انواع محتوای متنی رسانه های اجتماعی برای جذب مشتری


محتوای متنی رسانه های اجتماعی یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که ارزش محصول را برای مصرف کنندگان توضیح می دهد ، تعامل را افزایش می دهد و بسیاری دیگر از چالش های بازاریابی تجاری را حل می کند. مسئله ای که مطرح است این است که در این دوره افراد زمان زیادی را صرف خواندن مطلبی نمیکنند و بیشتر به اطلاعات ارائه شده در قالب عکس و فیلم علاقه مند هستند. بدون شک محتوای تصویری در بین کاربران بسیار محبوب است و قابلیت توصیف بسیار بالایی دارد. با این حال تقریباً تمام این اطلاعات تصویری با کپشن، هشتگ ها و توضیحات همراه است. به همین دلیل این نتیجه را میگیریم که محتوای متنی رسانه های اجتماعی برای مخاطب و الگوریتم پلتفرم ها همچنان راحت ترین و قابل فهم ترین مورد است.

پرسشی که مطرح است این است که چه نوع اطلاعاتی باید در یک محتوای متنی گنجانده شود تا علاوه بر جلب توجه کاربران، باعث حفظ علاقه و جلب اعتماد آنان و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی شود؟ در این مقاله در مورد انواع محتوای متنی صحبت خواهیم کرد.

 

محتوای اطلاع رسانی: مزایا را مطرح میکند و منجر به جلب اعتماد میشود

محتواهای جالب و منحصر به فردی که در شبکه های اجتماعی برای تبلیغ محصول یا خدمتی به کار میروند، حتی میتوانند بهتر از تبلیغ مستقیم درباره ی آن محصول عمل کنند. مسئله حائز اهمیت، انتشار منظم این محتواها است. زیرا مخاطب عادت میکند که این نوع محتوا را در خبرهای خود ببیند و آنها را از بین محتوای رقبا تشخیص دهد.

محتوایی که جهت اطلاع رسانی منتشر میشود، مستقیماً منجر به فروش نمی شود. اما برای جلب مخاطب هدف بسیار کاربردی است. چرا که:

  • دیدگاهی در مورد شرکت و خدمات آن ایجاد می کند
  • محصولات جدید را به نمایش می گذارد
  • منفعتی که از خرید محصول بدست میاید را توضیح می دهد
  • صاحب کسب و کار را با مشتری در ارتباط نگه میدارد

بر اساس این اهداف، محتوای اطلاع  رسانی به انواع زیر تقسیم می شود:

  1. مطالب خبری

این محتواها شامل اخبار عمومی شرکت، صنعت، انتشارات مطبوعات، ارائه محصولات جدید، رتبه بندی، چشم انداز استراتژیک، رویدادهای آینده، کمبودها و غیره است.

  1. محتوای حرفه ای

شامل مصاحبه با متخصصان، نظرات مدیران صنعت و صاحب نظران بازار، مطالب تحلیلی، موارد موفقیت آمیز، شرح مسائل و موقعیت های دشوار به زبان ساده که برای مخاطب قابل درک باشد.

  1. محتوای تصویری

این نوع محتوا شامل اطلاعاتی در مورد شرکت است. اطلاعاتی از قبیل: تاریخچه شروع فعالیت، مأموریت و اهداف، صلاحیت کارکنان، موفقیت ها و دستاوردهای شرکت در زمینه فعالیت، ارائه مدارک کسب شده، گواهینامه ها و جوایز.

این محتوا همچنین شامل پست هایی در جهت پاسخ به اعتراضات و بازخوردهای منفی است.

  1. مطالب مفید

شامل بررسی محصولات و خدمات، لیستی از محصولات برتر، خلاصه ای از مشخصات محصول، چک لیست ها، پرسش و پاسخ و نکات مفید است.

  1. مطالب آموزشی

شامل دستورالعمل های گام به گام، کلاسهای تکمیلی، رموز و نکات و ترفندهایی در مورد نحوه استفاده از محصولات و خدمات است.

انتشار محتوای متنی رسانه های اجتماعی به طور حتم منجر به افزایش آگاهی از برند می شود. انتشار محتوای اطلاعاتی به طور منظم، باعث میگردد :

  • ایجاد اعتماد به نفس در مصرف کننده
  • تحریک علاقه وی به محصولات تبلیغ شده
  • تبدیل خریداران بالقوه به خریدار واقعی

 

محتوای مرتبط به فروش: باعث می شود خوانندگان بخواهند سفارش خود را ثبت کنند

این نوع از محتواها وظایف یا مشکلات مخاطبان هدف را مشخص می کند و با کمک محصولات و خدمات خاصی خود راه حل ارائه می دهد. هدف از مطالب مرتبط به فروش، تشویق کاربران به خرید محصول یا خدمت پس از مطالعه آن است. برای رسیدن به اقدامات برنامه ریز شده، تولیدکنندگان محتواهای مرتبط به فروش، از تکنیک های خاصی استفاده می کنند. به عنوان مثال یکی از فرمولهای قدیمی برای نوشتن محتوای متنی رسانه های اجتماعی در ارتباط با فروش، مدل AIDA است. مدل مذکور هم در بخش B2B (تجارت به کسب و کار) و هم B2C (تجارت به مصرف کننده) عالی عمل می کند.

مدل AIDA

AIDA مخفف توجه (Attention)، علاقه (Interest)، تمایل (Desire) و عمل (Action) است. به این معنی که با توجه به این فرمول هنگام نوشتن یک متن:

  • نویسنده ابتدا توجه کاربران را به خود جلب می کند
  • سپس علاقه آنها را برمی انگیزد
  • پس از آن خوانندگان باید تمایل به دریافت یک محصول یا خدمات داشته باشند
  • و برای انجام این کار، آنها عملی انجام می دهند: خرید یا ثبت سفارش.

علاوه بر مدل AIDA، تولیدکنندگان محتوای متنی رسانه های اجتماعی فرمول های دیگری نیز دارند که بر اساس مولفه هایی از قبیل اعتماد، انگیزه، مهلت تعیین شده، شرح مشکلات مشتری و راه حل های آنها تنظیم شده اند. مطالب مرتبط به فروش محدود به متن هایی با پیشنهادات خاص محصول نیست. این دسته همچنین شامل موارد زیر است:

  • پست هایی که محبوب ترین محصولات یا پرفروش های فصل را نشان می دهد
  • اطلاعات محدود در مورد تبلیغات، تخفیف ها و سایر پیشنهادات که محدودیت زمانی دارند
  • بررسی مشتریان واقعی که از کیفیت محصولات و خدمات راضی هستند

مهم نیست که پست فروش به چه صورتی شروع میشود. اما پایان آن بسیار مهم است و همیشه باید با دعوت به پایان برسد. برای مخاطب مهم است که به وضوح بداند پس از خواندن متن چه کاری باید انجام دهد. هدف نهایی از انتشار پست های فروش این است که کاربر را به خرید محصول یا سفارش خدمات خود ترغیب کنیم.

محتوای سرگرم کننده: تعامل را بیشتر میکند و احساسات مثبت را برمی انگیزد

بیشتر کاربران عمدتا برای تفریح ​​به پلتفرم های شبکه های اجتماعی می پیوندند و تمایل دارند مطلبی سرگرم کننده بخوانند. اگر جالب باشد آن را با دوستان خود نیز به اشتراک میگذارند. این نکته دقیقا همان چیزی است که شما باید هنگام تولید محتواهای سرگرم کننده به خاطر داشته باشید.

از این نوع محتوا مستقیما در جهت فروش استفاده نمی شود بلکه به روشی دیگر اثرگذار است. پست هایی که جالب توجه هستند “ویروسی” می شوند. به این معنی که به سرعت از طریق ارسال مجدد منتشر می شوند.

عملکرد مهم دیگر محتوای سرگرم کننده، افزایش تعامل با مخاطبان است. برای انجام این کار از موارد زیر استفاده میشود:

  • مسابقات مختلف
  • نظرسنجی ها
  • تست ها

شرکت در چنین رویدادهایی مخاطبان را تحریک می کند. پست های شما را دوباره نشر میدهند، لایک می کنند و به صورت فعالانه در مورد آنها نظر می دهند. در نتیجه باعث دیده شدن برند شما می شوند. به مرور و با گذشت زمان، طرفداران بیشتری با علایق مشابه به سمت کسب و کار شما سوق پیدا میکنند. غالباً این افراد با دادن بازخورد مثبت و انتشار پست و محتوای در مورد شرکت و پیشنهاد آن به آشنایان خود، به عنوان مبلغ برند عمل می کنند. بنابراین میتوان گفت ارسال محتوای سرگرم کننده باعث افزایش وفاداری مخاطب میشود و آنان را از مخاطب به مشتری تبدیل میکند.

 

نسبت محتوای رسانه های اجتماعی

تجربه بسیاری از متخصصان کسب و کارهای کوچک نشان می دهد که نسبت مطلوب محتوای رسانه های اجتماعی به شرح زیر است:

  • محتوای اطلاع رسانی:  50%
  • محتوای مرتبط به فروش: 30٪
  • محتوای سرگرم کننده: 20٪

 

بعضی اوقات تقسیم محتوا به انواع مختلف کاملاً مرسوم است. به عنوان مثال برخی از پست های اطلاع رسانی می توانند خواننده را به سمت خرید سوق دهند. همانطور که مطالب مرتبط به فروش می تواند آموزنده باشد و یا محتوای سرگرم کننده می تواند حاوی داده های مفید برای مخاطب باشد.

 

منبع: digitalagencynetwork.com

 

گردآورنده: فاطمه سرلک – تیم محتوانویسی بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *