های اضافه که در دید کاربر نیستند رو حذف کنید.

خوب در ادامه افزونه WP Rocket  توضیح می دم که خیلی از این کارها رو خودش رَدییییف میکنه.

7- GZIP چیست؟

GZIP باعث کاهش حجم سایت و افزایش سرعت لود سایت می‌شود، در حقیقت یک نوع فشرده سازی هست؛ عین همون فایل زیپ کردن خودمونه. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید اینجا کلیک کنید.

خوب برای انجام  GZIP  افزونه هایی در ورد پرس هست اما پیشنهاد من کد نویسیه که در زیر توضیح دادم:

  1. وارد Cpanel  خود بشید
  2. وارد فایل منیجر خود بشید
  3. برید به public_html
  4.  فایل htaccess. را باز و ادیت کنید

*** فایل htaccess. جزو فایل‌های مخفی هست که شاید پیداش نکنید برای این کار روی دکمه Settings  که در بالای صفحه در سمت راست قرار داره کلیک کنید. سپس تیک گزینه Show Hidden Files را انتخاب کرده و روی دکمه Save کلیک کنید تا ذخیره شود مثل شکل زیر

نمایش فایل های مخفی

حالا قادر به مشاهده فایل htaccess. هستید و می‌تونید تا با راست کلیک کردن و انتخاب گزینه Edit این فایل را ویرایش کنید و کدهای زیر را در انتهای این فایل قرار بدین تا تداخلی با سایر کدها ایجاد نشود.

AddOutputFilterByType DEFLATE text/plain

AddOutputFilterByType DEFLATE text/html

AddOutputFilterByType DEFLATE text/xml

AddOutputFilterByType DEFLATE text/css

AddOutputFilterByType DEFLATE application/xml

AddOutputFilterByType DEFLATE application/xhtml+xml

AddOutputFilterByType DEFLATE application/rss+xml

AddOutputFilterByType DEFLATE application/javascript

AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-javascript

اگر از دایرکت ادمین استفاده می کنید کد زیر را در htaccess استفاده کنید.

 

<ifModule mod_gzip.c>

mod_gzip_on Yes

mod_gzip_dechunk Yes

mod_gzip_item_include file .(html?|txt|css|js|php|pl)$

mod_gzip_item_include handler ^cgi-script$

mod_gzip_item_include mime ^text/.*

mod_gzip_item_include mime ^application/x-javascript.*

mod_gzip_item_exclude mime ^image/.*

mod_gzip_item_exclude rspheader ^Content-Encoding:.*gzip.*

</ifModule>

8- بررسی ریدارکت  WWW Resolve

در حقیقت در این قسمت سایت باید بدون www باز شود یعنی چه شما www را اول آدرس بزنید یا نزنید در هر دو صورت یک صفحه باز شود مثل سایت ما

www.blueboxbc.com

blueboxbc.com

این کار در هاست های امروزی و سایت های ورد پرسی به صورت اتوماتیک انجام می شه و دیفالت برای شما ریدایرکت میده اما اگه این مشکل داشتید وارد تنظیمات ورد پرس بشید و آدرس سایت خودتون رو بدون www وارد کنید.

ادرس دهی سایت

 

9- لینک های شکسته  (Broken Links)

لینک هایی هستند که در هنگام لود شدن دارای خطا بوده و به علت حذف و یا تغییرات، کار نمی کنند. خوب تا اینجاشو که همه می دونستیم اما برای حل این مشکل راه های زیادی هست که من یکی از این راه ها رو در اینجا معرفی می کنم و توضیح می دم.

*** اصلاح لینک های شکسته با افزونه Broken Link Checker ***

خوب ابتدا در وردپرس بر روی افزونه کلیک کرده سپس افزودن را انتخاب می کنیم و در مخزن ورد پرس Broken Link Checker را نصب و فعال سازی می کنیم مثل شکل زیر:

افزودن افزونه

 

این افزونه به صورت خودکار لینک های خراب موجود رو شناسایی کرده و مدت زمان یافتن و نمایش این لینک ها با توجه به تعداد پست ها و محتوای متفاوت است و پس از شناسایی تعداد لینک های خراب قابل مشاهده است و می توانید آنها را اصلاح کنید و همچنین می توانید URL ها و نوشته ها را ادیت کنید.

پس از اتمام برطرف کردن مشکل لینک ها، افزونه ی Broken Link Checker را غیرفعال و حذف نمایید چون خیلی سنگینٍ و باعث کاهش سرعت سایت می شه .

10-نقشه سایت (XML Sitemap)

خوب این قسمت خیلی مهمه و جزو قسمت اصلی آموزش سئو از پایه است

XML  چیست؟ Sitemap چیست؟

XML یا Extensible Markup Language که همانند زبان HTML می باشد، یک زبان نشانه گذاری محسوب می‌شود. نقشه سایت یا sitemap در واقع یک فایل متنی حاوی تمام آدرس‌های موجود در سایت شماست.

همچنین نقشه وردپرس sitemap می‌تواند اطلاعات متای هر آدرس از سایت مانند آخرین بروزرسانی، میزان اهمیت و نحوه ارتباط آن با صفحات دیگر را مشخص کند. خلاصه نقشه سایت به موتور های جست و جو کمک می کند صفحه های سایت رو بهتر ایندکس کند.

به صورت پیش فرض وقتی که  یواست  (yoast) نصب و فعال می شود نقشه سایت هم با نام sitemap_index.xml در شاخه اصلی وب سایت می سازه در شروع آموزش ما این افزونه رو نصب کردیم اما اگر سایت مپ براتون ایجاد نشده بود مراحل زیر را طی کنید .

1-در قسمت سئو بر روی عمومی کلیک کنید

sitemap

2-بر روی شیت امکانات کلید کنید

سایت مپ

3- نقشه های XML سایت را فعال کنید.

نقشه سایت

تمام همین حالا شما سایت مپ دارید .

راستی ما الان آدرس example.com/sitemap_index.xml را به وجود آوردیم. بهتره که در سایت ورد پرسی خود آدرس example.com/sitemap.xml  را ری دایرکت بدیم به example.com/sitemap_index.xml  تا هر دو آدرس به sitemap ما ختم شود برای این کار مراحل زیر را طی کنید.

از افزونه سئو yoast  تغییر مسیر را انتخواب کنید و ریدایرکت 301 بدین در قسمت آدرس قدیم example.com/sitemap.xml  را وارد کنید و در قسمت آدرس جدید example.com/sitemap_index.xml  (قاعدتاً جای example  باید اسم سایت خودمون رو بنویسیم)

11- فایل ربات (Robots.txt)

فایل متنی است که به‌ وسیله آن خط‌ مشی برای ربات موتورهای جستجو تعیین می‌کنیم که چه آدرس‌هایی را خزش و ایندکس کنند و چه آدرس‌هایی را خزش و ایندکس نکنند  به زبان دیگر ما یک زمانی نمی خواهیم قسمت هایی از سایت ما ایندکس شود. داشتن فایل Robots.txt برای وب سایت الزامی است .اگر دنبال مفاهیم و آموزش دقیق فایل ربات هستید به اینجا مراجعه کنید در غیر این صورت به ادامه آموزش و نحوه تنظیم فایل روبوت در سایتهای ورد پرسی برید.

تنظیم فایل ربات

1-از تب سئو بر روی ابزارها کلیک کنید.

فایل ربات

2-بر روی ویرایشگر فایل کلیک کنید

فایل ربات

3-داخل کادر سفید مقادیر زیر را وارد کنید

 

User-agent: *

Disallow: /wp-admin/

Allow: /wp-admin/admin-ajax.php

Sitemap: http://example.com/sitemap_index.xml

تنظیمات فوق یک سری تنظیمات استاندارد و مناسب برای سایت های ورد پرسی می باشد که اکثر وب مستر های سایت های کوچک و متوسط  از این تنظیمات استفاده می کنند. فراموش نکنید به جای example.com  آدرس سایت خودتون بنویسید.

در مرحله دوم تنظیمات را ذخیره کنید مثل شکل زیر :

Robots.txt

خوب خسته نباشد فایل روبات سایتتون هم تنظیم کردید.

 

12- بررسی URL Rewrite سایت (URL Rewrite) و بررسی آندراسکور در لینک سایت (Underscores in the URLs)

معمولاً سایت های ورد پرسی این ایراد را ندارند اما در صورتی که یک همچین ایرادی داشتید بهتره به تنظیمات سایت بروید و در قسمت پیوندهای یکتا همه رو روی نام نوشته قرار بدید. توضیحات این بخش طولانی و در حوصله و هدف این آموزش قرار نمی گیرد.

13-بررسی Iframe در سایت

inline frame یکی از تگ های HTML می باشد که برای نمایش یک صفحه از اینترنت در بخشی از سایت شما استفاده میشود. در سال 2008 برخی از اسپمرها با استفاده از iframe صفحات و محتوای دلخواه خود را در درون صفحاتی با موضوعات نامرتبط به نمایش می گذاشتند و به این طریق موتورهای جستجو را فریب می دانند، همین امر موجب شد تا موتور جستجوی گوگل حضور iframe در یک صفحه را بعنوان امتیازی منفی در نظر گرفته و اطمینان کمتری به صفحات شامل آی فریم داشته باشد. در اکثر سایت های ورد پرسی که تازه راه اندازی شده اند این مشکل دیده نمی شود. در صورتی که نیاز مند اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید می توانید به اینجا  مراجعه کنید .

14- موبایل دوستانه یا واکنش گرا (Mobile Friendliness)

در طراحی وب سایت ها ما باید یک سری اصل را رعایت کنیم که به اصطلاح به آنها واکنش گرا بودن می گویند.

این یعنی اینکه ما با تغییر رزولوشن صفحه در استفاده از سایت دچار مشکل نشویم. به عنوان مثال وقتی در تلفن همراه و یا تبلت خود به سایت مراجعه کنیم بدون مشکل در استفاده از سایت و دسترسی به منو ها محتوای مورد نیاز محتوا خودمون رو پیدا و از آنها استفاده کنیم. امروزه اکثر قالب های ورد پرسی به صورت 100 درصد واکنش گرا طراحی می شوند و شما با استفاده از یک قالب مناسب امتیاز خود را در این بخش می گیرید.

15- بررسی فاو آیکن (Favicon)

فاوآیکن در واقع همان نماد و لوگوی سایت شما می باشد که در تنضیمات قالب و یا سایت شما قابل تغییر و اضافه کردن می باشد.

16- زمان لود سایت (Load Time)

خوب بالاخره رسیدیم به همون جایی که گفتم وردپرس راکت WP Roket  می خوام در آموزش سئو از پایه توضیح بدم چون داشتن این افزونه برای تازه کارها الزامی است .

آموزش سئو از پایه wp rocket

این افزونه یکی از بهترین افزونه های وردپرس هست که شما با استفاده از آن می توانید سرعت سایت خود را افزایش بدین و بسیاری از کد های CSS خود را فشرده کنید. قابلیت های این افزونه به شرح زیر می باشد .

  1. نصب آسان و محیط کابری آسان
  2. کش فوق العاده صفحات
  3. کش پیش بارگذار
  4. پیش بارگذاری برای نقشه سایت
  5. نمایش تنبل تصاویر
  6. فشرده سازی فایل های استاتیک
  7. پشتیبانی از CDN  سایت MAXCDN
  8. قابلیت اتصال و هماهنگ شدن با CloudFlare
  9. قابلیت زمانبندی کش سایت
  10. ادغام فایل های استاتیک ( فایل های جاوا ، اسکریپت و سی اس اس )
  11. پشتیبانی از فشرده سازی فایل ها باGZIP
  12. پشتیبانی از کش مرورگر
  13. بهینه سازی دیتابیس سایت با حذف اطلاعات بلا استفاده
  14. بهینه سازی فونت های گوگل
  15. حذف Query Strings from Static Resources
  16. قابلیت انتقال فایل های جاوا اسکریپت به فوتر سایت
  17. قابلیت شناسایی کاربران موبایلی
  18. پشتیبانی از حالت MultiSite وردپرس
  19. هماهنگ با افزونه های فروشگاه ساز ماننده ووکامرس
  20. پشتیبانی از حالت چند زبانه افزونه wpml
  21. قابلیت واردات و صادرات تنظیمات افزونه

برای دانلود افزونه وردپرس راکت WP Rocket کلیک کنید.

اگر نیاز به توضیحات بیشتر دارید می تونید به این سایت  برید. اگر هم بی دردسر دنبال ادامه کار هستید آموزش زیر را دنبال کنید.

خوب پس از نصب و فعال سازی افزونه مراحل زیر را طی می کنیم

روی لینک تنظیمات در صفحه افزونه های نصب شده کلیک کنید یا در پیشخوان وردپرس به مسیر تنظیمات  WP Rocket  بروید.

آموزش سئو از پایه وردپرس راکت

 

قسمت سمت راست صفحه 10 تب وجود دارد که باید آنها را پیکربندی کنید. بر روی تنظیمات کش پایه کلیک میکنیم و تنظیمات زیر را انجام می دهیم.

آموزش سئو از پایه کش راکت

بهینه سازی:

به قسمت بهینه سازی فایل های سی اس اس (CSS) در آموزش سئو از پایه میرسیم با مراجعه به بخش تنظیمات تغییرات زیر را انجام می دهیم. توجه داشته باشید در این قسمت امکان داره تغییراتی در سایت ما رخ دهد که قالب سایت و محتوای آن بهم بریزه و با غیر فعال نمودن مجدد آن سایت به حالت اول باز می گردد. پس بهتره در این مرحله تغییرات را پله به پله انجام دهید و پس از چک کردن مرحله بعدی را انجام دهید.

 

آموزش سئو از پایه بهینه سازی فایل های سی اس اس

بارگزاری تنبل:

به قسمت رسانه ها  مراجعه می کنیم و تنظیمات زیر را انجام می دهیم. بهتر است بارگذاری تنبل را فعال کنید اما خود من با فعال کردن این گزینه عکس های صفحه اول سایتم دیر لود می شد و دوست داشتم به این شکل نباشه پس غیر فعال کردمش. البته میشه در قسمت ویرایش برگه ها برای هر برگه بارگذاری تنبل را غیر فعال کرد.

آموزش سئو از پایه بارگزاری تنبل

در قسمت پیش بارگذاری تغییرات زیر را بدهید.

آموزش سئو از پایه ویرایش اسنیپ

 

خوب سایر تنظیمات نظیر CDN و … که این افزونه دارد، دارای تنظیمات خاصیه که در حوصله این آموزش نیست و تا همین جاش بهینه سازی های لازم انجام شده است.

خوب خسته نباشید حالا به مرحله اول آموزش برید و دوباره سئو سایتتون چک کنید.

امیدوارم که آموزش سئو از پایه به درد شما خورده باشه و تمام سعی من این بوده که شما در کوتاه ترین زمان ممکن پایه و اساس سئوی سایت خود را افزایش دهید و زود تر در گوگل دیده شوید.

در آموزش های بعدی آموزش سئو از پایه سعی می کنم موارد بیشتری در این زمینه را به صورت تخصصی توضیح بدم .

منابع:

abzarwp.com

hamyarwp.com

analytics.upseo.ir

checkup.tools

20script.ir

sargonco.com

siteamoozi.com

blog.iranserver.com

mizfa.com

websima.com

modirwp.com

sabzwp.com

blueboxbc.com

گردآورنده: مهندس محمد ضرابی – تیم محتوا بلوباکس

 

3 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *