راهکارهای بهینه‌سازی تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی

ممکن است اخیرا اقدام به طراحی کمپین و راه‌اندازی تبلیغات کلیکی کرده باشید و به نتایج دلخواه دست نیافته باشید. در این صورت بهتر است با در نظر گرفتن تدابیری جدید، اقدام به راه‌اندازی مجدد کمپین کنید. پیش از آغاز به‌ کار کمپین جدید بهتر است کمی تحقیق کنید و سعی بر بهینه‌سازی نرخ تبدیل داشته باشید. در این مقاله قصد داریم شما را با راهکارهایی آشنا کنیم که با استفاده از آن‌ها قادر خواهید بود از تبلیغات کلیکی و کمپین مرتبط به آن بهترین نتیجه را به دست بیاورید. با ما همراه باشید.

۱. تبدیل‌ها را به‌ شکلی مؤثر پیگیری کنید

پیش از آن که سعی بر بهبود نرخ تبدیل داشته باشید، باید از چگونگی طرز کار کمپین‌های تبلیغاتی خود مطلع باشید. برای این منظور، نیاز به مشخص کردن نرخ تبدیل فعلی‌تان دارید و باید به شکلی کارآمد و مؤثر، اقدام به پیگیری تبدیل‌هایی کنید که در حال حاضر دریافت می‌کنید. این اطلاعات باید تمامی کمپین‌های تبلیغات کلیکی را دربر بگیرد. اگر از گوگل ادوردز استفاده می‌کنید، از این بابت مشکلی ندارید. چراکه اطلاعات مرتبط با کمپین‌های تبلیغات کلیکی را در اختیارتان می‌گذارد.

  • پیگیری تبدیل‌ها به شما کمک می‌کند بهترین و کارآمدترین کمپین‌های تبلیغات کلیکی را شناسایی کنید. سپس آن‌ها را با کمپین‌های دیگری که کارایی لازم را ندارند، مقایسه کنید.
  • هنگام پیگیری تبدیل‌ها، ایمیل‌هایی را که دریافت می‌کنید فراموش نکنید.
  • گاهی‌اوقات کسانی که به‌صورت بالقوه امکان تبدیل شدن به مشتری و خرید کردن دارند، مستقیما با شما تماس میگیرند یا در شبکه‌های اجتماعی برای شما پیام میگذارند. زمانی که کمپین تبلیغات کلیکی خود را به راه می‌اندازید، حتما پیگیر این‌گونه ارتباط‌ها باشید.
  • گاهی‌ ممکن است افراد فرم‌هایی را که برای‌شان در نظر گرفته‌اید، پر نکنند و به‌جای آن، از طریق چت با شما ارتباط برقرار کنند. در این مواقع ممکن است فکر کنید کمپین شما کارایی لازم را نداشته است؛ در حالی که این‌چنین نیست و این تصور نادرستی است. بنابراین، توصیه می‌شود با استفاده از اطلاعات حاصل از تحلیلگر گوگل یا هر پلتفرم تحلیلگری که خودتان صلاح می‌دانید، تبدیل‌های دریافتی‌تان را پیگیری کنید.

۲. با A/B تست کارایی فعالیت‌ها را آزمایش کنید

برای بالا بردن نرخ تبدیل، باید مرتبا المان‌های مختلف موجود در وب‌سایت‌تان را بررسی کنید. بخصوص آن دسته از المان‌هایی که مربوط به صفحهٔ فرود (Landing Page) می‌شوند. برای این کار از آزمایشی استفاده می‌شود که با اصطلاح «آزمایش آ٫ب» شناخته می‌شود. در این آزمایش، دو نوع متفاوت از یک صفحهٔ وب در معرض دید گروهی مشابه از افراد قرار می‌گیرد. پس از آن، میزان تبدیل به‌دست‌آمده از هر صفحهٔ وب به‌طور جداگانه پیگیری می‌شود. صفحه‌ای که نرخ تبدیل بالاتری داشته باشد، در ادامهٔ کار در کمپین استفاده می‌شود. از جمله المان‌هایی که آزمایش می‌شود، می‌توان به رنگ پس‌زمینه، عکس‌ها، نوع فونت، دکمه‌های فراخوان برای اقدام، نسخهٔ رونوشت و… اشاره کرد. طراحی صفحهٔ فرود بر نرخ تبدیل کمپین تأثیرگذار است. به همین خاطر بهتر است المان‌های مختلف صفحهٔ فرود را آزمایش کنید و از میان آن‌ها، المان‌هایی را که نرخ تبدیل خوبی دارند، انتخاب کنید.

فراموش نکنید که هر المان را به‌طور جداگانه آزمایش کنید. برای نمونه، اگر به این نتیجه رسیدید که «عکسِ آ»، در مقایسه با «عکسِ ب»، از میزان کارایی بیشتری برخوردار است، آنگاه در ادامهٔ کمپین از همان عکس اول استفاده کنید. پس از آن می‌توانید برای نمونه تصویر پس‌زمینه یا نسخهٔ رونوشت صفحهٔ فرود را به عنوان المان بعدی آزمایش کنید. همین کار را برای سایر المان‌های باقی‌مانده هم انجام دهید.

نکتهٔ دیگر اینکه محدودیتی برای استفاده از این آزمایش وجود ندارد. در واقع اگر طی آزمایش مشخص شد المانی، کارایی بیشتر و بهتری از المان دیگر دارد، لزوما به این معنا نیست که برای همیشه بهترین انتخاب ممکن است. از سوی دیگر هم نباید وقت خود را به‌کلی صرف آزمایش دوباره و دوبارهٔ المانی بخصوص کنید. (مگر آنکه قرار باشد کمپین‌تان برای چند ماه ادامه داشته باشد و از حد معمول، طولانی‌تر شود)

 

تبلیغات کلیکی۳. نرخ کلیک (CTR) خود را بهبود دهید

یکی دیگر از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توان نرخ تبدیل را بهبود داد، بالا بردن تعداد کلیک‌ روی تبلیغات شما است. زمانی که تعداد این کلیک‌ها را تقسیم بر تعداد دفعاتی کنیم که وب‌سایت‌تان در موتور جست‌وجو نمایش داده می‌شود (اصطلاحا Impression استفاده می‌شود)، عدد حاصل‌شده همان نرخ کلیک یا CTR خواهد بود. برای نمونه اگر ۱۰۰۰ نفر تبلیغ شما را مشاهده کنند و از این میان، ۱۰ نفر روی آن کلیک کنند، نرخ کلیک شما معادل با ۱٪ خواهد بود (۱٪=۱۰۰×۱۰۰۰÷۱۰). اگر تعداد دفعاتی که بر روی تبلیغ شما کلیک می‌شود کم باشد، نرخ تبدیل هم به دنبال آن پایین خواهد بود. برای بالا بردن نرخ تبدیل، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

مخاطبین مناسب را هدف قرار دهید

زمانی که کار راه‌اندازی کمپین را شروع می‌کنید، مطمئن شوید که مخاطبین مناسب را هدف قرار داده‌اید. استفاده از آمار و ارقام و اطلاعات مرتبط با جمعیت‌شناسی، موقعیت جغرافیایی، رفتار اینترنتی و… به شما کمک می‌کند تا تبلیغات خود را در معرض دید افرادی بگذارید که مشاهدهٔ تبلیغ تأثیر بیشتری روی‌شان می‌گذارد. در همین راستا می‌توانید از قابلیت‌های یکتانت در هدفمندسازی تبلیغات‌ کلیکی‌تان استفاده کنید. شما می‌توانید مخاطبان را بر اساس جنسیت، دستگاه نمایش و اپراتور آنها مشخص کنید.

تبلیغات خود را در محل مناسب قرار دهید

انتخاب محل مناسب برای قرار دادن تبلیغات باعث افزایش تعداد کلیک بر روی آن‌ها می‌شود. برای اینکه بتوانید محل مناسب برای تبلیغات‌تان پیدا کنید، باید کارایی آن‌ها را در جاهای مختلف محک بزنید. از این میان، محل‌هایی را انتخاب کنید که در آن‌ها تعداد دفعاتی که تبلیغات‌تان مشاهده شده است، بیشتر باشد. بنابراین سعی کنید تبلیغات خود را در جاهایی قرار دهید که بیشترین آمار بازدید را خواهند داشت.

  • تبلیغات‌تان را در صفحاتی نمایش دهید که موضوعی مرتبط با کسب‌وکار شما دارند.
  • تبلیغات‌تان را در صفحاتی نمایش دهید که می‌دانید بازار هدف‌تان مخاطب موضوعات آن صفحات هم هستند.

به عنوان مثال اگر شما محصولات مرتبط با نوزادان را می‌فروشید می‌توانید تبلیغات‌تان را در صفحاتی نمایش دهید که مرتبط با نوزادان هستند. همچنین می‌توانید برای نمایش بیشتر، تبلیغات‌تان را در صفحاتی با موضوعات بارداردی هم نمایش دهید؛ چراکه بازار هدف شما هستند.

۴. عنوان تبلیغ‌تان با محتوای صفحهٔ فرود هماهنگ باشد

فرض کنید تبلیغی مشاهده کردید و پس از کلیک کردن روی آن با محتوایی کاملا متفاوت از عنوان تبلیغ روبه‌رو شدید. مطمئنا اگر صفحهٔ فرود حاوی اطلاعات مورد نظر شما نباشد، بدون درنگ آن را ترک خواهید کرد. برای نمونه فرض کنید عنوان تبلیغ شما دربارهٔ کسب‌وکار است و در صفحهٔ فرود، اطلاعاتی دربارهٔ موقعیت‌های شغلی لحاظ کرده‌اید. به دلیل این مغایرت، بازدیدکنندگان به محض وارد شدن به وب‌سایت شما، آن را ترک خواهند کرد و نرخ پرش شما بالا خواهد رفت. به‌علاوه هر کلیکی که بر روی تبلیغات شما می‌شود، برای‌تان هزینه‌ای به دنبال دارد. بنابراین بهتر است همه چیز را به‌گونه‌ای مهیا کنید که بازدیدکننده پس از کلیک روی تبلیغ، اطلاعاتی را مشاهده کند که در هماهنگی با عنوان یا رونوشت تبلیغ است. به این صورت، امکان تبدیل او به مشتری و نهایی شدن فرایند خرید از سوی او وجود دارد.

۵. از علم روانشناسی در نگارش عناوین استفاده کنید

هدف شما برای استفاده از تبلیغات کلیکی جلب توجه جست‌وجوکننده‌ها، قرار دادن اطلاعات مورد نیازشان در اختیار آن‌ها و در نهایت، متقاعد کردن آن‌ها به کلیک کردن روی تبلیغ‌تان است. روند محقق شدن این هدف با استفاده از عنوان یا رونوشتی برای تبلیغ شروع می‌شود که از لحاظ روانشناختی بر انسان تأثیرگذار باشد. در واقع می‌توانید با استفاده از دانش روانشناسی، تا حد زیادی از رقیب‌های خود پیشی بگیرید.

در ادامهٔ مقاله، شما را با راهکارهایی آشنا خواهیم کرد که مبتنی بر علم روانشناسی هستند. با استفاده از آن‌ها می‌توانید عناوین تبلیغات کلیکی خود را به‌گونه‌ای تدوین کنید که باعث برانگیختن هیجان یا احساس بازدیدکنندگان شود. به‌دنبال آن به نرخ تبدیل بالاتر و میزان فروش بیشتری دست پیدا کنید.

روی ارزش محصول یا خدمات تمرکز داشته باشید

مشتری‌های شما با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و هدف‌شان پیدا کردن چاره‌ای برای این مشکلات و بهتر کردن زندگی‌شان است. تبلیغات شما باید به این مشکلات توجه داشته باشد. در واقع باید به این افراد القا شود که کسب‌وکار شما بهترین چاره برای مشکلات‌شان خواهد بود و باعث برطرف شدن نیازهایشان خواهد شد. بیشترین کارایی با تمرکز بر مزایای محصول حاصل می‌شود، اما بسیاری از شرکت‌ها با تمرکز بیش از حد روی ویژگی‌های محصول، امکان بهره‌برداری حداکثری از تبلیغات کلیکی را از دست می‌دهند.

  • نشان دادن ارزش محصول یا خدمات با استفاده از تبلیغات کلیکی کار نسبتا ساده‌ای است. کافی است به مشتری‌های خود نشان دهید چگونه با خرید از شما زندگی‌شان بهتر خواهد شد.
  • استفاده از کلمهٔ «شما» در عنوان تبلیغ هم می‌تواند ایدهٔ خوبی باشد (البته هر کجا استفاده از آن ممکن باشد). با استفاده از این کلمه می‌توان مستقیما خواننده را مخاطب قرار داد و ارتباط مؤثرتری شکل داد.

اجازه بدهید با یک مثال این مسئله را ساده‌تر کنیم. فرض کنید می‌خواهید از تبلیغات پوش نوتیفیکیشن استفاده کنید و پیامی را به مخاطب هدف‌تان ارسال کنید. در این نوع تبلیغات باید یک تیتر جذاب انتخاب کنید. چرا که زمان کمی برای جلب توجه مخاطب دارید. یک تیتر عمومی مانند «۲۰٪ تخفیف ویژه سال نو» تا حدی تکراری و گاها آزاردهنده است. اما تیتر «لباس‌های عیدتو با ۲۰٪ تخفیف بخر» صمیمانه‌تر است. گویی این تبلیغ از زبان یک شخص است و نه صرفا یک سری تبلیغات خشک و تکراری.

شیوهٔ بیان مبتنی بر ارزش محصول (یا خدمات)، باعث شکل‌گیری ارتباطی دوستانه‌تر و درکی متقابل میان شما و مشتری‌ها می‌شود. همچنین تعداد لیدهایی که امکان خرید و تبدیل‌شان بیشتر از سایر لیدهاست، بیشتر می‌کند. به‌علاوه تمرکز بر ارزش محصول یا خدمات در تبلیغات کلیکی به شما کمک می‌کند تا مشتری‌ها از لحاظ احساسی با شما ارتباط برقرار کنند. این راهکار، بهترین روش برای افزایش وفاداری مشتری‌ها و برقراری ارتباطی نزدیک با آن‌هاست.

از مفهوم فوریت یا محدودیت زمانی استفاده کنید

طبیعتا افراد تا جایی که برای‌شان مقدور باشد، از پذیرفتن ریسک خودداری می‌کنند. این ویژگی به این معنا است که یکی از قوی‌ترین محرک‌های افراد برای اقدام، ترس از این است که احیانا چیزی را از دست بدهند. فوریت یا اضطرار، مفهوم مهمی است که در صورت به‌کارگیری باعث سریع‌تر شدن روند تبلیغات کلیکی می‌شود. چرا که با استفاده از آن می‌توانید نشان دهید شرکت فعالی دارید و محصولات و خدمات شما، تا ابد در دسترس خریداران نخواهند بود. برندهای بسیاری برای استفاده از مفهوم فوریت، پیشنهاد یا تخفیفی ارائه می‌کنند که تنها برای مدتی محدود قابل استفاده است.

به‌طور کلی دو نوع فوریت وجود دارد که می‌توانید در تبلیغات خود استفاده کنید: واقعی و ضمنی

  • فوریت واقعی

به زمانی اشاره دارد که شما برای چیزی تبلیغ می‌کنید که در تاریخی بخصوص به پایان خواهد رسید یا خط تولید آن برای مدتی محدود فعالیت می‌کند. عنوان تبلیغات کلیکی‌ای شبیه به «پیشنهاد ویژه تنها برای ۲۴ ساعت» یا «فقط این آخرِ هفته» نمونه‌هایی از فوریت واقعی هستند. در واقع تاریخی بخصوص که فرا برسد، پیشنهادی که ارائه شده بود دیگر قابل دسترسی نخواهد بود.

  • فوریت ضمنی

به زمانی اشاره دارد که با استفاده از شیوه‌های بیانی مختلف، پیشنهاد ارائه شده در تبلیغ‌تان را هیجان‌انگیزتر می‌کنید. می‌توانید با استفاده از کلمه‌های چون «حالا» و «امروز» در عنوان تبلیغ خود به‌گونه‌ای ضمنی این پیام را منتقل کنید که اگر خریداران سریع‌تر اقدام کنند، امکان استفاده از پیشنهادی بخصوص را خواهند داشت. البته برخلاف فوریت واقعی، در فوریت ضمنی تنها به این مفهوم اشاره می‌شود و در واقع به مشتری‌ها پیشنهاد داده می‌شود که اگر سریع‌تر اقدام کنند، به نفع‌شان خواهد بود.

به‌طور کلی می‌توان گفت فوریت واقعی، در مقایسه با فوریت ضمنی اثربخشی بیشتری دارد. چون با استفاده از آن مشتری‌ها مجاب می‌شوند که اگر همین حالا اقدام نکنند، ضرر خواهند کرد. البته بسیاری از مشتری‌ها از استفادهٔ بیش از حد برخی برندها و کسب‌وکارها از مفهوم فوریت در بازاریابی کلافه شده‌اند. بنابراین باید به‌گونه‌ای معقول و حساب‌شده از آن استفاده کرد. در واقع تنها زمانی باید از فوریت واقعی استفاده کنید که مطمئن هستید اگر مشتری در زمان مقرر از شما خرید نکند، در آینده مجبور است با هزینه‌ای بیشتر خرید خود را انجام دهد و ضرر خواهد کرد. در غیر این صورت، اگر حتما می‌خواهید از مفهوم فوریت استفاده کنید، بهتر است همان فوریت ضمنی را به کار بگیرید.

نگرانی‌های مشتری را کاهش دهید

 به منظور کاهش نگرانی‌های مشتری‌ها، ارائهٔ پیشنهادهای ویژه و استفاده از گواهِ اجتماعی یکی از بهترین کارهاست. پیشنهادهای ویژه شامل موارد زیر می‌شود:

  • رضایت ۱۰۰٪ مشتریان
  • تضمین بازگشت وجه
  • ارسال رایگان

گواهِ اجتماعی روشی بسیار عالی برای اثبات ارزش محصول یا خدمات است. با استفاده از آن، بار زیادی برای تبلیغات از دوش شما برداشته می‌شود. از آنچه مشتری‌ها دربارهٔ کسب‌وکار شما عنوان می‌کنند، استفاده کنید و بازخوردهای مثبت‌شان را در تبلیغات کلیکی خود لحاظ کنید. بدون شک اگر خود مشتری‌ها از کیفیت محصولات و خدمات شما تعریف کنند، نتیجهٔ بسیار بهتری به دست خواهید آورد (در مقایسه با زمانی که خودتان برای محصول یا خدمات تبلیغ می‌کنید). گواهِ اجتماعی اثربخشی فوق‌العاده‌ای دارد. هر زمان بتوانید از بازخوردهای مثبت مشتری‌ها در تبلیغات کلیکی خود استفاده کنید، نرخ تبدیل به مراتب بالاتری خواهید داشت.

در عنوان تبلیغ‌تان از فراخوان برای اقدام متقاعدکننده استفاده کنید

عنوان تبلیغات کلیکی باید حاوی فراخوانی برای اقدام یا CTA واضح و تأثیرگذار باشد. تعداد کلیک روی تبلیغات کلیکیِ فاقد فراخوان برای اقدام مناسب، کمتر است و در نتیجهٔ نرخ تبدیل هم کاهش پیدا می‌کند. در ادامه می‌توانید چند نمونه از فراخوان برای اقدام‌هایی را ببینید که می‌توانید در تبلیغات کلیکی خود استفاده کنید:

  • همین حالا آنلاین خرید کنید!
  • همین امروز فایل صوتی موفقیت را دانلود کنید!
  • بلیط سفر به استانبول را رزرو کنید!
  • همین حالا در دوره مدیریت ثبت‌نام کنید!
  • همین الان پیتزای خود را سفارش دهید!

عنوان تبلیغ و فراخوان برای اقدام‌تان را با توجه به مخاطبین هدف، صنعتی که در آن فعالیت دارید و پیشنهاد ارائه‌شده از محصول، سفارشی‌سازی کنید.

تبلیغات کلیکی۶. از هدف‌گیری مجدد استفاده کنید

 اگر کاربران شما طی اولین بازدید تبدیل به مشتری نشوند، می‌توانید با استفاده از هدف‌گیری مجدد، شانس خود را دوباره امتحان کنید. در این روش، تبلیغاتی مشابه برای مدت ‌زمانی مشخص در معرض دید کسانی قرار می‌گیرند که قبلا آن‌ها را دیده‌اند. در این صورت، آن‌ها دوباره از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند و احتمال تبدیل شدن‌شان به مشتری بیشتر از دفعهٔ قبل است. به منظور بازگرداندن این افراد به وب‌سایت، باید به‌طور مداوم از هدف‌گیری مجدد استفاده کنید. آن‌ها یک‌بار روی تبلیغ شما کلیک کرده‌اند و این مسئله نشان از توجه یا تمایل آن‌ها به محصول یا خدمات شما دارد. بنابراین باید با جدیت آن‌ها را دنبال کنید و تبلیغات کلیکی خود را دوباره و دوباره در معرض دید آن‌ها قرار دهید.

در این استراتژی چیزی برای از دست دادن ندارید. اگر به تلاش کردن ادامه ندهید، احتمالا دیگر هیچ‌گاه فرصت تبدیل بازدیدکننده‌های ازدست‌رفته را پیدا نخواهید کرد. اما اگر هدف‌گیری را مجدد شروع کنید، فرصت بالا بردن نرخ تبدیل خود را خواهید داشت. باید به خاطر داشت که دست‌یابی به مشتری‌های جدید به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست. اما اگر فرصتی برای دست‌یابی مجدد به آن‌ها فراهم شود، باید از چنین فرصتی کمال استفاده را برد. بازاریابی مجدد محدود به گوگل ادوردز نمی‌شود. در بازاریابی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و… هم از بازاریابی مجدد به منظور جذب دوبارهٔ بازدیدکننده‌های تبدیل‌نشده استفاده می‌شود.

گردآورنده: فواد مهابادی – تیم محتوانویسی بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *