سئو برای پزشکان، بهترین راه جذب بیماران آنلاین،


قصد دارید بیماران بیشتری به شما مراجعه کنند؟ در فضای آنلاین بیشتر شناخته شوید و هزینه‌های بازاریابی شما نیز کاهش یابد؟ اگر این چنین است، به سئو نیاز دارید تا در صدر نتایج جستجوها قرار بگیرید. سئو برای پزشکان موضوع مهمی است که کمتر به آن بها داده شده است.

در این مقاله استراتژی‌هایی خواهید آموخت تا بتوانید بیماران بیشتری را در محیط آنلاین جذب کنید.

سئو چیست؟

سئو راهی است تا بتوانید با استفاده از کلماتی مشخص، وبسایت خود را در صدر لیست جستجوها قرار دهید. اگر رتبه‌ی وب‌سایت شما خوب باشد، مشتریان احتمالی جذب شما می‌شوند. این مشتریان کسانی‌اند که در جستجوی خدمات پزشکی‌ای که شما ارائه می‌دهید هستند.

  • شک دارید که این کار میتواند مفید واقع شود یا نه؟

طبق تحقیقات بیشتر از 60% بیماران در فضای آنلاین جستجو می‌کنند و 40% نیز به آن نتایج آنلاین برای یافتن پزشک اعتماد می‌کنند. اگر از سئو استفاده نمی‌کنید، شما را پیدا نخواهند کرد. و این به معنی بیمار کمتر و در نتیجه درآمد کمتر برای شما خواهد بود.

سئو برای پزشکان چه کار می‌کند؟

بسیاری از کسانی که از سئو استفاده نمی‌کنند، این تفکر را دارند که سئو نیازمند دانش فنی و پیچیده است. قصد ظاهرسازی و آسان جلوه دادن آن نداریم. این تفکر ممکن است درست باشد اما دانستن روند کار آن می‌تواند آن را آسان کند.

موتورهای جستجو همواره در وب جستجو می‌کنند و به دنبال موارد جدید و محتوای به‌روز هستند. وقتی مردم موضوعاتی مثل ” نزدیک‌ترین پزشک به من” یا “جراحی زیبایی” و یا موضوعاتی مشابه را سرچ میکنند، موتور جستجو با توجه به فهرستی که دارد صفحات را رتبه‌بندی میکند. این رتبه‌بندی بر اساس مفید بودن صفحات و مرتبط بودن با موضوعِ سرچ شده است.

موتورهای جستجو چطور تصمیم می‌گیرند که کدام صفحه را اول نشان دهد؟

هر موتور جستجو الگوریتم خاص خود را برای رتبه‌بندی دارد. الگوریتم گوگل بر پایه‌ی بیش از 200 فاکتور رتبه‌بندی می‌کند. این فاکتورها شامل همه‌ی موارد از قبیل زمان بالا آمدن سایت شما، کلمات کلیدی‌ای که استفاده می‌کنید و همچنین بک‌لینک‎‌هایی که استفاده می‌کنید می‌شود.

هدف از سئو این است که شما در صفحه‌ی اول نتایج جستجو (SERP) قابل مشاهده باشید؛ علی‌الخصوص بهتر است که در سه نتیجه‌ی نخست ظاهر شوید.

بیماران برای حل مشکل خود چه چیزی در فضای آنلاین جستجو می‌کنند؟

جستجوی بیماران اغلب بر حول این موضوع می‌گردد که پزشکان نزدیک محل زندگی خود را پیدا کنند. بنابراین شما باید در محیط آنلاین فعال باشید تا از نگاه این دسته از بیماران دور نمانید.

6 استراتژی سئو و راهکار برای پزشکان

حتی اگر تازه‌کار و مبتدی هستید، سئو برای شما لزوما نباید پیچیده باشد. در اینجا تعدادی از بهترین استراتژی‌های لازم را به شما خواهیم گفت تا در رتبه‌بندی جستجوها، رتبه‌ی خوبی داشته باشید.

 

  1. حساب “کسب­‌وکار گوگل” بسازید.

ساخت لیست کسب‌وکار من در گوگل (google my business listing) یکی از ساده‌ترین روش‌هایی است که می­توانید برای جذب بیماران استفاده کنید. به این نکته توجه کنید که این ویژگی رایگان است! پس چرا از آن استفاده نکنید؟

از وقتی که گوگل برای رتبه‌­بندی صفحات، فاکتور جغرافیا و مشاغل محلی را معیار قرار داده است، شما شانس بیشتری برای دیده شدن توسط بیماران ساکن در اطراف خود دارید. در ادامه گام‌هایی که لازم است برای این راه بردارید به شما خواهیم گفت.

  • پروفایل “کسب­‌وکار من” خود را در گوگل به‌­روزرسانی کنید. به این صورت که تمام اطلاعاتتان که مرتبط با حرفه­‌ی شماست را وارد کنید.
  • ساعات و روزهای حضور خود در مطب را عنوان کنید. در صورت تغییر نیز آن را به­‌روز رسانی کنید.
  • در گام بعدی توضیحی اجمالی درمورد حرفه­­‌ی خود بدهید. بهتر است که شامل تصاویری گویا باشد و پروفایلتان نیز دارای تصویر مناسبی از شما باشد.

با داشتن حساب کاربری کسب‌­وکار در گوگل می‌­توانید آمار و ارقامی که بدست می­‌آورید را تحلیل کنید. اطلاعاتی از قبیل:

  • تعداد افرادی که حساب کاربری شما را مشاهده کرده‌اند
  • تعداد افرادی که از این طریق با شما تماس گرفته­اند

چطور یک حساب کاربری “کسب­‌وکار من” در گوگل بسازید؟

با خواندن این راهنما می‌­توانید به راحتی حساب خود را فعال کنید.

 

  1. محتوای عالی بسازید

در سئو، محتوا نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. حتی اگر پزشکی باشید که قصد دارد اعتبار خودش را در سطح جغرافیای محلی ارتقا دهد. اکثر مردم برای یافتن پاسخ پرسش‌هایشان به اینترنت مراجعه م‍ی­کنند. اگر شما کسی نباشید که به پرسش آنان پاسخ می‌دهد، گوگل نیز شما را در صفحه­‌ی اول نتایج جستجو قرار نمی‌­دهد.

ما توصیه می­‌کنیم برای سایت خود به تعداد زیاد محتوای با کیفیت بالا و مرتبط به خدماتی که ارائه می­‌دهید، ایجاد کنید. وقتی در سایت خود محتوای مرتبط و با کیفیت می­‌گذارید، به احتمال زیاد توسط افرادی که به آن محتوا علاقه­‌مند هستند دیده می‌­شوید؛ در نتیجه رتبه­‌ی شما نیز در رتبه‌بندی گوگل ارتقا می‌یابد.

به احتمال زیاد شما زمان کافی برای تولید محتوای با کیفیت و به تعداد زیاد برای وبلاگ خود در اختیار ندارید؛ چرا که همزمان به عنوان یک پزشک، در حال انجام وظایف اصلی خود هستید. در این صورت می­‌توانید از کسانی که در تولید محتوا و خدمات سئو برای پزشکان تبحر دارند کمک بگیرید.

تیم تولید محتوای بلوباکس برای هرچه بهتر شدن محتوای شما در کنارتان خواهد بود.

 

  1. وب­سایت خود را بهینه‌سازی کنید تا کلمات کلیدی خاص را هدف قرار دهید

اگر تاکنون وبسایت خود را نساخته‌‎اید، به شما اکیدا پیشنهاد می­کنیم که هر چه سریع‌تر این کار را انجام دهید. صرف نظر از این که چه کسی وب­سایت شما را طراحی می­کند، اطمینان حاصل کنید که تصویر مناسبی از حرفه­‌ی شما ارائه دهد. در صورت نیاز می‌توانید با تیم بلوباکس تماس گرفته تا در زمینه‌ی طراحی وب‌سایت شما را یاری دهیم.

وبسایت شما باید شامل عکس­ها، اطلاعات مربوط به حرفه­‌تان و سایر اطلاعاتی باشد که کاربران و موتورهای جستجو از آن­ها استفاده کنند. درج کلمات کلیدی در سرتاسر سایت مهم است زیرا کلمات کلیدی درست به سایت شما کمک می­کند تا مخاطبان مناسب را جذب کند و در نتیجه به رتبه‌­بندی بالا در موتورهای جستجو برسد.

کلمات کلیدی که برای هدف قرار دادن بیماران انتخاب می­کنید باید شامل مکان شما، تخصص شما، شرایطی که تحت درمان قرار می­دهید، علائم مربوط به آن شرایط و اطلاعاتی درباره­‌ی روش‌هایی که به کار می­برید باشد.

فرض کنید شما یک جراح ارتوپد در بیمارستان ستاره هستید. برای نمونه می­توانید از این عبارات برای کلمات کلیدی استفاده کنید:

  • جراح ارتوپد بیمارستان ستاره
  • ساییدگی مفاصل
  • درمان مشکلات مفاصل
  • انحراف استخوان ران

و …

به این نکته دقت کنید که اگر سعی دارید بیماران اطراف خود را جذب کنید، باید نام آن محل که در حال انجام طبابت هستید را در محتوای خود ذکر کنید.

 

  1. وب­سایت خود را ایمن نگه دارید

یک وب­سایت ایمن نه تنها رتبه­‌ی شما را در گوگل ارتقا می­دهد، بلکه برای بیماران احتمالی نیز این تفکر را ایجاد می­کند که شما به امنیت اطلاعات آن­ها اهمیت می­دهید.

یک وب­سایت ایمن باید نشانی از ایمن بودن در خود داشته باشد. قسمت URL وب­سایت باید پیشوند https را شامل شود.

در سال 2014 گوگل مالکان وب­سایت را به سمت استفاده از https هدایت کرد. اما در سال 2019 این عامل به یک فاکتور برای رتبه‌­بندی تبدیل شد.

 

  1. سایت خود را واکنش‌­گرا کنید

احتمالا اصطلاح واکنش­‌گرا بودن وب­سایت (mobile-friendly) را زیاد شنیده‌­اید. این عبارت به این معنی است که یک وب­سایت از المان­‌هایی برای کاربران دسکتاپ استفاده می­کند؛ اما انطباق‌پذیری خوبی نیز برای کاربران گوشی موبایل نیز دارد.

در سال 2016  گوگل اعلام کرد که یکی از فاکتورهای اساسی‌اش برای رتبه‌­بندی سایت­ها، واکنش‌گرا بودن است. به نظر می­رسد وب­سایت­‌های واکنش‌­گرا در زمینه­‌ی خدمات بهداشت و درمان کمتر طراحی شده‌­اند. بسیاری از وب­سایت‌ها برای بیمارستان­ها و مراکز خصوصی با طراحی دسکتاپ محور ساخته شده­‌اند. پس تمایز خود را از این طریق نشان دهید.

 

6. اعتبار مثبت داشته باشید

میدانید که 90% کاربران، دیدگاه­‌های مطرح شده در محیط آنلاین را می­خوانند و 88% آنان به این دیدگاه‌­ها اعتماد می­کنند؟

آمار جالب دیگر این است که 72% بیماران این دیدگاه­ها را برای انتخاب پزشک جدید ملاک قرار می­دهند. بنابراین اعتبار شما در محیط آنلاین تاثیر بسزایی در جذب بیماران دارد. ضمن این که فعالیت در حیطه‌­ی بهداشت و درمان، به خودی خود شما را زیر ذره‌­بین قرار می­دهد.

این موضوع بسیار پر اهمیت است که تمام بازخوردهای وب­سایت خود را رصد کنید. مخصوصا مواردی که بازخوردهای منفی برای شما داشته‌­اند. پاسخ­‌دهی به بازخوردها درست به اندازه‌­ی این­ که چقدر بازخورد داشته‌­اید، برای سئو اهمیت دارد. بنابراین این امر مهم را فراموش نکنید.

  • چگونه بازخوردهای منفی را مدیریت کنید؟

شما نمی­توانید آن­ها را پاک کنید. بلکه باید پاسخ تک تک این بازخوردها را بدهید و سعی کنید مشکل را برطرف کنید. سعی کنید بیمار این گونه حس کند که شما مشکل او را درک کرده‌­اید.

اگر پاسخ‌گوی آن­ها نباشید، سایر بیمارانی که بازخوردها را می­خوانند این برداشت را می­کنند که شما به تجربه‌ی بد بیمارتان اهمیت نمی‌­دهید. خواه درست باشد و خواه نادرست، این برداشت همواره وجود دارد.

شما باید استراتژی فکر شده‌­ای برای رفع این بازخوردهای منفی و تبدیل آن­ها به بازخورد مثبت داشته باشید. می­توانید خودتان این وظیفه را برعهده بگیرید و یا فردی متبحر در این زمینه استخدام کنید تا این فرایند را برای شما مدیریت کند.

  • چطور بازخورد بیشتر داشته باشید؟

ساده‌­ترین و کاربردی‌­ترین اقدام این است که وقتی بیماران در حال ترک مطب شما هستند، از آن‌ها سوالاتی درمورد عملکردتان داشته باشید. می‌توانید در مطب از آن‌ها بخواهید برای شما بازخوردشان را بنویسند و یا این که نظر خود را برای شما ایمیل کنند.

نکته‌ای که می‌بایست به آن توجه کنید این است که از بیماران خود بخواهید نظرات خود را به صورت اختصاصی و تعریف شده بیان کنند. این موضوع به شما کمک می‌کند تا بتوانید برای بیماران خود که ناراضی بوده‌اند، بازخورد بیماران راضی خود را ارسال کنید.

چه عاملی منجر به بازخورد منفی می­‌شود؟

این نوع بازخورد، در نتیجه‌ی یک نیاز یا انتظار برآورده نشده است. با کسب تجربه و داشتن سیاست کاری، احتمال دریافت این بازخوردها را کاهش دهید.

در طول درمان و زمان ارتباط با بیمار، باید سعی کنید حس اعتماد و رضایت او را جلب کنید. زمان کوتاهی را صرف این کنید که از بیمار بپرسید آیا همه‌ی نگرانی‌های او برطرف شده است یا خیر.

واقع­‌بینانه به بازخوردها نگاه کنید. نمی­توانید رضایت همه را کامل جلب کنید. اما می­توانید با انجام کارهایی ساده، به بیماران نشان دهید که به مشکلات آن­ها اهمیت می­دهید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *