بازاریابی نسل ها

بازاریابی نسل ها

زمانی که صحبت از بازاریابی می شود مبحث سن و سال مخاطب هدف از اهمیت بسزایی برخوردار است. یکی از مواردی که حتما در بازاریابی می بایست مورد توجه قرار گیرد این است که پیام مناسب به مخاطب هدف منتقل شود. به همین دلیل است شما برای گروه های سنی مختلف نیازمند پیام های مختلف هستید. اینجاست که مبحث بازاریابی نسل ها  یا Marketing generational مطرح می شود.

برای مثال شما نمی توانید برای پیام های تبلیغاتی خود یک استراتژی واحد برای گروه سنی پنجاه سال و افراد چهارده تا هفده سال داشته باشید. چرا که میزان برقراری ارتباط، اطلاعات گروه سنی افراد و در حوزه فناوری بخصوص در زمینه فعالیت های آنلاین یکسان نیست.

به همین دلیل است که راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی آنلاین ممکن نخواهد بود مگر اینکه به گروه سنی مخاطبان هدف توجه ویژه ای بشود. بخش بندی یکی از حیاتی ترین مسائلی است که در بازاریابی نسل ها می بایست مورد توجه قرار گیرد. در غیر این صورت پیام های شما برای رسیدن به مخاطبان هدف هیچ آدرس مشخصی نخواهند داشت.

چگونه بازاریابی نسل های قابل اجراست

در بازاریابی نسل ها، مخاطبان هدف هر کسب و کار بر اساس نسلی که به آن متعلق هستند بخش بندی می شوند. هر نسل به گروهی از افراد ارجاع داده می شود که در یک دوره زمانی مشخص به دنیا آمده اند. برای بازاریابی نسل ها، شما می بایست محتوای خودتان را شخصی سازی و پالایش کنید البته با در نظر گرفتن گروه نسلی مخاطب هدف.

شش نسل

شش نمونه از بازاریابی نسل ها

شما به طور متوسط می توانید شش نسل را به صورت کلی مورد شناسایی قرار دهید که آنها از نظر؛

  • علاقمند،
  • سرگرمی،
  • گرایشات ذهنی،

و سایر عوامل متفاوت هستند. بسیاری از بازاریابان با در نظر گرفتن چهار گروه تعریف شده از شش گروه موجود فعالیت خود را انجام می دهند.

استثنا همواره وجود دارد، بعنوان مثال سن افراد به تنهایی نمی تواند؛ ویژگی های، ترجیحات و قواعد کلی را بیان کند ولی زمانیکه صحبت از نسل می شود این مسئله متفاوت است. بر اساس پژوهش های انجام شده هر نسل به میزان قابل توجهی در مواردی نظیر؛

  • رفتار های مصرفی،
  • ترجیحات،
  • توجه به فناوری،
  • میزان انطباق با تغییرات

شباهت های قابل توجهی دارد.

به عنوان یک بازاریابی، مهمتریم مسئله، این است که شما بتوانید رفتارهای چند وجهی نسل ها را مورد ارزیابی قرار داده، استراتژی بازاریابی خود را به روز کنید، البته در صورت نیاز! این امر کمک می کند شما مخاطب واقعی خود را ویژگی های بهتری بشناسید و با آنها ارتباط برقرار کنید. حال بگذارید در مورد نسل های صحبت کنیم؛

  1. نسل اول

این نسل بین سال های 1307 و 1329 متولد شده اند. این نسل در جامعه کنونی از قدیمی ترین نسل ها هستند. این نسل به طور کلی با فناوری های نوین نا آشناست و به صورتی کاملا محدود با ابزارهای دیجیتال و رسانه های کاملا سنتی مثل؛ رادیو، تلویزیون و روزنامه ارتباط برقرار می کند. این نسل چندان مورد توجه دیجیتال مارکترها نیست.

  1. نسل دومی ها

این نسل بین سال های 1330 تا 1345 متولد شده اند که هم دوران انقلاب اجتماعی و تغییر و تحولات جنگ را در کشور به خوبی حس کرده اند و جز افراد تاثیرگذار بوده اند. این افراد عشق رسانه های سنتی را دارند و علاقمند به مطالعه روزنامه هستند و چندان مورد توجه بازاریابان امروزی نیستند. زیرا اعتقاد بیشتری به ابزارهای قدیمی و سنتی دارند تا ابزارهای دیجیتال.

  1. نسل سومی ها

این نسل بین سال های 1346 تا 1357 متولد شده اند. این نسل بود که توانست توجه به فناوری را بیش از هر زمانی مورد توجه قرار دهد و پایه گذارتوجه به فناوری جدید شود.

  1. نسل بعد از انقلاب

این نسل بین سال های 1358 تا 1369 متولد شدند. و می تواند گفت انفجار جمعیتی در این برهه از زمان اتفاق افتاد. این نسل را می توان نخستین مصرف کننده فناوری جدید در کشور دانست. بخصوص پس از ورود اینترنت و رایانه های نسل جدید که عمده جمعیت مولد جامعه را شامل می شوند و بسیار مورد توجه بازاریابان قرار دارند.

  1. نسل دهه هفتاد

این دهه یکی از مهمترین بخش های بازاریابی نسل ها را در خود جای داده است. که به میزان قابل توجهی در مورد فناوری صحبت می کنند. از ابزارهای موجود بهترین استفاده را می کنند. اکثر بلاگرها و اینفلوئنسرها و فعالان در رسانه های اجتماعی مربوط به این نسل می شوند.

از طرفی این نسل یکی از بیشترین و بالاترین حجم خرید را در محیط آنلاین انجام می دهد و اغلب فعالیت های بازاریابی در محیط آنلاین که یکی از مهمترین فعالیت های بازاریابی را امروزه به خودش اختصاص داده است، متمرکز بر این بخش است.

  1. نسل آلفا

این نسل که پس از دهه 80 متولد شده اند و غالبا نوجوانان و جوانان هستند. یکی از بخش هایی محسوب می شوند که بازاریابی نسل ها بر روی آن حساب ویژه ای دارد. زیرا یکی از بخش های مولد آینده این نسل خواهد بود. این نسل یکی از متنوع ترین اعضا را در خود جایی داده است و به دلیل ارتباط قوی آنها با فناوری یکی از حرفه ای ترین نسل ها در این حوزه محسوب می شوند.

بگذارید در این زمینه سری به آمارهای پیو (Pew) بزنیم:

  • 86 درصد از گروه سنی بین 18 تا 29 سال از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند.
  • 80 درصد از گروه سنی بین 30 تا 49 سال از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند.
  • 64 درصد از گروه سنی بین 50 تا 64 سال از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند.
  • بالای 65 ساله ها تنها 34 درصد از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند.

حال بگذارید در مورد تعداد کاربران رسانه های اجتماعی با توجه به آمارهای موجوود در شمال آمریکا صحبت کنیم؛

رسانه های اجتماعی بازاریابی نسل ها

فیسبوک در زمینه بازاریابی نسل ها

در بین کاربران اینترنت آمریکای شمالی محبوب ترین رسانه اجتماعی فیسبوک است. جالب است بدانید؛

  • 88 درصد کاربران بین 18 تا 29 سال هستند،
  • 79 درصد بین 30 تا 49 سال هستند،
  • 61 درصد گروه سنی 50 تا 64 سال هستند،
  • 36 درصد بالای 65 سال هستند.

اینستاگرام در زمینه بازاریابی نسل ها

در بین کاربران آمریکای شمالی دومین رسانه اجتماعی محبوب اینستاگرام است. و آمارها نسبت به فیسبوک متفاوت است برای مثال؛

  • گروه سنی 18 تا 29 سال تنها 59 درصد عضو اینستاگرام هستند،
  • گروه سنی 30 تا 49 سال 31 درصد،
  • و تنها 13 درصد از گروه سنی 50 تا 64 سال عضو اینستاگرام هستند.

این آمار با آمارهای کشور ما کاملا متفاوت است به دلیل عدم دسترسی به فیسبوک درصد بسیار کمی از ایرانیان از فیسبوک استفاده می کنند. آخرین آمارهای ایسپا نشان می دهد حدود 1.8 میلیون نفر تنها در کشورما از فیسبوک استفاده می کنند. در حالی که 32 درصد از کاربران اینترنت در ایران از اینستاگرام استفاده می کنند. جالب است بدانید تعداد افراد فعال در اینستاگرام بالای 28 میلیون نفر است.

نویسنده: دکتر پدرام بهیار

مشاوره کسب و کار بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *