نکات طراحی وبسایت از دیدگاه مشتریان


امروزه روز اهمیت طراحی وبسایت بر کسی پوشیده نیست. وبسایت یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هویت آنلاین شماست. بنابراین مهم است که نکات طراحی سایت را بدانید؛ خواه خودتان طراح وبسایت باشید و خواه از کسی بخواهید برایتان این کار را انجام دهد، لازم است این نکات را بدانید.

از طریق وبسایت مشتریان شما جذب خواهند شد و امکان گفت‌وگو با آنان را خواهید داشت. بنابراین در طراحی آن نباید هیچ گونه خطایی داشته باشید. البته مزایای بسیار بیشتری هم برای شما و هم برای مشتریانتان، در یک طراحی سایت خوب وجود دارد.

وبسایت شما باید با در نظر گرفتن مخاطبانتان طراحی شود. در این مقاله به شما نکاتی درمورد اهمیت طراحی سایت از دیدگاه مشتریان خواهیم گفت.

تصویر برند

وبسایت شما انعکاسی از برند شماست. معمولا اولین چیزی که مشتریان و یا عموم مردم برای شناخت برند شما جستجو می‌کنند، وبسایت شماست که از این طریق نیز برایتان تعامل ایجاد می‌کند.

ویژگی‌های وبسایت شما مانند رنگ، فونت، تصویر و … هویت برند شما را تعیین می‌کند. بنابراین باید با دقت این موارد را انتخاب کنید و در سرتاسر وبسایتتان آن‌ها را مد نظر قرار دهید.

به عنوان مثال به این طراحی وبسایت نگاه کنید.

همانطور که مشخص است تصویر ایرانسل تماما در پس‌زمینه موجود است. پس زمینه‌‌ی وبسایت به همان رنگی طراحی شده است که برند ایرانسل با آن شناخته ‌می‌شود. لوگوی این برند، بسته‌بندی محصولات و بسیاری دیگر از المان‌های این برند به رنگ زرد و آبی است. این دو رنگ در سرتاسر وبسایت محرز هستند چرا که برند ایرانسل با این دو رنگ شناخته می‌شود.

در ادامه سایر نکات طراحی سایت را مطرح خواهیم کرد که باید به آن‌ها دقت کافی داشته باشید.

 رنگ

اگر برند شما رنگ خاصی دارد که در لوگو و یا سایر المان‌های برندتان از آن استفاده می‌کنید، در وبسایتتان نیز حتما باید آن را لحاظ کنید. در ادامه نکات جالبی از روانشناسی رنگ‌ها خواهیم گفت.

اگر قصد دارید حس اعتماد مشتریان را جلب کنید، بهتر است از رنگ آبی استفاده کنید. اگر می‌خواهید مشتریان این ذهنیت را نسبت به محصول شما داشته باشند که محصول با کیفیتی است، از رنگ مشکی استفاده کنید. به همین ترتیب با توجه به هدف برندتان رنگ مناسب را در طراحی وبسایت گزینش کنید.

چیدمان

از دیگر نکات طراحی سایت، رعایت اصول چیدمان وبسایت است. به عنوان یک قاعده‌ی کلی، چیدمان خود را ساده، تمیز و به گونه‌ای طراحی کنید که توجه مخاطب را به مهم‌ترین قسمت‌ها جلب کند. چیدمان شما نباید پیچیده باشد. همچنین تعداد گزینه‌های منو یا عناصر موجود در یک منوی کشویی باید بر اساس ترجیحات و خواسته‌های مخاطبتان تعیین شود. برای تبحر پیدا کردن در این موضوع، می‌توانید با چند طرح مختلف آزمایش کنید و نمونه‌های آزمایشی داشته باشید تا درک کنید چه چیزی برای مخاطبان شما بهتر است.

یکی از مثال‌هایی که می‌توان برای نشان دادن چیدمان بد مطرح کرد، تصویر زیر است.

چیدمان مطالب در این وبسایت به خوبی انجام نشده است و یافتن مطالب و دسته‌بندی‌ها، مشخص و شفاف نیست.

برای درک بهتر این مسئله، در ادامه مثالی از یک چیدمان مناسب آورده شده است.

همانطور که مشهود است، این وبسایت ضمن این که تنوع محصولات خود را نشان داده است چیدمان را نیز به خوبی رعایت کرده است که به صفحه‌ی وبسایت ساختار و نظم بخشیده است.

فونت و نوع خط

قاعده‌ی کلی برای انتخاب یک فونت، خوانا بودن و همچنین مشهود بودن آن بر روی رنگ پس‌زمینه‌ای است که انتخاب کرده‌اید. در حقیقت بهتر است که بر اساس مخاطبتان فونت خود را انتخاب کنید. برای مثال، جوان‌ترها به فونت فانتزی و غیر رسمی بیشتر علاقه‌مند هستند. افراد مسن‌تر ترجیح می‌دهند فونت ساده و خوانا باشد.

همچنین فونت انتخابی باید بازتابی از شخصیت برند شما باشد. چه بخواهید رسمی باشید و چه بخواهید فانتری و جوان‌پسند باشید.

تصویر زیر استفاده از فونت فانتزی در طراحی یک وبسایت را نشان می‌دهد.

 

و این تصویر نیز استفاده از فونتی رسمی را نشان می‌دهد.

 

پیمایش سایت

یکی از بزرگ‌ترین مزایای طراحی خوب این است که کاربر به راحتی می‌تواند در وبسایت پیمایش داشته باشد و سردرگم نشود. هدف نهایی هر کاربری که وارد وبسایت شما می‌شود این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند؛ بنابراین وبسایت شما باید به گونه‌ای طراحی شود که این نیاز آنان برآورده شود و در سایت شما گم نشوند.

هر چه وبسایت شما کاربرپسندتر باشد، با محتوای شما بیشتر ارتباط برقرار خواهند کرد. یک طراحی خوب باعث می‌شود کاربر تجربه‌ی خوبی پس از وارد شدن به سایت شما داشته باشد که در نهایت ممکن است به شروع مکالمه بین ایشان و شما منجر شود.

برای نمونه، ابتدا صفحه‌ی اصلی وبسایت Amazone را مشاهده کنید.

آمازون یک سایت فروشگاهی اینترنتی است که همه نوع کالا را به صورت آنلاین به فروش می‌رساند.

طبق تصویر بالا، در لحظه‌ی وارد شدن به سایت، متوجه خواهید شد که یک سایت فروشگاهی است و هویت سایت کاملا مشخص است. با پیمایش صفحه و آمدن به پایین آن خواهید دید دسته‌بندی محصولات بسیار واضح است و می‌توانید کالای مورد نیاز خود را به راحتی پیدا کنید.

حتی اگر در ابتدا کاربر قصد خرید نداشته باشد، این نظم و انظباط ممکن است او را ترغیب به خرید کند.

صفحه اصلی وبسایت شما می‌تواند به طور کامل معرف شما باشد. بدون نیاز به منوهای کشویی به‌هم ریخته و با یک طراحی تمیز و ساده قادر هستید تمام آنچه نیاز دارید تا کاربر ببیند و بداند را به نمایش بگذارید.

خلاصه

طراحی وبسایت مسئله‌ی مهمی است و نباید آن را ساده گرفت. طراحی یک وبسایت خوب به شما کمک می‌کند تا تأثیر خوبی بر مشتریان احتمالی خود بگذارید. همچنین باعث می‌شود تعامل شما با کاربران بیشتر شده و بتوانید تعداد بیشتری از آن‌ها را هدف قرار دهید.

اما از همه مهم‌تر، طراحی خوب تجربه کاربری (UX) خوب را سبب می‌شود و به بازدیدکنندگان وبسایت شما کمک می‌کند تا دسترسی و پیمایش راحت در وبسایت شما داشته باشند.

با توجه به تمام نکات طراحی سایت ذکر شده، اگر به دنبال یک طراح وبسایت هستید، به خوبی موارد مورد نظر را بررسی کنید و اطمینان حاصل فرمایید که توانایی طراحی وبسایت کاربرپسند را داشته باشند. تیم طراحی سایت بلوباکس در این مسیر همراه شما خواهد بود.

اگر هم اکنون یک وبسایت دارید، همواره قادر خواهید بود تا این وبسایت را وارسی و سپس بهینه کنید تا بازدیدکنندگان تجربه کاربری بهتری داشته باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *