چگونه در مسیر طراح وبسایت شدن گام بردارم؟


جمله ی معروفی از بیل گیتس وجود دارد که میگوید :(( اگر کسب و کار شما اینترنتی نیست، متاسفانه مالک یک کسب و کار رو به زوال هستید)). بیل گیتس از بزرگترین افراد حوزه ی کسب و کار است. بنابراین اعتماد به این نقل قول از او میتواند دیدگاه خوبی از کاری که قرار است انجام دهیم به ما بدهد. افراد زیادی هستند که رو به دنیای دیجیتال آورده اند و به سراغ کسب و کار اینترنتی رفته اند. داشتن وبسایت بیش از پیش اهمیت یافته است و علاقه مندان به طراحی وبسایت بیشتر شده اند. اگر تمایل به ورود در این حوزه دارید اما نمیدانید از کجا شروع کنید، این مقاله را از دست ندهید. در هر رشته و فعالیتی که بخواهید حرفه ای شوید نیازمند تلاش و ممارست هستید. طراح وبسایت شدن نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید در این مسیر گام به گام پیش روید و صبور باشید.

برای طراحی وبسایت چه علمی لازم است؟

اصولا کار طراحی سایت نیازمند یک تیم تخصصی است که هر یک از متخصصین، باید حداقل یکی از مهارت های زیر را داشته باشد.

  • گرافیست سایت: معمولاً ایجاد طرح‌های اولیه‌ی وب سایت، طراحی اشکال گرافیکی، تصویرسازی، طراحی لوگو و… در این بخش انجام می شود. باید این شخص با انگیزه و خلاق در حرفه خود باشد.
  • برنامه نویس سمت کاربر (client side): طراحی رابط کاربری یا همان پوسته‌ی سایت (بخشی از سایت که کاربر با آن در ارتباط است) بر عهده‌ی یک برنامه نویس رابط کاربری است که معمولاً از زبان‌های javascript ،html ،css استفاده می‌کنند.
  • برنامه نویس سمت سرور (server side): با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی مثل net و php ارتباط مرورگر با سرور را میسر می‌سازند.

در ادامه توضیحات تکمیلی تر و تخصصی تر در زمینه ی برنامه نویسی سمت کاربر و سمت سرور خواهید خواند.

الف) برنامه نویسی سمت کاربر Client Side Programming

طراحان صفحات وب بیشتر بر روی این بخش تمرکز و تبحر دارند. سمت کاربر همانطور که از نامش پیداست شامل مجموعه فعالیت هایی است که تمامی آن ها قابل مشاهده بوده و کاربران و مراجعه کنندگان سایت شاهد آن هستند. برنامه نویس سمت کاربر به طور عام طراح سایت خطاب می شود. به دلیل اینکه سایت را از لحاظ بصری طراحی می کند.

 زبان های طراحی صفحات وب HTML و CSS هستند. در واقع ساختار کلی یک صفحه وب HTML و نحوه نمایش مانند رنگ ها، نوع فونت ها و یا نوع نوشته ها توسط CSS بیان میشوند. در واقع HTML پایه اصلی صفحات وب است و CSS عناصر ظاهری را تعریف میکند. در عین حال برای برخی عوامل تعاملی مانند عکس العمل به فشار کلید و یا کنترل حرکت ماوس از Java Script استفاده میشود. یکی از مسائل مهم این است که Java Script هیچ ربطی به JAVA ندارد. زبان Java Script تنها توسط مرورگر وب اجرا میشود.

برای درک بهتر تفاوت این زبان ها مثال زیر شاید گویای مطلب باشد. بدن یک انسان را در نظر بگیرید.

  • اسکلت بدنی یک انسان همان زبان HTML است.
  • گوشت و پوست و مو … همان زبان css است.
  • مسئول به حرکت در آوردن تمامی این اندام زبان javascript است.

ب) برنامه نویسی سمت سرور Server Side Programming

برنامه نویسی وب به صورت اختصاصی بر روی این حوزه متمرکز شده است. بر خلاف حوزه برنامه نویسی سمت کاربر که بیشتر بر روی عناصر ظاهری سروکار دارد، در حوزه برنامه نویسی سمت سرور عملیات پشت صحنه مانند ارتباط با سرویس دهنده بانک های اطلاعاتی و یا داده ها مورد توجه است. در واقع اگر مثال قبل را در نظر بگیریم، مغز انسان که مرکز فرماندهی کل بدن را دارد، برنامه نویسی سمت سرور نیز همان مغز برنامه نویسی است. فرمان میدهد اما ما خود آن را نمیبینیم. زبان های مورد استفاده در این نوع برنامه نویسی:

  1. زبان PHP فراگیرترین زبان برنامه نویسی وب است.
  2. زبان ASP.NET نیز توسط مایکروسافت ارائه شده است اما برنامه نویسان آن ملزم به استفاده از سایر نرم افزارهای این شرکت هستند. این فناوری در کنار VB و #C و بانک اطلاعاتی SQL Server و سیستم عامل Windows Server کامل میشود.
  3. زبان Java در سه نسخه متفاوت عرضه شده است که به شرح زیر است:
  • Java SE برای برنامه نویسان دسکتاپ
  • Java ME برای برنامه نویسان تجهیزات همراه
  • Java EE برای برنامه نویسان وب

هدف از طراح وبسایت شدن

پیش از هر گامی باید دقیقا بدانید هدف شما از این که قصد دارید طراحی وبسایت انجام دهید چیست. اگر صرفا میخواهید برای کسب و کار خود وبسایت داشته باشید، نیاز به طی کردن مسیر پیچیده ای که در بالا گفتیم ندارید. میتوانید در عوض از سیستم‌های مدیریت محتوا استفاده کنید. این سیستم ها یک روش کوتاه و مطمئن هستند برای اینکه خودتان یک سایت راه‌اندازی کنید.

سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا ترجمه عبارت content management system یا CMS است. این عبارت به معنای سیستم نرم افزاری ای است که به کمک آن، محتوا مدیریت می شود و به نرم افزارهایی گفته می شود که نظام قابل مدیریتی را در ثبت, بروزرسانی و بازیابی محتوا فراهم می آورند. یکی از مهم ترین پارامترهای انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا، اپن سورس (متن باز) بودن سیستم است. منظور از Open source این است که کدهای نرم افزار برای توسعه و گسترش آن باز باشد. در زیر نام سه سیستم مدیریت محتوای متن باز محبوب در بین وبمستران (مدیران سایت) را لیست کردیم:

  • سیستم مدیریت محتوای وردپرس WordPress
  • سیستم مدیریت محتوای جوملا Joomla
  • سیستم مدیریت محتوای دروپال Drupal

 

 

یکی از پرکاربردترین CMS هایی که در ایران توسط طراحان استفاده میشود، وردپرس است. در مقاله ی “وردپرس چیست” به تفضیل در این باره توضیح داده ایم. اگر قصد طراح وبسایت شدن دارید و میخواهید از وردپرس استفاده کنید، گام های زیر را طی کنید.

قدم اول: آشنا بودن به محیط وب

قدم دوم: یادگیری وردپرس

قدم سوم: سفارشی سازی قالب

قدم چهارم: طراحی قالب

قدم پنجم: یادگیری PHP

قدم ششم: یادگیری پلاگین نویسی برای وردپرس

قدم هفتم: یادگیری PHP تحت MVC

قدم هشتم: یادگیری یک فریم ورک PHP مانند لاراول

کلام آخر

هرچند در نگاه اول طی کردن مسیر طراح وبسایت شدن طولانی و سخت به نظر می‌رسد اما زمانی که با شیرینی این کار آشنا شوید و با انگیزه به این کار ادامه دهید، در مدت زمان کوتاهی می‌توانید به جایگاه قابل قبولی برسید. اشخاص زیادی هستند که توانستند در مدت چند ماه طراحی وب سایت را بیاموزند و سفارش ساخت سایت یا طراحی قالب اختصاصی بگیرند.

 

گردآورنده: فاطمه سرلک – تیم محتوانویسی بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *