بک لینک چیست

بک لینک

بک لینک


بک لینک چیست ( backlink )

اگر بخواهیم درک بهتری از بک لینک داشته باشیم بهتر است ابتدا در مورد سئو صحبت کنیم. زیرا یکی از مواردی است که می تواند سئو را بهبود بخشد.

تعریف سئو

در تعریف سئو چنین آمده است: مجموعه فعالیت هایی که در سایت و محتوای آن برای بهتر دیده شدن در نتایج موتورهای جستجو انجام می پذیرد را سئو می نامند.

بک لینک

این فعالیت ها شامل موارد متعددی می باشد. از جمله کارهایی که باید برای ویرایش صحیح مطالب انجام پذیرد. و یا رعایت قوانینی که گوگل برای داشتن روندی مناسب وضع کرده است.

 

سختی کار سئو در این است که ما دقیقا نمیدانیم کدام مورد برای سایت و محتوای ما در سئوی سایت تاثیرگذار تر است. ولی برخی موارد هستند که با انجام آنها میتوان بطور قطع گفت نتیجه مطلوبی بر سئوی سایت ما اعمال خواهد شد.

از جمله این فعالیتها:

– داشتن کلمه یا کلمات کلیدی مناسب

– رعایت قوانین نگارش مطلب

– رعایت قوانین کدنویسی توسط طراح سایت

– و…

می باشد.

 

یکی از عوامل مؤثر در سئو بک لینک یا inbound link می باشد. که به اعتبار سایت ما نزد گوگل کمک بسزایی می کند.

 

 

حال بگذارید در مورد بک لینک صحبت کنیم؛

 

به اتصال یک سایت به سایت دیگر از طریق کلیدواژه سایت مقصد گفته میشود که میتواند در اعتبار سئوی سایت مقصد تاثیر گذار باشد.

بک لینک

زمانی یک سایت به کلمه ای کلیدی در بین مطالب خود میرسد که آن کلمه کلیدی را به مطلبی درباره همان کلمه کلیدی در سایت ما لینک بدهد یا در اصطلاح بک لینکی به سایت ما میدهد.

این عمل به گوگل نشان می دهد که سایت ما حاوی مطالب قابل توجهی است که میتوان به آن استناد کرد. البته گوگل برای فهمیدن این موضوع از نیروی انسانی کمک نمی گیرد. به جای آن از همین لینکهاست که به اهمیت مطالب درج شده در سایت ما پی می برد.

 

بک لینک به سایت ما اعتبار می بخشد

 

وقتی از اعتبار سایت سخن میگوییم منظور اعتباریست که نزد سایت گوگل داریم. اعتبار سایت نزد گوگل چیز کمی نیست و برای بسیاری برابر است با سود بیشتر یا بیشتر دیده شدن یا بطور کل داشتن اعتباری اجتماعی نزد کاربران آنلاین.

بک لینک

همانطور که میدانید صفحه اول جستجوی گوگل جایی است که همه کسب و کارها برای رسیدن به آن تلاش زیادی می کنند. همچنین گوگل بخاطر بازار رقابتی شدیدی که بین انواع سایت ها وجود دارد، قوانین بسیار سختی را وضع کرده است. قوانینی شامل انواع و اقسام الگوریتم های پیچیده که هدف تمام آنها یک چیز است: رتبه دادن صحیح جهت جلب رضایت کاربران!

زمانی که کاربر با جستجوی کلید واژه مورد نظرش، نتیجه مطلوب را در همان صفحه نخست بیابد، آنگاه می توان گفت؛ رضایت کاربر جلب شده است.

از این رو میتوان گفت که یک بخاطر این جو شدید رقابتی و دوم بخاطر الگوریتمهای گوگل، سایتهایی که در صفحه نخست نتایج جستجو قرار دارند، سایتهای معتبری میباشند.

 

بک لینک با کیفیت ( perfect backlink )

بک لینک

گرفتن بک لینک روش های مختلفی دارد. در مورد کیفیت آن می توان گفت؛ دو نوع داریم، بک لینک با کیفیت و بی کیفیت که در امتیاز دهی سایت از طرف گوگل تاثیر دارد. در این قسمت به آنهایی که باکیفیت هستند می پردازیم و یاد می گیریم که چگونه از بک لینک های بد دوری کنیم.

یکی از انواع آن که میتوان از امتیاز آن بهره برد، بک لینکی است که بر اساس محتوا به سایت داده می شود.

تصور کنید صفحه ای در سایت وجود دارد که از محتوای خوبی برخوردار است یا شامل مبحثی است که توضیحات جامع و دقیقی در آن گنجانده شده است. در سایتی دیگر می بینیم که در حین توضیح آن مبحث و درون محتوا لینکی از سایت ما آورده شده است.

درواقع آن سایت برای تکمیل توضیحات خودش از مطالب تکمیلی سایت ما بهره برده است و در اصطلاح یک بک لینک به ما داده است.

این نوع که بدون هماهنگی و پرداخت هزینه و تماما بر اساس محتوا به سایت ما داده شده است از با کیفیت ترین نوع بک لینک می باشد.

حال اگر سایت مورد نظر خود از اعتبار خوبی در موتور جستجو برخوردار باشد، بک لینکی که به سایت ما می دهد خود نیز از ارزش خوبی برخوردار است.

بک لینک از طرف سایت ها برای ما امتیاز مثبت به ارمغان می آورد. حال هر چه سایت دهنده معتبرتر باشد، امتیاز مثبت بیشتری برای ما منظور میشود.

بک لینک خوب شامل مواردی میشود از قبیل:
  • ویژگی رل در تگ انکر تکست برای طراحی اولیه
  • داشتن ارتباط موضوعی در دو سایت لینک دهنده و گیرنده
  • رعایت کلمه کلیدی مناسب در تگ انکرتکست
  • محل قرارگیری بک لینک
  • و…

که به اختصار توضیح میدهیم.

 

ویژگی های بک لینک با کیفیت

بک لینک

 

  • زمانی که یک لینک در صفحه خود می سازیم در حقیقت داریم از تگ <a> استفاده میکنیم. اگر با طراحی سایت آشنا باشید میدانید که تگها در HTML حاوی یک سری صفات می باشند تا به توضیح دقیق تر آن تگ بپردازند.در صورت لزوم می توانید برای اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه کنید.
  • یکی از این صفات که در فهرست سازی سایت ها به گوگل کمک میکند ویژگی رل می باشد. ویژگی رل مقادیر متنوعی میگیرد که بعضی از آنها dofollow و nofollow می باشد.
  • در حین فهرست سازی، گوگل، بیشتر لینک هایی را مد نظر قرار می دهد که مقدار dofollow را دارا باشند. پس برای اینکه از طریق بک لینک از گوگل امتیاز بگیریم بهتر است که لینک ما دارای مقدار dofollow باشد.

تگ انکرتکست ( Anchortext Tag )

اما مواقعی یافت میشود که لینکی در صفحه ارزش یا توانایی ایندکس شدن در فهرست گوگل را ندارد. در نتیجه با مقدار nofollow به گوگل می شناسانیم که این لینک را نادیده بگیرد.

در گذشته باور بر این بود که لینک های نوفالو تاثیری بر سئوی سایت ندارد. این تا حدودی درست بود. اما زمانی را تصور کنید که این لینک باعث افزایش ترافیک سایت شما شود و این برابر است با اعتبار بیشتر و در نتیجه بالا رفتن رنکینگ سایت و به تبع آن افزایش بازدید کننده.

اعتبار بک لینک

یکی دیگر از چیزهایی که باید برای داشتن بک لینکی با کیفیت داشته باشیم این است که از سایتی لینک بگیریم که با سایت ما یا با آن صفحه خاص ارتباط موضوعی داشته باشد. این ارتباط موضوعی از طرف گوگل شامل امتیاز است و خیلی بهتر از آن است که از یک سایت بی ارتباط بک لینک بگیریم.

محل قرارگیری بک لینک نیز حائز اهمیت است. پایین سایت یا نوار کناری جای خوبی برای بک لینک گرفتن نیستند. بهتر است که در محتوای اصلی صفحه و با کلمه کلیدی مربوطه باشد.

در انکرتکست یا همان تگ <a> محلی برای متن قابل نمایش لینک ما وجود دارد. اگر آن متن با کلمه کلیدی درخور صفحه ما یکسان باشد، از نظر گوگل بهتر است و ارزش زیادی دارد.

همچنین این را باید در نظر بگیریم که اعتبار سایتی که به ما بک لینک می دهد بسیار مهم است. سعی کنید برای بالا رفتن اعتبار سایت خود از سایت های معتبر تهیه اش کنید. و این را بدانید که تعدد لینک از یک سایت برای گوگل معادل همان یک دانه است. پس سعی کنید بجای داشتن هزار بک لینک از یک سایت، ده بک لینک از ده سایت داشته باشید که این از نظر گوگل بهتر است.

 

چگونه از بک لینک بد دور بمانیم

بک لینک

ابتدا باید نوع بد آن را بشناسیم تا راحت تر از آنها  دور بمانیم. بک لینک های بد برای سایت نتیجه معکوس به همراه دارند. یعنی ما یک لینک میگیریم تا از نتایج خوب آن بهره بجوییم. اما در کمال ناباوری می بینیم که امتیاز منفی گوگل شامل حال ما شده است.

مفهوم آن بسیار واضح است. بک لینک اعتباری است که یک سایت دیگر به سایت ما میدهد، برای محتوا یا مطلبی که داریم. حال اگر به هر طریقی بخواهیم از عنوان بک لینک سؤ استفاده کنیم، گوگل متوجه ترفندهای ما می شود و باز امتیاز منفی برای سایت در نظر می گیرد.

ترفندهای زیادی برای گرفتن لینک وجود دارد که باید دقت فراوانی در استفاده از آنها بخرج دهیم.

این چند بک لینک را نداشته باشیم بهتر است:

  • لینکی که از سایتی بی ربط برای سایت خود گرفته اید
  • لینکی که از سایتی ضعیف با محتوایی ضعیف گرفته اید
  • لینکی که پولی بوده و هزینه برای آن پرداخته اید
  • بک لینکی که به میزان زیاد و شک برانگیز در یک صفحه استفاده شده باشد
  • از داد و ستد بک لینک بشدت خودداری کنید
  • از وبسایت هایی که بک لینک رایگان ارائه میدهند نیز دوری کنید. چون این سایت ها برای همه بک لینک میسازند، از این رو ارزش خودش و سایت شما را پایین میاورند

 

گرفتن بک لینک بصورت کاربردی

بک لینک با کیفیت

اکنون چند روش از روش های بک لینک گیری را بررسی میکنیم.

روش اول

در روش اول بگردید و سایتهای مربوط به موضوع خود را پیدا کنید، مقاله ای که پیدا کردید را با دقت مطالعه کنید و یک کامنت ارزشمند و بجا قرار دهید. حال با معرفی صفحه خودتان در کامنت که با موضوع مذبور در یک راستا می باشد، یک بک لینک از نوع با کیفیت آن برای خود ایجاد کنید.

 

 

روش دوم

روش دیگری که میتوان برای داشتن بک لینک از آن بهره برد داشتن وبلاگ در سیستم های وبلاگ دهی بزرگ است.

اگر در حیطه کاری سایت شما وبلاگی غنی در یکی از این پلتفرم ها داشته باشید، میتوانید با دادن بک لینکهای معتبر، به اعتبار سایت خود بیفزایید.

یکی از این سیستمهای بلاگدهی که هم بزرگ است و هم در ایران شناخته شده میباشد سایت وبلاگ ساز blog.ir می باشد.

 

روش سوم

روش سوم که روش جالبی میباشد استفاده از سایتهای بک لینک چکر است.

گوگل را باز کرده و عبارت بک لینک چکر را به لاتین در آن وارد کنید. به انبوهی از سایت هایی می رسید که وظیفه آنها پیدا کردن بک لینک هایی است که به سایت مورد نظر وارد می شوند.

 

بک لینک چکر

حال با انتخاب یکی از آنها سایت رقیبتان که حس میکنید رقیب قدری هم هست را وارد چکر کنید. در پیش رو خواهید دید که رقیبانتان از کجاها لینک گرفته اند. شاید چند مورد از سایت های پیش رو مناسب حال شما نیز باشد.

 

روش چهارم

و روش چهارم که این روزها طرفدار پیدا کرده است، رپورتاژ آگهی می باشد. سایت های رپورتاژ آگهی در قبال پرداخت هزینه برای شما بک لینک های بسیار با کیفیتی میسازند. اما آنها چگونه این کار را میکنند؟

در روش رپورتاژ آگهی سایت خدمت دهنده لینک صفحات مشخصی از سایت شما را، در سایت های خبری آن هم در محتوای اصلی قرار میدهند. سایت رپورتاژ لیستی از خبرگزاری ها را دارد که با استفاده از آن، لینک شما را در صفحه ای از سایت خبرگزاری که با مطلب شما همخوانی دارد، قرار میدهد. اکنون شما یک لینک از یک سایت معتبر خبری در اختیار دارید که برای دیده شدن سایت شما بسیار مفید است.

 

روش پنجم (توصیه نشده)

وبسایت هایی وجود دارند که با ثبت سایت در آنها میتوان بک لینک رایگان گرفت. یکی از روش های گرفتن بصورت رایگان، ثبت سایت شما در این وبسایت ها است. این وبسایت ها به گونه ای طراحی شده اند که پس از ثبت سایت و کلید واژه مورد نظر در آنها، وبسایت شروع به ایجاد و خلق صفحاتی با کلید واژه مورد نظر میکند.

این کار را در تعداد بالا انجام میدهد. مثلا سایتی صد و سایتی دیگر سه هزار صفحه برای سایت ما ایجاد میکند. که البته همه این بک لینک ها معتبر نیستند ولی هر تعدادی که معتبر باشد، برای سایت ما مفید خواهد بود.

در زیر به چند مورد اشاره خواهیم کرد:

مخاطبین عزیز بلوباکس بیاد داشته باشید که این روش به هیچ عنوان توصیه نمی شود و عواقب افت شدید رنکیگ سایتتان با این روش به عهده خودتان میباشد.

 

نویسنده: امیرحسین زلفی گل – تیم محتوای بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *